De ScanSpeak Rubik's Cubes van Audiofiel

Started by Audiofiel, May 17, 2005, 23:00:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Op verzoek van een aantal forumleden, waaronder Bryan vd B hier en ook hier eens een topic over mijn eigen subwoofers.

Ik had er al eerder twee gebouwd en daar eigenlijk niet echt foto's van gemaakt. Mijn opdracht was vooral een tweetal subs te maken die het gebied onder de 100-110 Hz voor hun rekening zouden nemen en snel genoeg zouden zijn om mijn Acoustat electrostaten bij te houden. Deze electrostaten (ESL's) hebben nu eenmaal een subwoofer nodig omdat ze pas vanaf 100-110 Hz beginnen.

De ESL's zijn al 11 jaar in mijn bezit en origineel zat er geen sub meer bij, omdat de vorige eigenaar die passieve sub toch "maar brandhout vond". Jarenlang heb ik gedraaid met twee zelfbouw subs met Dynaudio 17W75/06 woofers in een tweekamer-systeem. Dat voldeed redelijk, maar de overgang tussen ESL en sub was goed waar te nemen en om nu te zeggen dat het diep ging...

De eerste poging was een sub met Peerless XLS10 woofer en passief membraan er in. Welbekend op dit forum en best wel leuk voor films en zo. Maar in mijn geval een nòg slechtere integratie met de ESL's. En een nieuw fenomeen: buiken en knopen waar je ze nooit verwachtte. De subkast met Hypex 200 module had een -3 dB van 18 Hz en dat heb ik geweten... het was niet uit te houden in de huiskamer. Als je er doorheen liep had je ineens Geen Laag en daarna opeens Extreem Laag. Een dag later ben ik nog eens wezen rekenen en mijn huiskamer heeft in de lengte een halve 20 Hz toon als resonantie. Logisch dat ik daar last van had. ;D

Dus het was tijd voor een goed (met de ESL's) integrerende sub. De kleinere ScanSpeak woofers staan bekend om hun extreem grote magneten en extreem losse ophanging, dus grote snelheid. Een 25 cm woofer is meestal te traag, maar de hoeveelheid druk daarvan is wel erg 'lekker'. Vandaar de keuze voor twee parallele 18 cm woofers per sub, wat samen dezelfde oppervlakte geeft. En papier klinkt meestal het beste. ScanSpeak heeft daarvoor de prachtige 18W8545 woofers, die een conus hebben van papier, versterkt met carbon en een speciaal onregelmatig oppervlak.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Vast stond dat de kast extra stevig moest zijn ('dood') en dat ik hem niet zelf wilde maken. Een vriend van mij, die al jaren zelf speakers bouwt, wilde ook subs bouwen en maakte een ontwerpje dat snelheid en stevigheid moest combineren. Deze kubus, ik zal hem voor de gein ScanSpeak Rubik's Cube noemen, is de (passieve) sub die ik nu al twee jaar gebruik en waar ik extreem tevreden over ben.

De getekende kast is door een bekende luidsprekerbouwer / meubelmaker in Loosdrecht in elkaar gezet, uiteraard onder verstek en met alle verstevigingen ingefreesd. De kast bestaat eigenlijk uit een matrix van 8 kamers: in alle drie de dimensies is een versteviging aangebracht en zelf langs de buitenpanelen is in verstevigingen voorzien voor een maximale stijfheid. De kast zelf is opgebouwd uit 25 mm MDF en is zelfs zonder bitumen of andere demping al extreem 'dood'.

Origineel dacht ik nog weg te kunnen komen met twee kasten met dezelfde Dynaudio 17W75 woofers, maar dat was een grote fout. In de tweekamer kast konden ze nog redelijk wat werk verzetten, maar in de basreflexkast kwamen ze als snel aan hun maximale uitslag en was de lol er van af. Toch waren de gaten al op die grootte berekend:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Omdat het experiment met de Dynaudio 17cm woofers niet goed was afgelopen (ze hebben dezelfde ruimte nodig als de ScanSpeak 18W8545 die de vriend had gebruikt), werden er nog twee extra kasten gemaakt met gaten voor de ScanSpeak woofers. Dit topic gaat vanaf nu verder met foto's van de enig overgebleven kast met gaten voor de Dynaudio's, die aangepast is voor de 18W8545 woofers. Van de eerste bouw met de twee subs waar ik al twee jaar mee draai, zijn nauwelijks foto's voor handen.

Ik draai mijn subs onder de Acoustat electrostaten, door gebruik te maken van de tweede uitgang van de voorversterker. Die gaat naar een stereo crossover, waar ik zowel de frequentie als het volume kan regelen. Een Aragon 4004 Dual Mono eindversterker zorgt voor 2x 400 watt aan 4 ohm voor het nodige fundament. "There's no substitute for cubic inches" zeggen de Amerikanen altijd...

Een lege kast die over is, vraagt natuurlijk om gevuld te worden met de juiste speakers. Aangezien de kast een juweeltje is van luidsprekerbouw met de 8 compartimenten, verstek en rillen over alle zijden, kon ik het niet laten en heb ik alles dit keer wat meer gedocumenteerd. Het begon uiteraard met het kopen van twee 18 cm woofers.

Omdat ik niet echt twee super-rechter-handen heb wat houtbewerking betreft (ik ben beter in electronica), ben ik maar niet begonnen aan het avontuur van infresen en uithollen als je al een gat hebt. Ik ga uit van twee woofers die niet ingefreesd hoeven te worden en een gat wat niet te zien is, dus ik heb het potlood gepakt en het grotere gat van de woofers afgetekend. Met (een te grof blad van) de decoupeerzaag heb ik het gat gezaagd en daarna geschuurd. Het resultaat ziet er ongeveer zo uit:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Die matrix komt op deze foto nog wat beter uit. Let niet op de minder mooie randen, ik had je gewaarschuwd:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Uiteraard worden alle panelen dicht rondom de woofers voorzien van bitumen en aan de achterkant van de woofers van pritex. Voor de basreflex-poort is er bij de doe-het-zelf-zaken een zogeheten 'Poort Der Poorten' te koop die een trompet-vorm heeft aan zowel de voorkant als de achterkant. Hoe hard je de sub ook zet, er is hoegenaamd geen poortruis waar te nemen uit de 7 cm brede opening. De poort is relatief kort voor de breedte.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De 8 ohm woofers worden parallel aangesloten zodat er een impedantie van 4 ohm overblijft, een mooie waarde voor een zware versterker. In de kast gebruik ik 2,5 mm2 verzilverde kabel omdat dat de maximale dikte is die goed te verwerken is. Met 4 mm2 trekken de kabels door hun gewicht te hard aan de aansluitingen van de woofer.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De kabels van de 2 woofers draai ik eerst door het gat van de Intertechnik T105 entree heen en daarna draai ik de aders in elkaar. Solderen met zilver-verzadigd-soldeer komt pas na het klemmen, want dat is een betere verbinding. Zowel de speakers als de baspoort en de entree zet ik vast met zwarte Torx T15 schroeven met een extra grote spoed, zodat ze later eventueel nog een paar keer los en vast te halen zijn.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Na het schroeven en solderen volgt het 'Moment-Sûprème': het aansluiten en testen. Na op de multimeter een gelijkstroom-weerstand tussen de 3 en 4 ohm te hebben gemeten, is het tijd voor een 'real-life-test'... Ik zet de nieuwe sub op de twee bestaande en sluit alles aan: het blijkt perfect te werken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Tsja, en als ze af zijn en de zon schijnt prachtig. Wat wil je dan nog meer?

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Nou, okee dan. Nog twee foto's. Maar dan is het voorlopig ook wel genoeg. :D

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NeonKnight

Quote from: Audiofiel on May 17, 2005, 23:41:49
Tsja, en als ze af zijn en de zon schijnt prachtig. Wat wil je dan nog meer?



..dat het niet gaat regenen!  ;D

Leuk om dit ook eens te zien, Audiofiel.  :)
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

MrPink

Ziet er goed uit. :)

Maareh...moet dit niet in "Speaker en sub zelfbouw"?

Groetjes,
Oscar

bruce

en laat ik ook ff vervelend doen:
ik hoor overal dat zilver de eigenschap heeft om het hogere gebied freq. door te geven.
dan zou ik koper verwachten in de sub. is hier nog een reden voor?

for the rest?> looks good  8)
vincent sv-233
vincent s3 speler
jbl century gold
rel stentor transparent bekabeling

Audiofiel

Quote from: bruce on May 19, 2005, 16:03:04
en laat ik ook ff vervelend doen:
ik hoor overal dat zilver de eigenschap heeft om het hogere gebied freq. door te geven.

Je bedoelt dat (ver)zilver(de) kabels meer nadruk leggen op het hoog? Je moet niet alles geloven. ;)

1) Een echt goede kabel klinkt neutraal, los van koper / zilver / verzilverd.
2) Het eventuele bij-effect is nul omdat de subs het toch niet weergeven.
3) Ik gebruik een 2,5 mm2 verzilverde kabel voor mijn surroundset die minder scherp klinkt (in het hoog) dan heel veel koperen kabels. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk leesvoer...subs hebben altijd iets macho....mijn U-571 verschaft mij ook nog steeds een ultieme filmkick  8)

Ik sta gewoon te popelen om straks mijn xXx subs af te bouwen... :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Hoi Arjen!

Volgen mij heb ik die kast toen bij jou zien staan. (toen nog leeg). Je had er inderdaad al twee voor bij je elektrostaten, en die gebruikte je toch ook voor HT?

Heb je verder nog een bestemming voor die 3e sub, of komt het gewoon goed uit om een derde kast bij te schakelen als de Terminator langs komt denderen, en die je af kunt schakelen als het stereo wat subtieler moet? >:D

Ik vind het leuke kastjes, en passen prima bij die elektrostaten! Wat heb je verder nog voor plannen in de koelkast staan?

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

#16
Quote from: fgroen on May 19, 2005, 18:44:26
Volgen mij heb ik die kast toen bij jou zien staan. (toen nog leeg). Je had er inderdaad al twee voor bij je elektrostaten, en die gebruikte je toch ook voor HT?
Klopt! Zowel voor stereo (ESL) en in tweede instantie ook (met SSP throughput) voor surround.

QuoteHeb je verder nog een bestemming voor die 3e sub, of komt het gewoon goed uit om een derde kast bij te schakelen als de Terminator langs komt denderen, en die je af kunt schakelen als het stereo wat subtieler moet? >:D
Ach, ik had de kast nog liggen, dus, ja, dan moet je af-bouwen toch? Nee, geen bestemming, maar als ik het HT ooit los wil trekken is het wel handig. En tot die tijd komt hij wellicht op zolder te staan, in de werkkamer.

QuoteIk vind het leuke kastjes, en passen prima bij die elektrostaten! Wat heb je verder nog voor plannen in de koelkast staan?
Binnenkort in dit theater (kleine vooruitblik op A- Audience 40-modificatie en B-4x nieuwe Solen Impression):

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi

Altijd nieuwsgierig......

Wat heb je daar voor soort zilverfolie ergens omheen gewikkeld....

Nooit te oud om te leren  :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on May 19, 2005, 19:45:23
Wat heb je daar voor soort zilverfolie ergens omheen gewikkeld....

Nooit te oud om te leren  :P
Hihi  ;D

Inderdaad. Ziet er wel een beetje Star-Wars uit, toch? 8) May the Folie be with you...

Die folie daar kom ik uitgebreid op terug in het (nog te open) betreffende topic. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi Arjen

O0 Je hebt nogal wat leuke projecten op de stapel staan zie ik.

De subs met de ScanSpeak units klonken lekker, niet het afgrond diepe laag dat sommige subs produceren maar wel veel resolutie en snelheid. Bryan moet ze idd eens komen beluisteren, als hij het nog niet gedaan heeft, want volgens mij past het zeker wel bij zijn smaak.

Die zelfgezaagde gaten doen de verder mooie, dode kast overigens geen eer aan ;D ;)

mvrg

Patrick

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on May 29, 2005, 18:11:31
Die zelfgezaagde gaten doen de verder mooie, dode kast overigens geen eer aan ;D ;)
Ach, aan de klank doet het verder geen afbreuk en je ziet er ook niets van, eenmaal gemonteerd. Maar het was een al 1,5 jaar totaal niet-gebruikte lege kast. Volgens mij is hij nu beter af. Als kast dan... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Ik was eigenlijk nog vergeten het traditionele kostenplaatje er bij te voegen. Dus: wat is er aan materiaal gebruikt:

1x kast bij de meubelmaker ongeveer 180 euro (is een tijd geleden, dus dat weet ik niet zeker meer)
2x ScanSpeak 18W8545 woofer 8 ohm 2x 180 euro (momenteel zijn ze gedaald naar 150 per stuk)
1x reflex 'poort der poorten', 1x entree, bitumen, demping en bekabeling: ongeveer 35 euro

Totaal dus ongeveer 575 euro aan materiaal, zonder alle uren die er in gaan zitten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.