Advies gevraagd over horizontale screen masking

Started by Kjelt, June 3, 2005, 12:41:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Hallo allemaal,

ik zoek een advies van iemand die ervaring heeft met de afstand van het plaatsen van de mask t.o.v. het scherm.

Ik heb een screenline scherm die in een behoorlijk grote behuizing (15cm hoog 13cm diep) aan het plafond hangt.
Nu had ik er eentje kunnen kopen met ingebouwde horizontale masking (dus over de hele breedte), prachtig natuurlijk, echter deze was twee keer zo duur  :o
Dat zat helaas niet in mijn budget en ik heb nu een aparte (via bevriende rolluikfirma) bak(8cmx5cm) met buismotor gekocht waar ik nog een lap masking stof voor wil kopen.

Nu kan ik het maskingschermbak wel onder de bestaande screenline bak hangen maar dat ziet er wel erg lomp uit (wordt een grote bak van 25 cm hoog uit het plafond), het mooiste zou zijn om deze bak voor de screenline bak te hangen dan valt ie niet zo op. Dan valt de masking stof wel 12cm van het scherm af.

Vraag 1: Wat gebeurt er als ik het mask op 12cm afstand van het scherm laat vallen, valt er dan een schaduw op het scherm (oftewel geen mooi maskingeffect) of valt dit wel mee?

Oh ja en ook nog een vraag over de maskingstof: Waar kan ik geschikte masking stof kopen van 1 stuk van 2m13 breed en plusminus 1 meter lang (is te lang maar dan weet ik zeker dat de stof niet van de rol afrolt)


alvast hartelijk bedankt voor de adviezen!


Robbo

#1
Ik weet dat Rob Dingen zijn maskering ook een stuk voor zijn scherm heeft en hij heeft er geen problemen mee.  Ik heb het zelf niet in werking gezien, maar ik zou het zelf anders doen: dmv een geleider onder de bak van het projectiescherm het maskeringsdoek er dichter naar toe trekken. 

Momenteel maak ik gebruik van een vast DHZ Thommy-scherm waar ik de maskering ook zo dicht mogelijk langs het doek laat lopen http://members.home.nl/robht/masking en dat werkt prima.   Aangezien ik volgend jaar ga verhuizen en waarschijnlijk ook naar een rolscherm moet zal ik het op de bovenstaande manier oplossen, want de meerprijzen voor horizontale maskering bij Dalite en Stewart zijn niet voor de poes.

J.A.F._Doorhof

Mijn masking hangt ongeveer 5 cm voor mijn scherm en dat is geen probleem.
De schaduw die valt is direct je scherm afkadering.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: Robbo on June  3, 2005, 13:13:27
Ik weet dat Rob Dingen zijn maskering ook een stuk voor zijn scherm heeft en hij heeft er geen problemen mee. 

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  3, 2005, 13:19:15
Mijn masking hangt ongeveer 5 cm voor mijn scherm en dat is geen probleem.

Oh mooi dat is goed nieuws  :D Dan kan ik in ieder geval beginnen met de bak ervoor te plaatsen.

Quote from: Robbo on June  3, 2005, 13:13:27
ik zou het zelf anders doen: dmv een geleider onder de bak van het projectiescherm het maskeringsdoek er dichter naar toe trekken. 

Oh lala dat lijkt me helemaal mooi!  Probleem lijkt me wel de geleiding, als ik het doek tot het einde van de geleiding in trek dan ziet iedereen een zwarte bak aan het plafond hangen (niet zo mooi). Als ik het doek helemaal intrek dan vraag ik me af of het van zichzelf nog wel door die bochten heen geleid (zie plaatje) of zou je anders eens een voorbeeldje kunnen geven/tekenen, op de foto's van je prachtige maskingscreen zie ik geen doekgeleiders zitten ???






En waar hebben jullie je maskeringsstof gekocht? Welk merk,type?

J.A.F._Doorhof

Je hebt geen geleiding nodig, ik zat daar ook over te denken maar probeer het maar eens zonder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Inderdaad is de geleiding gelukkig niet nodig, het werkt fantastisch  ;D
Het is wel even wennen omdat er een soort van schaduw een beetje naar beneden valt maar het resultaat is hetzelfde.
Ten slotte nog even een fotootje van het resultaat (ik moet alleen de electriciteitskabel en aansturing weghangen).


Robbo

Ziet er goed uit.  Heb je ook een foto vanaf je zitplaats ?

Quote from: Kjelt on June  3, 2005, 15:03:34
Oh mooi dat is goed nieuws  :D Dan kan ik in ieder geval beginnen met de bak ervoor te plaatsen.

Oh lala dat lijkt me helemaal mooi!  Probleem lijkt me wel de geleiding, als ik het doek tot het einde van de geleiding in trek dan ziet iedereen een zwarte bak aan het plafond hangen (niet zo mooi). Als ik het doek helemaal intrek dan vraag ik me af of het van zichzelf nog wel door die bochten heen geleid (zie plaatje) of zou je anders eens een voorbeeldje kunnen geven/tekenen, op de foto's van je prachtige maskingscreen zie ik geen doekgeleiders zitten ???
Je kunt er ook een koof voor of omheen maken, dan heb je er geen last van.

Quote
En waar hebben jullie je maskeringsstof gekocht? Welk merk,type?

Ik gebruik nu fluweel tegen de muur achter mijn (vast) scherm, maar dat is enkel in 160cm breed te krijgen.    Ik denk dat een effen zwart stof, a la rolgordijn, wel goed werkt.   Dat is waarschijnlijk ook de manier waarvoor ik voor kies.  Aangezien ik nog een Drapeboss motor heb liggen die zo'n rolgordijn prima kan sturen.

Kjelt

Quote from: Robbo on June 14, 2005, 12:52:00
Ziet er goed uit.  Heb je ook een foto vanaf je zitplaats ?

Bij deze, zal ook de laatste zijn voorlopig want mijn gloednieuwe screenline 92" DLP2005 tensioned scherm moet  <censuur> waarschijnlijk weer terug naar Italie  :'(

Robbo

Ai, da's niet wat ik wilde horen.  Dit scherm staat nl. ook op mijn short-list.   Met name de 3-step afstandbediening en het 50cm zwart kader zijn naast de prijs grote pluspunten.