Afstand van SVS tot sweetspot.. hoe meten?

Started by daburnd, June 12, 2005, 17:05:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daburnd

Mensen, hoe moet ik nu precies de afstand van de svs sub naar de luisterpositie bepalen. Is het gewoon het dichtsbijzijnde punt gemeten tot mijn hoofd? Of moet ik eigenlijk vanaf het midden van de bassspeaker beginnen te rekenen. Ik bedoel dus in het geval een een downfiring sub. Want de straal is 20cm en dat is toch wel flink wat in termen van 1,6 - 1,8m.

garmtz

Meet de afstand vanuit het midden van de spreekspoel, dus het midden dan de onderkant van de subwoofer. Overigens heeft het zin daarna ook te luisteren naar de perfecte afstand, die kan afwijken van de 'theoretisch' gemeten afstand.

daburnd

Quote from: Garmt on June 12, 2005, 17:50:49
Meet de afstand vanuit het midden van de spreekspoel, dus het midden dan de onderkant van de subwoofer. Overigens heeft het zin daarna ook te luisteren naar de perfecte afstand, die kan afwijken van de 'theoretisch' gemeten afstand.

En hoe doe ik dat precies als ik vragen mag?

garmtz

Quote from: daburnd on June 13, 2005, 04:17:50
En hoe doe ik dat precies als ik vragen mag?


Pak een CD met veel constant laag (ik gebruik altijd 'The way you make me feel'  van Michael Jackson) en stel de afstand bij terwijl je luistert. De stand waarbij je de sub het minst apart hoort en het lijkt te 'klikken' tussen de fronts en sub is de beste stand. Makkelijk gezegd, pas na veel ervaring makkelijk gedaan...  :-\

daburnd

Gisteren met een maat van mij even geluisterd wanneer de sub goed samen valt met de rest..

en ik moet zeggen een opvallende conclusie.. hij moet namelijk op 2 meter komen te staan, wat dus gelijk is aan de afstand van het beginstuk van de voet van de sub tot mijn oren. En niet vanuit het midden van de conus. Hoe ik dit moet verklaren, geen idee.

daburnd

Zou het bijvoorbeeld een nuttige test zijn om een signaal van 1000 en 40 hz op de zoveel tijd tegelijkertijd te laten horen om daarmee de sub helemaal precies af te stellen met de speakers? Waarom wel/niet?

daburnd

Wat is het verschil tussen de titanic en een goede sub..

een goede sub bereikt grotere diepten dan de titanic :D