betonnen kastontwerp

Started by huut, September 2, 2005, 21:26:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

huut

Kunnen betonnen ei-buizen wat zijn als kast. Lijkt mij ideaal wel wat zwaar maar zeker resonantie-vrij en maatvast.
Heeft dit nog iets met de klank te maken. Geeft beton een bepaalde kleuring aan geluid t.o.v. hout.
Iemand hier ervaring mee. Zit in deze wereld dus kan er goed aankomen. Ze zijn ook in meerdere maten leverbaar.
Het is nog relatief goedkoop ook.


http://www.kijlstrabeton.nl/produkten/buizen/11-buizen.html

Huut

FFF

mooi als je het goed kan verwerken. moeilijker met afwerken en mooie gaten erin krijg, beton is een uiterst stijf en zwaar materiaal en daardoor zeer geschikt, ook heel goed te gebruiken icm zand vulling, omdat zand (mogelijke) trillingen nog verder remt (de combinatie van een uiters stijf materiaal met een zacht materiaal.)

Nadeel is dus dat de kasten snel onhandelbaarworden en oor de meeste moeilijk mooi af te werken zijn.

Wijx wondere wereld

dat ga je maken van een passtuk ofzo? De std maat van 2,4 is misschien wat groot? :P

Let op de kosten van gaten zagen voor de units. Kan nogal hard oplopen per stuk
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

ruud2

Hallo huut,


Op het forum  www.hifi.nl  staat een betonnnen kast ontwerp van ene Erik Kleinsmit.
veel leesplezier!.

groet, Ruud


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

huut

Zou inderdaad, of met een passtuk werken en dan de mof onder zodat die gelijk breder uitloopt en dus stevig staat, of een 2.4m buis verzagen en er 2 buizen/speakers uithalen (even afhankelijk van de grote van de mof).
Speakers moeten ongeveer 1 meter hoog worden. Ik probeer dan de vorm te verkrijgen van de sonus faber cremona. Vind ik een mooie speaker. De baffle zou alleen dan rond worden i.p.v. plat.
Misschien dat ik de zijkanten ook wil afwerken met hout. Bv. een paar millimeter dik fineer.

Huut

huut

Ruud2, heb je een preciezere link voor me ik kan het namelijk niet vinden.

Huut

ruud2

hallo huut,

kennelijk bestaat het forum op hifi.nl niet meer.
het staat wel op www.hear.nl  /  zelfbouw en modificatie             typ bij zoeken betonmix in
topic heet :      de K&E betonnix 230       van erik kleinsmit.

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Wijx wondere wereld

Quote from: ruud2 on September  3, 2005, 12:21:15
hallo huut,

kennelijk bestaat het forum op hifi.nl niet meer.
het staat wel op www.hear.nl  /  zelfbouw en modificatie             typ bij zoeken betonmix in
topic heet :      de K&E betonnix 230       van erik kleinsmit.

groet, Ruud


doet het nog wel http://forum.hifi.nl/index.php
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun