DIY Centerspeakers...

Started by SiR-ROUND, August 9, 2002, 13:22:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND


J.A.F._Doorhof

Niet slim.
OF
Je moet er dan direct 7 maken.
OF
Een ontwerp vinden dat bij de center hoort voor de andere speakers.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hifi Addict

Waarom specifiek 3-weg als ik vragen mag?

SiR-ROUND

Als ik het onder "interessante links op het web" had geplaatst, kreeg ik vast niet van die moeilijke vragen...

 ;D

Hifi Addict

Dit is momenteel mijn favourite:

http://www.seas.no/odin_mk3.htm

Een vriend van me heeft er een gebouwd met 2 18 cm scanspeak kevlar woofers en de scanspeak Revelator tweeter, heel simpel 6 dB filter, wel een kast van 30 Kg ofzo. Die klinkt echt waanzinnig goed!

SiR-ROUND

Hee, bedankt zeg... Die ziet er goed uit...

Maar die vriend van je heeft hij er veel aan veranderd?

De speakers in ieder geval?

En hoe komt die kast zo zwaar?

Ik ga ff zoeken wat het kost...

Omdat ik veel groter ga wonen, zit ik erover te denken om natuurlijk gelijke speakers all-around te nemen, maar waarom ook niet centers(bij wijze van spreken)? Ik kan voor muziek natuurlijk ook andere speakers gebruiken...

Hmmm, wanneer je de originele tweeters wilt gebruiken ben je al per stuk 300 Euro kwijt... Heeft die vriend daarom Scanspeak genomen?


SiR-ROUND

Aaaarrrrghhhh!

Die Revelator kost nog wat $$$ meer...

Hifi Addict

Klopt, maar je kunt ook de 2905-9500 nemen, die is stukken goedkoper en ook waanzinnig goed.

Hifi Addict

Ik heb zelf geen speakers meer op het moment en ben aan het beslissen of ik zelf wat ga bouwen, of iets ga kopen. Feit is dat je met zelfbouw hele goede speakers kunt bouwen voor heel wat minder dan in de winkel. Echter kun je tegen 2ehands prijsjes ook hele goede aankopen doen. Moeilijke beslissing.

De scanspeak woofer/tweeter combo is wat duurder qua luidsprekerchassis maar weer heel goedkoop op het scheidingsfiltervlak, 1 condensator en 2 spoelen en eventueel wat weerstandjes volstaan. De speaker die hij gebouwd heeft is zo zwaar omdat hij als frontplaat eerst een laag 18mm MDF heeft gebruikt, hierop 8 mm massief aluminium en daarna weer 18mm MDF. Ook heeft hij de kast groter gemaakt omdat hij een gesloten kast variant wilde, je hebt dan meer kastvolume nodig om lager te komen. Ook heeft hij de gehele binnenkant van de kast voorzien van een laag Epoxy vermengd met zilverzand.. Die trilt niet dat kan ik je garanderen ;-)
De Scanspeak combo in een basreflexkast kan ook heel laag gaan, tot 30Hz usable in room is geen probleem, en dat voor een relatief kleine behuizing ;-)
Kenmerken van deze speaker zijn extreme dynamiek, snelheid, de hogetonenoplossing, heeft veel lucht, tsja een zeer geslaagd project.

Voor de uitvoering met Seas Excel units heb je een wat ingewikkelder filter nodig. Een 6 dB per oktaaf filter volstaat bij deze units niet. Ook heb je wat correctieschakelingen nodig omdat deze vanwege het materiaal (magnesium) rosananties hebben rond de 2500 Hz, je moet dus voorkomen dat deze frequentie de speaker bereikt door een zg choke toe te voegen voor 2500 Hz. De units zijn in het algemeen goedkoper (helemaal als je een Odin MK-I bouwt(die gebruikt een iets goedkopere tweeter en 17 cm bassen ipv 18 cm) maar het filter wat duurder.
Dit is wat precieser dan de scanspeak uitvoering, iets meer detail in het laag en middengebied, wel minder dynamisch, loopt minder ver door in het laag en wat versterker kritischer, als je hier een wat goedkope receiver achter hangt laat ie je wel de fouten horen. Eigenlijk alleen aan deze variant beginnen als je een separate fatsoenlijke eindversterker gebruikt.

En dan heb je nog de uitvoering met Thiel&partner oftwel accuton Luidsprekers. Dit zijn Keramische chassis, is waarschijnlijk alles bij elkaar nog het goedkoopst om te bouwen, absoluut de beste units die uberhaupt gemaakt worden, maar owee als je daar geen goed spul voor hangt, dan klinkt het echt nergens naar. Maar als je het kunt aansturen, dan beland je in Audioheaven. Superprecies, supergecontroleerd, extreem gedetailleerd, geen vervorming, extreeeeeem goed.

 






SiR-ROUND

Dat klinkt allemaal wel weer erg arbeidsintensief...

Ik zoek dan eigenlijk meer iets gangbaars(= geen vis)...

De BB 1 lijkt me wel wat tbv alle speakers... Gebruikt ook exel units, stuk kleiner, maar dan gaan we gewoon goed bass-managementen...

Ik blijf dromen...

 ;D

Hifi Addict

Hehe, valt eigenlijk wel mee.

Je kunt de kasten gewoon op maat laten maken door bijv. Xanadu. Kost je ongeveer 70 Euro per kast. Daar kun je het zelf echt niet voor doen.

Het probleem zit hem meer in de afwerking, dat is duur wil je het mooi doen. Professioneel laten spuiten is best wel duur.

De luidspreker units + filtercomponenten heb je wel te pakken voor 450 Euro ofzo. Kon je dus zegmaar op 500-550 Euro per kast zonder afwerking.

Als je het goed doet slaat dit wel spul wat in de winkel een veelvoud kost. Maar die afwerking is voor mij nu het probleem waarom ik nog twijfel.

J.A.F._Doorhof

Het afwerken is inderdaad ZEER duur.
Maar je krijgt dan ook wat moois. Je kunt overwegen om gewoon NIET te laten afwerken en de speakers gewoon te rollen, maar ja dat is natuurlijk niet erg mooi maar scheelt wel VEEL geld.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Al ik Odin's zou kunnen bouwen voor ca. 500 per speaker, dan zou ik nog wel nadenken inderdaad over die speakers of de BB1...

Een klega van mij heeft zijn zelfbouw Dynaudio's laten spuiten bij een autospuiterij voor ca. 170 gulden per twee stuks... Zelf voorbereiden, primen etc. scheelt in kosten...

Zelf doen kan prima en erg mooi zijn, maar je bent wel ff bezig met wat lagen lak en schuren... Maar als het mislukt ben je niet zo happy meer...

Het probleem is een beetje dat de zelfbouwspeakers voor die prijzen wel heel wat beter moeten zijn dan kant en klare speakers in dat prijssegment, anders ga ik niet bouwen...

BarcoCRT

#13
Hifi Addict,

De seas speaker die je voorstelt heeft de luidsprekers (+ filter)  in een d'apollito opstelling, en dat maakt hem niet zo geschikt voor HT. Deze luidsprekers hebben een zeer smalle bundel waarin het geluid 'ideaal' wordt afgestraald. In je HT wil je waarschijnlijk luidsprekers die wat 'breder' afstralen.
Ik heb zelf een tijdje geleden het filter van mijn center van d'apolito naar 'gewoon' omgezet, en het scheelt stukken! Je hoeft er nu niet meer precies recht voor te zitten om het geluid zo optimaal mogelijk te horen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Hifi Addict

Hmm ja, waarschijnlijk dat de scanspeak variant met een simpel 6 dB filter het daarom zo goed doet dan.

Een bekende forummer is momenteel bezig met een Odin MK-I. Laat wel weten hoe dit uitpakt, met een beetje mazzel zit er ook nog een AB vergelijk met de Scanspeak in.

Vigier

Heeej,

gisteravond heb ik ff een PDF-je in elkaar gedraaid waarin een (bouw)beschrijving staat van de center die ik gebouwd heb. De PDF is nog niet definitief; misschien zijn er mensen die er wat aan hebben?

Hij staat op mijn homepage:
- Ga naar http://diyaudio.8k.com
- Dan naar "Project Page"
- Click dan op het plaat van de speaker om de zip-file te downloaden...

Grtz, Joris

SiR-ROUND