Uitstel voor Blu-ray DVD dreigt onder druk filmind

Started by Phantone, March 30, 2002, 14:45:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phantone

De EE Times heeft een bericht geplaatst over de strijd die op dit moment plaats vindt tussen de grote spelers in de DVD industrie. Een grote technische groep, waar onder andere Sony en Philips toegerekend worden, is voorstander van de Blu-ray DVD, een nieuwe standaard voor schijfjes met 27GB capaciteit per zijde, die gebruik maakt van de bestaande MPEG2 compressie. Het DVD-Forum, dat gedomineerd wordt door de filmindustrie, wilde echter de bestaande media blijven gebruiken en overstappen naar low bitrate (mogelijk MPEG4) compressie. Uit een uitgelekt voorstel van het DVD-Forum blijkt nu dat Hollywood de HD-DVD spelers en recorders wel degelijk ziet als techniek van de toekomst, maar deze voorlopig alleen op de Japanse markt wil toelaten. De rest van de wereld zou moeten wachten tot 2004 of 2005:

 But the studio proposal defines "a parallel migration path to the full blue-laser-based technology" that the studio expects to be required "for the recording of broadcast HDTV signals, as well as for distribution of prerecorded motion pictures with extra materials in the longer term."

[...] While some industry sources claimed that the MPEG-4 codec is preferred by many members of the DVD Forum's steering committee, one Hollywood studio executive said, "The recent MPEG-4 licensing structure unveiled by MPEG LA is so upsetting and so unacceptable to us [that] we're committed to looking for alternatives to MPEG-4." The controversial licensing scheme sets a "use fee" of 2 cents per hour for playback of every stream, download or other use of MPEG-4 video.

BRON: Tweakers.net

J.A.F._Doorhof

#1
Ai,

Laten we hopen dat de mensen toch het licht gaan zien. De eerste reviews van de D-Theater (D-VHS) zijn ZEER lovend. Mischien een paar van die machines over laten komen ?

Als de DTS upgrade erin zit, en de prijzen wat gezakt zijn, lijkt het me wel intressant voor de showroom, om wat echt HD-TV te kunnen laten zien. Alleen het medium tape houdt me nog echt tegen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jiri

#2
Zo Zo,

Ik denk dat het noodzakelijk is dat we als echte liefhebbers geen genoegen moeten nemen met de MPEG 4 compressie. We willen immers altijd het beste halen uit een film.
Ik ben dan ook zeker een voorstander van de Blue Ray schijf met Mpeg2 compressie. Die capaciteit op de Blue Ray kan dan mooi benut worden voor de HDTV Resolutie in MPEG2 kwaliteit. :o
Wel een intressante ontwikkeling, die hoop ik in het voordeel van de blue Ray beslist gaat worden. Wat jullie?

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

#3
Ohja en nog even dit.

Ook is er op de Blue Ray ruimte genoeg voor een ongecompimeerde Multichannel track. Dit is een enorme stap voorwaards ten opzichte van DD en DTS.
Zal deze ongecomprimeerde track in een DVD audio of SACD formaat zijn? Of weer een eigen (nieuw) formaat?

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

J.A.F._Doorhof

De ruimte zal er mischien zijn, maar wat dacht je van de bitrate ?

Een ongecomprimeerde 6 kanaals mix neemt ERG veel ruimte in beslag, en de HD transfer ook, dan wordt het toch wel ERG krap. Ik gok eerder op de 24/96 DTS tracks.

In de toekomst zal er echter zeker een ongecomprimeerde oplossing komen, maar dat zal dan wel geen optisch medium meer zijn. Ik gok dan meer op lossless compressie vormen om in iedergeval de bitrate naar beneden te brengen voor het geluid.

Tjonge,
HD en ongecomprimeerde audio, wat zou dat zijn ?
35 mb/sec ? (25 GB voor een film  ;D)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jiri

#5
Tja Frank, je hebt gelijk.
Ik was even iets te enthousiast geloof ik. Maar een hogere bitrate en minder compressie is ook al een hele stap vooruit :D

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

J.A.F._Doorhof

#6
Zeker weten.
Maar ik zou al tevreden zijn met HD norm op 720P (liefst hoger) en DTS 24/96 dat moet nog wel mogelijk zijn met een kleine aanpassing.

Aan de andere kant wacht ik toch liever wat langer op 1080i, en dat het dan meteen helemaal goed is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"