Actieve subwoofer o.b.v. Infinity Kappa

Started by nander, June 5, 2005, 20:29:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

#25
Je kan de korfinhoud meten door middel van plastic en een maatbeker, maar je kunt het ook berekenen door eerst de inhoud van de magneet te nemen, dan de
oppervlak van de bovenkant nemen × de diepte + oppervlak onderkant × diepte (hoogte). Dan heb je dus het gemiddelde van die twee, en dat is dus gelijk aan de driekhoek erbij.
                                           2
Maar de meetmanier is wat preciezer lijkt me.

Doe trouwens de bracing graag tegen de magneet van de woofer aan, dan zit die lekker vast. :)
Zo dus bijvoorbeeld:


Owja, de bracing berekenen is natuurlijk gewoon de inhoud van het plakje minus de gaten. :P
En de gaten moeten minimaal het membraanoppervlak bevatten.
Take it or lease it

nander

De korf uitzagen in de bracing... Ja, heb dat ook wel gezien bij anderen maar lijkt me zo'n precies werkje waar misschien wel meer mee fout kan gaan dan goed. Nog iemand een duidelijke mening daarover? Ik heb al een dubbeldikke frontbezzle (18+22mm), is dat dan nog wel nodig?

Interficior

Is niet zo moeilijk. Lijm vult een hoop aan als het niet helemaal recht is. :)




Uh, hij zit nog niet doorgedrukt. :P

Dat wordt mijn Avalonsubje trouwens :P
Take it or lease it

Walter_PPK

#28
De kastinhoud bij een gesloten sub steekt niet op 10 liter. Ik zou een beetje aan de veilige kant gaan zitten. Je kunt daarna met dempingsmateriaal gaan experimenteren. Denk maar wel dat jouw sub met 120.3 en conrad amp veel beter gaat klinken als een jbl winkelsubje van 299! Ik zou zo gek zijn om m'n sub mee te nemen naar de winkel om de strijd aan te gaan.. maar neem maar van mij aan dat zo'n jbl winkel sub pruts is vergeleken met een degelijke diy sub.

De wooferklem is een zeer goede tip. Je kunt houten wigjes gebruiken om de brace klem te zetten met de woofer. Experimenteer eerst met de kast in frontfire en downfire opstelling voordat je een keuze maakt voor de plaatsing van de poten en amp. Voor muziek is frontfire meestal wat lekkerder, voor film downfire.
Verzwaar je sub tot minimaal 40-50 kg om een optimale kastdemping te krijgen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

nander

Bedankt voor jullie reacties, dat wilde ik dus net even horen (walter)! Ik ben reeds begonnen met de bouw (foto'f volgen snel, heb pas vorige week weer een digicam...) De sub is frontfire geworden, mede omdat hij uitsluitend gebruikt gaat worden voor muziek.  Die wooferklem gaat helaas niet meer lukken, maar ik denk dat ik hem zo ook wel mooi vast krijg (de baffle is van 18+12+12mm dik MDF en ik ga er met bouten door heen voor de bevestiging. Dempen gebeurd met bitumen en wol. Het model van de sub is een beetje hoog en de woofer zit boven het midden, wat hem enigszins topzwaar maakt. Hierom ga ik hem verzwaren met snelbeton in het achterste versterkercompartiment. Maargoed, foto's volgen dus snel.

Maartje

Als je in een oud huisje woont van 100 jaar met een houten vloer is downfiring soms niet helemaal aan te bevelen hoor !  ;D
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

Hi-man

#31
Nander,

Ben mezelf ook aan het verdiepen in het bouwen van een sub. Momenteel heb ik een ander topic geopend met de vraag wat het percentage volumevergroting is van verschillend dempingsmateriaal  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=33224.0 .
Inmiddels heb ik al een interessant artikel gevonden hierover http://www.diysubwoofers.org/sld/sealed4.htm .
Er wordt helaas niet in vermeld over wat voor dempingsmateriaal het gaat. Ik zal dit ook even in mijn topic specifiek vragen.
Ook een heel interessant artikel over hoe je de resonatiefrequentie van de behuizing kan meten. Als je deze waarde nu vergelijkt met een simulatie in WinISD en ervoor zorgt dat de resonatiefrequentie hetzelfde is als je meting ( door volume kast te veranderen). Dan weet je precies wat voor effect het dempingsmateriaal heeft. Zie Checking the resonance frequency in de volgende link http://www.diysubwoofers.org/faq.htm .
Tevens nog een meting voor het bepalen van het volume van de woofer zie: 2.02 - Check that volume! in dezelfde link.

Succes met je project!

Hi-man

nander

Hoi mede DIY's!

Het is lang geleden dat ik iets heb gepost omdat ik niet de beschikking had over een camera. Maar aangezien ik nu een nieuwe heb... FOTO's! Van de eerste 2 bouwdagen heb ik dus helaas geen foto's, Ik ga hier verder met dag 3. Eerst even heel kort wat er al gebeurd is:
•   hout gehaald, op maat laten zaken (inclusief afgeronde baffle)
•   De boel in elkaar gelijmd met witte houtlijm en duvels (ongeveer 3 per zijde). Ik heb er voor gekozen om de duvels door de 2 lagen MDF heen te boren. Theoretisch is het misschien beter of iig mogelijk om goed af te tekenen (er is een hulpstukje voor die ik ook heb) maar praktisch gezien is dit vrijwel onmogelijk. Dit is veel sneller, je maakt minder fouten en het is net zo stevig. Enig nadeel is wat meer schuur/plamuur werk.
•   gaten voor de woofer en versterker gefreesd (met de dremel van mijn vader) is alles behalve perfect maar een bovenvrees met cirkelgeleider was niet voorhanden... zeer spijtig achteraf toch wel

als hier verder nog vragen over zijn, hoor ik het wel.

Nu verder met dag 3:


Binnenzijde bekleed met bitumen. Eerst even meten (met dank aan het timmermansoog van mijn vader) dan met de brander er op en vastsmelten op het MDF. Dit ging echt geweldig makkelijk en goed.



Het resultaat



Ook even de bovenkant alvast doen.. Aftekenen kan door het gat voor de woofer.



Vervolgens heb ik besloten het achtercompartiment te verzwaren. Ik heb gekozen voor snelcement. Maar wellicht had een simpelere oplossing ook volstaan. Vuilniszak in het gat stoppen en volstorten maar. Zorg er goed voor dat er geen luchtbelletjes achterblijven door even met een stokje te roeren in de hoeken. Drogen gaat zeer snel.





Nu de bovenkant er op (vergeet niet eerst de gaten voor de luidsprekerdraden van de versterker door het middenschot te boren). Eerst bovenschot vastschroeven op de juiste plek. Dan gaten boren voor de duvels. Vervolgens lijmen rondom en extra in de gaatjes. Dan de plaat er bovenop, lijm in de gaten van de bovenplaat en duvels er in. Mijn lijmklemmen waren niet groot genoeg, dus heb ik de schroeven er weer in gedaan om de boel bij elkaar te houden.



Nu ben ik begonnen met het grove schuurwerk. Duvels egaliseren en de hoeken bijwerken.



Kan iemand mij een tip geven hoe ik het gat van de woofer wat ronder krijg? De dremel is een mooi instrument, maar niet perfect voor dit doel.. zie foto


En een foto van het resultaat tot dusver!

Laat maar weten wat jullie er van vinden, ik sta zeer open voor kritiek en suggesties..!

nielsg

beste nander,
het lijkt me het handigst om met schuurpapier aan de slag te gaan, eerst grof voor de(eventuele)hele erge stukken, en dan minder grof om alles bij te werken
ik ga dit topic zeker volgen
succes!
gr niels

Walter_PPK

#34
dubbelpost
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

#35
Je had het gat voor de woofer eigenlijk met een bovenfrees en cirkelmal moeten maken. Je zou nu met een dremel aan een koord verbonden aan het centerpunt rond kunnen frezen. Als de verbinding spelingsloos is zou je een moi rond gat moeten krijgen. Gebruik een latje aan de binnenkant van het gat om een centerpunt te maken. Ik hoop dat je rekening gehouden hebt met het eventueel trillen van het cement in de kast . Ik heb bij het toevoegen van lood in mijn sub fiberfill gebruikt als demper. Je hebt 45 graden afgeschuinde randen zoals bij mijn sub? mooi  O0 Hoe heb je die zo strak gekregen? Ziet er allemaal puik uit!
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

nander

Hoi Walter,

Gat is wel rond, alleen zal ik moeten proberen de kleine kuiltjes wat weg te werken... Ik heb het MDF laten zagen bij de plaatslijke DHZ zaak in het allom bekende Heiligerlee (groningen), Waar ik een vakman van tegen de 70 bereid heb gevonden om voor mij ook verstek te zagen. Hij heeft zich alleen een milimeter vergist, waardoor ik best wat extra uurtjes heb moeten schuren. Ik vraag me nu alleen af hoe ik de luidspreker het beste kan bevestigen. Het liefst zou ik gewoon bout+moer gebruiken, alleen vraag ik me af hoe je die dingen weer (voor het geval dat ooit nodig is) los krijgt i.v.m. meedraaien moer. Hoe heb jij dat gedaan? Wat dat cement betreft, dat zit redelijk vast geloof ik. Ander zal PUR waarschijnlijk wonderen doen, of vast zetten met een plankje. Mijn grootste vraagstuk is momenteel nog het bevestigen van de woofer. Over een weekje of twee volgen meer foto's.

GRTZ, N

nander

Hier even een kleine update. Gat is mooi rond geworden, gewoon met grof schuurpapier. Voor de bevestiging van de woofer heb ik gekozen voor inslagbouten (weet niet zeker hoe die dingen heten). Zie foto.



Verder heb ik het zaakje in de MDF grondverf gezet. Ik weet niet of het beter is als verdunde lakverf, maar het droogt iig wel snel. Nadeel is dat het lastig te schuren is, papier gaat heel snel vol zitten en klonteren wat vervolgens diepe krassen achterlaat. Gedult is het devies...



Nu de box er in om te proberen hoe het klinkt. Ik heb hem vast gezet met zwarte imbusboutjes (M6), ziet er netjes uit. Probleem is dat ik tijdens de eerste test de draadjes uit de spoel heb getrokken :-[ . Het ding klinkt nu voor geen meter. gelukkig kan ik bij de winkel waarschijnlijk een nieuwe krijgen, ze gaan hem opsturen naar Infinity.. Even afwachten hoe dat afloopt, maar voorlopig ben ik dus even gestrant.. Zo ziet hij er nu uit



Ik zoek alleen nog een stoffen beschermkap voor over de woofer. Het liefst wil ik een ronde. Ik ben alleen niet zo handig met dit soort dingen en wil het liefst een kant en klaar ding. Heeft iemand enig idee waar ik die kan kopen online? Ik wil dus een 12" ronde stoffen beschermkap. Ik hoor het wel van jullie, tot de volgende update!

Interficior

Ziet er al mooi uit Nander!

Ga je hem vervend afwerken of finerend? Als stofdoek, denk ik toch echt dat je hem helemaal zelf zult maken, want niet iederen 12" woofer is bij de buitenrand even groot ;)

Dus zul je bijvoorbeeld zelf wat passends moeten maken. Wat je ook kunt doen, wat denk ik makkelijker is dan rond, dat je gewoon een groot vierkant maakt, die ook van die schuine hoeken heeft. Zo, dat ie precies met de bestaande hoek meeloopt, als je snapt wat ik bedoel. Zelf doek spannen is niet heel erg moeilijk, terwijl je wel erg mooi resultaat krijgt. :)
Take it or lease it

nander

En toch wil ik uit esthetische overwegingen liever een ronde stofkap. Er moet toch iemand online te vinden zijn dit dit professioneel kan maken? Hopelijk ga ik het kerstweekend de boel spuiten, foto's volgen

Interficior

#40
Quote from: nander on December 13, 2005, 11:46:38
En toch wil ik uit esthetische overwegingen liever een ronde stofkap. Er moet toch iemand online te vinden zijn dit dit professioneel kan maken? Hopelijk ga ik het kerstweekend de boel spuiten, foto's volgen
Ik ga het - als ik nog wat speakerdoek overhoud - proberen om een ronde stofkap/speakerdoek te maken. Gewoon als test hè.

Ik heb het aan mijn moeder gevraagd, en die zegt, dat een ronde vorm makkelijker is, doordat je kunt rijgen. Dus je moet eerst met van die warme lijm uit een pistool de achterkant van de wooferbespanningsrand bespuiten, koud laten worden, dan een rondje knippen uit het speakerdoek, en daar dus - zo klein mogelijke steken - een draadje doorheenrijgen. Dan strak aantrekken, dichtlijmen door middel van strijkbout, draadje er eventueel uithalen en klaar is Piet.

Maar nogmaals, ik ga het proberen.
Take it or lease it

mluyben

Heb je een bovenfrees? Als je deze hebt is het niet moeilijk er een te maken.
Ik heb ze net gemaakt voor op mijn woofers.

Ik maak nog wel een close-up als het niet duidelijk genoeg is..
Als je er ondiepe gaten in maakt precies op de plaats van de bouten, kun je hem gewoon met magneten erop bevestigen.
Of je maakt hem groter en zet hem met magneetjes vast op het front.
Ik gebruik nooit meer pinnen, die blijf je zien.
Doek erover heen trekken, vast lijmen en klaar!
Je hebt dus wel een bovenfrees nodig.

nander

Ik heb helaas geen bovenfrees. Dit was al eerder lastig met het maken van de gaten voor de woofer... Huren kon wel, maar een rondegeleider was niet beschikbaar. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een min of meer standaard oplossing. Er zal toch wel ergens een bedrijfje in zelfbouw zijn die iets dergelijks aanbied? De kappen van jou zien er b.t.w. heel netjes uit, goed werk!

mluyben

Oops dat was inderdaad stom van me, dat had ik kunnen lezen...
Als je in het noorden woont wil ik er wel een voor je maken, anders is het wel wat lastig...
Je kunt niet van kennissen een bovenfrees lenen?

fgroen

Als je van plan bent in de toekomst meer te bouwen.... gewoon een bovenfrees aanschaffen. (of van de Kerstman vragen natuurlijk....  8) )

Ik heb mijn bovenfrees een aantal jaren geleden van mijn vader kado gekregen (waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben) en achteraf kan ik eigenlijk niet begrijpen dat ik dat ding niet eerder aangeschaft heb. Het is typisch het stuk gereedschap dat het verschil maakt tussen een in elkaar gebastelde speaker en een zelfbouwspeaker waarvan mensen vragen wat voor merk het is.

Het is niet het goedkoopste stuk gereedschap, maar zeker de moeite waard.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

nander

Bedankt fgroen, ik hoop dat mijn box er toch beter uit komt te zien dan een in elkaar gebastelde (wat dat ook moge zijn..) speaker. Maar eerlijk gezegd snap ik wel wat je bedoeld hoor, ik zou ook graag beter gereedschap hebben. Momenteel studeer ik en het is gewoon even niet anders. Verder wil ik wel nieuwe luidsprekers, maar heb geen verdere zelfbouwplannen op het moment. Heb wel heel veel lol gehad aan het bouwen van de sub en hopelijk ook veel luister plezier!