Even heel wat anders: WandTL voor oom

Started by voodooless, June 21, 2005, 21:29:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Zo, eventjes heel wat anders. Geen dure Thiel units, geen mooie kasten, maar juist een budget project dat zo opvallend als maar mogelijk moet zijn. Opdrachtgever was mijn oom, die voor zijn nieuwe inrichting graag van zijn grote, oude speakers (piezo tweet, 20 cm woofer, korte dikke BR buis) af wilde (mede om de WAF), en toch graag een leuk stukje muziek wilde spelen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen:


[ overzicht van het geheel ]


[ closeup van de TL uitgangen ]


[ closeup van de woofer+tweeter ]

Mijn oom is er erg blij mee. Lekker onopvallend, en toch prima geluid. Zeker voor het budget: ongeveer 100 euro/kant. Het filter heb ik goed gegokt: simulatie gedaan van metingen (ter plekke gedaan), en aan de hand daarvan componenten besteld. Ik heb het nog niet kunnen nameten meten, maar ik denk dat het wel goed zit (zeker voor het budget en de simpelheid van het filter (2e orde + L-pad @ zo'n 1.8 Khz). Eisen van mijn oom zijn inet zo hoog, dat scheelt ook. Moet zelf toegeven dat het toch helemaal niet slecht is.

Bass uit de TL is uiteindelijk erg mooi. Het overheerst niet, is erg strak, en gaat heel stiekem behoorlijk diep. De seas tweeter weet details prima naar voren te brengen, en omdat ie zo laag al begint, is het midden ook nog best wel te doen.

Woofer: Omnes Audio MW 8.01 PC-S
Tweeter:  Seas  TAF 27 plus

TL is zo'n 2.5 meter lang, en loops taps af. Er zit flink wat stuffing in, en ook nog een kleine Hemmholz resonator.

Interficior

Hallo Deepspace,

Leuk topic, had het al gezien op GoT, maar ik vraag me af met welk materiaal de hoek is gemaakt? Het ziet er niet uit als MDF, maar eerder als iets van zachtboard ofzo :-\
Maar het ziet er erg *clean* uit vind ik, lekker strak mooi weggemoffeld. Naja, die zwarte dingen vallen dan wel weer erg op hè. ;D
Take it or lease it

voodooless


fgroen

Je zou nog een frontje in de kleur van de gordijnen voor de speakers kunnen maken, dat op een of andere manier ook kwa vorm overeenkomt met de gordijnen als ze open zijn.  O0

In ieder geval gaaf gedaan, is inderdaad een prima manier om iemand die geen kasten in zijn woonruimte wil hebben toch te laten genieten van speakers die beduidend beter zijn dan een aantal van die wegmoffelbare melkpakjes met "fullrange" tweeters en een "unk unk unk"-subwoofertje dat voor het gemak ook maar zwaar vervormde middentonen uitbraakt.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik

Het is wel slim gevonden en als het ook nog een leuk geluidje oplevert.

Kun je hier iets meer over vertellen? Het maakt me wel nieuwsgierig wat dit inhoud cq hoeveel werk dit is.
QuoteHet filter heb ik goed gegokt: simulatie gedaan van metingen (ter plekke gedaan), en aan de hand daarvan componenten besteld.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Edo

Da's mooi weggewerkt op die manier zeg...
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

voodooless

Quote from: Erik on June 22, 2005, 13:12:49
Kun je hier iets meer over vertellen? Het maakt me wel nieuwsgierig wat dit inhoud cq hoeveel werk dit is.

Nou, Als eerste hebben we opgemeten hoeveel meter we ter beschikking hadden, en wat de oppervlakte van de lijn zou zien (3-hoek met de muur/het plafond). Dan gegevens in Matin Kings Mathcad TL sheets gegooit, en gekeken of er wat van te maken was. En dat viel goed mee :). TL zou daarvoor taps moeten toelopen. Hiervoor is er een extra driehoek in de kast gelijmt zodat het volume naar het einde van de TL kleiner wordt. Dan alles gemonteert en er wat stuffing in gedaan.

Daarna heb ik de units gemeten. Impedantie wilde die dag niet echt lukken, dus die heb ik dan maar overgetrokken van de curves van de datasheet (in het X-over gebied klopt het dan nog best goed). Het geheel in de simulatie gegooit. Wat mee gespeelt, en uiteindelijk is er dan een zo simpel mogelijk filter uit gekomen :)