advies gevraagd over plafond gordijn

Started by Kjelt, June 9, 2005, 12:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Hallo allemaal,

ik ben bezig met mijn woonkamerHT en deze woonkamer is heerlijk wit voor overdag  ::)
Echter als ik een film wil kijken wordt dit een nadeel voor het contrast.
Ik heb wat geexperimenteerd en vermoed dat het plafond de grootste overlast veroorzaakt tijdens het film kijken en wil deze dus tijdelijk kunnen verdonkeren.

Heeft iemand ervaring (foto's?, threads?) met het aanbrengen van een tijdelijk horizontaal (rol)gordijn over het plafond? Hoe lang zal dit moeten zijn om een goed resultaat te krijgen?

alvast bedankt voor de tips en advies.

Lynxxx

Mja,

ik heb een tijdje geexperimenteerd met een zwart doek dat ik op vier hoekpunten langs het plafond kon spannen, maar dat was teveel gedoe om elke keer uit te voeren als je een filmpje wil kijken. Het scheelde overigens wel gigantisch qua contrast. Hetzelfde geldt voor een donker tapijt of iets dergelijks op de vloer (heb in de woonkamer wit laminaat (=CRT argh!) liggen.

Na veel rotzooien kwam ik tot de conclusie dat vooral de eerste meter plafond veel verschil maakt. Door iets te construeren dat juist voor een schaduw op die eerste meters zorgt, bereik je een vergelijkbaar effect zonder al te veel moeilijkheden. Je zou daarbij kunnen denken aan een rolgordijn van ca 50 cm lang ofzo (afhankelijk van hoe hoog je scherm hangt) dat je ca 50 cm VOOR het scherm een deel laat zakken. De strook erachter kun je matzwart schilderen zodat directe reflectie niet meer optreedt en het "resterende" plafond min of meer verduisterd blijft doordat lichtval in die hoek wordt geblokkeerd door het rolgordijn.
Als je je plafond zo min mogelijk wil "kleuren" kun je hetzelfde doen met een witte hardboard plaat aan twee scharnieren die je aan de voorkant (jouw kant) wit schildert en aan de achterzijde matzwart. Als je die omhoog klapt tegen je plafond (over de zwarte verf op je plafond) ziet je plafonnetje er overdag gewoon wit uit.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl