DVDO Iscan HD+ beter dan de Crystalio VPS 2300???

Started by pch, June 1, 2005, 22:34:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pch


J.A.F._Doorhof

Is hij ook niet :D

Lees de test maar goed.
De Crystalio wint het op beeldkwaliteit, de DVDo op prijs/prestatie.
Daar kan ik me ook wel in vinden als je een beperkt budget hebt dan geeft de DVDo een enorme winst in vergelijk met niets en ik vind hem persoonlijk een stuk beter dan bv de Cinemateq, ga je echter kijken naar absolute beeldkwaliteit komt er niets in de buurt van de Crystalio op dit moment in die prijsklasses.
Maar dit soort testen kijkt ook zeer ZWAAR naar de prijs, in mijn optiek veel TE, test dan liever scalers in dezelfde prijsrange en niet een hele dure scaler en een paar goedkopere.

En als je bedenkt dat de Crystalio in Engeland ruim 2x zo duur is als de goedkopere DVDo dan is het logisch dat de DVDo wint.
Ik zelf kijk puur naar performance en weet dat daar een prijskaartje aanhangt jammer genoeg.

Pikant genoeg komt deze test net op het moment dat de Plasma enhancer pro uit is gekomen, een unit met de beeldkwaliteit van de Crystalio (alleen geen HD scaling maar wel passthrough) die minder kost dan de goedkoopste DVDo :D.

Eerst even wat dingen rechtzetten waar de test NIET klopt:
* De problemen die ze aanhalen met HD1 via DVI zijn al sinds firmware 3.05a opgelost dus ik weet niet hoe oud de test is maar dat is ZWAAR achterhaald.
* Userinterface sluggish ? tja, hij is wel erg uitgebreidt en je moet soms even wachten op de cursor maar dat zie je meer bij videoscalers die onderwijl gewoon het beeld door laten lopen zonder OSD, als je echter alles ingesteld hebt kom je eigenlijk nooit meer in de userinterface omdat je alles kan opslaan onder user profiles die je met 1 knop oproept, daarnaast switched hij automatisch per input voor PAL en NTSC dus dat is een beetje een zwak argument.


Nu waarom ik dit soort testen een beetje wrang vind voor een merk als PMS (crystalio).
De DVDo komt als beste uit de test met 5 sterren, maar lees dit :
Beetje ingekort.

Quote
Crystalio
We optimised the scaler for our mits. HC2000 the converted pictures were excellent, if anything too excellent (???)
When connected to the other projectors via it gave them a new lease of live.

DVDo
With the HC2000 the benefits were subtle, on DVI it was revelatory, the newer hitachi also benefited although the differences were not quite so pronounced.

En de conclusie is dan weer voornamelijk gebaseert op geld.

The VPS-2300 is unique in many respects................ this is undoubtely a visual heavyweight, it made a big difference to the performance of our chosen display devices.

THe DVDo is our outright winner priced at just 1000,00 pounds it seems almost cheap for what you get, it's videoprocessing is good enough to transform the performance.......

Ik vind het ok dat ze op een gegeven moment een winnaar uitroepen maar wat ik totaal niet snap is dat sterren systeem, de scaler met de beste beeldkwaliteit krijgt 3 1/2 ster en de duidelijk mindere Lumgagen 4 sterren.

Daarnaast wordt er gesproken over aansluitingen, ik ken beide scalers toevallig en daar snap ik echt helemaal niets van, hoewel de DVDo zeer goed voorzien is van aansluitingen heeft hij er niet meer dan de crystalio ???
Daarnaast heeft de Crystalio de mogelijkheid om over 5 BNC's uit te sturen wat ik een gemis vind op de DVDo, vooral voor langere runs is een 5x BNC gewoon beter.

Even de aansluitingen op een rij:
DVDo
inputs:
2x composite, 2x Svideo, 2x Component, 1 DVD-D, 4 digital audio
Outputs
1x DVI-D, 1xHD15, 2x digital audio, 1x RS232

Dan de VPS-2300 (niet schrikken :D)
inputs:
3x SDI, 2x Component/RGBs, 2x Composite, 2x Svideo, 1x HDTV analogue, 1x HDTV DVI (HDCP)
Output:
DVI (HDCP), Analogue RGBHV (5x BNC) of Component, 1x Ethernet, 1x USB, 1x RS232

Wat wel een voordeel kan zijn met de DVDo is de audio delay voor lipsync hoewel ik van mening ben dat met de moderne pre-amps dit geen echt probleem meer zal zijn.

Dit is dus echt een test die gewoon NIET klopt, zoiets simpels als de inputs naast elkaar zetten is toch niet moeilijk ???

DAT WIL NIET ZEGGEN DAT IK DE DVDo slecht vind !!!
Sterker we voeren de DVDo nog steeds en hebben dat ook met enorm veel overtuiging gedaan, mijn overtuiging is echter wel dat met de Plasma enhancer pro de markt voor de DVDo ZEER moeilijk zal worden en eigenlijk alleen de HD+ versie nog een goede kans maakt omdat die HD kan scalen.

In deze test (dus de VPS-2300 vs DVDo) kan ik maar 1 ding zeggen en dat is met een enorme ervaring (positief) met BEIDE apparaten.
De prijs/kwaliteit van de DVDo is ongevenaard in vergelijking met de VPS2300 (ruim 2x zo duur), ga je echter PUUR voor beeldkwaliteit is het de VPS-2300 die er vandoor gaat met de honeurs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bartbs

Merwaardige test inderdaad. Waarop beoordeel je een scaler? Op de beeldkwaliteit natuurlijk!! De rest is bijzaak. Ik heb een jaar
de DVDO Iscan HD bekeken (sat receiver + Linn Unidisk 1.1. analoog in / DVI 1280*768 uit naar een Pioneer plasma 50MXE1.)
Absoluut geen straf. Best een verbetering in beeldkwaliteit. Stabiel, betrouwbaar apparaat. Vervolgens eens de nieuwe Crystalio
plasma enhancer Pro geleend, getest en gekocht. (zelfde beeldkwaliteit als de Crystalio VPS2300 echter wat minder aansluitingen en instelmogelijkheden, maar voor de gemiddelde videofiel meer dan genoeg.) Absoluut betere beeldkwaliteit. Scherper, meer 3d, mooiere kleuren , helderder beeld. Als gevolg hiervan is er ook wat meer mosquito noise (mpeg/compressie artefacts) zichtbaar bij sat.tv. (Je ziet gewoon meer, dus ook meer rommel die je normaal niet ziet maar die er wel is.) Per saldo echt wel een verbetering, en hij is ongeveer even duur als de DVDO. De DVDO Iscan HD is echt ook niet slecht. Hij heeft een ies minder scherp/helder beeld, je ziet dus ook minder "rommel" bij tv. Scaling en de-interlacing is echter van de bovenste plank met een iets softer beeld.

Bart

Starred

Als je een 720p projector hebt en je kijkt veel naar HD (720p/1080i) materiaal, wat is dan handiger om te nemen, een IscanHD+of een plasma enhancer?

Rob_Dingen

Hoi

Ook in mijn ogen op prijs kwaliteit verhaal wint de DVDO het bij lange na niet.
De Crystalio is gewoon een klasse beter als de DVDO.
Het is bij allebei gewoon waar voor je geld.

Rob

J.A.F._Doorhof

De HD+ scaled 1080i naar 1080P dat doet de plasma enhancer niet.
Echter als je 720P materiaal kijkt is ook de HD+ niet intressant, je stuurt immers al 720P aan naar een projector die 720P kan weergeven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Als we CRT buiten beschouwing laten, is een plasma enhancer op dit moment dus zeer interessant om DVD's en andere niet-hd resolutie bronnen te laten scalen naar 720p, en de HD+ wordt interessant zodra er digitale projectors op de markt komen met 1080p panelen om van 1080i een 1080p signaal te maken. Of kan een bluray machine er al 1080p uitgooien en heb je dan dus ook niks aan een HD+?

J.A.F._Doorhof

We weten nog niet wat de toekomst gaat brengen, ik hoop (verwacht) dat de HDDVD spelers van zometeen een Gennum chip aan boord gaan hebben die 1080P eruit kan gooien maar goed het kan ook zijn dat ze alleen 1080i eruit gooien.

Ik zit nu met een ENORME verzameling SD materiaal en daarin is de DCDi gewoon heer en meester op DIT moment.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

De playstation3 heeft in ieder geval 1080P output

J.A.F._Doorhof

Dan heb je niets aan een scaler deïnterlacer, gewoon met 720P je projector in (als die optie er is).

maar goed een scaler word vaak gebruikt voor DVD, Video etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pch

Quote from: Starred on June  2, 2005, 14:56:30
De playstation3 heeft in ieder geval 1080P output

En wat nog meer? 720p ook en hoe? DVI/HDMI/component?

Gr. Pch

Starred



pietnoeck

#13
Vroeg ik mij ook al af.

Volgens mij gaan we hier door het gebruik van de Realta-chip in een gans andere klasse terecht komen.

En de prijs (3500 $ ?) valt al bij al nog mee als je het vergelijkt met zijn vader, de Terannex-scaler.

Starred

Quote from: pietnoeck on June  5, 2005, 13:02:33
Vroeg ik mij ook al af.

Volgens mij gaan we hier door het gebruik van de Realta-chip in een gans andere klasse terecht komen.

En de prijs (3500 $ ?) valt al bij al nog mee als je het vergelijkt met zijn vader, de Terannex-scaler.

Ja, maar daarnaast wordt aangeraden ook de Mosquito te gebruikenhttp://www.algolith.com/index.php?id=home_theater&L=0, die ook nog eens $2500 kost. Dan zit je al met al toch aan een aardig bedrag

pietnoeck

maar de eerste dragonfly zal ook een NR feature hebben.
Een light versie zonder NR zou er pas tegen het einde van het jaar komen.

J.A.F._Doorhof

Voor dat geld zit je in de range van de Crystalio te praten.
Ik heb op dit moment de Gennum goed in aktie gezien en dat is zeer intressant maar ik moet dat nog in een externe scaler zien.
Onthoud wel dat voor je VEEL geld neerlegt je eerst minimaal tot een 2 of 3e generatie moet wachten zodat alle kinderziektes eruit zijn, of zorg voor perfect upgradability.

Maar in de prijsrange 1275,00 zit hij niet :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

De Musquito is voornamelijk effectief bij broadcast MPEG2 HD materiaal.  Ofer Laor (beta tester) zet het ding voor DVD op een lage stand of gewoon uit.   Maar ikzelf ben toch benieuwd hoe de Musquito presteert bij digitale projectoren.

Overigens heeft de Dragonfly ook enkele features van de Musquito.  Alleen werkt deze niet als je pixel based motion adaptive deinterlacing aan hebt staan.  Maar de Terranex alghoritmes hebben zelf ook NR.

Ik vind alleen de Dragonfly qwa aansluitingen zeer beperkt.  Hopelijk komt zijn andere fabrikanten ook bezig met een op de Realta gebaseerde scaler. Silicon Optix heeft al een kant en klaar board in het programma staan, waar de Dragonfly ook gebruik van maakt (wel getweakt door Algolith btw)


Robbo

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  5, 2005, 18:27:32
Voor dat geld zit je in de range van de Crystalio te praten.
Ik heb op dit moment de Gennum goed in aktie gezien en dat is zeer intressant maar ik moet dat nog in een externe scaler zien.
Onthoud wel dat voor je VEEL geld neerlegt je eerst minimaal tot een 2 of 3e generatie moet wachten zodat alle kinderziektes eruit zijn, of zorg voor perfect upgradability.


Ik snap niet wat dat nou anders maakt als een Crystalio.  Die zit inmiddels ook al op versie 4

Feit is dat de Realta chip zelf enkel een zeer krachtige programmeerbare CPU is.  Waar je net wat voor alghoritme in kun laden wat je wilt.  Dus geen problemen qwa hardware upgrades lijkt me.


Starred


J.A.F._Doorhof

De crystalio zelf wel, maar de chipset niet dat bedoel ik meer.
Met de realta schijnen nogal wat scaling problemen te zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  5, 2005, 18:27:32
Ik heb op dit moment de Gennum goed in aktie gezien en dat is zeer intressant maar ik moet dat nog in een externe scaler zien.
De Gennum in de S4 of ergens anders in?

Heb je overigens al 1080i materiaal getest met behulp van de Gennum in de S4?

J.A.F._Doorhof

In de S4 dus nog niet in een echte scaler, daar ben ik benieuwd naar.
We hebben op de S4 wel wat HD materiaal gekeken maar dat was video based.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

QuoteWe hebben op de S4 wel wat HD materiaal gekeken maar dat was video based.
En?  :-*

J.A.F._Doorhof

Niet te vergelijken met wat ik zie op de CRT met een crystalio.
Beide zijn goed maar het is moeilijk een waarde oordeel te geven je ziet op de S4 wel wat lichte staircasing maar dat kan net zo goed door de 1280x720 panelen komen als door de scaler, immers je stopt er 1920x1080 in :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"