Luidsprekers schakelen met domotica

Started by eulaersi, June 21, 2005, 12:14:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eulaersi

Ik wil een multi-room systeem bouwen vanuit een centrale computer met mp3's. De geluidskaart is verbonden met een versterker.

Aan de versterker wil ik 6 paar luidsprekers hangen (in elke kamer één paar). Aangezien dit niet zomaar gaat, dien ik nog een "speaker selector" te kopen.

Om luidsprekers aan of af te zetten, wil ik gebruik maken van mijn domotica systeem (EIB). M.a.w. op de speakerdraden wil ik een schakelaktor toevoegen (bv. op de + pool). Via mijn schakelaars kan ik dan een bepaald speakerkanaal aan of af zetten. Het volume kan ik op die manier niet controleren, maar ik vermoed dat ik op zo'n "speaker selector" wellicht het volume per kanaal kan voorinstellen. Als ik dan luider of stiller wens, kan ik het volume op de geluidskaart veranderen. Dan gaan wel alle luidsprekers die op dat ogenblik op staan wel luider of zachter spelen.

De controle van de mp3's en het volume wil ik doen via een wifi handheld browser. Nokia komt in de herfst naar buiten met de Nokia 770. Lijkt mij een perfect toestelletje hiervoor.

Tenslotte wil ik later een tweede geluidskaart toevoegen in mijn PC zodat ik het huis kan opdelen in 2 zone's. Bovendien zou ik ook mijn domotica kunnen bedienen vanuit een eigen java-ontwikkeling. Dus ik zou in principe ook mijn schakelaars kunnen koppelen aan een MP3 music player (vb. next/previous track, ...). Maar dit zijn nog 2 ontwikkelingen voor de verdere toekomst.

Nu mijn vragen:
- Kan er iemand "speaker selectors" aanbevelen?
- Zal het schakelen van de speakerkanalen via een schakelaktor geen te groot kwaliteitsverlies meebrengen? Ik verwacht evenwel van dat multiroom systeem wat achtergrond muziek, en geen high-end kwaliteit.
- Voor de schakelaktor heb ik de keuze tussen 10A of 16A. Wat kies ik?
- Kan ik beter werken met een "speaker selector" die infrarood wordt bediend? Dan kan ik via een IR emitter de commando's doorgeven. Dit is een minder goede oplossing want dan heb ik een IR afstandsbediening nodig en een wifi browser. Dus 2 toestellen.

Dank je voor je hulp

Ivan