Harbeth Super HL5

Gestart door beunky, juni 16, 2005, 13:23:15

Vorige topic - Volgende topic

beunky

Gisteren heb ik de Harbeth Super HL5 gehoord.
Wat een speaker. Onvoorstelbaar. Wat mooi, wat mooi, wat mooi...
Maar niet om te zien, ik zou er eigenlijk nog niet dood mee gevonden willen worden:

Maar die klank...
O wat mooi...
Wat een natuurlijke weergave, dit is echt een ontzettend mooi product.
Eerste cd, pianowerk van Chopin door Hélène Grimaud, mijn mond viel bijna letterlijk open van verbazing!
Met je ogen dicht zit je gewoon naar een piano te luisteren en niet meer naar twee luidsprekers die heel mooi piano reproduceren. Wat een ongekend hoog niveau van weergave!
Technisch luisteren probeer ik, maar na anderhalf uur luisteren moet ik constateren dat ik alleen maar van muziek heb zitten genieten...
Complete stukken luister ik uit, niet slechts fragmenten maar complete delen van symfoniën, van pianoconcerten, noem maar op! Het eerste deel van Mahlers Vijfde bijvoorbeeld, helemaal uitgeluisterd! Het stuk duurt bijna 13 minuten, Schoenbergs A Survivor From Warschau, 8 minuten lang, Chopin, Marche Funebre, bijna 10 minuten...
En zo gaat het door, anderhalf uur lang!
Wat een mooie luidspreker, wat een bijzondere ervaring!
En dat op Tag Mclaren apparatuur... ;) ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

R

Dat merk schijnt toch wel erg mooi te zijn. Ontzettend neutraal heb ik gehoord( van horen zeggen). Van technisch naar muzikaal is altijd een goede indicatie. Thuis geluisterd? Kandidaat voor nieuwe speaker? Is dit een studiomonitor?

garmtz

Harbeth is ook vreselijk mooi natuurlijk... En klinkt mooi natuurlijk... :D  Wanneer kom ik eens langs met mijn Aeons? Ben je er al klaar voor?  ;D

VlisChris

CiteerHet eerste deel van Mahlers Vijfde bijvoorbeeld
Niet echt een heel eenvoudig stukje muziek inderdaad. Kan heel makkelijk heel erg veel te schel klinken.
Op mijn set moet het niet minder worden dan het nu is ;) Dan is het niet meer te doen zo'n beetje.

garmtz

Hoe ben je trouwens aan de Harbeths gekomen? Geleend van een audio-zaak? Ik ken de PL3ES en die vond ik ook al zo verdacht mooi... Minder expliciet open en micro-gedetailleerd als mijn Aeons, maar heel lekker neutraal en precies.

R

hifiman

Qua uiterlijk lijken het meer op speakers die je voor een joetje op de rommelmarkt gevonden hebt  ;D

R

Zo zien ze er best oke uit. Oke, geen cremona's maar toch..

3100 € per paar?

garmtz

Ik vind ze echt FOEILELIJK... :) 

wil

Citaat van: tingtong5 op juni 16, 2005, 14:13:04
Qua uiterlijk lijken het meer op speakers die je voor een joetje op de rommelmarkt gevonden hebt  ;D
Ik had vroeger speakers met een plaatje van HiFidelity er op, die zagen er ook zo uit. Later heb ik het donkerbruine doek vervangen door wit linnen en de kast blauw geverfd  ;D.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Joep

Ik vind de Harbeths op beide fronten mooi. De vorm vind ik mooi (back to basic) en de klank eigenlijk nog mooier! Dan heb ik het over de HL-P3ES-2 want dat is de enige Harbeth die ik ooit gehoord heb. Niet zo gedetailleerd als de speakers die ik nu even heb (47 Labs 4722 Lens), maar wel een groter frequentiebereik en die natuurlijke, levensechte klank.

Ik zie een kamer voor me met de ideale akoestische ratio's en daar dan die mooie kasten van Harbeth in, die de term 'box' toch echt wel verdienen, op een zwarte stand. Niet veel meubulair, rustgevend interieur, maar wel veel cd's in kasten. 

Maar goed, ik dwaal af.. Zeer interessante speaker dus die inderdaad je het technisch luisteren doet vergeten!

beunky

Ik vind ze dus spuuglelijk om te zien ;D
Maar dat maakt niet uit ;) ;D
Alleen in dit specifieke geval.

@ Garmt: nee, ik ben nog niet klaar voor je Aeons, de vloerbedekking ligt hier nog niet in het nieuwe huis... ;)

garmtz

Citaat van: beunky op juni 16, 2005, 17:31:46
@ Garmt: nee, ik ben nog niet klaar voor je Aeons, de vloerbedekking ligt hier nog niet in het nieuwe huis... ;)

O.k.!

Joep

Citaat van: beunky op juni 16, 2005, 17:31:46
Ik vind ze dus spuuglelijk om te zien ;D
@ iedereen:

Kan de klank van de speaker de lelijkheid doen vergeten waardoor men er verliefd kan worden? Of komen sommige speakers gewoon het huis niet in omdat ze lelijk zijn (in the eye of the beholder tenminste) ondanks dat ze wel mooier dan de rest spelen?

Oftewel: is de klank voldoende om een speaker te kopen of speelt het visuele aspect ook mee?

Oftewel: komt de schoonheid van de speaker van binnen, of van buiten?

Ok, sorry  :D  Ik stop al!!

R

Beiden.. sorry. Of het moet voor een dedicated ruimte zijn..

Hier is trouwens al een topic over.

beunky

Citaat van: Proprius op juni 16, 2005, 18:15:20
@ iedereen:

Kan de klank van de speaker de lelijkheid doen vergeten waardoor men er verliefd kan worden? Of komen sommige speakers gewoon het huis niet in omdat ze lelijk zijn (in the eye of the beholder tenminste) ondanks dat ze wel mooier dan de rest spelen?

Oftewel: is de klank voldoende om een speaker te kopen of speelt het visuele aspect ook mee?

Oftewel: komt de schoonheid van de speaker van binnen, of van buiten?

Ok, sorry  :D  Ik stop al!!

In dit zeer specifieke geval mag ie lelijk zijn van mij.
Maar ik ga hem ZEKER in zwart fineer bestellen en anders laat ik hem wel zwart spuiten.
Deze kleur vind ik écht te erg voor woorden.

Shorty

We hebben de keuze uit vele honderden speakermodellen. Als je als eerste schifting nu eens begint met het wegstrepen van de lelijkste modellen dan wordt de aanschafkeuze alvast een stuk makkelijker. Maar ik heb zelf dan ook ruim een kwart eeuw  :P aangekeken tegen een vergelijkbaar stel bruine, en nog grotere schoenendozen (B&W DM2A II).  :-X Dat hoeft voor mij dan ook minstens de volgende 25 jaar niet meer.  ;D
Maar als het in jouw combinatie echt goddelijk klinkt.... go for it!!

VrGr,

Bart J.     

Joep

Citaat van: Ruben op juni 16, 2005, 18:19:46
Hier is trouwens al een topic over.

Ik heb 10 pagina's doorzocht uit het speakerforum, maar kan er niet iets in vinden wat hiermee te maken heeft?
Weet jij misschien waar ik het kan vinden? Of op welke trefwoorden ik moet zoeken?

R

euh, ik meen dat iets was over het esthetisch aspect van apparatuur ed. verder weet ik het ook niet meer precies.

Del member

Die speakers doen me kwa look zeer sterk denken aan de celestion ditton 33.

Shorty

Bij het Amerikaanse webzine StereoTimes zijn ze ook helemaal weg van de HL5; ze vonden het de "most wanted component of 2004". Op hun website staat trouwens nu een recensie van de HL-P3ES-2, en dat vindt de recensent "another masterpiece from the house of Harbeth."

VrGr,

Bart J.

R

Die staat ook op mijn schortlist...

Wijx wondere wereld

past mooi een plantje op
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

beunky

Citaat van: wijx op juni 17, 2005, 16:23:07