4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Benco

het uitzicht is al super de rest zal wel super worden (voor zover dat het dat nog niet is)
nogmaal een dikke proficiat !

Martijn M

 :o

Erg mooi gedaan, Fokke!
Mocht je een luisterdagje of zoiets organiseren, dan zou ik daar ook graag bij aanwezig zijn :D.

Veel plezier ermee de eerste tijd en natuurlijk vooral ná de eerste tijd, als alles lekker is ingespeeld :P.

gr.
Martijn
Dutch & Dutch

bassmotion

Prachtig Prachtig!!
Wat komt dat fineer en schitterend uit. Dit moet gewoon goed voelen.
gefeliciteerd!


R

Wow van harte gefeliciteerd met de afronding van dit project. En wel op dit niveau. Echt prachtig !!

fgroen

Dank jullie voor al die complimenten! Ik word er een beetje verlegen van.  :)

Ik zal maar vast een gastenlijst gaan maken, zodat ik niemand over het hoofd zie..  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond bij erik een paar potjes Danish Oil wezen brengen, en een indrukwekkende luisterervaring rijker geworden.

Hier een review.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Even een update over de speakers.

Ze staan bijna dagelijks de hele dag stevig muziek te spelen, dus het aantal speeluren loopt aardig op.  ;D Ik denk dat er nu een kleine 100 uur op de klok staan.

Vanochtend nog een paar nummertjes geluisterd voordat ik naar mijn werk ging, en er trad een soort rust op, die er nog niet eerder was. Ook detaillering neemt meer en meer toe, het begint gewoon eng te worden. Door de toegenomen rust denk ik dat de boel momenteel een beetje "bass heavy" staat ingesteld. Ik ben van plan deze week weer een iteratie te maken qua instelling.

Momenteel heb ik geen meet tool, dat is eigenlijk wel noodzakelijk om makkelijk te kunnen zien waarmee ik bezig ben. Ik denk erover, om een dezer dagen een software pakket aan te schaffen alsmede en een USB based geluidsinterface en Behringer meetmicrofoon.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Fokke,

Waar woon je ergens? Als 't enigzins in de buurt is kan ik de PC wel even in de auto zetten en wat metingen bij je komen doen hoor, geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Jenkins


fgroen

 8)

Quote from: Sander_Sassen on November 13, 2006, 11:39:55
Fokke,

Waar woon je ergens? Als 't enigzins in de buurt is kan ik de PC wel even in de auto zetten en wat metingen bij je komen doen hoor, geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Dank Sander. Ik woon in den Haag. (dat gaf Sphere geloof ik ook al aan...  ;D) Stuur maar even een PM als je het ziet zitten om langs te komen.

Het lijkt me desalniettemin ook wel leuk om mijn eigen meetsysteem te hebben, ik denk dat ik daar wel het nodige plezier van kan hebben.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk te horen....

Ik denk wel dat je in de komende maanden je "bass" steeds "zuiniger" gaat instellen..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on November 14, 2006, 09:36:46
Ik denk wel dat je in de komende maanden je "bass" steeds "zuiniger" gaat instellen..... ;D

Ja.  ;)

Ik heb gisteravond nog iets leuks gedaan: ik had even een Excel sheet inelkaar gedraaid om dB's om te rekenen in voltages etc, en een lijstje waarin ik de gevoeligheden van de units kan invullen en dan rekent de sheet automatisch uit hoe de verhoudingen van de spanningen voor hoog, mid en laag horen te zijn. Dan kan ik een referentie spanning kiezen (bijv. de output uit het filter voor de middentoner) en dan wordt uitgerekend welke spanningen er dan uit de laag- en hoog output horen te komen. (uiteraard bij allemaal input-testtonen in de betreffende band en op gelijke sterkte)

De gevoeligheden die ik heb ingegeven heb ik gewoon uit de specs van de fabrikanten gehaald. Momenteel de enige informatie die ik heb.

Zo gezegd zo gedaan, en daaruit bleek, dat de boel enigzins overdadig in het laag en hoog stond afgesteld.  :-[

De boel rechtgedraaid en dat was echt een enorme vooruitgang. Ik had weinig tijd om te luisteren maar het ene nummertje dat ik hoorde beloofde veel goeds. Ik denk dat de boel nu een heel stuk rechter staat.  ;D

Deze week zal ik er wel een luistersessie aan wijden. Keep you guys posted.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoe "rechter" je gaat draaien...hoemeer het je opvalt dat zelfs  "bekende en zeer goede" merken gekleurd klinken.... ::)

Het leukst is dat dit proces zeer geleidelijk thuis gaat gebeuren...

Althans dat is mijn beleving en meteen een indirect pleidooi voor goede zelfbouw......je gaat een stap verder  8) 
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on November 14, 2006, 11:42:17
Althans dat is mijn beleving en meteen een indirect pleidooi voor goede zelfbouw......je gaat een stap verder  8) 

8)

Inderdaad... Als zelfbouwer heb je veel meer variabelen zelf in de hand in vergelijking met iemand die botweg een set koopt. Als zelfbouwer kun je echt aan de slag met een systeem helemaal op maat maken op de situatie in de luisterruimte, kijken wat klopt en wat niet klopt, en vervolgens oplossingen genereren zodat het gewenste resultaat wordt bereikt.

Als "consument" heb je alleen maar de meting "het werkt" of "het werkt niet" met als mogelijke akties verkopen van de huidige rommel en weer nieuw spul uitproberen / aanschaffen. En dan weer een nieuwe meting doen...  >:D
Dan wordt de hobby kostbaar en mede daarom zijn de sites met occasions goed gevuld.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Erik,

QuoteHoe "rechter" je gaat draaien...hoemeer het je opvalt dat zelfs  "bekende en zeer goede" merken gekleurd klinken....

Het leukst is dat dit proces zeer geleidelijk thuis gaat gebeuren...

Althans dat is mijn beleving en meteen een indirect pleidooi voor goede zelfbouw......je gaat een stap verder

Waarheid als een koe, vooral opvallend wordt dan dat sommige fabrikanten gewoon niet neutraal filteren maar er een dot extra laag en hoog bijdoen zodat een luidspreker net wat aantrekkelijker wordt. Als je zulk soort luidsprekers hebt staan wordt 't trouwens de eerste tijd stevig wennen aan een neutrale luidspreker, in eerste instantie mis je wat, maar later zul je de evenwichtige klankbalans leren waarderen en op waarde leren schatten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Marc Heijligers

Quote from: Sander_Sassen on November 14, 2006, 16:17:51
Als je zulk soort luidsprekers hebt staan wordt 't trouwens de eerste tijd stevig wennen aan een neutrale luidspreker, in eerste instantie mis je wat, maar later zul je de evenwichtige klankbalans leren waarderen en op waarde leren schatten.

Met het gevaar om als de advocaat van de duivel te klinken: een neutrale speaker is net zo goed een consessie. De meeste opnames worden afgemixed op niet al te neutrale speakers (sommige zelfs op walkmans; vaak een doelpubliek!!!), en daardoor krijgen ze een bepaald timbre mee. Als je een neutrale speaker gebruikt, dan klinken een hoop pop/rock opnames vrij "kaal". Dat ligt technisch gezien uiteraard aan de opnames, zonder twijfel, maar als dat nou net de muziek is die je leuk vindt... 

Wat ik probeer te zeggen, de optimale situatie bestaat niet. Het uitgangspunt is het bestaan van niet ideaal bron materiaal. En dat betekent dat we van een rationele keuze vervallen in er eentje van prioriteiten en smaak.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Sander Sassen

Marc,

QuoteWat ik probeer te zeggen, de optimale situatie bestaat niet. Het uitgangspunt is het bestaan van niet ideaal bron materiaal. En dat betekent dat we van een rationele keuze vervallen in er eentje van prioriteiten en smaak.

Ook helemaal mee eens, de weinige pop/rock CD's die ik koop klinken ook een stuk minder prettig dan de jazz/klassiek CD's die ik heb, puur door de manier waarop ze afgemixt zijn. Gelukkig luister ik vaker naar de laatste categorie, dat zijn ook zonder uitzondering de betere opnames, zonder dynamiek compressie en 'iPod optimalisaties' etc.  ;D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Erik van Voorst (in memoriam)

#519
Ik pak de "neutraliteit" met echte (akoestische) instrumenten als de waarheid....

Als je de cd-opnames pakt dan wordt het inderdaad een heel ander verhaal.....en daar is even goed wat voor te zeggen......want daar luisteren we tenslotte naar ;)

Voor mezelf vind ik het prettig om mij aan.......  ("mijn" >:D)...... neutraliteit vast te houden...jammer van de meeste popmuziek......dan maar klassiek en jazz.....ik kan daar goed mee leven.... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Quote from: Sander_Sassen on November 14, 2006, 18:32:30Gelukkig luister ik vaker naar de laatste categorie, dat zijn ook zonder uitzondering de betere opnames, zonder dynamiek compressie en 'iPod optimalisaties' etc.  ;D

Is dat echt belangrijk?

Een opname van Ella Fitzgerald uit de jaren 60 gespeeld over een oude buizenradio geeft een sfeer die bij die muziek past, en heb ik nog nooit "verslagen" horen worden door welke high-end installatie dan ook. En zowel de opname als die setting maskeert en comprimeert als een gek.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Sander Sassen

Marc,

QuoteEen opname van Ella Fitzgerald uit de jaren 60 gespeeld over een oude buizenradio geeft een sfeer die bij die muziek past, en heb ik nog nooit "verslagen" horen worden door welke high-end installatie dan ook. En zowel de opname als die setting maskeert en comprimeert als een gek.

Je geeft zelf al aan waar de schoen wringt, hedendaags afmixen is niet te vergelijken met afmixen in de jaren '60, als d'r al sprake was van afmixen toendertijd. Modern pop/rock repertoire wordt normaliter per instrument apart opgenomen en vervolgens in elkaar gemixt. De opname waar jij op doelt is waarschijnlijk gemaakt met band en zangeres in dezelfde (opname)ruimte, zo blijft een groot deel van de magie tussen de bandleden en de zanger(es)behouden. Diezelfde magie hoor je terug bij de betere jazz en klassieke opnames overigens.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Marc Heijligers

#522
Quote from: Sander Sassen on November 14, 2006, 21:52:02
Je geeft zelf al aan waar de schoen wringt, hedendaags afmixen is niet te vergelijken met afmixen in de jaren '60, als d'r al sprake was van afmixen toendertijd. Modern pop/rock repertoire wordt normaliter per instrument apart opgenomen en vervolgens in elkaar gemixt. De opname waar jij op doelt is waarschijnlijk gemaakt met band en zangeres in dezelfde (opname)ruimte, zo blijft een groot deel van de magie tussen de bandleden en de zanger(es)behouden. Diezelfde magie hoor je terug bij de betere jazz en klassieke opnames overigens.

Veel van die "oude magische opnames" zijn wel degelijk gemixed, met contrabassen ongeveer gepositioneed IN een speaker, de piano ver op de achtergrond, en de blazers overal over de stereo verdeeld.

De meeste opnames zijn gemixed, ook in de klassiek en jazz. Het probleem met de meeste pop opnames is dat ze tot de laatste bit vol gemixed worden met instrumentarium, en vooral gemaakt zijn op "veel en hard". Iedere vorm van subtiliteit ontbreekt.

Ik luister ook vaak live muziek, meestal klassiek, soms jazz en pop. In veel gevallen is "de mix" in een live situatie niet altijd optimaal, en zeker niet altijd magisch. Als je dan je ogen dicht doet met de vraag "als mijn installatie thuis zo zou klinken, wat zou ik dan doen". Met verschrikte open ogen denk je dan "het raam uit mieteren". Het relativeert enorm!

Audio is een illusie, en muziek is emotie. Als je audio bij weergave van muziek emotie bij je los kan maken, dan is ie wat mij betreft goed. De kunst is om het bij een zo'n groot mogelijk (relevant?) deel van de CD collectie voor elkaar te krijgen (en in jouw luister ruimte). Dat betekent in de praktijk meestal een beetje voicing her-en-der.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

fgroen

Kijk! een hele discussie!!

Ik ben de afgelopen dagen ziek geweest, vandaar dat ik me niet in deze discussie gemengd heb.  :)

Quote from: Marc Heijligers on November 14, 2006, 22:08:07
Audio is een illusie, en muziek is emotie. Als je audio bij weergave van muziek emotie bij je los kan maken, dan is ie wat mij betreft goed. De kunst is om het bij een zo'n groot mogelijk (relevant?) deel van de CD collectie voor elkaar te krijgen (en in jouw luister ruimte). Dat betekent in de praktijk meestal een beetje voicing her-en-der.

Ik denk dat deze laatste opmerking de spijker een beetje op zijn kop slaat. Ik ben me er zelf ook meer en meer bewust van, dat "de absolute waarheid" reproduceren een wassen neus is, die nooit waargemaakt kan worden. Het enige dat een stereo set kan doen, is op een zo engagerend mogelijke manier de intenties van de artiesten / sound engineers vertolken. Als je als luisteraar uiteindelijk geraakt wordt door de muziek, is dat doel bereikt.

Wat betreft de instellingen volgens mijn Excel sheetje: dat werkt als een tierelier. Geen "leuk klinkende" speaker meer, geen mooi hoog, midden of laag, niet van: dit is misschien wat vet, of: "dat laag komt bij deze Cd wel uit".

Niks van dat al.

Gewoon muziek. Het klopt.

En dan gebeuren er bizarre dingen.

Er moet bij worden opgemerkt dat de middentoners inmiddels aardig aan het loskomen zijn. Ik merk dit, omdat ik op middelmatig geluidsvolume ook van muziek kan genieten, terwijl het in het begin klonk als een auto die niet wegrijdt bij het stoplicht omdat de handrem er nog opstaat. En dan moet je erg veel gas geven om tóch nog weg te komen.

Wat ik o.y. waarneem is het volgende: Onderlinge proporties kloppen gewoon, de suggestie is levensecht.
Q-sound opnamen worden bizar. Op de track "three wishes" van Roger Waters duiken er stemmen links achter me op.
Mike Oldfield's Tubular Bells III onthult complete bass-melodielijnen waarvan ik het bestaan domweg niet wist.

Enzovoorts enzovoorts. Elke CD (inclusief degenen die ik door en door dacht te kennen) is een compleet nieuwe ontdekking. Alleen wat dat betreft hebben die speakers hun geld al opgebracht.  8)

Ik weet het, ik ben jullie nu alleen maar lekker aan het maken. Ik wil nog even wat verder inspelen en de Decembermaand overleven (altijd weer een opgave...  ;D 8)) maar daarna wil ik wel wat geïnteresseerde mensen ontvangen voor een luistersessie. Van een aantal mensen weet ik al dat ze geïnteresseerd zijn, van anderen hoor ik het vast wel.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik heb gister weer een stapje gemaakt. Het THEL-filter is nu voorzien van kleinere C-tjes in de laagsectie, zodat de overgang van laag naar mid in een andere range ingesteld kan worden. Tot op heden was de hoogste scheidingsfrequentie 257 Hz, nu kan ik instellen van ong. 200Hz tot 1000Hz.

Tevens heb ik de gelegenheid aangegrepen om balanced inputs erbij te bouwen. Omdat de interne bekabeling bestond uit coaxiale microfoonkabel, voldeed dat niet meer. Dus al die troep eruit en puur zilverdraad geisoleerd met een dun Teflon laagje en een katoenen kous erin. Fancy!!!  :D

Paar fotootjes dan maar:

Filter terug gebouwd op de montageplaat na vervangen van C's (de rechter 4 oranje Styroflex condensatoren op elke print). Tevens de nieuwe bedrading aangebracht.






De hele boel weer in de  kast gebouwd. Beetje proppen met de draden aan de achterkant.




Et voilà: de nieuwe balanced inputs. Als ik de Cinch-inputs wil gebruiken, zal ik XLR "dongels" in de balanced inputs moeten steken waarbij pootje 1 en 2 zijn kortgesloten, om de negatieve ingang aan nul te leggen. Ik had dit ook met een schakelaartje op kunnen lossen, "but I couldn't be bothered".  ;D

RCA in is nu een tweede keus, en zal alleen incidenteel gebruikt gaan worden.



Gelijk maar even de koe bij de horens gevat. Het laag-mid kantelpunt is van 257 Hz naar 364Hz gegaan. Het mid-hoog kantelpunt heb ik iets naar beneden gehaald van 4167Hz naar 3039 Hz. Op het moment dat de boel weer in elkaar zat, was het al 1 uur in de nacht, dus ik heb maar even op een laag volume geluisterd.

Wat ik dacht waar te nemen was een mooiere integratie tussen laag en mid, het onderbereik van stemmen klonk wat voller, en ruimtelijkheid is nog meer geworden. Ook klonk het allemaal een stuk verfijnder en losser. Momenteel staat de boel gewoon te spelen (zonder eindbak aan) om het filter gedurende lange tijd aan signaal bloot te stellen. Op deze manier kunnen de nieuwe condensatoren inspelen. Meer luisterindrukken later.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.