De Mat afhalen met een demo-sessie bij Audiofiel

Started by Audiofiel, May 11, 2005, 16:00:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leonard Shelby

Het bezoek aan huize Audiofiel ligt ondertussen een paar uur achter me, dus ik heb wat ik gehoord (en gezien) heb even kunnen laten bezinken.

Laat ik bij het begin beginnen.

Het is al vaker besproken, maar als je bij Audiofiel de huiskamer binnen komt lopen is het even schrikken. 5 Monitor's, 2 flinke subs, 2 electrostaten  en een paar kuub aan spullen om de boel aan te sturen. (licht overdreven) Het lijkt mij dat de CV niet veel hoeft te doen om de kamer op temperatuur te houden. ;D
En jawel..... er is ook dame aanwezig die nog lachend in het leven staat en, zo heb ik in een ander topic gelezen, zelfs deze man nog het "ja woord" heeft gegeven....... Gaaf als je dit samen leuk vind en er mee bezig kan zijn. Ik heb zelf geen klagen maar ik geloof niet dat ik thuis, deze opstelling er doorheen zou krijgen.

Maar goed.... het luisteren.
Eerst even wat HT met de openingsscene van Kill Bill 1, waarbij het belang van 5 gelijke speakers snel duidelijk werd (heb zelf afwijkende rears). Waarbij bij mij de rears een soort effect geluid geven, vliegen bij Audiofiel de stukken glas je om de oren zonder dat je de overgang tussen de verschillende speakers hoort.
Het leuke van bij een ander luisteren is dat zwakke en sterke punten van je eigen installatie erg duidelijk worden en ook eens wat nieuwe dingen kunt ervaren (Buttshakers bijvoorbeeld).
Een hoop geleerd dus....

Na nog wat dieptebommen en Diana Krall over naar de Stereo opstelling. Helaas moest ik weer redelijk op tijd richting huis en bleef er veel te weinig tijd over om recht te doen aan deze opstelling. Erg mooi gedetailleerd geluid. Muziek die los van de speakers komt met een hele mooie plaatsing. Waarbij (ondanks dat andere dit wel opgevallen was) ik vooral het huwelijk tussen de electrostaten en de subs erg geslaagd vond. Ik ben normaal geen voorstander van een sub in een stereo opstelling en heb dan liever minder laag maar hier sloot het gewoon erg mooi aan.
Tja, en dan De Mat.... Duidelijk een verschil. Meer resolutie en rust. Dat je op zo'n installatie, met een matje van 20 euro toch nog dat verschil kan krijgen.... Ik heb thuis nog niet kunnen proberen, maar ik ben erg benieuwd.

En toen kwam er een abrupt einde aan mijn bezoek want ik moest echt weg. (We kregen eters, en ik moest de BBQ nog opstoken). Ik vond het een erg geslaagde middag die me een hoop wijzer heeft gemaakt. Arjen en vrouw (sorry, ik ben je naam vergeten  :-[) bedankt voor het luisteren, de broodjes en de gastvrijheid!
(en natuurlijk voor het regelen van de powerbuy)

patrick_vdb

Hi Leonard,

Leuk verslag :D

Aangezien ik een van diegene was die het huwelijk tussen de subs en de electrostaten niet 100% geslaagd vond wil ik toch nog opmerken dat dit vooral met plaatsing in het geluidsbeeld te maken had. Qua timbre en timing vond ik de subs wel mooi aansluiten bij de electrostaten. Snel, niet al te diep maar wel tunefull. Als het ' plaatsingsprobleem' opgelost wordt (hoe staat het met de plannen Audiofiel) dan is er absoluut sprake van een geslaagd huwelijk.

mvrg

Patrick

Audiofiel

Quote from: patrick_vdb on May 16, 2005, 18:52:58
Aangezien ik een van diegene was die het huwelijk tussen de subs en de electrostaten niet 100% geslaagd vond wil ik toch nog opmerken dat dit vooral met plaatsing in het geluidsbeeld te maken had.

Wat ik jou vergetenben mee te delen is het feit dat er tijdens jouw bezoek een 'foutje' zat in de instelling van het crossover. Ik kwam er pas een week of 1, 2 later achter, maar links en rechts stonden niet op exact dezelfde gain (scheelde 0,5-1 dB aan 1 kant). Dat kan al genoeg geweest zijn om een 'trekken-naar-binnen' van de lagere frequenties teweeg te brengen. Ik had op een gegeven moment zelf met luisteren vooral een 'wegtrekken-naar-rechts' en toen ben ik weer eens gaan zoeken. ;D

Ach, je komt vast nog wel eens langs en dan gaan we weer uitgebreid luisteren. ;)

Ik hoop overigens dat MarcoV ook nog een reactie gaat geven over zijn lusiterervaring van gisteren. We hebben de luistersessie anders opgebouwd dan de vorige bezoeken van forumleden. Eerst ruim en uitgebreid surround geluisterd en pas daarna - bij wijze van uitsmijter - nog even wat stereo op de electrostaten. Deze methode hou ik er in, geeft de beste omschakeling voor een demo. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

#28
Hi Arjen,

Het 'naar binnen trekken' was anders behoorlijk gelijkmatig tussen rechts en links, een pinpoint in het midden naar beneden, waardoor ik deze oorzaak niet snel als boosdoener zou willen aanwijzen. Een nieuwe luistersessie zou echter uitsluitsel kunnen geven of je alsnog je oude plannen moet gaan uitvoeren ;D ;)

Ben ook benieuwd naar de reactie van Marco.

mvrg

Patrick

MarcoV

Nou daar ben ik dan  ;D

De kennismaking bij Arjen was bijzonder hartelijk; de opstelling is al uitgebreid besproken (wat? zo veel? dat mag ik nooooooit van thuis  8)), maar de tuin zag er ook strak uit  ;)

Ik mocht eerst de projector bewonderen (ik heb geen projector ervaring), ik geef eerlijk toe dat ik geen warme gevoelens krijg bij de Epson TW10H. Toch heb ik wel wat ideeen opgedaan, dat scherm is misschien niet HT-proof maar voor mij thuis wel een optie!

Diana Krall er als eerste in. Wat een plaatsing! Gelijk maak je dan een to-do lijst voor jezelf: luidsprekers anders plaatsen, hoogte etc. Dit was een heel mooi voorbeeld van hoe goed en precies een (bijna) homogeen geluidsbeeld is. Bijna homogeen, de cirkel was van achter iets afgeplat vanwege plaatsing van de rears. Bij  de films (vooral Kill Bill) kwam dat opnieuw goed naar voren. Ik vond het geluid wel soms iets vet aangezet, maar zoals Arjen terecht aangaf kan dat heel goed in de geluidsmix hebben gezeten. De sweetspot was ook echt de sweetspot, een stoel verder was de beleving al veel minder (realtief gezien dan).

Daarna verder in stereo. In een woord fenomenaal! Wel even zitten in de luisterstoel trouwens, erachter wordt het gelijk minder (akoestiek). Tuck en Patti staat nu ook op mijn lijst  ;) De klanken van Haugtussa geven heel mooi aan wat de installatie kan, maar die muziek is niet voor mij. Ik heb geen problemen qua laag-integratie gehoord, maar ik merkte bij mezelf ook dat ik meer luister naar klank 'losheid' en minder naar breedte en diepte. Een kwestie van ervaring denk ik.

De Mat en het demagnetiseren zijn ook gedemonstreerd en ik geef het toe: het werkt allebei. Een duidelijke verbetering in de articulatie, verschillende instrumenten die duidelijker aan te wijzen zijn. Helaas werkt De Mat niet op mijn speler, dus zal ik (voorlopig) thuis niet horen wat het verschil had kunnen zijn; het demagnetiseren heb ik thuis nog niet rustig kunnen proberen.

Al met al bijzonder geslaagd, ik heb een heel goede indruk gekregen van wat er allemaal mogelijk is, dus nogmaals:  bedankt  ;)

Marco

Richi

Vanavond (of moet ik zeggen gisterenavond ;) ) heb ik samen met mijn schoonzus haar mat opgehaald. Hierbij volgt de diepgaande review van onze surround en stereo luistersessie:
- Kill Bill 1: WAUW
- The fifth element: WAUW
- Pearl Harbor: (W)AUW wat gingen die basshakers tekeer!  ;D

En toen naar de elektrostaten. Wat een bijzondere ervaring als je die nog nooit gehoord hebt. Gortdroog en retestrak.  8)
- Tuck & Patti: WAUW
- Dire Straits: WAUW
- Carpenters: WAUW (aldus mijn schoonzus)  >:D
- Katie Melua: WAUW
- Amos Lee: WAUW

Wat leuk zeg die elektrostaten. Zo direct en de positionering van de luisteraar komt heel precies omdat de hotspot zo klein is. Maar wat een prachtig mooi helder geluid. In het begin vreesde ik dat dit vermoeiend zou luisteren, maar dat was zeker niet het geval. Arjen, je hebt een prachtset bij elkaar 'gespaard' en je weet er vooral met veel enthousiasme over te vertellen. En dat is zeker zo belangrijk.  8)

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

#31
Het was reuze gezellig Richard. Ditmaal zonder Abba. ;) ;D Wel hadden we kennelijk de groep wauw op bezoek.

Wat bij mij gisteravond heel erg bleef hangen is jouw opmerking: "maar ze vermoeien niet". Dat had je verwacht, zei je.

Het leuke van electrostaten is dat ze door het afwezig zijn van vervorming toch een beeld kunnen geven wat niet alleen achter maar ook voor de speakers staat, zonder dat je door 'upfront' wordt overmeesterd. En daar komt de afwezigheid aan klankkleur dan nog bij, zodat je een heel natuurlijk geluid krijgt.

We hebben heel stevig gedraaid gisteren, zonder dat we naar elkaar hoefden te schreeuwen. Voor de gein heb ik de dB-meter er bij gepakt en tijdens de muziek 90 dB gewogen gemeten. Dat betekent pieken van zeker 100 dB. Toch handig als de buren op vakantie zijn! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Hoi Arjen,

Toen wij gisteren terug naar huis reden, hebben we natuurlijk de sessie uitgebreid geevalueerd. We vonden de surround performance héél mooi, vooral de plaatsing om de speakers heen: tussen de speakers en ook erachter. Je hoort niet waar ze staan. Leuk! En je surround set klinkt ook heel helder en open, waardoor dialogen heel goed verstaanbaar zijn.

De basshakers waren leuk om te ervaren, maar bij Pearl Harbor vonden we het wel teveel van het goede. Zelfs bij de intro muziek vlak voor de aanval op Pearl Harbor dreunden ze al stevig mee, dat vond ik zelf wat overkill. Maar dat ligt natuurlijk aan de software mix waar zelfs in de muziek al sublaag wordt opgenomen. Kill Bill was wat dat betreft veel beter, omdat je daar op sommige (heftige) momenten de shakers voelde, bijvoorbeeld tijdens een gevecht of bij een geweerschot. Dat heeft dan meer effect.

De stereo set speelt indrukwekkend was onze conclusie. Nicole zei op de terugweg: 'Dit is wel een set waar ik mee zou kunnen leven'. Dat heb ik haar nog niet vaak horen zeggen, ook niet op beurzen. Zij zoekt het enorm in detail en punch in het laag. Beide zijn bij jouw set in ruime mate aanwezig. Het geluid is heel direct en detailrijk, je hoort werkelijk ieder geluid.

Natuurlijk heb ik gisterenavond thuis nog even de SACD van Brothers in Arms gedraaid (CD laag) om te vergelijken. Het geluid is meer laid-back bij mij thuis en je moet harder draaien om dezelfde mate van detail te horen, waarbij het laag verhoudingsgewijs meer aanwezig is. Aangezien Rian al lag te slapen heb ik niet echt hard kunnen draaien. ;) Jouw set maakt muziek en de mijne ook en toch zijn er grote verschillen. Ik blijf me erover verbazen hoeveel muzikale 'waarheden' er bestaan.  ;D

Groet,
Richard

PS. Wat een leuke powerbook was dat. Je moest 'm echt uit mijn handen trekken anders had ik 'm niet meer los gelaten. Wat is Apple toch een mooi merk. 8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

bmateijsen

Quote from: Audiofiel on June  8, 2005, 08:48:14
We hebben heel stevig gedraaid gisteren, zonder dat we naar elkaar hoefden te schreeuwen. Voor de gein heb ik de dB-meter er bij gepakt en tijdens de muziek 90 dB gewogen gemeten. Dat betekent pieken van zeker 100 dB. Toch handig als de buren op vakantie zijn! 8)

Dat is toch best hard...., als ik zo naar de waardes kijk... Jullie hebben lekker zitten freaken waarschijnlijk  ;D

Audiofiel

Quote from: Richi on June  8, 2005, 09:05:11
De basshakers waren leuk om te ervaren, maar bij Pearl Harbor vonden we het wel teveel van het goede. Zelfs bij de intro muziek vlak voor de aanval op Pearl Harbor dreunden ze al stevig mee, dat vond ik zelf wat overkill. Maar dat ligt natuurlijk aan de software mix waar zelfs in de muziek al sublaag wordt opgenomen. Kill Bill was wat dat betreft veel beter, omdat je daar op sommige (heftige) momenten de shakers voelde, bijvoorbeeld tijdens een gevecht of bij een geweerschot. Dat heeft dan meer effect.
Dat klopt helemaal. Maar het hangt erg van de film af. En het is wennen natuurlijk. Bovendien hebben we alleen heftige scenes gekeken, met veel informatie onder de 35 Hz. Het leuke van zo'n crossover is dat je met 1 druk op de knop de basshakers uit kunt zetten (of bijregelen).

QuotePS. Wat een leuke powerbook was dat. Je moest 'm echt uit mijn handen trekken anders had ik 'm niet meer los gelaten. Wat is Apple toch een mooi merk. 8)
Ik merkte het. Je kreeg een hele vreemde blik in je ogen toen ik de iBook afpakte. Beetje eng. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: bmateijsen on June  8, 2005, 09:08:14
Dat is toch best hard...., als ik zo naar de waardes kijk... Jullie hebben lekker zitten freaken waarschijnlijk  ;D
Inderdaad! Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat ik heb gemeten. Ik heb altijd het idee dat het volume nog wel meevalt omdat we elkaar nog prima kunnen verstaan. Totdat dan de deurbel gaat (die nauwelijks boven het geluid te horen is)... daarom grijp ik nu maar eens de kans nu de buren op vakantie zijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Quote from: Audiofiel on June  8, 2005, 09:10:14
Ik merkte het. Je kreeg een hele vreemde blik in je ogen toen ik de iBook afpakte. Beetje eng. ;D
En dan was het nog maar een ibook.. Een echte alubook had ie denk ik niet meer los gelaten >:D

Leuk verslag om te lezen. Ook leuk om zo'n gemeenschappelijke hobby te hebben met je schoonzus.

Audiofiel

Quote from: Ruben on June  8, 2005, 09:15:49
Leuk verslag om te lezen. Ook leuk om zo'n gemeenschappelijke hobby te hebben met je schoonzus.
Beter dan met je schoonmoeder. >:D Sorry, was een inkopper... :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Quote from: Ruben on June  8, 2005, 09:15:49
Ook leuk om zo'n gemeenschappelijke hobby te hebben met je schoonzus.
Ja, wat dat betreft kunnen we het goed met elkaar vinden. We golfen ook samen. Dus dan weet je wel waarover op de golfbaan meestal gesproken wordt: kinderen, partners en natuurlijk HT en hifi.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a