"Brilliant Color" soll Bildqualität von DLP-Projektoren verbessern

Started by Starred, June 8, 2005, 20:03:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

QuoteTexas Instruments hat auf der InfoComm in Las Vegas die neue Technologie BrilliantColor vorgestellt. BrilliantColor ermöglicht die Verarbeitung von bis zu sechs Farben und
soll somit die Farbtiefe der DLP-Technologie erhöhen. Neben den Grundfarben Rot, Grün und Blau sind im Farbrad auch die Farben Gelb, Magenta und Cyan verfügbar. Im mittleren Helligkeitsspektrum, das in Videoaufnahmen üblich ist, soll dadurch eine Helligkeitsverbesserung von mehr als 50 Prozent bei gleichzeitig noch neutraleren Farben erreicht werden. BrilliantColor wird für Heimkino- und Business-Projektoren in den Auflösungen SVGA, XGA, 720p, WXGA und SXGA+ verfügbar sein. BrilliantColor wird über einen neuen Ansteuerungschip DDP3020 gesteuert, der auch eine 2-D Trapezeinstellung und Bild-im-Bild-Funktionen bereitstellt.

Mitsubishi USA ist der erste Hersteller, der Produkte auf Basis von BrilliantColor zeigen wird. Auf der InfoComm in Las Vegas präsentierte Mitsubishi vier neue Projektoren. Texas Instruments erwartet für das Jahr 2005 weitere Produkte anderer Hersteller mit BrilliantColor.

Areadvd

gepebril

Dit levert geen RBE op, maar ............

We zijn benieuwd.

gr,

Albert
TV: LG OLED65C16LA
Reciever: Marantz SR5015
Speakers: 4x B&W603S3, 1x B&W CC6
Player: Oppo Clone M9201

RuudG

QuoteDit levert geen RBE op, maar ....
GMCE ofwel het beruchte Geel, Magenta, Cyan Effect.

FrankL

Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Wat zou het effect zijn van dit kleurenwiel? Als je een primaire kleur wilt weergeven, heb je dus maar de helft t.o.v. van het RGB kleurenwiel beschikbaar.
Dus (?):
- halveert de lichtopbrengst van de projector in de primaire kleuren
- is er een negatief effect op de mogelijke kleurdiepte in de primaire kleuren

En dus (?) als je in het middengebied 50% hogere lichtopbrengst claimt, zal dit je gammacurve helemaal overhoop gooien.
Of zie ik nu een briljante design-vondst over het hoofd?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

gepebril

Hoi Frank,

Volgens mij denk jij iets meer na dan de gemiddelde HT-er :)

gr,

Albert
TV: LG OLED65C16LA
Reciever: Marantz SR5015
Speakers: 4x B&W603S3, 1x B&W CC6
Player: Oppo Clone M9201

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi FrankL
Quote from: FrankL on June 10, 2005, 13:09:37
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Wat zou het effect zijn van dit kleurenwiel? Als je een primaire kleur wilt weergeven, heb je dus maar de helft t.o.v. van het RGB kleurenwiel beschikbaar.
Dus (?):
- halveert de lichtopbrengst van de projector in de primaire kleuren
- is er een negatief effect op de mogelijke kleurdiepte in de primaire kleuren

En dus (?) als je in het middengebied 50% hogere lichtopbrengst claimt, zal dit je gammacurve helemaal overhoop gooien.
Of zie ik nu een briljante design-vondst over het hoofd?


Ik snap niet helemaal waar je dat op baseert namelijk de primaire kleuren zitten er gewoon op.
Waarom zou de lichtopbrengst 50% zijn?
Je hebt nu een 6 segment kleurwiel wat er mieschien zo uit ziet RMBCGG en de huidige zijn RGBRGB en vroeger RGB.
Het probleem lijkt me te zitten in het RBE effect wat denk ik erger word want bij een 4 speed wiel komt RGB nog maar voor de helft langs.
Normaal nu bij een 4 speed RGBRGB wiel heb je dus eigenlijk 8 speed wat met die nieuwe techniek dus weer terug gebracht word.
De lichtopbrengst heeft niets te maken met het aantal segmenten maar aan de lamp in combinatie met de filters van het kleurwiel.
Al staat het kleurwiel stil op bijv rood of hij draait op 1 of 4 speed de lichtopbrengst van rood blijft hetzelfde.
Maar mischien zie ik iets over het hoofd.

Rob

FrankL

Rob,

Ik heb niet zoveel verstand van kleur-natuurkunde. Kun je de primaire kleuren ook maken met de CMG vlakken? Ik dacht het niet.
Dus bij een traditioneel kleurenwiel wordt rood gemaakt door 1/3 van de tijd de spiegeltjes 'aan' te zetten.
Bij het nieuwe kleurenwiel kun je de spiegeltjes dus maar 1/6 van de tijd aan hebben voor bijv. rood.
Dus zal je gelijkblijvende lampsterkte bij de primaire kleuren de resulterende lichtsterkte gehalveerd worden.

Voor het regenboogeffect verwacht ik niet zoveel verschil. De zichtbaarheid wordt volgens mij vnl. bepaald door het tijdsinterval dat kleuren te zien zijn. Dat tijdsinterval verandert niet, tenzij de snelheid van het kleurenwiel ook wordt aangepast. Maar dat lees ik niet.

Groeten, Frank
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Je kan een filter maken met een secondaire kleur, sterker je kan bijna elke kleur maken in een filter.
Regenboog is ook waar ik bang voor ben, je zult wel HEEL snel moeten draaien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi FrankL

Als je leest zitten er naast de CMG vlakken ook nog gewoon de RGB vlakken dus de primaire kleuren zitten er nog gewoon op en kunnen dus ook nog gewoon gemaakt worden.
Ik ben het met jou rekensom niet helemaal eens want er zit bijv geen verschil in lichtopbrengst tussen een 1x 2x of 4x speed kleuren wiel.
En ook is het zo dat als je met het oude kleurwiel geel wilt maken je moet moduleren op rood en groen en nu heb je meteen een geel vlak wat meer rust is voor de DLP chip zelf en daardoor het wiel weer harder kan draaien.

Rob

FrankL

Rob,

Het gaat om de tijd die het kleurenwiel heeft om een kleur te maken. De snelheid van van het kleurenwiel heeft hier vrijwel geen effect op. Dus "er zit bijv geen verschil in lichtopbrengst tussen een 1x 2x of 4x speed kleuren wiel" is waar. Maar als het rood-segment (alle roodvlakken opgeteld) kleiner wordt (zoals bij dit nieuwe kleurenwiel), zal ook de maximale kleur-helderheid minder worden. Dus bij halvering van rood halveert ook de helderheid van het rood dat de projector kan maken. En van groen, en van blauw.

Stel je maar eens een kleurenwiel voor dat voor 1/6 rood is, en voor 5/6 zwart. Dat geeft maar de helft van de lichtopbrengst tov een kleurenwiel dat voor 1/3 rood is en voor 2/3 zwart.
(Bij de primaire kleuren zijn de spiegeltjes toch uit wanneer de andere segmenten langskomen, dus voor het maken van de kleur rood kun je doen alsof ze zwart zijn)

Frank
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi FrankL

Dat verhaal klopt helemaal maar als het rood langzamer draait gaat dat niet op en kan het dus hetzelfde zijn.
Waar ik geen inzicht in heb is dat het mischien mogelijk is om kleiner vlak van de primarie te hebben omdat de secondaire kleuren er nu ook op zitten en er veel minder mengkleuren gemaakt hoeven te worden door 2 vlakken van de primaries.

Rob

kemel

Quote from: FrankL on June 15, 2005, 18:32:45
Rob,

Het gaat om de tijd die het kleurenwiel heeft om een kleur te maken. De snelheid van van het kleurenwiel heeft hier vrijwel geen effect op. Dus "er zit bijv geen verschil in lichtopbrengst tussen een 1x 2x of 4x speed kleuren wiel" is waar. Maar als het rood-segment (alle roodvlakken opgeteld) kleiner wordt (zoals bij dit nieuwe kleurenwiel), zal ook de maximale kleur-helderheid minder worden. Dus bij halvering van rood halveert ook de helderheid van het rood dat de projector kan maken. En van groen, en van blauw.

Stel je maar eens een kleurenwiel voor dat voor 1/6 rood is, en voor 5/6 zwart. Dat geeft maar de helft van de lichtopbrengst tov een kleurenwiel dat voor 1/3 rood is en voor 2/3 zwart.
(Bij de primaire kleuren zijn de spiegeltjes toch uit wanneer de andere segmenten langskomen, dus voor het maken van de kleur rood kun je doen alsof ze zwart zijn)

Frank

Ja maar door menging van Geel en Magenta krijg je ook rood.  Als ik mij niet vergis is de helderheid van de mengkleur gelijk aan de som van de helderheden van de primaire kleuren. (Wetten van Grassman) Dus met het nieuwe wiel heb je 1 Rood, (1 Magenta + 1 Yeel) = Rood met 2x helderheid. Dat geeft een lichtopbrengst van 3/6. Terwijl je met alleen rood in je kleurenwiel maar een helderheid van 1/3 = 2/6 hebt. 3 is 50% meer dan 2. Dus zo bekeken zou het wel kloppen. 
Maar of mn redenering helemaal juist is weet ik niet. :P

Rob_Dingen

Hoi kemel

Ik heb even mijn set kleurfilters gepakt maar dat klopt niet.
Als ik Magenta en Geel op elkaar leg dan word het meer bruin.
Maar dat kan ook zo zijn dat het de verkeerde tinten zijn.
Er zijn toch ook inktjet printers die geen primaire kleuren gebruiken?

Rob

Leonard Shelby

Cyaan, geel en magenta (en zwart) worden gebruikt in druk. Hier uit zijn in het principe alle kleuren samen te stellen.
Al het fullcolor drukwerk wat je ziet je ziet is hier uit op gebouwd (ga er maar eens met een loep boven hangen.)


J.A.F._Doorhof

CMYK inderdaad voor druktechniek.
Tegenwoordig vaak aangevuld met Rood en Groen voor extra hulp in die kanalen.
Bv de nieuwe Canon serie gebruikt ook Rood en Groen.
Vooral in huidtinten is dit goed te zien, maar ook dingen als gras komt net iets natuurlijker over.

Ben overgegaan van een 950 (zonder RG) naar een 8500 dus kon dat mooi vergelijken :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Het mengen van licht en het mengen van inkt/verf werkt niet hetzelfde.
Zie hier bijvoorbeeld:

http://www.omsi.edu/visit/tech/colormix.cfm

Ik ben nog niet overtuigd dat je met de primaries van inkt ook de primaries van licht kunt maken.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Leonard Shelby

Quote from: FrankL on June 17, 2005, 09:50:32
Het mengen van licht en het mengen van inkt/verf werkt niet hetzelfde.

Helemaal mee eens. Bij CMYK is je basis wit en ga je het steeds donkerder maken. Bij RGB is je basis zwart en ga je het steeds lichter maken.
Ik begrijp dus niet hoe dat werkt dat DLP paneel.

@Frank: De extra toegevoegde kleuren zijn specifiek voor (inktjet) printers (rood, groen, licht-magenta etc.) Vaak toegepast om de onvolkomenheden van de techniek op te vangen. Binnen de (traditionele) drukkers wereld is dit een onbekend fenomeen.

J.A.F._Doorhof

Helemaal correct was ook niet bedoeld als aanvulling in de projector topic :D maar als aanvulling van het CMYK principe sorry als dat verkeerd overkwam.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


Rob_Dingen

Hoi FrankL

Ik ben er ook nog niet van overtuigd.
Maar als je bijv Magenta pakt (blauw en Rood) en je houd daar een geel filter over dan zou hij blauw er uit moeten filteren en rood dus over moeten blijven.
Maar goed als ik dat in de praktijk probeer word het bruin ???

Rob

J.A.F._Doorhof

Op zich klopt dat perfect, filters werken anders dan drukkleuren.

Als je filterkleuren gaat mengen krijg je kleuren die niet in de SMPTE driehoek te zien zijn.
Kijk maar goed naar de driehoek, kleuren als bruin zie je niet terug, toch worden die wel gemaakt met een menging van de 3 primaries.

In principe kun je ALLE kleuren maken met rood, groen en blauw in emulsieve techniek (uitstralende techniek) en ALLE kleuren met CMYK in reflecterende techniek (druk kunst).

Waarom ze een extra filter gaan toevoegen voor Cyaan, Magnenta en Yellow is simpel.
Als je nu kijkt naar de primaries van een projector (DLP) dan zul je zien dat de primaries vaak niet kloppen, als je primaries niet kloppen dan kloppen automatisch ook de secondaries niet.

Als je nu ook secondaries mee gaat nemen in het kleurenwiel zal het geheel er beter uit zien, dat is ook redelijk logisch.
Een veel verkeerd gaande kleur in DLP's is groen (of het is er teveel of te weinig), als echter groen niet goed gaat dan is de gehele driehoek ontwricht en zal automatisch geel weggedrukt worden en Cyaan ook, alles hangt namelijk aan elkaar.
Als je nu weet dat groen bv 40% te laag ligt dan zal de secondarie tussen groen en rood en tussen groen en blauw ook een heel stuk te laag liggen, hierdoor krijgt het beeld een vieze tint, vaak bruinig of geel (vandaar wat je ziet als je 2 filters op elkaar legt).
Als je nu zorgt dat de secondairies van die tussenliggende kleuren toch op de goede plek komen te liggen dan kun je een groot gedeelte hiervan oplossen wat resulteert in een betere beeldkwaliteit.

Zie het als volgt, je kan beter een plank aan de muur schroeven met 6 schroeven ipv met 3 schroeven. Het kan goed gaan met 3 maar als de plank gaat werken zal de plank scheef gaan hangen aan één kant of verdraaien, zet je hem met 6 schroeven vast wordt het geheel stabieler en zal het minder gaan werken, en als het werkt dan zal het beperkt blijven tot een klein gedeelte.

Over kleuren maken met primaries zijn boeken geschreven die een bibliotheek vullen ik raad je bv aan :
Light - Science and Magic : An Introduction to Photographic Lighting

Daar vind je alles in over primaries/secondaries maar BELANGRIJKER hoe licht werkt het is namelijk niet zo makkelijk als 2 kleurtjes op elkaar leggen en je krijgt wat anders.
Om licht goed met elkaar te kunnen vermengen is een polarisatie nodig, zonder deze finetuning van de frequenties zul je inderdaad heel veel bruin of andere sompige tonen krijgen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

QuoteEen veel verkeerd gaande kleur in DLP's is groen (of het is er teveel of te weinig), als echter groen niet goed gaat dan is de gehele driehoek ontwricht en zal automatisch rood weggedrukt worden en blauw ook, alles hangt namelijk aan elkaar.

Dit ben ik niet geheel met je eens.
Als je de primaries meet van een projector meet hij de coordinaten per kleur en dan kan groen er af liggen maar rood en blauw perfect op het juiste punt.
Met het verschuiven van groen verander je dus niets aan rood en blauw.
Wel is het zo als er een primarie niet klopt de secondaire ook niet kloppen die hangen aan de primaire kleuren.
Dus hier met het verschuiven van groen verandert geel en cyaan.

Rob

FrankL

Quote from: Rob_Dingen on June 17, 2005, 12:05:19

Ik ben er ook nog niet van overtuigd.
Maar als je bijv Magenta pakt (blauw en Rood) en je houd daar een geel filter over dan zou hij blauw er uit moeten filteren en rood dus over moeten blijven.
Maar goed als ik dat in de praktijk probeer word het bruin ???


Rob,

Je voorbeeld is niet zo relevant voor wat een kleurenwiel doet. Bij een tweede filter haal je kleuren weg. Bij 2 segmenten van het kleurenwiel beschrijf je achtereenvolgens het doek met 2 verschillende kleuren, dus dat lijkt op het mengen van licht. Het tegenovergestelde dus van filteren.


Volgens mij is de conclusie in mijn eerste posts nog steeds correct. M.b.t. R,G,B halveert de lichtopbrengst.
Het kan best zijn dat voor een deel van het kleurenspectrum het beeld mooier wordt (meer lichtopbrengst, meer kleurdiepte). Maar er zijn dus ook flinke nadelen.


Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

@Rob,
Ik bedoelde inderdaad ontwrichting van de secondaries :D iets te snel getyped :D
In het voorbeeld doe ik wel goed, zat even met een gekleurde bril op LOL

Zal het even veranderen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"