Actieve subwoofer o.b.v. Infinity Kappa

Started by nander, June 5, 2005, 20:29:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nander

Geachte mede speaker-hobbyisten,

Ik heb het plan opgevat om aan het begin van de vakantie samen met mijn vader zelf een (active) subwoofer te bouwen.
Na veel wikken en wegen (prijs heeft een belangrijke rol gespeeld) heb ik gekozen om een gesloten kast te bouwen op basis van een infinity kappa 120.3se speaker en een conrac versterkermodulle. Ik heb gekozen voor een gesloten systeem omdat ik hem alleen ga gebruiken voor muziek en ik een strak laag het aller belangrijkst vind. Na wat gesimuleert te hebben met WinISD, ben ik er toch nog niet uit wat het vollume van de kast moet gaan worden. Als ik de kast groter maak begint hij iets eerder af te vallen, maar gaat iets langer door in het hele laag. Kleiner vollume andersom. Mijn vraag is nu of ik dat verschil ga merken? Is een kleinere kast ook strakker voor wat betreft het laag? Ik zit te twijfelen tussen een vollume van ca35l. tot ongeveer 55liter. Heeft iemand suggesties? Ik heb een plaatje van de simulatie en van de box (wat is ie mooi he?!) bijgevoegd. Als iemand het leuk vind wil ik mijn vorderingen + foto's hier wel posten.

Groeten Nander.









richardkrol

Beste Nander,

Wat misschien wel aardig is is om even de T/S parameters te vermelden. Zeker aangezien het een Automotive sub is. De QTS zal waarschijnlijk aan de hoge kant liggen. Dan hebben we beter zicht op welke kast het beste is en of deze driver zich uberhaupt wel leent om als een sub voor thuis te fungeren. Wel mooie driver trouwens.

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

nander

Hoi Ries,

Bedankt voor je snelle reactie! Dit zijn de parameters van de luidspreker:

QES: 0.510
QMS: 6.820
QTS: 0.475
FS: 28.43
VAS: 55.54
RE: 3.560

Hopelijk kan je hier iets mee. Ik zou zeer geholpen zijn als je iets kan zeggen over de voor/ nadelen van een resp. grotere of kleinere inhoud. Alvast bedankt!

fgroen

Hangt er een beetje vanaf.. Q-factor tussen 0,5 en 0,7 zou ik zeggen. Geen opslingering in het laag, dat wordt het te wollig en gaat bonken.

Een ding is zeker: met die QTS kun je alleen maar een gesloten kast maken!

Zit er op de subwoofer amp nog een mogelijkheid om het laag op te krikken?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

nander

Ok, even kijken of ik het begrijp...
Als ik de inhoud van mijn kast groter maak (vanaf ca 55l) komt de Qtc onder de 0.7.
Verder wort de Fsc steeds lager (betekend dit extra laag?).

Mij vraag blijft eigenlijk: Zijn er negatieve gevolgen van een grotere kast (b.v. minder strak geluid)? en zijn de positieve gevolgen (gaat lager) duidelijk merkbaar? Ik twijfel tussen een kast van ca. 35l en een van 55l. Ik ben inderdaad van plan om een gesloten behuizing te maken.

Hanz71

Hoi Nander, ook hier :)?
Bij het ontwikkelen moet je ook rekening houden met de bass-boost en de low-pass van de sub-amp.
Die geeft een boost van 6dB tussen de 30 en 35 Hz (Q = 1,7) en heeft een 2de orde low-pass.
Met Q = 0,7 haal je een maximaal vlakke curve met een gesloten systeem. Als je hoger gaat krijg je een hobbel (zo tussen de 60 en 100 Hz). Hoe hoger de Q, hoe hoger de hobbel wordt. Neem maar eens een kist van 1 liter: Hoge piek boven de 100 Hz.
Wat men gemiddeld zegt is dat een hoge Q meer impact geeft (hobbel, lekker voor HT) en lage Q een meer audiofiel geluid geeft.
Die Q verander je in wezen met de bass-boost van je subamp. Het systeem bestaat uit je woofer + je amp. Dan moet je bij het modelleren ook beide meenemen.
Probeer met de bass-boost een grofweg vlakke curve te fabriceren. Volgens mij kan je dat tegenwoordig ook in winisd mee simuleren.

nander

#6
hey Redheinz, Ja ik ook hier  ;)
Ok, dan kom ik dus uit op 50liter (dan heb ik een Q van 0.7). Dat leek me zoizo een fijne inhoud. Ik neem naar alle waarschijnlijkheid een conrad 150W versterkermodule, deze heeft een basboost van 5.8db @ 32HZ. Als ik een behuizing heb van 50l dan heb ik op 32 hz ong. -6db. Betekend de basboost dan dat ik er op dat niveau dan dus 6db bij krijg en mijn curv dus tot 32hz helemaal recht is? Dat lijkt me wel netjes zou ik zeggen :P. Als dit zo is ben ik er uit: het wordt dan zeker 50Liter!

p.s. moet ik in WinISD een peaking 2nd order highpass invullen bij type? of een parametic EQ? bij parametic EQ moet je ook een Q invullen (is standaard 2) wat moet ik daar invullen dan?

nander

Het plaatje gaat er dan zo uitzien (geel is met basboost van 5.8 op 32hz, oranje is zonder basboost). Lijkt er goed uit te zien als je het mij vraagt, alleen helemaal recht krijg ik hem niet. Ik weet ook niet of zo'n basboost variabel is (zowel de sterkte als de frequentie?), dan zou ik hem nog veel vlakker kunnen krijgen. Wie weet dit? de handleiding van de versterker ziet er als op plaatje uit..




Hanz71

Ja, die is op de conrad-versterkers variabel. Wel solderen: pdf-je en een linkje, dat werkt bij de 250W hetzelfde (schijnt het, zelf alleen op de goedkopere veranderd)......
Als je nou ook nog je low-pass (en subsonic) erin zet krijg je je respons anechoic (dus zonder invloeden van de ruimte).

nander

Bedankt voor je link! Wat solderen is geen probleem voor me, ik zal alleen wel moeten bekijken hoe veel basboost ik nodig ga hebben. Misschien is dat ook wel een kwestie van uitproberen. Exacte gegevens worden niet gegeven in de sheet. mag er wel een kleine bobbel zijn op laten we zeggen 80hz? Of wordt het dan boomerig, dat wil ik echt niet. Dan maar iets minder bas. de standaard 6db op 30hz (zie plaatje) lijkt me wat aan de hoge kant... Ik zal gewoon een aantal van die weerstandjes kopen en uitproberen wat het beste klinkt. Wat lijkt jou een mooie curve?

P.s. zie ik nu bij jou box een luchtpoort? Ik dacht dat jij ook een gesloten behuizing had, of kijk ik verkeerd?


Hanz71

#10
Dat was mijn vorige ontwerp. 100 liter BR getuned op 22Hz. Komt ie vlak op 20 Hz. Maar vond ik te groot (50*50*60 meen ik) met 30mm MDF. Tevens loodzwaar met 45 kilo ofzo.
Bobbel op 80 Hz gaat niet boemerig klinken, modelleer maar even je low-pass 2de orde op 60Hz ofzo mee.
Maar groter zal smoother klinken. Ik heb 'm nu klein gesloten ZONDER bass boost op de 'kleine' conrad versterker.
Dan komt ie met low-pass op 30 a 35 Hz uit. Is voor stereo heel fijn. Waar je rekening mee moet houden is dat je een boost in het laag krijgt door kamer-invloeden, hij mag dus best een beetje aflopen onder de 35 a 40 Hz, dat wordt door je ruimte weer opgekrikt. Tenminste, dat zijn mijn ervaringen. Ik zal eens kijken of ik zin heb om te wisselen naar de zwaardere versterker, daar zit nog steeds de bass-boost op.
Ik vond het voordeel van een klein kastje erg groot. En je moet ook niet denken dat er een wereld van verschil zit tussen Q=0,7 en Q=0,8 bijvoorbeeld. Pas als je die extremer gaat kiezen krijg je verschillen (heb ik niet direkt ervaren trouwens). Het verschil tussen 50 en 60 liter gesloten zal erg klein tot onhoorbaar zijn.
Nu:

En zonder fineer enzo:

nander

Da's inderdaad een beste kast! Wat klonk naar jouw idee beter voor muziek/strak geluid, je oude of nieuwe kleinere kast? Ben zeer benieuwd. Wat bedoel je met dat lowpass 2e orer filter? Als ik in WinIDS een lowpass (butterworth) filter toevoeg op 60hz krijg ik alleen een heuvel, nix geen mooie rechte lijn meer  :'(. Ik zit nu toch weer te twijfelen om toch de grotere versterker te nemen, ga ik het verschil merken denk je? TNX voor je zeer bruikbare reactie!

Hanz71

#12
Gesloten klinkt met deze woofer beter voor muziek vind ik.
Probeer eens een 2de orde linkwitz.
Ik zal thuis ook eens kijken wat ik dan fabriceer met winisd.
Ik vind het verschil tussen beide niet overdonderend, eerder nihil (niet echt 1 op 1 vergelijkingstest gedaan, meer op basis van een jaar spelen met beide). In output haal je 3dB meer. Nouja, hiephoi. Je hebt wat meer reserve.
Als je een andere versterker wilt voor niet al te veel geld zou ik kijken naar een hypex DS1.2. Lijkt me beter dan een conrad, maar dat is op basis van merk, niet op basis van ervaring. Bovendien moet je uitkomen met de bass-boost bij 25Hz op die DS1.2.
Maar ik vind de conrad lichte 150W/4Ohm een net en fijn apparaat (lekker subjectief  ;D).
Ik zou niet al te veel kijken naar vermogen. De voorversterkers in die conrads zijn vermoedelijk gelijk, dat denk ik omdat het bass-boost aanpas-schema hetzelfde is. Alleen wat meer vermogen op de uitgang, is wel lekker voor de reserve.

editje
Even wat in winisd gegrut: Zonder filters krijg ik in winisd 0.50a7 verzwakking boven 100Hz. Heb jij geen VC-inductance (Le) ingevuld? Die dikke voicecoil van 27mm is een spoel, dus een low-pass. Dit wordt in de laatste winisd meegesimuleerd (blijkbaar).
Box = 50 liter. En met filters meegesimuleerd krijg je dus een -3dB van 29 Hz anechoic.
.

MET filters:


Filter zelf:


Ziet er tegenwoordig netjes uit trouwens tegenwoordig, dat winisd alpha....

nander

bah, ik snap er geen zak meer van. Dacht dat het de bedoeling was om een zo vlak mogelijke curve te krijgen... En dat leek me nu juist wel redelijk gelukt met die basboost.  Nouja, ik geloof dat ik mede dankzij jou hulp er nu wel redelijk uit ben dat ik een kast wil van ca. 50 liter en dat ik de boost zelf kan regelen met wat weerstanden (bedankt voor je schema!). Zal dan toch zelf klooien worden wat het beste klinkt. Overigens duurt het ook nog zeker een maand voordat ik begin met de bouw (au, dat doet pijn om die mooie woofer ongemoeid te laten liggen en dat terwijl ik 6juli groots mijn 25e verjaardag vier!). Nouja, denk je dat iemand hier het leuk vind als ik de bouw hier post? Wil wel een rapportage op tweakers gaan zetten denk ik iig als dank dat ik zo veel daar heb afgekeken en voor mezelf natuurlijk... Tot die tijd, adios!

Hanz71

#14
Je wilt toch aansluiten op je speakers? Die lopen door tot laten we zeggen 60 Hz (-3dB).
Dan hoeft je sub alleen maar de octaaf daaronder te spelen. De opgaves worden vaak gedaan in -3dB omdat je dat verschil in geluidssterkte net kan horen. Je sub moet net onder de 60Hz -3dB zitten en zo laag mogelijk (of wat jij wilt, lager betekent meestal of minder hard, of een grotere kast).
Als je sub dan tussen 30 Hz en 60 Hz in een range van 3dB weergeeft is dat vlak, ontzettend vlak. Als je die sub dan in een ruimte zet krijg je te maken met room-modes. Zoek maar eens op het forum alhier, kan je vast wel wat over vinden. Net als over subs trouwens.
Je wilt zonder low-pass in wezen dat je SPL-curve vlak is van zo laag mogelijk tot laten we zeggen 150Hz ofzo. Daarboven speelt je sub toch niet mee. Als daar tussen 150 Hz en 30 Hz 4 of 5 dB zit is dat niet ontzettend erg, dat kan je compenseren met bass-boost, of een low-pass (of ingewikkelder voor te stellen: met een high-pass :), maar die mag je even vergeten). En bovendien zal die 4 a 5 dB waarschijnlijk verdwijnen in een woud van pieken en dalen die in je kamer zullen optreden.
Voorbeeldje van een meting die ik ooit deed in mijn vorige huis:

Tussen die pieken en dalen (van ca. 10 dB (dat ervaart een mens als 2 maal zo luid), valt nog mee!) verdwijnt een piekje of dalletje van 1, 2 of 3 in je anechoic output echt wel :).
Wat mij bereft is een vlakke curve dus een loflijk streven, maar niet zalig makend.

Als je je frequentie-respons dan bekijkt zonder low-pass maar met Q-boost dan ziet die er netjes uit:
Die zit van 30Hz tot 250Hz tussen +1,5 en -1,5. Keurig.....

Als je dat gaat beluisteren denk ik dat je er vrolijk van gaat worden....

PS. GEFELICITEERD!!!! O0 O0 O0

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Hanz71

6 juli ga ik me dat niet herinneren  ;) Maar wel een beetje vroeg.

nander

Nou...! Ben wel een beetje telleurgestel hoor, had op z'n mindst een kaartje (liefst met inhoud :P) verwacht...

nander

Wie kan me uit mijn twijfel halen over het volgende:

volgende week maandag ga ik beginnen met de bouw van de sub. Speaker is al aanwezig, alleen heb ik nog steeds geen versterker gekocht. Ik twijfel tussen de 150w en de 300w inbouwmodule van conrad. Opzich leek 150w me wel genoeg, maar ik ken mezelf en vrees dat ik later (als ik meer budget heb) toch die 300w ga proberen  :-\. toen ben ik dus maar op zoek gegaan naar een gebruikte 300w en gevonden! Alleen vertrouw ik het op een of andere manier niet helemaal (vraag me niet waarom..) dus dat gaat niet door. Kan iemand me over de streep trekken, 150 of 300? Ik ben echt blut zie je, maar het verschil is maar 30 euro...

Groeten, Nander.

voodooless

Voor 30 euro moet je zeker niet moeilijk gaan doen!

nander

Tnx Deepspace! Maar concreet ga ik het verschil merken in DB's of beter/strakker geluid? Ik ben student zie je en echt reteblut...

fgroen

Gewoon nu je sub bouwen en later die module kopen als je de pegels hebt.   :)

Meer vermogen betekent op papier marginaal meer maximale geluidsdruk kan halen. (2x zoveel vermogen maakt 6dB verschil, dus dat schiet niet zo hard op) Maar het betekent WEL, dat je op het geluidsvolume waarop je zit te luisteren (dat is meestal niet maximale geluidsdruk  :D) een veel stabieler geluidsbeeld krijgt. Dat geldt voor gewone versterkers, en subwoofer versterkers zullen daarin niet verschillen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

nander

Heb gister toch maar de 300w module gekocht, een rib uit mn lijf! Als ik resumerend even een tussenstand opneem kom ik toch al op zo'n €330:

Infinity Kappa 120.3 a 149 + verzendkosten = 165
Versterkermodule 300w a 149
Wol om mee te dempen 10,50
Nog een keer verzendkosten a 7 euri

Ga je toch even twijfelen... Gaat in totaal waarschijnlijk meer dan 400 euro kosten en dan weet je nog niet eens wat je hebt. Zat voor de lol ff op internet te kijken, daar heb je al een JBL 12" sub voor 299. Gaat dit werkelijk beter klinken in een gesloten behuizing? Je hebt natuurlijk wel de lol van het bouwen... Maar uiteindelijk gaat het toch ook om het resultaat. Wie kan mijn twijfel wegnemen? Heb geen zin in een fiasco...

fgroen

Dit zijn de voordelen van zelf bouwen:


  • Je hoeft totaal geen concessies te doen aan de bouw van je systeem En juist de grootste kostenpost voor een fabrikant is de tijd die het bouwen kost. Die kost voor jou niets. (als je tenminste lol hebt in het bouwen)
  • Dus als je je eigen kast openschroeft zeg je: "aaahhh wat zit dat mooi inelkaar", en als je een fabriekskast van 299 Euro openschroeft denk je: "hoe hebben ze in vredesnaam zo stom kunnen zijn??? het kost maar een paar Euro meer om het behoorlijk te maken"
  • De resultaten die je nu gaat behalen zijn zeer waarschijnlijk al zeer bevredigend, en doordat je er lekker aan kan tweaken leer je ook enorm veel, dus tegen de tijd dat je je volgende project gaat starten weet je precies wat je wilt en hoe je het gaat aanpakken.
  • Dit project is dus zeer waardevol voor je.
  • De kosten lijken nu enorm, als dat ding er eenmaal staat, lach je erom en geniet je alleen nog maar van het resultaat.
  • Wat ik voorspel is dat die 299 Euro JBL subwoofer heel veel vermoeiende keet maakt, en dat jouw subwoofer (zeker als het een gesloten kast wordt) kurkdroge bas gaat produceren, die je helemaal in de hand hebt. Het MDF is namelijk de kosten niet, en dit Forum staat bomvol met ideëen hoe je een goede sub moet bouwen.
  • enzovoorts.  :D

Was dit voldoende peptalk? Ik weet er alles van, ik heb op precies dezelfde plek gestaan als jij. Tijdens mijn studietijd kocht ik toen ook een berg materiaal waar mijn basisbeurs een rolberoerte van kreeg (KEF B-200, Davis 17MV6, Audax HD-100D25) om een paar eigen ontworpen transmissielijn luidsprekers te bouwen. Dat betekende dus ook: een drie-weg filter uit de grond stampen zonder enige meetapparatuur en ervaring... Toen dacht ik af en toe ook: waar ben ik in vredesnaam aan begonnen??
Dat was 1990. Die dingen staan nu nog naar volle tevredenheid te spelen bij een vriend van mij. Uiteindelijk hebben ze me bijna niets gekost. Gelukkig heb ik af en toe nog bezoekrecht.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

nander

Kan iemand mij nog even helpen met het berekenen van de inhoud?
Ik vraag me af hoe veel liter ik ongeveer moet aftrekken voor de korf van de subwoofer zelf en de bracing.
Ik wil het ontwerp in grote lijnen als op het plaatje (met dank aan een medetweaker op tweakers.net!), alleen verander ik de (buiten) maten in:

H: 55
B: 42
D(totaal):45
D(box gedeelte): 30

in alle dimenties heb ik hier 3.6cm van afgetrokken (2x1.8cm voor het mdf). Netto kom ik dan op zo'n 52liter. Maar dat is dan zonder de luidspreker zelf en de bracing. Wat denken jullie er van, houd ik zo voldoende vollume over? Graag jullie reacties, wil vandaag het ontwerp afronden. TNX!