ASC (Acoustic Sciences Corporation) SubTrap

Started by Starred, June 12, 2005, 23:03:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Een hightech Gramma  ;D



QuoteConclusions

The ASC SubTrap works as advertised. It reduces vibration transmission through the floor, improves the frequency response in the mid and upper bass regions, reduces low frequency reverberant decay times, and it locates the subwoofer closer to the height of the main speakers. Not surprisingly, this unique combination of engineered performance features results in an audible improvement in the bass quality. Discerning HT and hi-fi enthusiasts will definitely appreciate how the ASC SubTrap extracts the best possible performance from any subwoofer.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_12_2/asc-subtrap-6-2005.html

FrankB

#1
Daar wil ik weleens een G(r)amma versie van zien ;D ;D

PS subtrap, volgens mij zit ie IN dat ding  >:D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Mandragore

Dit werkt ogenschijnlijk ook als een mini tube trap, m.a.w. een generieke aanpassing (niet perse oplossing) van de ruimtelijke akoestiek.

Iemand een vermoeden hoe dit zich verhoudt tot een Gramma? Afgezien van de prijs ;)

Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

bmateijsen

Quote from: Mandragore on July  8, 2005, 14:25:29
Dit werkt ogenschijnlijk ook als een mini tube trap, m.a.w. een generieke aanpassing (niet perse oplossing) van de ruimtelijke akoestiek.

Iemand een vermoeden hoe dit zich verhoudt tot een Gramma? Afgezien van de prijs ;)



Nee.. maar ik schat dat dit ook nog een lichte bass-trap werking heeft, hoewel het maar licht zal zijn. Daarnaast wordt de sub een stuk hoger gezet, dat heeft voor- en nadelen. Gramma werkt alleen om resonanties op te vangen, dus ontkoppeling. 

Groet Bjorn

Mandragore

Quote from: bmateijsen on July  8, 2005, 15:04:33
Nee.. maar ik schat dat dit ook nog een lichte bass-trap werking heeft, hoewel het maar licht zal zijn. Daarnaast wordt de sub een stuk hoger gezet, dat heeft voor- en nadelen. Gramma werkt alleen om resonanties op te vangen, dus ontkoppeling. 

Groet Bjorn

Bedankt Bjorn! Volgens mij bedoelde ik dat ook. Tube trap = Bass trap in mijn beleving, sorry ;)

En volgens de beschrijvingen en (lovende) reviews die ik heb gelezen heeft het inderdaad een (hele) (lichte) werking als trap, naast het opvangen van resonantie. Vandaar mijn vraag... Zou het de (aanzienlijke) meerprijs t.o.v. een Gramma waard zijn?

Wat zijn trouwens volgens jou de nadelen van een hoger geplaatste sub? Op een gramma staat hij ook wat hoger en ik meen dat men over het hoger staan alleen maar positief was...
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

garmtz

Hoger is niet perse beter! dit hangt sterk samen met de hoogte van het plafond en daaruit resulterende verticale room modes (staande golven).

bmateijsen

Quote from: Garmt on July  8, 2005, 17:34:02
Hoger is niet perse beter! dit hangt sterk samen met de hoogte van het plafond en daaruit resulterende verticale room modes (staande golven).

Zelfs vanaf een mobiele lokatie  ;)

Ik had even je vraag gemist.. maar inderdaad alles is afhankelijk van de kamer zelf.. Dat is het nadeel (of voordeel) van akoestiek...

patrick_vdb

Hi,

Net als de Gramma van Auralex is de Subtrap van ASC alweer een oudje ;D

Op basis van het koppelen aan de verticale roommodes, naast het koppelen aan de horizontale roommodes, lijkt de Subtrap mij een interessant product. Afhankelijk van de hoogte van de ruimte zal het echter wel meer maatwerk worden dan ASC met hun productiemodellen (dacht 3 stuks van verschillende grootte) kan bieden. Naast het 'aanpakken' van de roommodes zie ik eigenlijk ook wel voordelen bij front-fire subs (diffractie)......

mvrg

Patrick

bmateijsen

Wat bedoel je exact met koppelen aan horizontale en vertikale roomnodes? Hoe doe je dat in de praktijk??

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Dat moet jij toch weten :D

Arno heeft al eens een mooie topic geopend over subwoofercalibraties waar dit aan bod is gekomen.

mvrg

Patrick

bmateijsen

Quote from: patrick_vdb on July  8, 2005, 18:51:39
Hi Bjorn,

Dat moet jij toch weten :D

Arno heeft al eens een mooie topic geopend over subwoofercalibraties waar dit aan bod is gekomen.

mvrg

Patrick

@patrick: Die is makkelijk... ;), dus ik kop hem even terug... We hebben het hier specifiek over de ASC, dus ik vraag mij af hoe je dat doet beter doet met de ASC!

Groet Bjorn

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Beter dan wat? Ik volg je even niet denk ik...

mvrgr

Patrick

bmateijsen

Quote from: patrick_vdb on July  8, 2005, 19:46:26
Hi Bjorn,

Beter dan wat? Ik volg je even niet denk ik...

mvrgr

Patrick

Ik las uit jouw antwoord dat de ASC waarschijnlijk zou helpen bij het beter koppelen van de horizontale en verticale nodes. Dus beter dan de normale situatie... Mijn vraag is waarom dat zo zou zijn... Tenzij dat je er dat helemaal niet mee bedoelde!

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Okay, ik volg je weer. Nee, ik bedoel nergens te zeggen dat de ASC een betere optie is tot het koppelen aan zowel verticale alsook horizontale room-modes. Ik vertelde zelfs al in mijn eerste reactie dat de drie modellen die ze aanbieden niet voldoende zijn voor het maatwerk dat koppelen aan een roommode vergt. Echter het idee (het de hoogte inbrengen van de sub) vind ik wel goed ;)

mvrg

Patrick

bmateijsen

Quote from: patrick_vdb on July  8, 2005, 19:55:33
Hi Bjorn,

Okay, ik volg je weer. Nee, ik bedoel nergens te zeggen dat de ASC een betere optie is tot het koppelen aan zowel verticale alsook horizontale room-modes. Ik vertelde zelfs al in mijn eerste reactie dat de drie modellen die ze aanbieden niet voldoende zijn voor het maatwerk dat koppelen aan een roommode vergt. Echter het idee (het de hoogte inbrengen van de sub) vind ik wel goed ;)

mvrg

Patrick

Zelfs nu ik hem nog een keer teruglees leek het echt alsof je dat bedoelde... 
Overigens denk ik dat de subwoofer op dit hoogte te brengen misschien niet eens zo geschikt is voor een nederlandse woning met een plafondhoogte van 240 cm...

Groet Bjorn

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Quote from: bmateijsen on July  8, 2005, 20:04:11
Zelfs nu ik hem nog een keer teruglees leek het echt alsof je dat bedoelde...

"Op basis van het koppelen aan de verticale roommodes, naast het koppelen aan de horizontale roommodes, lijkt de Subtrap mij een interessant product. Afhankelijk van de hoogte van de ruimte zal het echter wel meer maatwerk worden dan ASC met hun productiemodellen (dacht 3 stuks van verschillende grootte) kan bieden"

Tsja, sorry Bjorn maar ik haal het er toch echt niet uit?

Anyway..

QuoteOverigens denk ik dat de subwoofer op dit hoogte te brengen misschien niet eens zo geschikt is voor een nederlandse woning met een plafondhoogte van 240 cm...

Zoals ik al eerder zei heeft ASC maar drie modellen in hun programma die mogelijkerwijs niet afdoende/geschikt zijn voor het maatwerk dat dit koppelen vergt. Net even de maten van deze drie modellen opgezocht en ook het laagste model is idd nog te hoog voor een standaard plafondhoogte van 2,4M. Misschien maar een aantal Gramma's op elkaar stapelen dan om aan de gewenste hoogte te komen ;D

Feit blijft dat ook voor de doorzon Nederlandse woning, het omhoog brengen van de sub een goed resultaat kan geven ;)

mvrg

Patrick




ThomasBelgium

Dat de plafondhoogte beperkt is tot 240 cm hoeft op zich geen belemmering te zijn. In elke ruimte barst het immers van de room modes (waaronder verticale) en dus zal het (ver)plaatsen van de subwoofer in de hoogte zeker een invloed hebben op die bepaalde room modes.

Sommige akoestische programma's zijn zo sympathiek om, als ze de room modes berekenen, er meteen bij te vertellen of ze zich manifesteren in de breedte, de lengte of de hoogte. Zéér praktisch...


garmtz

Dat is allemaal bekend Thomas, ik denk dat wat Patrick probeert te zeggen is dat er 1 hoogte is die precies goed is voor het controleren van de meest vervelende hoogtemode. Om die zo mooi mogelijk te dempen moet de bass-trap dus EXACT die hoogte hebben, een verstelbare subtrap zou eigenlijk het fijnste zijn... ;D

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Garmt on July  8, 2005, 20:34:53
een verstelbare subtrap zou eigenlijk het fijnste zijn... ;D

Garmt begrijpt me ;D

mvrg

Patrick


ThomasBelgium

Feitelijk kan je hem (de sub dus) beter met een paar touwen aan het plafond hangen. Het enige wat je dan hoeft te doen is de lengte van de touwen zodanig kiezen dat de sub precies op de juiste plaats komt te hangen.

Veel goedkoper dan bierbakgewijs een aantal van die ASC'tjes op elkaar stapelen, lijkt me. >:D

patrick_vdb

Hi Thomas,

Quote from: ThomasBelgium on July  9, 2005, 00:04:12
Feitelijk kan je hem (de sub dus) beter met een paar touwen aan het plafond hangen

En als je, je verveelt in je HT kun je 'm zeker ook als schommel gebruiken? ;D

mvrg

Patrick

ThomasBelgium

#22
Als schommel? Moet kunnen ;D

Als je gasten in je HT op de achterste rij teveel kletsen kan je hem eventueel ook als taktisch precisiewapen gebruiken. >:D

patrick_vdb

Hi Thomas,

Voor kletsende gasten op de achterste rij heb ik al een veel doeltreffendere oplossing...maar die weet je vast ;D

mvrg

Patrick

ThomasBelgium

Dynamiet? Vergif? Stroomstoten?

Nog beter: geen achterste rij voorzien, dan heb je die problemen sowieso niet. En gegarandeerd geen blokkage van je surround en back surround signalen. Maar ik meen me te herinneren dat dat juist je taktiek was ;D