Solen Impression Special Cherry Edition

Started by Audiofiel, June 6, 2005, 14:04:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Kasten 300 Euro? Bouwen en hout samen?

Jean Pierre

Quote from: Krunk on June 17, 2005, 13:58:57
Kasten 300 Euro? Bouwen en hout samen?

Zijn 4 kasten he vergeet dat niet! dus 75 euro ut stuk! met fineer

Audiofiel

Quote from: Krunk on June 17, 2005, 13:58:57
Kasten 300 Euro? Bouwen en hout samen?
Ja, 4 kasten van de meubelmaker in gefineerd MDF verstek gezaagd en gelijmd:
Quote from: Audiofiel on June  6, 2005, 14:22:42
Ik ben geen ambachtelijke houtbewerker zoals Erik van Voorst en zet liever zelf geen kasten in elkaar. Ik doe de filters weer liever zelf. De vorige keer heb ik de Gemini kastjes ook door een meubelmaker laten maken die al 25 jaar naast zijn reguliere werk luidsprekerkasten maakt voor Nederlandse fabrikanten en zelfbouwers: netjes onder verstek gezaagd, mooi ingefreesde bracings en speakergaten en gelijmd, spuitklaar aangeleverd.

Nadat de email verstuurd was met de vraag naar de prijs, kreeg ik van hem de optie om ze te laten uitvoeren in kersen. Nee, niet massief natuurlijk, maar kersen gefineerd mdf. Dat is al aan beide zijden gefineerd met ongeveer een halve tot een hele millimeter echte houtfineer. Makkelijk, want de kast is na het zagen en lijmen direct klaar. Alleen nog even afwerken.

Of vind je dat duur?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bart_M

Belachelijk weinig.
Kan je het niet zelf voor doen.

R

Dat is echt een koopje. Daarvoor zou ik niet eens de zaakmachine aanzetten. En je weet zeker dat ze echt strak zijn. In ieder geval zien ze er wel zo uit op de foto's

Audiofiel

Precies. Wil ik het zelf in ieder geval niet voor doen. Nu hoefde ik alleen nog maar af te werken. Overigens loopt de prijs op als je minder kasten besteld. Is voor zo'n man makkelijker om 4 identieke kasten te maken.

Overigens viel de prijs mij ook erg mee, ik was zo'n 100 euro meer kwijt met het gefineerde MDF dan met kale MDF kasten. Dat kwam omdat hij die kersen-gefineerd MDF nog had liggen. Als ik een andere soort wilde nemen, had ik een compleet paneel moeten afnemen en dat werd mij te gortig. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Merijn

Quote from: Audiofiel on June 15, 2005, 09:14:49
De door mij gebruikte units zijn: 15W75 (4 ohm versie), die kost 149 euro nieuw; en de D28/2 tweeter, die kost 79 euro nieuw. Tweedehands zijn de units soms sporadisch te vinden. Als je ze nieuw wilt kopen, moet je snel zijn, want de grijze import via een aantal doe-het-zelf speakerzaken is gestopt door Dynaudio NL.

Voor wat betreft de Special 25 moet je de 17W75 LQ versie hebben, dat is de gegoten korf. Dus niet de goedkopere en kwalitatief wat mindere geperste versie. Voor de tweeter zou je de -oplopend- keuze hebben uit de D28/2, de D260 of de T330. Dat loopt ijn prijs op van 79 naar 149 naar 329 euro. De laatste is in principe de beste. Als je mij vraagt of het prijsverschil tussen de Esotec (D260) en de Esotar (T330) gerechtvaardigd is, dan zeg ik: nee. De D260 is gewoon al verschrikkelijk goed.

Let op dat de mox10 weerstanden slechter klinken dan de mox4, dus je zou -net als ik- kunnen werken met dubbele weerstanden om de vereiste belasting te handhaven. Hou er bij de spoelen rekening mee dat je bij de luchtspoelen blijft en niet voor de verleiding (lagere weerstand) van andere typen valt.

Heb je het filter-schema al wel? Ga je het Dynaudio filter nabouwen of neem je een andere oplossing?

Dank voor je informatie, ik heb hier best wat aan!

De bedoeling is dat ik een losjes op de special 25 gebaseerde speaker ga bouwen. Dat wil zeggen, ik wil wel "terug kunnen" naar het orgineel (dus kastinhoud staat vast net als de BR.) Verder is de 25 natuurlijk al vreselijk goed en ik zal goed mijn best moeten doen wil ik in de buurt gaan komen, maar de bedoeling is zelf met filters te gaan spelen. Zo kan ik dan voor mijn luisterruimte een mooi aangepast filter ontwerpen. De bedoeling is de kast in OSB snel in elkaar te zetten met een demontabele zijwand. Wel de demping fatsoenlijk doen. Dan units monteren met niet exclusief snoer en zonder filter. Dan wil ik frequentiesweeps gaan maken in mijn luisterruimte. Aan de hand van de respons van de individuele units een (aantal) filters ontwerpen en met goedkope componenten bouwen. Ook kan er dan gespeeld worden met de demping door de demontabele zijwand. Als alles naar wens is in 18mm Berken multiplex de kasten bouwen (2 lagen min.) en die af fineren en met de reeds genoemde filtercomponenten af te bouwen.

Nu de uitvoer nog :D
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Audiofiel

Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen. Ik ben benieuwd. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Quote from: Audiofiel on June 16, 2005, 17:42:36
En dan van het setje met de 'oudste' tweeter nog een opname van de 'tweeling':



Dat ziet er prachtig uit, maar waarom is de linker tweeter 120 graden gedraaid (volgens mij zit de rechter wel goed)?

Ruilen tegen een setje Gemini's ?  :D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Merijn

Heb ik het beschikbaar krijgen van budget reeds genoemd  :'(
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Audiofiel

Quote from: squadra on June 17, 2005, 22:55:34
Dat ziet er prachtig uit, maar waarom is de linker tweeter 120 graden gedraaid (volgens mij zit de rechter wel goed)?
Grappig dat je het zegt, ik kwam er zelf pas eergisteren achter. Met 3 schroeven heb je 3 opties. En ik had ze niet netjes uitgelijnd toen ik de foto nam. ;D

QuoteRuilen tegen een setje Gemini's ?  :D
Ik heb een zwak voor Gemini's, dat weet je. ;)

Als het van die leuke gele zijn met gelijkgekleurde voeten, dan moeten we maar eens praten over een setje. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

brimbrammer

 :o
Dit alles had ik nog niet gezien danwel gelezen maar dit ziet er wel heel erg goed uit. Echt klasse werk. ;)

Audiofiel

Quote from: brimbrammer on June 20, 2005, 22:34:14
:o
Dit alles had ik nog niet gezien danwel gelezen maar dit ziet er wel heel erg goed uit. Echt klasse werk. ;)

Thanks. :D  Eerdaags zal ik even wat posten over mijn eerste luisterervaringen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Oracle

Quote from: Merijn on June 17, 2005, 23:02:59
Heb ik het beschikbaar krijgen van budget reeds genoemd  :'(

Merijn,

dat had Audiofiel al genoemd:
Quote from: Audiofiel on June 17, 2005, 13:21:07
Okee dan. De vraag over de begroting van dit project. Eens even kijken. Ik doe de totaalprijzen, dan mag je ze zelf door 4 delen. ;)

Voor de filters, baspoortjes, entrees en dempingsmateriaal was ik zo'n 250 euro kwijt. De kasten waren 300 euro.
De units kosten nieuw zo'n 900 euro. Maakt totaal dus 1450 euro. Dat is dus nog zonder zilversoldeer, Danish Oil en interne bekabeling , dus laten we het naar boven afronden op 1500 euro.

Groet,
Mark

Audiofiel

Quote from: Mark Lemmens on June 21, 2005, 14:52:06
Merijn,
dat had Audiofiel al genoemd:

Mark, ik denk dat je zijn opmerking verkeerd begreep. Hij wist het al.

Eerst schreef Marijn dit:
Quote from: Merijn on June 17, 2005, 22:43:15
Dank voor je informatie, ik heb hier best wat aan!
Nu de uitvoer nog :D

En daarna:
Quote from: Merijn on June 17, 2005, 23:02:59
Heb ik het beschikbaar krijgen van budget reeds genoemd  :'(
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Oracle

Ah ok... Ik dacht dat hij met "beschikbaar komen" bedoelde dat hij dacht dat je nog niet had genoemd wat het kostte.

My bad!

Groet,
Mark

Audiofiel

Nee, volgens mij wil hij graag zelf wat bouwen en wacht eerst op budget.  ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Merijn

Klopt helemaal, ik moet eerst budget hebben voor ik de definitieve keuze maak. Daarnaast heb ik meerdere LS op het oog, onder andere een Xavian Clone:

(Scan Speak revelator tweeter , niet de ringradiator, en een 18 cm papierkoolstof woofer ook van scan speak) beetje als de scanspeak event, maar dan wel met een mooi filter en een duidelijk beter ogende kast...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Audiofiel

Zoals beloofd, nu ook een topic over de Audience 40 modificatie en voor onder meer Erik straks een antwoord op de vraag van de zilverfolie. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Mocht er iemand zijn die interesse heeft in 2 of 4 van deze Solen Impressions, dan moet hij maar even contact opnemen.

Zoals het er nu naar uitziet zullen ze hier namelijk niet blijven... het wordt een beetje te vol in huis. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#70
Deze vier mooie kersenrode speakers zijn te koop.



En gereserveerd.



En verkocht.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.