uitwerkingen Ruimteplan Frank G

Gestart door Niet actief, juni 26, 2005, 13:09:45

Vorige topic - Volgende topic

Shorty

Pvc-buis met afsluitdop? Plastric bloempotjes? Houten kastjes? :o Denk wel aan oververhitting - halogeenspotjes worden ZEER heet!

VrGr,

Bart J.

Movievault

Inderdaad, ik weet het , heb vroeger nog als projectleider bij een groot elektriciteits bedrijf gewerkt.
Als je zorgt dat je de goeie buis heb valt het nog mee, en natuurlijk ook voldoende breed.
Spotjes plaatsen ze ook gewoon in houten plafonds en systeemplafonds
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Rob_Dingen

Hoi Toine

Dat klopt ook het is een betonnen plafond maar langs de rand zit er een verlaagd plafond van +/- 1M breed.
Ik ben nu ook tevreden over de ruimte meer zit er gewoon niet in.
De cad file die je hebt is prima in orde en klopt.
Maar als je daar de grafieken bekijkt zou ik meer demping kunnen gebruiken in het laag/midlaag gebied wat in de werkelijkheid al ruim voldoende gedempt is.
alles wat we later nog geprobeert hebben heb ik weer allemaal verweiderd.
Daarom ook mijn tip om zuinig met dempings materiaal te zijn wat eventueel later nog te maken is.

Rob

molle

hmmm, al veel bijgekomen in de tijd dat ik weg ben. Groetjes uit het warme Thailand.
Pff, is hier 42 graden. Tot volgende week.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Niet actief

Citaat van: ThingMan op juli 20, 2005, 10:01:08
Je moet weer even geduld hebben; ik verzamel nu weer even wat gegevens en werk tegelijkertijd ook aan andere projecten dan het jouwe.

We waren gebleven bij de ruwe uitwerking van het plan voor nagalmbeheersing, dat vooralsnog uit zes stappen bestaat:
1. paneelabsorptie op projectiewand (20cm holle ruimte, afgedekt met Ecophon)
2. staande cornertraps in de hoeken van de projectiewand/zijwanden, ± 125Hz afstemming
3. staande cornertraps in de hoeken van de achterwand/zijwanden, ± 80Hz afstemming
4. horizontale diepe basstrap tegen plafond achter luisterplaats, afstemming < 80Hz
5. volledige behandeling van de zijwanden met Ecophon direct op de wand (tijdelijke overkill midhoog!)
6. hoog afgestemde horizontale basstrap tegen plafond projectiewand, ± 200Hz afstemming

Deze zes maatregelen leverde onderstaande nagalmtijd op voor de als zodanig aangeklede ruimte:

Dat de overdemping tijdelijk is blijkt deels al hieronder, waar een flink stuk van de absorberende zijwanden vervangen is door de DVD-/CD-racks van 150 cm breed. Tevens is de geluidsapparatuur met het door jou beschreven audiorack geplaatst, maar de invloed daarvan op de totale nagalmtijd is uiteraard zeer gering. De grootste verandering tov bovenstaande nagalmtijd ontstaat door het vervangen van Ecophon op de zijwanden door de racks, ofwel het vervangen van reeds in simulatie aangebrachte absorptie door reflectief oppervlak (de racks):

Ik heb ervoor gekozen om deze racks volledig te integreren met de zijwanden en met de cornertraps -- dwz de racks zijn kamerhoog en lopen over in de cornertraps. In onderstaand inkijkje kun je een beetje zien wat de bedoeling is hoop ik:

Om een en ander nog wat duidelijker te maken hieronder ook een plattegrondje met maten:

De cornertraps zijn dus wat breder geworden; ik ben voor de diepte van de racks uitgegaan van 20cm, maar graag hoor ik nog van jou of dat correct is.

Vervolgens heb ik het plafond aangepast aan projectiezijde, door de hoog afgestemde basstraps van no.6 te vervangen door een 24cm verlaagde plafondconstructie die tot voor het scherm uitsteekt. De holle ruimte wordt (vooralsnog) afgedekt met hetzelfde Ecophon-paneel als op de projectiewand zelf zit (no. 1 dus) en de voorzijde heeft in werkelijkheid een gebogen verloop. Dat wordt in onderstaand inkijkje getoond:

Hou er rekening mee dat dit geen tekening is die opperst realisme beoogt, maar enkel wil laten zien hoe het principe in mekaar steekt.

Deze constructie levert nu onderstaande voorlopige eindsituatie op voor wat betreft de nagalmtijd:

Zoals beloofd doe ik hieronder ook een voorstel voor de globale opstelling van het complete 7.2 systeem. Op basis van de opstelling, die we nu in overleg moeten uitwerken, zal ik dan verder gaan met het inpassen van een diffuserconfiguratie. Je begrijpt dat daarvoor de opstelling van de luidsprekers binnen zekere marges definitief moet zijn en niet meer compleet anders moet worden, omdat anders de diffuserconfiguratie ook navenant herzien moet worden.
Ik hoor dus graag van jou en natuurlijk ook van anderen wat ze van de voorgestelde opstelling vinden, zodat we die nu wat beter kunnen consolideren.

Je moet even goed kijken, maar de DVD-/CD-racks zijn hierin ook te zien; de schuine zijde is enkel optisch zo gekozen en heeft geen akoestisch doel. Ik wil nogmaals benadrukken dat de vorm, zoals ik die teken, enkel door gemakzucht wordt ingegeven. De creatieve vrijheid van iedere eigenaar komt op dit punt in het spel, omdat wat mij betreft die vorm geheel naar eigen inzicht kan zijn zolang de akoestische werking niet in het geding komt. En daarvoor zijn de mogelijkheden natuurlijk eindeloos, vandaar mijn eerdere verwijzing naar fotoalbums van andere situaties waarin ook het vormaspect aan bod is gekomen, zodat je je wat kunt laten inspireren.

Tot wederhoren,
Toine.

Movievault

Eventjes lezen want ik ben even op vakantie geweest.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

De diepte van de CD/DVD kasten zal inderdaad 20 cm zijn.
Wat ook elke keer terugkomt Toine is die rechte kurve van 120hz tot 250 hz hertz. Wat is dat eigenlijk, wat is daar de orzaak van of is dit normaal?
Wat betreft de speakeropstelling van de surround.
Graag had ik hier input van andere users over.
Voor mijn gevoel gaat hier beter een 5 speaker opstelling in dan een 7 speaker.
Rekening houden dat het dus allemaal voelstaanders zullen zijn.
Optisch is dit met name de JMlab Nova Utopia.

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli 26, 2005, 10:39:55
De diepte van de CD/DVD kasten zal inderdaad 20 cm zijn.
Wat ook elke keer terugkomt Toine is die rechte kurve van 120hz tot 250 hz hertz. Wat is dat eigenlijk, wat is daar de orzaak van of is dit normaal?

Die curve is wat het is, en wat ook de rest van de curve is: deze laat zien waartoe de ruimte zelf in staat is qua absorptie van akoestische energie die erin wordt opgewekt. De rechte curve tussen 120 en 250Hz laat zien dat de ruimte in dat frequentiegebied simpelweg gelijkmatig frequenties absorbeert. Er is niks mis mee, noch iets goed aan; het is wat het is en strikt genomen ligt die tijd al bijna goed.
Een toon van 125Hz sterft uit (-60dB) binnen 0,6s en een toon van 250Hz sterft uit binnen 0,65s. Beide frequenties (en het gebied er tussenin) sterven uit binnen eenzelfde tijdsbestek. Zoals ik al eerder uitlegde behoort de curve als geheel zich binnen de donkergroene targetlijnen te bevinden wanneer het ontwerp klaar is.

Bedoel je met een 5-speakeropstelling dat er 1 midden-achter staat en 2 aan de zijkant?

Ken je de JMlab Electra 926 luidspreker? Zo ja, hoe verhoudt deze zich tot de Utopia waar jij het over hebt?

Toine.

Movievault

Ja die ken ik inderdaad en ook gehoord.
Optisch en klankmatig volledig verschillend.
Dit is de 926

Afmetingen  1083 x 250 x 417 mm
38 Hz - 23 kHz
en dit is de nova utopia

Afmetingen  1337 x 440 x 621 mm
25 Hz - 40 kHz

Dus we spreken hier ook een grote speaker.

Movievault

5 speaker opstelling
2 achter- 2 front - 1 center

7 speaker
2 achter - 2 zijkant - 2 front - 1 center

Ik ben achter fototjes aan het zoeken met die opstelling, maar ik vind ze niet direct, kan iemand deze hier linken misschien? ze staan zeker al op het forum.

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli 26, 2005, 11:54:36
Ja die ken ik inderdaad en ook gehoord.
Optisch en klankmatig volledig verschillend.
Dit is de 926

Afmetingen  1083 x 250 x 417 mm
38 Hz - 23 kHz
en dit is de nova utopia

Afmetingen  1337 x 440 x 621 mm
25 Hz - 40 kHz
Dus we spreken hier ook een grote speaker.

Duidelijk, bedankt!
Ik weet nu om welke luidspreker het gaat; ik ken 'm ook maar heb 'm nooit echt gehoord.
Toine.

molle

Hoi frank, ga je de Sony speakers buitenkieperen toch niet?
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Movievault

Neen die komen in de woonkamer

molle

Citaat van: FrankG op juli 27, 2005, 14:44:17
Neen die komen in de woonkamer

ha ik dacht al. Dat zou zonde zijn ;D

Niet actief

Citaat van: FrankG op juli 26, 2005, 10:39:55

Hoi Frank, de animo is erg groot zie ik. Zou het echt zo moeilijk zijn om te oordelen of een speakeropstelling in de goede richting zit?
Het zal wel niet liggen aan het feit dat niemand anders dan jij voelstaanders gebruikt, hoop ik.  ;D

Maar we komen er zonder hulp ook wel uit, dus wat mij betreft ga jij in op de zaken die ik in mijn concept heb gevraagd en die jouw goedkeuring nodig hebben, zodat ik er ook mee verder kan. Ook met dit project wil ik graag voor mijn vakantie klaar zijn; dat moet zeker lukken; da's nog twee weken.

Ik zie het vanzelf tegemoet; morgen zal ik eerst het project van Molle weer op gang duwen.
Toine.

Movievault

Zeker en vast , ik heb achter de schermen ook al wat gekeuvelt met een paar mensen erover.
Mede omdat ze zo groot zijn zal het een 5. situatie worden.

Dus 2 fronts, 1 center , 2 rears

Niet actief

Citaat van: FrankG op augustus  1, 2005, 09:41:33
Zeker en vast , ik heb achter de schermen ook al wat gekeuvelt met een paar mensen erover.
Mede omdat ze zo groot zijn zal het een 5. situatie worden.
Dus 2 fronts, 1 center , 2 rears

Okee, duidelijk, die zal ik dan ook voor mezelf aanhouden in de verdere simulatie.
Voor de goede orde: alleen als jij geen bezwaren hebt tegen de eerder door mij gedane voorstellen in het concept ga ik verder met de definitieve uitwerking.
Toine.

Movievault

Allebei de partijen zijn akkoord.
"Vrouw en ik"  ;D

Niet actief

Citaat van: FrankG op augustus  1, 2005, 10:39:12
Allebei de partijen zijn akkoord.
"Vrouw en ik"  ;D

Right, dan zie je m'n definitieve voorstel, inclusief diffuserconfiguratie gebaseerd op de 5.1 opstelling, hier vanzelf verschijnen in de loop van deze week.
Toine.

blue-eyes

Bij ons telt de stem van de vrouw dubbel lijkt het wel..... Als zij ja zegt gebeurt het ook. Als ze nee zegt gebeurt het niet ;D

Maar mooi dat je toestemming hebt, kunnen wij weer foto's en uitwerkingen verwachten ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Movievault

Eigelijk heeft ze niets te zeggen over de ruimte maar ze geeft wel haar toestemming, snap je hem BE?  ;D

Afspraak is dat zij met de rest van het huis kan/mag doen wat ze wilt en ik de kelders krijg :)

blue-eyes

Citaat van: FrankG op augustus  1, 2005, 10:45:14
Eigelijk heeft ze niets te zeggen over de ruimte maar ze geeft wel haar toestemming, snap je hem BE?  ;D

Afspraak is dat zij met de rest van het huis kan/mag doen wat ze wilt en ik de kelders krijg :)

Een paar honderd jaar geleden de kelder krijgen was niet best ;D

Ik snap het helemaal! Ik ben best jalours op je! Ik denk dat het een erg mooie ruimte wordt, de medewerking, de enthousiastme etc. zijn iig goed!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Niet actief

Citaat van: ThingMan op augustus  1, 2005, 10:42:28
Right, dan zie je m'n definitieve voorstel, inclusief diffuserconfiguratie gebaseerd op de 5.1 opstelling, hier vanzelf verschijnen in de loop van deze week.
Toine.

Frank, ik ben vandaag weer met je ruimte begonnen en heb nu 1 vraagje: hoe zie jij de positie van je center? Is dat ook eenzelfde Utopia? Zo ja, hoe voorkom je dan dat ie voor het scherm komt te staan aangezien ie hoger is dan de onderkant van je scherm?
En als ie liggend wordt gebruikt (of een andere center, dat maakt niet uit), hoe integreer je dat dan met de apparatuur? Die staat immers in het midden tussen de fronts, net als de center zelf.

Just curious; voor de simulatie maakt het weinig uit of er wel of geen center is, maar het is wel een detail dat in gedachten moet worden gehouden, omdat het misschien voor een heel onpraktisch situatie kan gaan zorgen.

Voor de 5.1 opstelling ben ik uitgegaan van je suggestie in de afbeelding van surroundopstellingen: de surrounds op 20° voorbij de zijlijn. Natuurlijk is een identieke afstand zoals de fronts (495cm van de centrale luisterplaats) voor de zijkanalen niet haalbaar; die komen wat dichterbij te staan, en wel op zo'n 270cm maximaal vanaf diezelfde luisterplaats. Ze komen net niet voor de dvd-/cd-racks te staan als je van die 20° uitgaat. Je ziet het later wel in een plattegrond.

Toine.

Niet actief

Frank: nog een vraag die ontstaat terwijl ik aan het rekenen ben.
Ik zou willen voorstellen om het volledige plafond verlaagd uit te voeren; niet alleen het voorste deel tot voor het scherm. Dit om voldoende laagmiddenabsorptie te kunnen realiseren.

De reden dat ik een verlaging voorstel van het plafond en niet een voorzetwand uit hetzelfde materiaal op de twee zijwanden heeft te maken met de kwetsbaarheid van de Ecophonplaat. Je moet er wel veel moeite voor doen om er doorheen te stoten, maar het is -- geplaatst op een holle ruimte -- enigszins kwetsbaar bij stoten. Aan het plafond heb je daar natuurlijk geen last van.

Nu bestaan er van Ecophon ook speciale wandpanelen -- ook in het zwart -- maar het probleem in deze specifieke situatie is dat zij veel teveel midhoog en hoog absorberen om er de twee zijwanden mee te behandelen. Begrijp je mijn dilemma?

De keus is dus niet zozeer WELK materiaal, maar WAAR het aangebracht moet worden. Zowel het plafond als de zijwanden zijn prima opties, maar omdat er beslist een holle ruimte van 20cm achter moet komen kan het op de zijwanden in sommige gevallen een probleem zijn vanwege de kwetsbaarheid. Ik moet eerlijk zeggen dat veel van m'n klanten het hebben gebruikt, altijd na overleg over dit aspect. Wanneer het om een dedicated ruimte gaat waarin geen kinderen spelen lijkt me die kwetsbaarheid geen probleem. Het is ook weer niet zo (met Ecophon dan) dat je er maar naar hoeft te kijken en je stoot er al doorheen. Het zijn behoorlijk stevige, 35mm dikke platen.

Dus: ofwel het plafond, ofwel de zijwanden. Mijns inziens is het plafond het geschiktst: de ruimte wordt zo optisch gezien in elk geval niet 45cm smaller (2x holle ruimte + plaat) maar slechts 24cm lager over de volle lengte ipv de eerste anderhalve meter.

Ik moet je antwoord hierop afwachten voordat ik verder kan.
Toine.

patrick_vdb

Hi,

Zo, heb nu pas voor het eerst de gehele topic in een keer gelezen en moet eerlijk bekennen dat ik het een reuze interessante topic ben gaan vinden. Weinig off-topic praat maar juist een mooie dialoog tussen Frank en Toine maken het verhaal duidelijk, chronologisch volgbaar. Overigens hartstikke mooi dat je dit doet Toine :D

Naar ik begrepen heb gaat Frank een center-variant maken van de Utopia, daarmee bedoel ik dan de welbekende liggende luidspreker die, naar ik aanneem, verder dezelfde maten gaat hebben als de staande luidsprekers. Toch Frank?

De keuze voor een 5.1 (het is en blijft .1 ongeacht de hoeveelheid subs geplaatst gaan worden!) tov 7.1 vind ik overigens een verstandige keuze Frank. Maar een 4.1 opstelling zou ook niet gek zijn ;D

Ik wacht al met smacht op het diffusie-gedeelte want daar heb ik nog een vraag over gerelateerd met een korte discussie eerder in deze topic. Maar da's voor later, om de continuem niet te verstoren.

mvrg

Patrick