DTS 24/96 verwachten we er wat van ?

Started by J.A.F._Doorhof, August 15, 2002, 18:08:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirty Harry

Quote from: Phantone on January  7, 2003, 20:08:55
Ik ben benieuwd waar Jaco hem vandaan heeft.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een europese dvd release F#cked up is.
Dat zou idd een kwalijke zaak zijn.

Phantone

Welk programma heb je gebruikt om te checken wat de sample freq van de DTS track is? Dan zal ik dat ook is ff op me pc checken.

Dirty Harry

Quote from: Phantone on January  7, 2003, 20:16:52
Welk programma heb je gebruikt om te checken wat de sample freq van de DTS track is? Dan zal ik dat ook is ff op me pc checken.
Smart ripper

Phantone

Smart Ripper geeft bij mij ook 48Khz als Sample Freq. aan.

jaco

Ik heb de canadese versie. Ik luister natuurlijk de DVD-A track in vol 24/96 MLP. Mijn versterker kan niets met DTS24/96, en zal alleen de 48Khz track spelen. Daarna krijg ik dan nog wel altijd 96 Khz want dat doet mijn DVD speler standaard met DD en DTS.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Phantone

Jij hebt het over de DVD-A van Queen.
Die heb ik helaas nog niet, ik dacht dat het over Queen greatest videohits vol. 1 ging :-\

jaco

Het begin van de thread ging over de DVD-A.
DTS heeft een PDF staan met de basis beschrijving (zeer erg bassis)
http://www.dtsonline.com/9624.pdf

Dan hebben ze nog een faq online staan: http://www.dtsonline.com/home/faq.shtml
Hierin is het volgende te vinden:

8. What is 96/24?
More recording is being done at a 96kHz sampling rate and at 24 bits. DTS has always had 24-bit capability, and DTS 96/24 adds the 96kHz capability. It is fully compatible with existing DTS decoders, which will output 96/24 tracks at 48kHz. DTS 96/24 is the only system that:

provides 5.1 channels of 96/24 along with full-motion video on DVD-Video and DVD-Audio (video zone),
is compatible with all DVD-Video players, and
is accessible through the digital output.


9. How Does 96/24 Work?
The DTS coding system has a “core + extension” structure. The “core” represents the DTS data as has been known since the first home decoders. The “extension” can carry data for future applications or enhancements of any sort. All DTS decoders recognize and use the core data. Basic decoders ignore the extension data, while advanced decoders can make use of it. This allows for full backward compatibility for any scheme using the extension. DTS has recently used the extension field for two purposes. In the first case, it has been used to carry an additional channel for 6.1 dis-crete. In the second case, the extension field carries the additional spectral data added by 96-kHz sampling. For a program in DTS 96/24, existing decoders read the core at 48-kHz and reproduce the standard spectrum. DTS 96/24 decoders read both core and extension and reproduce the extended spectrum. The data rate for 96/24 is 1.536Mbit/s, the higher of the two DTS rates presently used. While numerically this might suggest twice as much compression, there is in fact negligible additional compres-sion on the core data. This is because there is relatively little information in the range 24-48kHz, so it can be coded very compactly. The 96/24 stream passes through the S/PDIF just as standard DTS does.

Hoe herken je nu DTS24/96 ? Misschien doordat de bitstream 1.536Mbit/s is ? een DTS24/48 spoor zou de laatste tijd gebruikelijke half bitrate gebruiken: 0.768Mbit/s

Andere mogelijkheden lijken me:
- een verkeerde Flag, zodat de decoders alleen het standaard 24/48 gedeelte verwacht, en niet kijkt naar het extension filed
- niet goed functioneerende decoders ?


Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Dirty Harry

QuoteAndere mogelijkheden lijken me:
- een verkeerde Flag, zodat de decoders alleen het standaard 24/48 gedeelte verwacht, en niet kijkt naar het extension filed
- niet goed functioneerende decoders ?
Dit lijkt mij een beetje onzinnig, want de AV amplifiers van nu (en in de toekomst waarschijnlijk ook) kijken alleen naar de flag van de track die opgegeven wordt. Het is een te ingewikkeld proces om de versterker naar de samplefrequentie te laten kijken om aan de hand hiervan het formaat te laten weergeven. Daarom is er de flag verzonnen om met behulp van een simple bit de versterker het juiste formaat aan te laten sturen. Dit is dus veel eenvoudiger en een goedkopere manier om het juiste formaat aan te laten duiden.
DTS entertainment maakt hier misbruik van en claimt dat hun Queen DVD met DTS 96/24 is verwerkt. De AV versterkers laten in het display zien dat het gaat om een DTS 96/24 track, omdat de flag dit opgeeft. De wat duurdere AV versterkers kunnen dus de sample frequentie laten zien en blijkt dat het 48 KHz is.

En het verhaal van een niet goed functioneerde DTS decoder is wat mij betreft onzin, want hij doet het of hij doet het niet en niet half ofzo ;D.

J.A.F._Doorhof

Tja,

En toch lijkt het me niet terecht om DTS ergens de schuld van te geven wat nog niet helemaal zeker is.
Er kunnen wel degelijk bugs in de receivers zitten.

Het lijkt me onzin om als DTS reklame te maken met 96/24 en het dan niet te leveren.

De tijd zal het leren denk ik.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Je zegt nu dat het onzin is, en daarmee ga je er dan automatisch vanuit dat DTS de boel belazerd ?
Dat lijkt me nogal gevaarlijk voor ze. De Queen DVD-A gebruiken ze als reclame voor DTS 24/96. Waarom zouden ze de boel oplichten ?
Het gaat al minder goed met ze, zoiets wat bekend wordt helpt dan niet extra mee.

Je kan dan ook zeggen dat denon en Yamaha de boel oplicht door te zeggen dat ze DTS 24/96 ondersteunen, en simpleweg de flag uitlezen en op basis daarvan een ledje laten branden tewijl ze vrolijk het 48 Khz singaal staan te processen..


Je haalde een aantal posts terug ook een programma aan wat ook aangeeft wat er op de disc staat. Daar schreef je dat het 48 Khz DTS lijkt te zijn. Dat staat natuurlijk ook op de disc, maar de nieuwe decoders zouden de extra data erbij moeten nemen. Misschien kan dat programma die link nog niet leggen ?
Wat doet dat programma bij DTS 6.1 discrete discs ? Dat 6e kanaal schijnt ook in die extra partitie te staan.

Ik heb even wat gezocht op internet, maar kan niets vinden over duistere praktijken van DTS rond 24/96. Maar misschien kan iemand mij een linkje geven ?


De opname lijkt wel echt 24/96 te zijn volgens deze link http://www.sospubs.co.uk/sos/jun02/articles/queensurround.asp

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Phantone

#35
Ik heb dat programma ook gedownload en bij mij gaf het ook aan dat het een 48Khz track was. Het is een vrij simple tooltje en ik heb ook het idee dat het tooltje niet instaat is om de DTS24/96 link te leggen.

Ik ben het wel met Jaco en Frank eens, het lijkt me stug dat DTS de boel belazerd en zeker als je na gaat dat ze de Queen DVD-A gebruiken als promotie voor dit nieuwe audio formaat.

Ik heb nog even wat zitten spelen met mijn reciever en als ik de Queen DVD afspeel en ik zet mijn reciever op 5-channel stereo dan geeft hij in het info scherm aan dat de sample frequentie 96Khz -> 48Khz is. Volgens de Denon AVR-3803 is de sample frequentie van de Queen DVD dus wel degelijk 96Khz.

Dirty Harry

Het lijkt mij ook stug dat DTS entertainment de kluit belazerd, want hier kunnen ze natuurlijk veel gezeik mee krijgen als het niet waar blijkt te zijn.

ub4b

Quote from: Dirty Harry on January  7, 2003, 11:36:38

Dat ie netjes 96/24 aangeeft geloof ik meteen, omdat de flag 96/24 is. Aangezien de AV versterkers alleen naar de flag kijken lijkt het dus dat het signaal idd 96/24 is. Met de Denon AVC A1SR en de Yamaha DSP AZ-1 kun je verder dan dit kijken en dus bekijken wat er werkelijk doorgevoerd wordt qua samplefrequentie en bitrate o.a. Omdat de meeste mensen dit toch niet weten vermoed ik dat DTS entertainment gewoon de kluit belazerd en het signaal met opzet 48/24 hebben gemaakt om compatible te blijven met oudere DTS decoders.

Heb op de PC een DVD rip programma en hiermee kun je onder andere analyseren wat er op de schijf staat. Hierbij zag ik dat de LPCM track idd 96/24 is en de DVD-A track met MLP ook 96/24 is maar de DTS track was dus 48 KHZ (48/24) bewijs geleverd hierbij.( iig voor mijzelf ;D)


Is wel een feit dat DTS 24/96 slechts via een 48 Khz SP/DIF stream gaat, zoals gewone DD en DTS, anders waren alle bestaande DVD spelers niet compatible met DTS 24/96. Er zullen wel effectief DTS 24/96 schijfjes bestaan die van een 24/96 bron komen, maar in het beginstadium worden we misschien wel bedot.

Wat je omschrijft doet me een beetje denken aan DVD-A reviews die met RTA software werden onderzocht of ze efectief wel informatie boven de 20 Khz bevatten. Sommige DVD authors maakten zich schuldig aan het masteren van gewone 44.1 of 48 Khz bronnen die waren upgesampled tot 96 Khz. Zo bleek er dan boven de pakweg 20 Khz alleen maar ruis te zitten als gevolg van het noise shaping algoritme dat bij upsampling wordt gebruikt.

Je zou een 24/96 soundcard aan de analoge uitgang kunnen hangen en eens met een RTA pakket kijken of er effectief informatie zit boven de 20 Khz. Ik lig echter niet zo wakker van DTS 24/96, hou het voorlopig liever bij SACD.

Dirty Harry

QuoteHoe herken je nu DTS24/96 ? Misschien doordat de bitstream 1.536Mbit/s is ? een DTS24/48 spoor zou de laatste tijd gebruikelijke half bitrate gebruiken: 0.768Mbit/s
Ik heb het nog ff gechecked en de bitrate van de DTS track is 1.536 Mbit/s, dus dat geeft ie goed door. Heel vreemd allemaal. Zou het zo zijn dat de bestaande DVD spelers dit gewoon niet door kunnen geven via de S/P DIF? En moet er ook op de DVD toestellen zelf een DTS96/24 logo staan wil hij dit goed kunnen weergeven?

En wat bedoelen die gasten van DTS entertainment met 'bestaande' DTS decoders? Zijn er dan al nieuwe DTS decoders voor DVD spelers ofzo?

jaco

Voor zover als ik het snap is elke DVD speler in staat DTS 24/96 weer te geven.
De bitstream bevat het standaard deel voor de "oude" decoders, en een stuk extra voor "nieuwe" decoders.
Alleen deze nieuwe zijn in staat DTS ES discrete en DTS 24/96 te doen.
Deze 2 decoderingen kan een fabrikant alleen maar toepassen als DTS:NEO6 er ook bij zit. Dat schijnt een niet zo geweldig algoritme te zijn. Hierdoor implementeerd Meridian het volgens zeggen niet. Iemand zou dit per ongeluk kunnen proberen, en schrikken :)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Dirty Harry

QuoteDeze 2 decoderingen kan een fabrikant alleen maar toepassen als DTS:NEO6 er ook bij zit. Dat schijnt een niet zo geweldig algoritme te zijn. Hierdoor implementeerd Meridian het volgens zeggen niet. Iemand zou dit per ongeluk kunnen proberen, en schrikken
Kun je ook misschien uitleggen waarom het niet zo'n geweldig algoritme zou kunnen zijn?

Overigens hebben de meeste AV versterkers die DTS 96/24 hebben ook DTS:NEO6

jaco

Mr Dirty,

Ik heb het nooit zelf beluisterd, maar heb daari nog nooit iemand positief horen vertellen over neo6. Tenminste niet iemand die prologic-2 of logic-7 of trifield heeft gehoord.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Phantone

DTS:Neo6 is inderdaad crap, ik heb er nog weinig naar geluisterd maar ik denk zelfs dat ik het nog minder vind als Pro-Logic.

Pro-Logic II is daarin tegen weer een hele vooruitgang op Pro-Logic dinsdag even 24 gekeken en dat klonk erg leuk. bij Pro-Logic II is er ook goed verschil te horen tussen de Music Mode en de Movie mode, iets wat je van DTS:Neo6 nou niet echt kan zeggen.

Ronaldvb

ff over die queen dvd,

ik zag dat ik op mijn onkyo dvd kan kiezen tussen een 48 kHz en een 96 kHz uitgang. misschien is dit ook het geval met de yamaha die48 aan geeft