geïntegreerde versterker gebruiken als voorversterker?

Started by bebo, June 10, 2005, 16:19:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bebo

Hallo,

Ik overweeg nieuwe luidsprekers te kopen waarvoor mijn huidige geïntegreerde versterker voldoende vermogen zou leveren; zij het dat wat extra vermogen gewenst is.

Nu is mij verteld dat ik zou kunnen overwegen om mijn huidige geïntegreerde versterker als voorversterker te gaan gebruiken in combinatie met een nieuw aan te schaffen eindversterker (ik wil op den duur afstappen van de geïntegreerde versterker en overstappen naar losse voor- en eindversterkers maar het budget laat niet toe dat ik die stap nu ineens al zet)..  Ik vond het maar een raar verhaal maar tja, anderzijds heb ik er technisch niet zo veel verstand van en realiseer ik mij wel dat een geïntegreerde versterker een ingebouwde voor- en eindversterker moet bevatten. Dus wellicht is er iemand die mij kan vertellen of dit inderdaad kan en zo ja, waar ik dan op zou moeten letten om dat goed te laten functioneren.

Ik heb nu een Denon 2*65 W versterker en zou - als het inderdaad kan -  overwegen een eind versterker te kopen van min. 2*100 #, bv in de trant van de Rotel RB 1070 (2*130 W).


Martijn M

In een geintegreerde versterker zitten inderdaad regelversterker en een eindversterker in één behuizing. De route die je voorstelt is wel mogelijk. Of het de makkelijkste weg is hangt er van af of je versterker een pre-out heeft. Dat is een uitgang van de voorversterker. Is dit niet het geval, dan zou je de kap er af moeten halen, en uit zien te vogelen waar de voorversterker over gaat in de eindversterker. Die draadjes zou je dan naar twee zelf aan de achterkant te monteren tulp-contrastekkers moeten leiden. Ik denk dat deze weg te omslachtig is...
Met 60 watt per kanaal heb je al behoorlijk wat vermogen hoor. Meer is wel beter, maar de stap van 60 naar 100 watt is niet heel duidelijk merkbaar. Voor een verdubbeling van geluidniveau (+ 3 dB) heb je 4 2 keer zo veel vermogen nodig.  Om dubbel zo luid te kunnen spelen als met je huidige geintegreerde versterker heb je dus 60 * 4 2 = 240 120 Watt nodig!
Als je zorgt dat je nieuwe speakers een gevoeligheid van +/- 87 dB of hoger hebben, hoef je je over het vermogen geen zorgen te maken. Mocht je tóch een nieuwe versterker nodig zijn, wees dan niet te gefixeerd op het idee van aparte voor- en eindversterkers. Bedenk namelijk dat het plaatsen van die twee onderdelen in aparte kasten extra geld kost. Klankmatig zijn er geen voordelen. Veel mensen zullen dit laatste echter met mij oneens zijn.

EDIT: ik had destijds de klok horen luiden...
Dutch & Dutch

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bebo

Ok, luidsprekers (B&W 705) hebben gevoeligheid van 89 dB volgens de specificaties; aanbevolen versterkervermogen is 50 - 120 W (8 ohm, niet clippend); maar zou dus kunnen. Versterker heeft geen preout... en ja, als ik het zo lees vind ik dat knutselwerk een beetje omslachtig ! Misschien dan toch maar wachten tot de Denon de geest geeft (is nu bijna 13 jaar oud, hoe degelijk zijn die dingen bij normaal gebruik  :-\)?

Martijn M

Is vaak moeilijk te zeggen. Volgens de statistieken (die ik nu zo even niet bij de hand heb btw O0) is 13 jaar als ik het goed heb heel gemiddeld. Dat betekent absoluut niet dat de Denon het niet nóg 13 jaar vol zou kunnen houden. Ik heb hier thuis een Pioneer receiver staan uit het begin van de jaren '70. Altijd in de keuken gebruikt, en die doet het nog steeds zonder problemen. Een vriend van mij heeft echter een Sony QS versterker van zo'n 6 jaar oud, en die heeft het een weekje of twee geleden begeven.
De 705 zou je zonder al te veel problemen tot redelijk hoge geluidssterkte moeten kunnen aansturen.
Dutch & Dutch

Martijn M

even een correctie. Ik las nog even over mijn eerste post heen, en zag dat ik een fout heb gemaakt.
Wij ervaren +10 dB als een verdubbeling van de geluidssterkte. Niet 3 dB. De decibelschaal is een logaritmische schaal. Die schaal is gekozen, omdat onze oren een vertienvoudiging van de geluidsenergie ervaren als een verdubbeling van de geluidssterkte. Het verdubbelen van de geluidsenergie betekent +3dB. +3dB ervaren wij als een net iets luider.
stel dat je met 50 watt 90 dB in je huiskamer hebt (op 1 m. van de speaker), dan heb je 100 watt nodig om 93 dB te krijgen. 200 watt levert dan 96 dB. Voor 100 dB heb je zelfs 500 watt nodig!
Dutch & Dutch

Audiofiel

Quote from: keyser on June 10, 2005, 16:38:34
Mocht je tóch een nieuwe versterker nodig zijn, wees dan niet te gefixeerd op het idee van aparte voor- en eindversterkers. Bedenk namelijk dat het plaatsen van die twee onderdelen in aparte kasten extra geld kost. Klankmatig zijn er geen voordelen. Veel mensen zullen dit laatste echter met mij oneens zijn.
Inderdaad. Ook ik ben het er hartgrondig mee oneens. De voordelen van eindversterkers zijn zeer groot. Het gaat helemaal niet alleen om vermogen (papier is trouwens gewillig), maar ook om stabiliteit, snelheid en betere klankmatige eigenschappen.

Als je geen pre-outs hebt, houdt het overigens snel op.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martijn M

Quote from: Audiofiel on June 10, 2005, 17:55:13
Inderdaad. Ook ik ben het er hartgrondig mee oneens. De voordelen van eindversterkers zijn zeer groot. Het gaat helemaal niet alleen om vermogen (papier is trouwens gewillig), maar ook om stabiliteit, snelheid en betere klankmatige eigenschappen.

Als je geen pre-outs hebt, houdt het overigens snel op.

Stabiliteit is inderdaad ook wel belangrijk. Ideaal is het als een versterker aan 8 ohm bijv. 100 Watt levert, en dit weet te verdubbelen aan 4 ohm (200 Watt), en opnieuw naar 2 ohm (400 Watt). De interne weerstand van geen enkele eindversterker is echter gelijk aan 0. Hoe dichter het vermogen bij een verdubbeling in de buurt komt bij halvering van de belasting, hoe stabieler de versterker.
Snelheid... Bedoel je snelle verwerking van impulsen? Hoogfrequente stabiliteit.
Klankmatige eigenschappen... Bedoel je lage vervorming. Harmonische, intermodulatie?
Dutch & Dutch

Audiofiel

Quote from: keyser on June 10, 2005, 18:15:53
Stabiliteit is inderdaad ook wel belangrijk. Ideaal is het als een versterker aan 8 ohm bijv. 100 Watt levert, en dit weet te verdubbelen aan 4 ohm (200 Watt), en opnieuw naar 2 ohm (400 Watt). De interne weerstand van geen enkele eindversterker is echter gelijk aan 0. Hoe dichter het vermogen bij een verdubbeling in de buurt komt bij halvering van de belasting, hoe stabieler de versterker.
Verdubbeling van het vermogen bij halvering van de belasting is een leuke theorie, maar in de praktijk een fabeltje. Verdubbeling gaat alleen op papier. Ik heb zelf een aantal eindversterkers die verdubbelen, maar in de praktijk geven ze gewoon veel meer vermogen bij 8 ohm dan ze beloven (en precies zoveel aan 2 ohm als ze beloven). Op het forum is daar al regelmatig een topic over geweest waarin dat ter sprake kwam.

Wat wel blijft is het feit dat een versterker die een stuk richting verdubbeling gaat stabieler is. Maar bedenk wel dat het niet alleen gaat om de cijfers op papier. Een muzieksignaal is geen testtoon.

QuoteSnelheid... Bedoel je snelle verwerking van impulsen? Hoogfrequente stabiliteit.
Nee, niet per se. Het gaat om het feit dat veel versterkers de muziek lijken te vertragen en andere juist perfect in het 'ritme' van de muziek blijven. Bij de wat meer high end merken gaat dat meestal stukken beter.

QuoteKlankmatige eigenschappen... Bedoel je lage vervorming. Harmonische, intermodulatie?
Vervorming zeker, maar dan vooral degene die wij het beste horen. Een buizenversterker met 10% vervorming klinkt vaak nog aangenamer dan een transistorversterker met 1% vervorming.

Het gaat uiteindelijk om hoe het klinkt en niet alleen om de cijfertjes. Hoewel die je soms een klein eindje in de richting kunnen helpen. Maar de uitzonderingen zijn er voldoende. Ik heb een 75 watt versterker gehad die met mijn electrostaten van 78 dB rendement waanzinnig goed klonk en ook een 300 watt versterker die als een krant klonk. De merken waren C****é en R***l.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Marc R

Zelf denk ik dat jouw Denon niet enorm veel problemen zal hebben met het aansturen van de 705, de vraag is eerder of je versterker de speakers wel eer aandoet. Opzich is veel opgegeven vermogen altijd leuk, en het komt de stabiliteit zeker ten goede, maar staar je er niet te veel blind op. Er zijn zat stereo (buizen)versterkers van maar een paar watt die een grote eindbak er met gemak uitspelen (al komt dat natuurlijk ook door de totaal andere opbouw).

Om nog een beetje on-topic te blijven en niet te diep in de wereld van vermogen af te dwalen ;) : stereoversterkers kunnen vele jaren mee gaan, zeker als ze een beetje degelijk gebouwd zijn. Er staat hier in huis nog een Sansui uit 1977 en die doet het nog prima, dus met een beetje geluk kan je nog jaren vooruit met je Denon en ondertussen doorsparen voor een mooie nieuwe versterker ;).

garmtz

Over het algemeen geeft een voorversterker een grotere verbetering qua klankkwaliteit, MITS de eindversterker nu in staat is de speakers zonder vervorming aan te sturen. Je zou eraan kunnen denken om eerst een mooie eindversterker te kopen en daar later een betere voorversterker bij te kopen. De eindversterker geeft je meer controle en rust, een betere voorversterker geeft o.h.a. meer detail, ruimtelijkere weergave.

nomat

Quote from: Audiofiel on June 10, 2005, 17:55:13
Als je geen pre-outs hebt, houdt het overigens snel op.
Ik heb een soortgelijk 'probleem' met mijn receiver.
Bestaan er geen eindversterkers die op de speaker-out van een geïntegreerde versterker aangesloten kunnen  worden?
Of is er geen verzwakking mogelijk van het signaal?
Harman/Kardon HK970 + TU970 + HD970 + DVD22 + Canton Ergo RCL (zonder RC module)

Audiofiel

Quote from: nomat on June 21, 2005, 20:39:04
Ik heb een soortgelijk 'probleem' met mijn receiver.
Bestaan er geen eindversterkers die op de speaker-out van een geïntegreerde versterker aangesloten kunnen  worden?
Of is er geen verzwakking mogelijk van het signaal?

Heel kort antwoord: nee.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on June 21, 2005, 21:37:50
Heel kort antwoord: nee.

En als het al bestaat gaat de geluidskwaliteit met grote stappen omlaag...

Summer

Andere vraag:

Stel je receiver heeft een PRE-out en je sluit daar een eindversterker op aan, hoe is de geluidskwaliteit dan.
Deze moet natuurlijk niet zo goed zijn als met een dedicatet PRE-versterker maar is het wel een verbetering?

Dit vraag ik omdat vele zeggen dat de PRE de geluidskwaliteit bepaald.

Martijn M

Quote from: Summer on June 27, 2005, 10:21:34
Andere vraag:

Stel je receiver heeft een PRE-out en je sluit daar een eindversterker op aan, hoe is de geluidskwaliteit dan.
Deze moet natuurlijk niet zo goed zijn als met een dedicatet PRE-versterker maar is het wel een verbetering?

Dit vraag ik omdat vele zeggen dat de PRE de geluidskwaliteit bepaald.

zou ik niet aan geginnen. geluidskwaliteit win je er niet mee, en de installatie word een stuk complexer. Als de eindversterker in de receiver niet genoeg vermogen heeft, zou je kunnen overwegen een geheel nieuwe combo aan te schaffen. Als je het dan tóch zo gaat doen, let er dan op dat je weerstandjes plaatst om over de speakeruitgangen van de originele eindtrap. De eindtorren houden er niet van onbelast te zijn.
Dutch & Dutch

Summer

Quote from: keyser on June 27, 2005, 12:40:34
zou ik niet aan geginnen. geluidskwaliteit win je er niet mee, en de installatie word een stuk complexer.

Installatie complexer? een stereo interlink en een versterker, das alles. Volgens vele andere zou de geluidskwaliteit juist wel erg verbeteren.

Quote from: keyser on June 27, 2005, 12:40:34
De eindtorren houden er niet van onbelast te zijn.

Dat zou toch wel geen probleem moeten zijn eigenlijk. Is trouwens een 7 kanaals versterker en ik gebruik maar 5 kanalen dus 2 kanalen gebruik je niet. Deze worden ook gewoon versterkt. Kan trouwens volgens de handleiding ook gewoon stereo aansluiten en de andere kanalen niet gebruiken, kan ook geen kwaad.

Leonard Shelby

Ik denk dat Keyser het verkeerde berichtje quote en eigenlijk reageert op een eindversterker op de speaker uitgangen hangen.  ;)

Summer

Quote from: Leonard Shelby on June 27, 2005, 12:58:51
Ik denk dat Keyser het verkeerde berichtje quote en eigenlijk reageert op een eindversterker op de speaker uitgangen hangen.  ;)

Nu je t zegt  :D

Martijn M

grapjassen ???
als je toch al zo zeker bent dat een extra eindtrap je systeem beter laat klinken, waarom vraag je het dan? :-[
Dutch & Dutch

Summer

Quote from: keyser on June 27, 2005, 13:56:55
grapjassen ???
als je toch al zo zeker bent dat een extra eindtrap je systeem beter laat klinken, waarom vraag je het dan? :-[

Tips misschien  ???  ;)

Audiotwin

Quote from: Summer on June 27, 2005, 14:34:48
Tips misschien  ???  ;)

Ik heb de Denon3805 en heb laatst diverse eindversterkers uitgeprobeert voor mijn frontkanalen om de stereo weergave te verbeteren.De eindversterkers lagen in de prijsklasse tot €2100 en ik hoorde weinig verschil,alleen op hele hoge volume's merkte ik meer rust en controle.Omdat ik stereo belangrijker vindt dan surround en over de surroundweergave tevreden ben ga ik sparen voor een buizenversterker.Cd-seler etc. sluit ik aan op de buizen versterker zodat ik een apparte stereo set-up krijg.Omdat ik niet op hele hoge volumes draai kan ik de versterker ook voor ht gebruiken zodat ik niet steeds de speakerkabel hoef te verwisselen,nadeel is de dubbele volume regeling en geen identieke versterking voor ht maar dat schijnt wel mee te vallen anders eventueel een speaker switch.

Ar
Tevredenheid!!!

Summer

Quote from: ar on June 27, 2005, 15:15:16
Ik heb de Denon3805 en heb laatst diverse eindversterkers uitgeprobeert voor mijn frontkanalen om de stereo weergave te verbeteren.De eindversterkers lagen in de prijsklasse tot €2100 en ik hoorde weinig verschil,alleen op hele hoge volume's merkte ik meer rust en controle.Omdat ik stereo belangrijker vindt dan surround en over de surroundweergave tevreden ben ga ik sparen voor een buizenversterker.Cd-seler etc. sluit ik aan op de buizen versterker zodat ik een apparte stereo set-up krijg.Omdat ik niet op hele hoge volumes draai kan ik de versterker ook voor ht gebruiken zodat ik niet steeds de speakerkabel hoef te verwisselen,nadeel is de dubbele volume regeling en geen identieke versterking voor ht maar dat schijnt wel mee te vallen anders eventueel een speaker switch.

Ar

Kijk! Daar hebben we wat aan!  ;D

Bedankt!  O0

Rody

Quote from: Summer on June 27, 2005, 19:02:18
Kijk! Daar hebben we wat aan!  ;D

Bedankt!  O0

Wat je ook kunt doen is een aparte geintegreerde versterker met een switch waarmee je hem op 'eindversterker-mode' kunt zetten.

Moony

Quote from: Rody on June 27, 2005, 20:16:07
Wat je ook kunt doen is een aparte geintegreerde versterker met een switch waarmee je hem op 'eindversterker-mode' kunt zetten.


Maar die zijn er niet zo heel veel volgens mij.
En Arcam bv. heeft dat kleine drukschakelaartje weer heel handig achterop! de versterker zitten.  ::)

Kunnen we daar btw geen lijstje van maken, van de versterkers die dat wel op een handige manier hebben?
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW