4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

Hoi Fokke,

mooi nietwaar , als alles zo netjes uitkomt als gewenst.

een experiment met vilt op de tweeter is zeker in een later stadium uit te proberen als je niet uitkomt met weerstanden op het filter.
ter info: een eidelon heeft een conisch gat met als kleinste diameter 27 mm.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sander Sassen

Fokke,

QuoteIk hoop niet dat de buren daarvan verkeerde ideëen hebben gekregen...  

Tsja, zolang jij niet je blote kont of andere ontblote lichaamdelen erdoor gestoken hebt net wanneer de buurvrouw langsliep is d'r denk ik niks aan de hand. Wat jij en je vrouw op de slaapkamer allemaal voor toneelstukjes opvoeren met dat stuk MDF met gaten gaat ons feitelijk niks aan  ;D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Shorty

Het wordt mooier en mooier!  :-*

QuoteDe drivers passen zuigend.

Er moet genoeg lucht in en uit de kasten kunnen stromen om luchtdrukverschillen op te vangen. Luchtdicht is dus niet goed... Gaat dat probleem hier spelen?

VrGr,

Bart J.

WMC

Ik heb om mijn woofers nog uit de kast te kunnen krijgen in twee van de acht gaten schroefdraad getapt, waardoor ik, als ik alle schroeven eruit heb, er twee M8 bouten in kan draaien die de woofer uit de kast drukken. Je ziet er niks van als de schroeven erin zitten en het vergemakkelijkt het verwijderen van de woofer gigantisch. Misschien een ideetje...
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

Quote from: ruud2 on October 17, 2006, 12:07:43
ter info: een eidelon heeft een conisch gat met als kleinste diameter 27 mm.

Dank, Ruud. Ik was inderdaad een beetje in het duister betreft de vorm van een vilt voorzetstuk voor de tweeter.

Quote from: Shorty on October 17, 2006, 12:49:35
Er moet genoeg lucht in en uit de kasten kunnen stromen om luchtdrukverschillen op te vangen. Luchtdicht is dus niet goed... Gaat dat probleem hier spelen?

In dit geval geen probleem. Het zijn gesloten kasten, en het is juist uiterst belangrijk dat alles hermetisch dicht zit. Nu zal het freeswerk dat niet garanderen, de precisie is voornamelijk van belang om alles er netjes uit te laten zien. Ik zal de randen van de gaten nog met tochtstrip beplakken zodat de units luchtdicht gemonteerd kunnen worden.

Quote from: Sander_Sassen on October 17, 2006, 12:08:26
Tsja, zolang jij niet je blote kont of andere ontblote lichaamdelen erdoor gestoken hebt net wanneer de buurvrouw langsliep is d'r denk ik niks aan de hand. Wat jij en je vrouw op de slaapkamer allemaal voor toneelstukjes opvoeren met dat stuk MDF met gaten gaat ons feitelijk niks aan  ;D

Zo had ik het nog niet eens bekeken...  :D :D :D
Ik zat meer te denken dat de hele buurt zou denken dat ik bezig ben met een of ander monsterlijk "wall of sound" PA systeem om alle kalk uit de muren te blazen en dat het met de rust in een straal van 500m voorgoed gedaan zou zijn.  ;D

Quote from: WMC on October 17, 2006, 13:29:45
Ik heb om mijn woofers nog uit de kast te kunnen krijgen in twee van de acht gaten schroefdraad getapt, waardoor ik, als ik alle schroeven eruit heb, er twee M8 bouten in kan draaien die de woofer uit de kast drukken. Je ziet er niks van als de schroeven erin zitten en het vergemakkelijkt het verwijderen van de woofer gigantisch. Misschien een ideetje...

Da's op zich een heel bruikbaar idee. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Tegelijkertijd roept er een stemmetje in mijn hoofd: "WEET JE WAT DIE UNITS KOSTEN? ? ? ? ? ! ! ! ! ! ! ! ! ! !"
Met een scherpe tap zou het echter geen probleem moeten geven, en het levert zonder twijfel een heel beheerste methode op om die woofer uit de sponning te halen....

Ik wil echter eerst kijken of ik met een schuurpapiertje niet een tiende van de sponning-rand af kan halen, zodat de units er zonder problemen in- en uit kunnen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Benco

Dat is een super project dat er super uitziet , een dikke proficiat van mij  , ik hoop dat mijn eindresultaat van mn bescheiden projectje ook zo mooi word , maar ik vrees er wat voor...

bassmotion

Mooi dat het zo goed gelukt is.
Ik heb gister ook de laatste baffle zitten frezen en dat is niet helemaal goed afgelopen.
Wel zuigende pas, maar toen ik het speakergat aan het frezen was is mijn frees een eigen weg gaan leiden, met alle gevolgen van dien. De frees was door mij niet goed vastgezet omdat ik haast had.
Gelukkig net niet catastrofaal maar scheelde echt een haartje.

mvg Raul


Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on October 19, 2006, 12:55:01
STEEDS EEN STUKKIE MOOIER  8)

Inderdaad. Gisteravond een heel groot stukkie...

Ik besloot om maar eens dat blik Danish oil open te maken en een veegje over mijn proefstukje de doen. Zo gezegd zo gedaan, en het was werkelijk niet te geloven hoe de houtnerf tot leven "sprong".

Dus mijn reactie was: "What the f**k am I waiting for? ? ? !!!".

Eerst nog even de woofergaten geruimd met een stukje korrel 100 schuurpapier, de woofers passen nu lekker "snug" zonder extreem te klemmen, en een gat geboord in de achterkant voor de Neutrik pluggen.

En toen.... smeren. Met dit als resultaat:  :o





Ik heb het idee, dat de kleur tussen Lignaflex en echt fineer al een beetje naar elkaar toekomt. Afhankelijk van de hoek waaronder je kijkt, zie je nauwelijks kleurverschil



Dit is echt enorm kicken!  8)

Komende weken dus een laagje per dag aanbrengen (dat is het doel, er zullen wel een paar daagjes tussendoor uitvallen). Ik houd mijn proefstukje up-to-date met de speakers, zodat ik iets kan uitproberen (polijsten etc) voordat ik het op de speakers uitvoer.

En dan... en kwestie van monteren en ze spelen!!!  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hifijoost

Wow ;D

Dat ziet er goed uit!

Mijn danisch oil is in bestelling, ben benieuwd wat het op mijn iepen-wortel doet.....

Groet Joost

Erik van Voorst (in memoriam)

Als je dat op iepen wortel smeert...wordt je net zo gek als Fokke (  en mij)...dus wees voorzichtig. :P 8)

Vandaag weer enorme hoeveelheden Danish Oil weggesmeerd...ook de Rustin's is nu bijna op...evenals 2 blikken Bisonkit....en dat op 1 dag erdoorheen gejaagd....wat een hobby... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

advr


het ziet er steeds mooier uit!! ;D

het worden ware beauties :o

succes met de "rest" O0
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Erik van Voorst (in memoriam)

Je zult trouwens merken dat de diepte met elke laag NOG MEER toe gaat nemen.....er staat je nog meer leuks te wachten  ;) ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Benco

Zeer mooi ! ik hoop binnen een paar weken ook weer fotokes  te kunnen plaatsen (niet dat ze dit kunnen evenaren) maar toch , een projectje zien vooruit gaan is altijd leuk

Shorty

QuoteEr moet genoeg lucht in en uit de kasten kunnen stromen om luchtdrukverschillen op te vangen. Luchtdicht is dus niet goed... Gaat dat probleem hier spelen?


QuoteIn dit geval geen probleem. Het zijn gesloten kasten, en het is juist uiterst belangrijk dat alles hermetisch dicht zit. Nu zal het freeswerk dat niet garanderen, de precisie is voornamelijk van belang om alles er netjes uit te laten zien. Ik zal de randen van de gaten nog met tochtstrip beplakken zodat de units luchtdicht gemonteerd kunnen worden.

Maar het punt is nu juist dat "hermetisch dicht" betekent dat de conussen bij veranderende atmosferische druk niet meer in ruststand komen. Als die kasten inderdaad hermetisch gesloten zijn dan zal, indien er weer eens een lagedrukgebied over Nederland hangt, er overdruk ontstaan in de speakerkast, en de conus naar buiten gedrukt worden. En bij een hogedrukgebied gebeurt het omgekeerde, natuurlijk.... Ik kan me een topic herinneren waarin de bouwer een miniem gaatje in de kast boorde om dat probleem op te lossen. Maar wellicht is het niet echt een probleem omdat een speakerkast + units toch nooit helemaal luchtdicht te maken zijn? Ik heb er op dit forum nooit iemand over zien schrijven... Is dat omdat het probleem niet bestaat, of wordt het over 't hoofd gezien? Of verklaart het misschien waarom een installatie de ene dag mooier klinkt dan de andere?

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

Shorty ik denk dat dit misschien wel express gedaan wordt om overloze discusssies (zoals ik op vele andere fora erover gelezen heb) te vermijden........ik herinner mij ook nog op mijn topic een hoeveelheid zeer bezorgde medeforummers over dit onderwerp.... ;D

Vele wegen naar Rome... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sander Sassen

QuoteMaar het punt is nu juist dat "hermetisch dicht" betekent dat de conussen bij veranderende atmosferische druk niet meer in ruststand komen. Als die kasten inderdaad hermetisch gesloten zijn dan zal, indien er weer eens een lagedrukgebied over Nederland hangt, er overdruk ontstaan in de speakerkast, en de conus naar buiten gedrukt worden. En bij een hogedrukgebied gebeurt het omgekeerde, natuurlijk.... Ik kan me een topic herinneren waarin de bouwer een miniem gaatje in de kast boorde om dat probleem op te lossen. Maar wellicht is het niet echt een probleem omdat een speakerkast + units toch nooit helemaal luchtdicht te maken zijn? Ik heb er op dit forum nooit iemand over zien schrijven... Is dat omdat het probleem niet bestaat, of wordt het over 't hoofd gezien? Of verklaart het misschien waarom een installatie de ene dag mooier klinkt dan de andere?

Probleem bestaat feitelijk niet, geen enkele kast is luchtdicht. Een kast 'lekt' altijd enigzins op de schroeven en andere bevestigingspunten, ook zijn veel drivers tegenwoordig voorzien van een faseplug en is de spreekspoel dus naar voren open. Diffusie vindt anders toch plaats door andere materialen, bv. door een papieren conus, langs/door lijmnaden, het kan lang duren, maar het proces stopt pas als de druk in de kast gelijk is aan de buitenlucht. Druk bij een gesloten kast met meerdere woofers maar eens een woofer naar achter, je zult zien dat de andere woofer(s) eerst naar voren komen en dan langzaam weer naar achter.

Ben je nu bang voor wezenlijk snel optredende drukverschillen, bv. door transport met een vliegtuig, dan kan je gewoon een enkele bevestigingsschroef van een driver losdraaien en verwijderen (mits deze natuurlijk volledig door het paneel valt) maar dit is alleen nodig bij gesloten kasten uiteraard.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Shorty

Quote from: Erik van Voorst on October 24, 2006, 18:24:52
Shorty ik denk dat dit misschien wel express gedaan wordt om overloze discusssies (zoals ik op vele andere fora erover gelezen heb) te vermijden........ik herinner mij ook nog op mijn topic een hoeveelheid zeer bezorgde medeforummers over dit onderwerp.... ;D

Vele wegen naar Rome... ;)

Erik,

De discussie is kennelijk oeverloos omdat niemand het precies weet, zo proef ik toch uit de antwoorden. Aannames en veronderstellingen.... Echt luchtdicht bestaat niet, maar of een kast even snel leeg- of volloopt als de barometer omhoog of omlaag gaat....? Ik kan daar náchten van wakker liggen...  ;)

Hoe dan ook moet de conclusie luiden: hermetisch dicht is géén goede zaak.  ;D

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Shorty on October 26, 2006, 11:57:17
Erik,

Ik kan daar náchten van wakker liggen...  ;)

Hoe dan ook moet de conclusie luiden: hermetisch dicht is géén goede zaak.  ;D

VrGr,

Bart J.

Je ligt dan toch WEL hopelijk s' nachts te gillen in een hermetisch afgesloten slaapkamer... ??? >:D ;)

Fokke gaat het maandag-avond as nog door  ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Quote from: Shorty on October 24, 2006, 13:25:31Maar het punt is nu juist dat "hermetisch dicht" betekent dat de conussen bij veranderende atmosferische druk niet meer in ruststand komen. Als die kasten inderdaad hermetisch gesloten zijn dan zal, indien er weer eens een lagedrukgebied over Nederland hangt, er overdruk ontstaan in de speakerkast, en de conus naar buiten gedrukt worden. En bij een hogedrukgebied gebeurt het omgekeerde, natuurlijk....

De rubberen (of andere soort materiaal) dempingsring rondom de conus is zo "lek" als de pest, en het meeste conus materiaal ook. Een klein gaatje in de kast voegt daar weinig ontlasting aan toe.

Ik heb nog nooit een speaker gezien met uitpullende speaker conussen.

Ik ken wel een verhaal van een speaker projekt van een of ander bedrijf een aantal decennia geleden, waar een speciale unit voor ontworpen was, die helemaal "luchtdicht" was gemaakt, en een hele grote slag kon maken. Door de speaker kast onder druk te brengen, kon met spelen met de massa/stijfheid parameters van het systeem, en de speaker daardoor zeer laagfrequent laten gaan. De berekeningen gaven als indicatie dat dit systeem tot de 2 Hz "recht" zou moeten gaan. Maar hoe meet je zoiets??? De meeste microfoons (en versterkers) zijn bij 2Hz meestal niet zo "recht" meer.

Afijn, de pragmatische manier, 2 Hz kan je nog wel zien, dus met de centimer erlangs. Speaker op zijn achterzijde gelegd, versterker die tot DC gaat, en meten maar. Dat viel tegen, geen uitslag te zien. Volume hoger, hoger, hoger, tot maximaal, slechts een minimale slag. "Heee, het subsonic filter staat nog aan", klik. Vervolgens zag men de spreekspoel in de lucht afwikkelen!!!!  O0

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Sander Sassen

Marc,

QuoteAfijn, de pragmatische manier, 2 Hz kan je nog wel zien, dus met de centimer erlangs. Speaker op zijn achterzijde gelegd, versterker die tot DC gaat, en meten maar. Dat viel tegen, geen uitslag te zien. Volume hoger, hoger, hoger, tot maximaal, slechts een minimale slag. "Heee, het subsonic filter staat nog aan", klik. Vervolgens zag men de spreekspoel in de lucht afwikkelen!!!!

Hilarisch! Ik heb ook ooit zoiets meegemaakt, PA installatie op de middelbare school, gescheiden hoog/mid/baskasten (gevouwen hoorn) met een aantal hele dikke versterkers inclusief aktief filter aangestuurd vanaf 't mengpaneel, zodat ook de balans hoog/mid/laag te regelen was. Men klaagde over het gebrek aan laag, en terwijl de schuif op 't mengpaneel voor de baskasten volledig openstond en er muziek draaide steekt men de stekker erin, en roept met een olijke stem 'kijk, we zijn de stekker vergeten', alle vier de conussen in de baskasten waren toen ook finaal uit de ophanging gescheurd en alle spreekspoelen verkoold.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

#496
Ben een weekje niet online geweest vanwege herfstvakantie. Tussen de bedrijven bezig geweest met de speakers, en ze zijn nu AF! Ze spelen.  8) ;D

Heb uiteindelijk 7 lagen Danish Oil erop gesmeerd, twee lagen met resp. korrel 600 en korrel 1200 schuurpapier. Aalglad worden ze ervan, die kasten.

Daarna (dat was afgelopen vrijdag) de units erin gemonteerd. Een strijkplank is daarbij heel handig:



En het resultaat:

TADAAA




Een paar close-ups:



Mighty mouse:


Zijkant:


De dieptewerking van het fineer is echt fenomenaal.  :o Echt supervet.

Die bassunits geven de speaker wel een "dikke buik" maar dat is slechts van korte duur, omdat ik in het week-end ook de frontjes afgemaakt heb.

Ik heb uiteindelijk het gat voor de tweeter gevuld met schijfjes naaldvilt:



Ik heb voordat ik de boel vastlijmde er even naar zitten luisteren, en met vilt lijkt het hoog ahw. losser te komen dan zonder. Ook vind ik het met vilt en frontjes fijner klinken dan zonder frontjes, er komt wat meer rust in het geluidsbeeld.

Daarna de fronten bespannen met doek. Eerst een rups hotmelt op de randen van het front aangebracht (aan de achterkant natuurlijk..) en dan met de strijkbout het textiel vastsmelten. Werkelijk fantastisch gaat dat. De tacker blijft voortaan in de kast liggen. Dank Ruud voor deze methode.  ;D

Dus het final result ziet er zo uit:




Een stuk minder zwanger dan zonder frontjes.  ;) ;D

Nog een paar plaatjes van de achterkanten:




Misschien moet ik nog een paar chique typeplaatjes erop zetten...  8)

Momenteel staat de boel de hele dag te spelen om in te spelen. De eerste indrukken waren een beetje ontluisterend, Bonkend laag, rauw, totaal niet betrokken, terughoudend etc. Toch ook meteen al goede kanten die heel veel potentieel laten zien. Veel detail, niet kil, rustig. Als die dingen loskomen weet ik niet waar het einde is.  8)

Voorlopig moet ik nog maar even een berg geduld hebben.

Het is wel een beetje een dubbel gevoel. Ongeveer anderhalf jaar mee bezig geweest. En nu is het dan zover. Toch is er nog wel wat werk aan te doen. Daarover later meer.  :)

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Proficiat! Hulde!  ;D

Waar kan ik een zitplaats reserveren voor de eerste voorstelling? Volgens mij loopt 't inmiddels al storm met aanmeldingen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

Quote from: Sander_Sassen on October 30, 2006, 16:13:50
Proficiat! Hulde!  ;D

Waar kan ik een zitplaats reserveren voor de eerste voorstelling? Volgens mij loopt 't inmiddels al storm met aanmeldingen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

:D

Je bent de eerste Sander... Alhoewel, er waren al wat verzoeken in de afgelopen 1,5 jaar... Ik zal binnenkort wel uitnodigingen de deur uitdoen.  ;)

Voorlopig eerst nog even inspelen en een aantal zaken uittweaken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!