TAG maclaren progressive update

Started by jaco, February 19, 2002, 00:41:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

http://www.tagmclaren.com/dev/news/news118.asp

Interessante upgrade, alleen is hij wat duur, en doet geen scaling, maar daar hebben ze / krijgen ze een aparte oplosing voor.

De analoge input en de DVI output zijn overigens wel interessant.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#1
Toch leuk om te zien hoe grote merken voor een goedkope chip oplossing toch de hoofdprijs durfen te vragen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#2
Ze hebben het inderdaad ook over een scaler:
QuoteYou need to talk to the customer service of your CRT projector in order to find out if it would benefit from a Progressive Scan input. Many do, but for some the resulting video frequency is too high, for others Progressive Scan isn?t sufficient, i.e. you will need both the PSM192 and our forthcoming video scaler.
[/b]
en
QuoteThe PSM192 is the first and very important step of video processing, providing the most crucial de-interlacing. TAG McLaren?s Video Scaler, (for details see our article about Video Processing) which will be connected to the PSM192's DVI digital video output is already in development. Keeping the two stages, Progressive Scan and Scaling, separate allows your system to grow with its needs. So you can select either Progressive Scan, Video Scaler or both. Keep an eye on this web site for further announcements.

En in een artikel op de site over Video Processing:
QuoteAlmost as great a limitation is that progressive scan alone does nothing to reduce visible line structure, and the vertical resolution of a progressive scan DVD image is simply not high enough for a large screen (greater than 1m diagonal or thereabouts). Large screens require line tripling as a minimum, with line quadrupling a necessity for very large screens. Even worse, most line triplers and quadruplers and many scalers will not accept progressive inputs.[/b]
Jaja... :)  Deze discussie blijft toch weer terugkomen... :)

Ik vind de site van Tag McLaren erg patserig en betweterig overkomen. Beetje jammer...

J.A.F._Doorhof

#3
Wat ik denk dat ze gaan doen (en ik denk meer).

Is een DVI output op de speler maken, en een scaler met DVI input. Dan krijg je als het ware een PSM-1 in een box (als ze dezelfde kwaliteit scaler kunnen gebruiken tenminste  ;D), want op dit moment wint de scaling engine en het nog van alles dat ik heb gezien.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#4
Meridian (en vast meer merken) zijn ook bezig met exact de oplossing die je hierboven noemt. Sterker nog, Tag geeft exact aan dat ze dat gaan doen.

J.A.F._Doorhof

#5
Had dus even niet alles gelezen, sorry.

Maar dit is gewoon de meest logische weg.
Op dat moment kun je redelijk cost effective een scaler maken, omdat je geen analoog digitaal convertor nodig hebt, en je net als de PSM-1 direct met de digitale informatie aan de slag kan.

PROBLEEM !!
De studio's zullen dit NOOIT toestaan, het zal dus bij zelf ontwikkelde systemen blijven, die alleen maar werken met HUN spelers en HUN scalers. Vergeet immers niet, dat elke speler (chipset) een andere manier van digitale dataverzending gebruikt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#6
Volens mij mogen fabrikanten niet een speler maken die meer dan progressive NTSC uitgeeft. Misschien dat een digitale uitgang alleen maar interlaced mag zijn.
Bij meridian kun je op zo'n manier een snell en wilcox interpolator aansluiten: propriarity SDI output kaart, nar een interpolator. Daar doen ze dan de-interlacing en scaling. Dit is wel toegestaan, omdat de SDI uitgang niet gestandariseerd is, en je er dus niet (makkelijk) een copy van kunt maken.

Misschien dat er wel een standaard interlaced of progressive SDI output komt, en dan geloof ik ook wel dat er externe scalers gaan komen die dat verwerken. Volgens mij zijn die er zelfs al: vigatec Dune of zo. Op AVS hebben ze daar wel een thread over. Er zit in de USA een bedrijf wat SDI upgrades doet voor DVD players t.b.v deze scaler.
Overigens is er ook een betaalbare SDI kaart voor de PC uitgekomen, kun je met DSCALER scalen, schijnt wel goed te werken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Nadeel van SDI is dat er maar een paar vormen van uitvoer mogelijk zijn, ik dacht 480i, 480P en 720P

Je hebt dus altijd een scaler nodig die dit ondersteund qua input.

DVI is veel diferser, maar gaat er dan vanuit dat je de scaler INTERN hebt.

Persoonlijk denk ik dat voor digitale projectoren zowel SDI als DVI een oplossing kan zijn. Voor CRT's zou ik toch gokken op een DVI met PSM-2, en dan zo dicht mogelijk bij de projector in de buurt een DVI-Analoog omvormer.
Zo elimineer je de storingen van een lange kabel run.
Maar dan blijf je wel met het dilema, wat is beter. De omvormer van de PSM-2 (of welke andere kaart) of de stand-alone omvormer ?

Dat wordt weer testen  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"