(mini)Luisterbezoek Kate- the first

Started by kit-kat, May 15, 2005, 19:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kit-kat

Een mini-luisterbezoek bij Kate....

Allereerst = Een hele hele grote bedankt Eric

Zondagmiddag is Eric-audio bij mij langsgeweest in Utrecht.

We hebben geprobeerd om zo geordend mogelijk alle componenten afzonderlijk te beoordelen.

Mijn set:

Chord CPM 2600 (geintegreerde versterker)
B&W N 804 speakers in stereo opstelling
Speakerkabels--- no-name -erg slecht-- binnenkort goede kabels van kimber
Interlinks- VDH 102 mk 3
cd-transport/speler- Pioneer dvd speler 575a, nu even functionerend als cd speler.
Benchmark DAC1

Eric nam mee:

Zijn eigen ervaringen :-)
Voor mij - nieuwe cd's
Kabels- qed silver anniversary.
Wadia cd speler 830
Mit xlr interlinks.

Ik zal niet alle stappen noemen, maar wel voor mij de belangrijkste:

1- Ik had de speakers best veel naar binnen gedraaid, die heeft eric, weer iets meer naar buiten toe gericht. Waardoor de "kruising" van de geluidsgolven niet meer precies op het "sweet-spot" plaatsvondt, maar meer naar achteren. Geluid werd er niet slechter van, merkte kleine verbetering op, in die zin, dat de hele ruimte meer werd opgevult door het geluid. Geen enorme verbetering, maar ik heb de speakers maar even zo laten staan.

2- "Grilles" voorop de speakers eraf gehaald....Wow ..het geluid werd veel opener. Ik vind de speakers er wel lelijker op worden, maar het geluid is zoveel beter, dat ik dat er wel voor over heb.
De mannen vonden de speakers wel veel mooier zo...misschien lijken de speakers zo wat robuuster/ stoerdere uitstraling??
In ieder geval..blijven de "grilles" in de kast nu.

3- QED speaker kabels erop. VEEEELLL beter....het bereik van toonhoogtes werd veel beter. Veel meer bas en ook veel meer hoog. De QED kabels gaan weer met Eric mee naar den haag, maar binnenkort heb ik ook zelf nieuwe kimberkabels.

Volgende stappen heeft betrekking op mediaspelers:

We zijn voorzichtig, telkens maar 1 component te veranderen. En ongeveer hetzelfde volume aan te houden.
We luisteren vooral aandachtig naar de cd van Patricia Barber, en Roger Waters (ben even niet meer zeker van zijn naam). We spelen dezelfde nummer meerdere keren af. We doen ons best zo consequent mogelijk te zijn, maar dat valt lang niet mee. Ik kan me heeeeellll goed voorstellen dat het nodig is ..het aantal nieuwe elementen (en dus eigen apparatuur wat anderen meenemen te beperken)..anders heb je vele dagen nodig!

4- Pioneer 575a - Alleen, met rca interlinks

5- Pioneer 575a icm Benchmark DAC!, met rca

6- Pioneer 575a icm DAC1 icm MIT interlinks van Eric

7 Wadia 830 cd speler icm MIT interlinks.

to be continued....
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

kit-kat

#1
cd-
Patricia Barber - The moon (album= the verve)
Roger waters- Late home tonight- part one(album =Amused to death)

4- het verbaast mij eigenlijk hoe goed een simpele dvd speler kan klinken!! Dit wordt onze uitgangspunt om te verbeteren.

5- CD van Patricia-een sterke verbetering tov pioneer alleen. Als we letten op de achtergrond instrumenten, lijken deze veel gedetailleerder. Het aanzwellen en uitdoven van instrumenten is veel duidelijker.
CD van Roger Waters- geen duidelijke verschillen te horen??

6- De MIT gebruiken we als tussenstap, omdat we, als we de wadia 830 willen beluisteren, niet 2 componenten tegelijk willen veranderen, en dit dus als tussenstap dient. Ik vind dat de MIT (XLR)een positieve invloed heeft op het muziek, tov VDH interlinks. Er is meer rust in de muziek. Stemmen worden warmer/meer afgerond. Als nadeel kun je noemen dat de stemmen minder rauw klinken..en dus iets van oneffenheid uit de opnamen wordt gehaald. Sommigen kunnen dit gevoel missen, ze vinden dat dit oneffenheid bij de live- beleving hoort. Dit kan ik heel goed begrijpen.

7- De Wadia. Ik hoor geen duidelijke verschil tussen punt 6 en 7...maar dit is de laatste combinatie die ik hoor..dus het kan ook aan luistermoeheid liggen ???
De wadia combineert eigenlijk de goede punten van de DAC1 en Pioneer in 1, en klinkt gewoon goed met de MIT kabels. Het klinkt mooi. Maar daar betaal je ook voor.


Het is erg lastig objectief te zijn. Het liefst zou ik gewoon geblinddoekt worden, en blind mijzelf testen of ik ook echt de verschillen hoor. Maar dat neemt heel veel tijd in, en we hadden tenslotte maar 1 zondagmiddag (and time flies when your having fun :-))
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Eigget


Leuk om als newbie eens te lezen hoe relatief kleine wijzigingen soms behoorlijk wat verschil kunnen uitmaken  :)
Epson TW200H
Pioneer DV-585A-S
Pioneer VSX-915-S
Focal Sib&Co Pack Cinema  [just a newbie ;)]

R

Leuk om te lezen Kate, je schrijft alsof je al wat jaren ervaring hebt met tests op deze manier. Weet je nu wat meer waar je naar toe moet?
Ik zou verwachten dat je inbreng van de wadia een veel groter effect zou hebben. Misschien kan dat inderdaad door luistermoeheid komen en verminderde perceptie. 

Ook wij moeten maar snel een keertje afspreken, maar dat is al beloofd.

myself

Quote from: kit-kat on May 15, 2005, 20:10:28
Het is erg lastig objectief te zijn. Het liefst zou ik gewoon geblinddoekt worden, en blind mijzelf testen of ik ook echt de verschillen hoor. Maar dat neemt heel veel tijd in, en we hadden tenslotte maar 1 zondagmiddag (and time flies when your having fun :-))
tsja, das inderdaad het lastige. Goed luisteren kost nu eenmaal veel tijd.
probeer ook eens andere muziek te luisteren. complexe muziek, veel echte instumenten, stem met weinig begeleiding etc. Is misschien nog meer werk maar bij iedere soort muziek kunje weer op iets anders letten.

wat mijn ervaring is dat als je slechte luidsprekerkabels hebt (zoals je zelf al aangeeft), dan zul je minder makkelijk de verschillen tussen de CD spelers/DAC's etc kunnen horen. Ik maak het nu wel nog moeilijker voor je he  ::)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

garmtz

Eigenlijk is de akoestiek het belangrijkste van alles... Is die wat minder (de plek van de speakers en de luisteren is het op een na belangrijkste), kunnen subtiele verschillen soms compleet gemaskeerd worden... Kate, als je nog meer advies/oren nodig hebt, laat het maar weten!