went regenboogeffect?

Started by olf, May 31, 2005, 22:16:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

olf

Zou projecteren vanop 3.50 meter, momenteel infocus x1 bij kennis gezien (opvolger niet echt geschikt voor home cinema zoals gelezen) en themescene h30a (optoma). Scherm voorzien van 1.40 op 1.00 m.
Mijn voorkeur gaat momenteel naar themescene maar beetje last van regenboogeffect. went dit eventueel of...? Max budget +/-1500 €. Is er nog een ander alternatief gezien projectieafstand en schermgrootte. dan toch lcd ipv.dlp? Panasonic ae 700 misschien?
Vindt dlp wel prachtiger beeld: een ander toestel met hogere snelheid 5 speed kleurenwiel? Wat met de ander optoma toestellen?
En wat doet beeld bij omzetten 4:3 naar 16.9 op scherm van 140 op 100 cm? verbreedt dit of blijf je op 140 cm met balken boven en onder?
Weer veel vragen en graag veel tips aub. Heb nu geschilderd: grijze omkadering en scherm (muur) wit. Zou kortelings willen beslissen voor aankoop.
Wil wel minstens bij 2000:1 ratio blijven. En dan die bekabeling ook nog... 15 m zal wel verlies geven...
Stuur nu alles (beeld) via versterker (gele fiche), maar zal waarschijnlijk onvoldoende zijn om perfecte beeldweergave. Zal ik best anders, rechtstreeks dvd aansluiten aan beamer? Weer zo vele vragen, alle hulp welkom, kan hoe langer hoe moeilijker beslissen.
Toch maar bij eerste keuze h30a blijven? Maar die regenboogjes?
Thanks voor jullie hulp. Gelukkig bestaat dit (nieuw ontdekte) prachtige forum. Ik ben jullie beste mond aan mond reclame. Groetjes!

daburnd

Ja regenboogeffect went. Maar ik ben er nooit vrolijker van geworden in mijn tijd :P

Het went omdat je na een bepaalde tijd er niet meer op gaat letten en alleen nog naar de film gaat kijken. En als je dan minder met je ogen rond dwaalt zie je het ook minder. Althans, dat waren mijn bevindingen met de infocus x1.

christian19

#2
Ik heb ook een Infocus X1, en heb behoorlijk last van het regenboogeff.
Het is wel zoals daburnd al zegt, als je eenmaal in de film zit merk je
het niet meer zo goed.
Alleen bij een film met veel donkere stukken blijft het vervelend,
vooral als je de ondertiteling aan zet :o

mvgr,

christian19.

Erik

neem dan een dlp met een rgbrgb wiel op 4 of 5 speed ipv van een rgb wiel dat scheelt behoorlijk
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

christian19

Kun je zo iets ook in een bestaande projector in laten bouwen?

mvgr,

christian19.

bmateijsen

Quote from: christian19 on June  1, 2005, 14:44:14
Kun je zo iets ook in een bestaande projector in laten bouwen?

mvgr,

christian19.

Nee... het gaat om het totale design.

Groet Bjorn

christian19

Quote from: bmateijsen on June  1, 2005, 14:45:52
Nee... het gaat om het totale design.

Groet Bjorn

Jammer :'(
Bedankt voor de snelle reactie!!!

christian19.

head02

ik heb een infocus 4805 DLP en heb nog nooit iets gezien van een regenboog effect. Mijn vrienden ook niet.
ben er erg blij mee ;D

brtram

Hoi Olf.

Toe ik je verhaal las moest ik aan Bart Chabot denken  ;D
wat een spervuur aan tekst en vragen.

Kleine hint, je kan beter per topic 1 onderwerp behandelen, en je tekst een beetje opmaken dat leest een stuk prettiger.

Rainbow effect, mijn ervaring met de X1 is wisselend. Het rainbow effect zie ik niet maar wel heb ik soms na het kijken hoofdpijn  :-\
NEE proefondervindelijk heb ik bewezen dat het niet aan drinken ligt  ;D   

Projectieafstand voor de X1 kan je berekenen op http://www.infocus.com/service/software/projcalc/index.asp?site_lang=1&site_region=1&itemId=x1 en dan zal je zien dat voor 1,40 breed de door jou genoemde 3,50 mtr te ver weg is.

16:9 projecteren op een 4:3 scherm geeft altijd balken boven en onderin, net zo goed als 4:3 op een 16:9 scherm altijd balken links en rechts geeft. 

Als je met "beeld sturen via de gele fiche" bedoelt dat je de composiet, of te wel tulp of rca aansluiting gebruikt, kan ik zeggen dat de s-vhs al veel beter beeld geeft en dat een goede DVD speler met component nog beter beeld geeft.

Mij volgende tip is veel lezen, hier of bijvoorbeeld bij het avsforum.com en projectorcentral.com

Succes met je keus.

Erik

Ik geloof dat frank het gros van zijn X1's terugkreeg van zijn klanten dus zo snel zal het wennen dan wel niet zijn gegaan.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill