kosten high end filter

Started by huut, December 2, 2005, 11:18:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Nee ik heb het niet mis....uiteindelijk was het net zo kort door de bocht...als jouw stelling.. ;)......uiteindelijk komt er muziek uit.... :P
Om te vertellen dat het allemaal niet zo veel uitmaakt in de discussie high-end filters levert natuurlijk niets op... ;D

Er zijn legio speakerfabrikanten die enorm kostbare componenten gebruilken...denk maar aan massief zilvervlakdraad spoelen
massief zilveren verbindingen.....goud/zilverbekabelingen.... :o....deze speakers behoren uiteindelijk ook tot de audio-top....

Blijft altijd hoopvol dat sommige merken zich er inderdaad qua componenten wat makkelijker vanaf maken....een stimulans voor de zelfbouw. ;D........vaak is dit echter niet de "absolute top".... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

voodooless

#26
Quote from: Erik van Voorst on December  6, 2005, 12:08:13
Nee ik heb het niet mis....uiteindelijk was het net zo kort door de bocht...als jouw stelling.. ;)......uiteindelijk komt er muziek uit.... :P
Om te vertellen dat het allemaal niet zo veel uitmaakt in de discussie high-end filters levert natuurlijk niets op... ;D

Wiskundig gezien maakt het allemaal geen drol uit of je nu je low of high-end filter hebt. Wat je met al die duizende euro's doet voor je silver in olie condensatoren is wat "neuzelen in de marge" (om het maar even heel bot, fout en zeer grof overdreven te zeggen). De verschillen zitten hem in de details (soms wat grotere, soms wat kleinere). Wat ik doe is gewoon echt fundamenteel anders! Het is een heel ander concept. Om dan te zeggen dat dat het het zelfde zou zijn is gewoon onzin.

QuoteEr zijn legio speakerfabrikanten die enorm kostbare componenten gebruilken...denk maar aan massief zilvervlakdraad spoelen
massief zilveren verbindingen.....goud/zilverbekabelingen.... :o....deze speakers behoren uiteindelijk ook tot de audio-top....

Dat moeten ze helemaal zelf weten. Ik zou dat nog niet eens in mijn DIY speaker verwerken ;) Filtercomponenten komen er bij mij sowiso niet meer in :P

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

voodooless

#28
Neemt natuurlijk niet weg dat er via de standaard weg een super resultaten te behalen zijn  ;D Dat hebben al meerdere mensen, onder wie Erik denk ik wel al lang bewezen ;)

Ik doe het vooral omdat ik het leuk vindt wat anders te maken dan anderen, en omdat in nu eenmaal een digi-man ben :P Mijn manier biedt me gewoon veel controle over het filteren, zonder dat ik duizende euros uit moet geven aan caps en spoelen, en toch kan ik een kwalitatief hoogstaand resultaat krijgen, zeker als je er top DAC's, een worldclock en high-end amps aan hangt. Zover ga  ik echter nog even niet. Ik zie wel waar het naartoe groeit.

fgroen

Dan zit je toch een beetje in de hoek DEQX (noemt hun filter "linear phase") en Klein & Hummel (die FIR filters toepassen)

Wel tof dat je dat zelf gaat implementeren. Linux is zeker een vereiste. Ik weet dat de real-time eigenschappen van Windows ronduit bedroevend zijn. Is dat by Linux veel beter? Wat voor PC heb je op het oog? Er zijn inderdaad IPC's die zonder fan werken (met een enorm koellichaam) en een FLASH PROM opslag geheugen.

Wat mij betreft mag je hier wel een topic over openen!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Quote from: fgroen on December  6, 2005, 16:56:38
Dan zit je toch een beetje in de hoek DEQX (noemt hun filter "linear phase") en Klein & Hummel (die FIR filters toepassen)

Er zijn inderdaad enkele producten die ook FIR filters toepassen. Echter gebruiken die gewoon DSP's. Daadoor ben je vreselijk beperkt met de filter lengte, en daardoor ook de kwaliteit van het filter. de DEQX kan ook room correctie doen. Ook dat ga ik implementeren :)

QuoteWel tof dat je dat zelf gaat implementeren. Linux is zeker een vereiste. Ik weet dat de real-time eigenschappen van Windows ronduit bedroevend zijn. Is dat by Linux veel beter? Wat voor PC heb je op het oog? Er zijn inderdaad IPC's die zonder fan werken (met een enorm koellichaam) en een FLASH PROM opslag geheugen.

Nouja, zelf. De software is er opzich al. Ik moet alleen een degelijke GUI maken, en zelf zorgen dat ik de filter coefficienten ergens vandaan haal (behalve die van de room correctie, want ook daar is software voor ;) ). Maar ook dat is nog een flinke klus allemaal :P Initieel gebruik ik mijn eigen PC: 64 bit linux op een Athlon64X2 3800+. Als er echter een dedicated PC gaat komen, dan zal het wel een Pentium M zijn met passive koeling, en Compact Flash Harddiskje. Ik moet nog even kijken wat de performance gaat zijn natuurlijk. Wat betreft real time kan linux prima meekomen. Stukken beter dan windows in ieder geval ;)

QuoteWat mij betreft mag je hier wel een topic over openen!

Zoals ik al zei: Het is allemaal nog te pril. Ik wil eerst zelf het een en ander duidelijk hebben voordat ik het echt "openbaar" ga maken. Ondertussen kun je het via de website gewoon volgen.

fgroen

Ik zal maar eens regelmatig je website gaan bezoeken....  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

PnP

Om nog meer off topic af te dwalen: linux is niet meteen ook een real time OS. Voor echte real time toepassingen heb je aparte OSen als QNX neutrino of op kleinere embedded microcontrollers Salvo. Waarschijnlijk is daar die kaart echter niet onder werkend te krijgen, wat misschien de moeite waard is om te kijken of je een zo minimaal mogelijke linux kunt draaien.

fgroen

.... Kortom: goede polypropyleen condensatoren toepassen, niet beknibbelen op je spoelen en zorgen dat je het binnen je budget houdt!  ;D ;D ;D 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Quote from: PnP on December  8, 2005, 22:51:42
Om nog meer off topic af te dwalen: linux is niet meteen ook een real time OS. Voor echte real time toepassingen heb je aparte OSen als QNX neutrino of op kleinere embedded microcontrollers Salvo. Waarschijnlijk is daar die kaart echter niet onder werkend te krijgen, wat misschien de moeite waard is om te kijken of je een zo minimaal mogelijke linux kunt draaien.

Klopt, maar er is altijd nog real-time linux  ;D Hoeft ook niet real time te zijn, ik krijg sowiso al een delay. Minimale linux is no prob, want ik gebruik gentoo :)