Solen Impression Special Cherry Edition

Started by Audiofiel, June 6, 2005, 14:04:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Omdat ik al eerder een zelfbouwproject van mijn 5 Dynaudio Gemini's had geplaatst en van mijn Scan Speak Rubik's Cube sub, leek het mij leuk om het laatste project eens wat meer te documenteren met foto's erbij. Dus heb ik er maar flink wat geschoten en zal ik stap voor stap de bouw hier neerzetten.

Ieder project begint vaak met een naam, maar als het een bestaand ontwerp is, is een nieuwe naam niet nodig. Ik voeg enkel een additief toe aan de naam. Het project is hierbij gedoopt:

Solen Impression Special Cherry Edition

Vrijwel al mijn zelfbouw-aspiraties (afgezien van de subs dan) zijn met Dynaudio speakers. Het voordeel daarvan is dat je langzaam aan steeds beter weet wat je kunt verwachten en waar de verbeter-punten lagen. Het speelde al veel eerder in mijn hoofd om een wat kleinere monitor dan de Gemini te maken met slechts één 15cm woofer en tweeter. Oorspronkelijk had ik zelfs het idee om in surround te gaan draaien met 5 van zulke kastjes. Een soort zelfbouw-Audience 40/42 zou je kunnen zeggen. Gaandeweg het idee begon te rijpen ben ik er van afgestapt en toen ik eenmaal hoorde hoe de Gemini's klonken, wilde ik die per sé op de fronts hebben. Van het een komt het ander, dus toen ik voldoende units bijeen had gesprokkeld voor 5 Gemini's, kon de droom in vervulling gaan.

Nu draai ik al weer bijna 2 jaar met de Gemini's en ben er zeer content mee. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus ik vond het leuk om die kleinere kastjes toch nog eens te gaan bouwen. Niet omdat ik de Gemini's ga vervangen, daarvoor ben ik veel te tevreden, maar omdat het me leuk leek en omdat ik in de tussentijd nog wat units had 'gescoord'. Het filter, had ik mij voorgenomen, zou niet zo compromisloos gaan worden als bij de Gemini's destijds, want de kans dat deze ooit weggaan (naar iemand anders) is veel groter. Dus de gulden 80-20 regel zou van toepassing worden. Met 20% van de kosten de eerste grote 80 % verschil gaan maken. Kast en filter extra goed maken op de belangrijkste punten, zodat hij de vergelijking met een fabriekskast als de Audience in ieder geval zou winnen.

Ik vind de Dynaudio Audience 40 of opvolger 42 een leuk, klein en lief kastje, waar een zeer acceptabel geluid uit komt. Ongelooflijk hoe ze bij Dynaudio zoveel kwaliteit weten te leveren voor dat geld. De units kosten 150 + 80 = 230 euro per stuk, tel daarbij een kast + filter + entree + demping + afwerking en je vraagt je af hoe ze dat voor onder de 300 euro kunnen verkopen. Nou, dat weet ik nu wel! Er is extreem bezuinigd op kastmateriaal, demping in de kast, maar vooral op het filter. Aan onderdelen nog geen 5 euro! Kijk, daar valt als zelfbouwer flink wat eer te behalen!

Een soort Dynaudio Audience 40 dus. Maar dan beter. Een Special Audiofiel Edition. Ik heb als oefenproject een bestaande Audience 40 gekocht en ben daar driftig mee aan de slag gegaan. Daarover later meer. Maar die Audience 40 SAE heeft de basis voor het filter neergezet. Zie hieronder het originele filter naast het SAE filter:



Het grote nadeel van het kleine '40' kastje is de baspoort aan de achterkant. Dynaudio maakt daarvoor een speciale versie, die tegenwoordig dan de '42W' heet, met een baspoort aan de voorkant. Zoiets wilde ik dus maken, maar dan net even anders. Flink zoeken in mijn archieven en uren struinen op internet leverde een ontwerp op van Solen, een fabrikant van filteronderdelen. Op een Spaanse zelfbouwsite staat het bouwschema, wat ook overeenkomt met een A4-tje wat uit een zelfbouwboek was gescheurd. Met de juiste maten en een getest filter (in de Audience 40 SAE heb ik dezelfde gezet) kon ik aan de slag.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#1
Ik ben geen ambachtelijke houtbewerker zoals Erik van Voorst en zet liever zelf geen kasten in elkaar. Ik doe de filters weer liever zelf. De vorige keer heb ik de Gemini kastjes ook door een meubelmaker laten maken die al 25 jaar naast zijn reguliere werk luidsprekerkasten maakt voor Nederlandse fabrikanten en zelfbouwers: netjes onder verstek gezaagd, mooi ingefreesde bracings en speakergaten en gelijmd, spuitklaar aangeleverd.

Nadat de email verstuurd was met de vraag naar de prijs, kreeg ik van hem de optie om ze te laten uitvoeren in kersen. Nee, niet massief natuurlijk, maar kersen gefineerd mdf. Dat is al aan beide zijden gefineerd met ongeveer een halve tot een hele millimeter echte houtfineer. Makkelijk, want de kast is na het zagen en lijmen direct klaar. Alleen nog even afwerken. Zo ziet zo'n kast er uit, bovenop één van mijn Gemini's:





En zo ziet dan een stapeltje van 4 kastjes Solen Impression SCE er uit:


Je kunt al zien dat er in een week tijd verkleuring heeft opgetreden: het kersenfineer is langzaam donkerder aan het worden onder invloed van (UV-)licht.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Holy jeweetwel!!

Wat een braggel leveren die jongens van Dynaudio in hun fabriekskasten. Inderdaad een vlag op een modderschuit, die units in zo'n slechte kast!!!

Hier zijn inderdaad heel wat verbeterpunten te scoren.

Heb je hetzelfde filter opgebouwd (dus dezelfde waarden) maar dan met betere componenten? Ik kan me voorstellen dat het originele filter aan elkaar hing van de parasitaire effecten, dus als je het bouwt met veel betere componenten, dat dan de balans weg is die Dynaudio er met die el-cheapo componenten in heeft gebracht. Wellicht mot je de hele filtering opnieuw ontwikkelen, uitgaande van goede componenten.

Wat rekent jouw kastenbouwer voor een paar van die kastjes? Ik ben wel benieuwd naar zijn tarieven, misschien is dat in de toekomst ook wel wat voor mij.  O0

Groeten, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk...ik hou dit topic in de gaten....

Inderdaad een behoorlijk El Cheapo filter....ik blijf het onbegrijpelijk vinden....
maar zo te beter voor ons....elk nadeel heeft zijn voordeel.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: fgroen on June  6, 2005, 14:54:38
Heb je hetzelfde filter opgebouwd (dus dezelfde waarden) maar dan met betere componenten? Ik kan me voorstellen dat het originele filter aan elkaar hing van de parasitaire effecten, dus als je het bouwt met veel betere componenten, dat dan de balans weg is die Dynaudio er met die el-cheapo componenten in heeft gebracht.
Nee, ik gebruik het filter wat voor de Solen Impression was bedacht. Het filter van de Audience heb ik laten nameten, maar ik keek nogal op van de waardes. De tweeter begint veel te vroeg en heeft daardoor last van opbreken. En er wordt tevens een spoel gebruikt om een soort extra 'ambience'-boost te geven in het gebied van 2-4 KHz. Daardoor klinkt hij wat presenter, maar dat gaat ten koste van een hoop andere zaken.

QuoteWellicht mot je de hele filtering opnieuw ontwikkelen, uitgaande van goede componenten.
Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Gewoon 6,8 mfd voor de tweeter, dat is zo'n beetje standaard bij Dynaudio en werkt (wel) altijd goed. Het punt is gewoon dat als ze 10 euro extra uit zouden geven aan het filter, het al een stuk zou opknappen. Het filter wat ik nu gebruik is kwalitatief beter dan de duurdere Contour-serie.

QuoteWat rekent jouw kastenbouwer voor een paar van die kastjes? Ik ben wel benieuwd naar zijn tarieven, misschien is dat in de toekomst ook wel wat voor mij.  O0
Hij rekent tarieven waarvoor ik zelf niet wil gaan bouwen. ;) Ik zal je via PM wel even wat doorsturen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Vooraleer de kasten af te werken, moet er eerst een passend filter worden geproduceerd.

Hier zijn de onderdelen van het filter, los op een plankje. Voor sommige weerstanden wordt gebruik gemaakt van twee weerstanden van 4 Watt in plaats van één enkele van 10 Watt, dat geeft extra klankmatige voordelen.



Het baspijpje aan de voorkant is wel mooi, maar de entree aan de andere kant zorgt er voor dat er een stuk minder ruimte is dan normaal. Het wordt dus passen en meten. Dan eerst maar eens de onderdelen in de kast leggen:



Dat is behoorlijk vol. Zeker als je de baspijp er nog eens bijdenkt. Uit het plankje zal een half rondje moeten worden gezaagd om voldoende ruimte te maken voor de baspijp om te kunnen 'ademen':



Goede verbindingen is een noodzaak voor een goed geluid. Goed solderen is dan ook een vak apart. Eerst goed contact maken, dan pas solderen. Dus eerst de aders van de onderdelen stevig in elkaar draaien:



De onderdelen worden met hot glue aan het plankje en elkaar bevestigd. Wel even nablazen zodat de onderdelen niet teveel worden 'gestressed' door de hitte. Dat geldt ook voor het solderen.



Ook de aders van de bedrading naar de entree en de speakers moet goed contact maken, dus die draden worden ook eerst in elkaar gedraaid. Uiteraard solderen met zilververzadigd soldeertin voor het beste contact en de snelste vloeiing. Ik gebruik een dikke soldeertin (1,5 mm, 5% zilver) om mee te beginnen en daarna een dunne (0,3 mm, 4% zilver) om het snel te laten vloeien. Zo ziet de soldering er dan uit:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En dan is het filter klaar.



Goed te zien is dat gezamenlijke aansluitingen van kabels naar de speakers en de entree, zoals de min-leiding, eerst in elkaar en om de onderdelen zijn gedraaid en daarna pas zijn gesoldeerd:



En zo ziet het er van bovenaf uit:



En zo van voren:



En dit zijn ze alle vier compleet:



En van de zijkant:



En nog eentje voor de show:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

...shorter routing is Impossible sir..... 8)

Heeft iets vervaarlijks de foto...zoiets van...we zijn er klaar voor.... ;D

Ook mooi Birdseye Maple op de achtergrond... :-X

PS
Je ben me nog zilverfolie uitleg schuldig hahahaha ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on June  7, 2005, 13:08:51
Ook mooi Birdseye Maple op de achtergrond... :-X
Ikea salontafel. ;)

QuoteJe ben me nog zilverfolie uitleg schuldig hahahaha ;)
??? Zilverfolie uitleg schuldig. Vertel. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

#9
Nou Erik bedoelt dit denk ik.





Van dittum he. Waarom tape je die spoelen feitelijk? Minder kans op lostrllen ofzo? En waarom heeft dit project Solen, ik zie alleen maar Audyn? Of loop ik op de zaken vooruit...
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Aaaah! Dat bedoelde je, uit deze post. Tsja, dat was een voorproefje.

Maar dat wordt uitgelegd in het nog te openen topic van de Audience 40 Special Audiofiel Edition. Dat zal ik tzt openen nadat ik hier ben 'uitgeschreven'. ;D In de Solen is het niet nodig.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Wijx wondere wereld

Quote from: sphere on June  7, 2005, 13:56:40
Van dittum he. Waarom tape je die spoelen feitelijk? Minder kans op lostrllen ofzo?

vermoedelijk omdat ze zo in de winkel worden verkocht  :)
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Audiofiel

Ik had over je opmerking heen gelezen, Sphere, vandaar het wat late antwoord.
Quote from: sphere on June  7, 2005, 13:56:40
Waarom tape je die spoelen feitelijk? Minder kans op lostrllen ofzo?
Zoals je op de foto in post 5 kunt zien, zijn ze standaard niet getaped. Waarom wel? Simpelweg om lostrillen te voorkomen. Maar vooral omdat in de spoel, eenmaal in actie, behoorlijke krachten lopen. Het is best mogelijk dat na verloop van tijd de buitenste wikkelingen wat los zouden gaan zitten. Een simpele (vulkaniserende) tape voorkomt dat.

QuoteEn waarom heeft dit project Solen, ik zie alleen maar Audyn? Of loop ik op de zaken vooruit...

Het heet de Solen Impression omdat het filterschema en bouwplan door hen is gemaakt. Niet omdat hun condensatoren worden gebruikt:
Quote from: Audiofiel on June  6, 2005, 14:04:28
...
Zoiets wilde ik dus maken, maar dan net even anders. Flink zoeken in mijn archieven en uren struinen op internet leverde een ontwerp op van Solen, een fabrikant van filteronderdelen. Op een Spaanse zelfbouwsite staat het bouwschema, wat ook overeenkomt met een A4-tje wat uit een zelfbouwboek was gescheurd...
Overigens zitten er inderdaad Audyn MKP in, maar dat is alleen in de impedantiecorrectie van de woofer. Voor de seriecondensator van de tweeter gebruik ik een Léclanche MKP die het met Dynaudio erg goed doet.

Als weerstanden zijn metaalfilm-oxides gebruikt, ofwel MOX. Als spoel is een 1,4 mm luchtspoel gebruikt. Luchtspoelen klinken simpelweg het beste en met waardes als in tweeweg systemen is de weerstand nog zeer laag.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

Dump jij je filter gewoon "los" bovenop de pritex in de kast dan? Ik zit er voor mijn speakers nog over te dubben of ik ze extern houd, of toch intern ergens monteren, maar ik vraag me af of zo'n puist aan de binnenkant wel de bedoeling is...

Anyway, maak dit topic maar gauw af, Erik en ik wachten met smart op de uitleg over zilverfolie.  ;)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Quote from: sphere on June  8, 2005, 13:53:08
Dump jij je filter gewoon "los" bovenop de pritex in de kast dan?
Nee, pritex komt er omheen. Een filter bovenop de pritex heeft geen effect (anders dan wiebelen).

QuoteIk zit er voor mijn speakers nog over te dubben of ik ze extern houd, of toch intern ergens monteren, maar ik vraag me af of zo'n puist aan de binnenkant wel de bedoeling is...
Als ik moet kiezen tussen een puist aan de buitenkant of een puist aan de binnenkant, dan weet ik het wel. ;)

QuoteAnyway, maak dit topic maar gauw af, Erik en ik wachten met smart op de uitleg over zilverfolie.  ;)
Geduld is een schone zaak. Erik is 2 jaar bezig... Niet dat ik er zo lang over ga doen natuurlijk. ;D

Wat betreft de zilverfolie: die uitleg volgt hier helaas niet, want die is hier niet toegeast. Maar pas in de volgende, aparte topic, over de Dynaudio Audience 40 SAE. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

Pritex eromheen... OK. Ik ben benieuwd.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Voordat de kasten worden afgewerkt, worden ze op de noodzakelijke plekken voorzien van loodbitumen als demping. Om de kasten af te werken, kun je natuurlijk lakken, maar door de suggestie van de meubelmaker om te oliën is wel duidelijk dat het ook anders kan. Dus even advies ingewonnen bij onze forumgenoot Erik van Voorst, die zo aardig was een korte uitleg te geven over de mooiste oliesoorten en de gebruiksaanwijzing.

Ik vind licht-getinte houtsoorten zelf erg mooi, dus wil het liefste een zo licht mogelijke kleur zien te behouden op de kasten:



Gekozen werd voor Danish Oil, omdat die het minste kleuring toevoegt. Nou, dat bleek voor kersenfineer-oren heel anders te zijn: die luisteren daar niet naar. Al bij het opbrengen van de eerste laag kleuren de kasten een stuk donderker. Hier zie je goed dat de licht opgeschuurde geschuurde kasten aan de bovenkant nog geen olie hebben gehad, maar aan de zijkanten wel:



Wat direct opvalt is dat de kleur van het hout wel intenser wordt:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Ondanks dat ziet het er beremooi uit.  ;D

Kersen is inderdaad toch een wat donkerder houtsoort als het is behandeld. De houtnerf komt er al mooi uit.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuke test is om even met een nat doekje over je onbehandeld kersen te gaan....dat is dan.....
......as clear as it gets....

Je zult niet veel verschil tussen water en Danish oil bespeuren.....andere mogelijkheden pakken alleen maar donkerder uit... ;)

Puur te wijten aan de houtsoort... ;D...het blijft een nadeel dat het geen plastic is....ahum  :P ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on June  8, 2005, 20:25:56
Je zult niet veel verschil tussen water en Danish oil bespeuren....
Desondanks heb ik toch niet voor water als afwerking gekozen. ;) ;D

Tijd voor een nieuwe episode:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Laag na laag geeft een intensere kleur, het hout begint diepte te krijgen. Dit is het resultaat na 2 lagen Danish Oil:



En de derde laag:



En de andere twee kastjes met een derde laag:



En tenslotte de vierde laag. Meer wil het houtfineer niet opnemen, het is verzadigd:



En de twee andere kastjes met de laatste laag:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Overigens lijken de kastjes uiteraard extra 'diep' door het gebruik van flitslicht. In de zon zien ze er ook zo uit, maar met minder fel licht zijn ze natuurlijk ietsje 'matter'.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Ziet er toch wel erg mooi uit. 2 dagen oliën blijkt de moeite..gaaf hoor.

Audiofiel

Quote from: Ruben on June  9, 2005, 14:10:37
2 dagen oliën blijkt de moeite..gaaf hoor.
Meer dan 2 dagen werk, hoor.
De tijdspanne in dit topic loopt niet gelijk met de werkelijke tijdspanne (het lijkt wel een soap!) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.