4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Het hoog wordt gefilterd via C1 en C2. Dat gaat door de C2-12, en vervolgens naar aarde.

Komend vanuit de normale parallel filter wereld zijn seriefilters sowieso vreemd te noemen.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

TerVeen

Eerste afbeelding: Gefilterd is zwart. Ongefilterd is rood.

Tweede afbeelding toont een filter dat de C79 iets beter laat afvallen in het hoog.

fgroen

Al met al schiet het niet zo heel erg hard op met dat passieve filteren.... Je kunt die C2-79 net zo goed direct aan de versterker hangen....  ;D

Alle gekheid op een stokje, buiten zijn ideale bereik krijgt de C2-79 op deze manier nog behoorlijk voor zijn kiezen. Dat gaat-ie toch niet leuk vinden. Vandaar ook mijn voorkeur voor actieve filtering.  O0

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Fokke, 10.000 uF is toch niet wat het lijkt hè? Het is geen voedingselco toch. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TerVeen

Idiotproof:

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

 :D

Leek meer op een 10.000 uF foliecondensator... Zou dat beter klinken in de voeding van een versterker? Er zijn vast wel mensen die dat uit willen proberen   >:D

Morgen naar het concert van Pat Metheney in Utrecht. Gaan we de oortjes weer eens calibreren.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rudo

Quote from: fgroen on June  6, 2005, 18:18:43
:D

Morgen naar het concert van Pat Metheney in Utrecht. Gaan we de oortjes weer eens calibreren.
Calibreren? Ik dacht het niet.
Ik ga erheen voor de sfeer en om de meester weer eens in het echt te zien spelen.
Ik ga er zeker niet heen voor het geluid: dat klinkt in die betonnen bak echt niet goed bij dergelijke concerten. (Klassieke daarentegen weer wel....)
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Audiofiel

Als het een betonnen bak is, zul je Vredenburg wel niet bedoelen, want die vind ik zowel akoustisch als qua intimiteit juist heel geschikt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

... En Pat speelt in Vredenburg!!

Inderdaad goede acoustiek. :)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Zo. Het is even stil geweest op dit topic. :-X

Hoop gebeurd, en even een brainstorm periode achter de rug n.a.v. de middentoner discussie. De kogel is door de kerk, ik ben een paar C2-90/T6 units rijker en mijn vriendin die een beetje kribbig is omdat ik momenteel genoeg Accuton-spul heb liggen om twee paar speakers te bouwen!  :-[. Misschien moet ik dat dan maar gewoon doen..... >:D

Wat een beremooie units, die C2-90/T6!!! Bij Speaker en Co vonden ze het jammer dat ze werden opgehaald. 8) De titanium spreekspoedrager heeft een enorme diameter, beetje Dynaudio stijl, en de korf is werkelijk een meesterwerkje. Deze unit kan werkelijk aan alle kanten ademen! Zowel de ruimte achter de spider als de binnenkant van de spreekspoeldrager zijn open. Ik heb ze al fullrange aangesloten gehad, en in vergelijk met de C2-79 heeft de C2-90 veel meer body in het onderste deel van het middengebied. de verfijning die de C2-79 heeft blijft grotendeels. Vooral in het hoog is de C2-79 een stuk fijner. Hoever dat relevant is na filtering heb ik niet onderzocht, waarschijnlijk niet.

Anyway, deze ontwikkeling betekent ook dat mijn 4-weg avaclone toch een 3-weg wordt, en kwa unitbezetting meer weg gaat hebben van de Kharma Excuisite Reference speaker, maar qua kastvorm blijft het toch Avalon!

Dusss... dit wordt dus een 3-weg "4-weg avaclone".  O0

Vanavond ga ik weer aan het tekenen, mijn vorige ontwerp kan als docratie aan de muur.  :-\
Part of the job... Tot nu toe zijn al mijn ontwerpen wel in meerdere stappen gegaan. Dit is echter wel de eerste keer dat ik van voorgaande stappen ook het materiaal heb liggen.... :P
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Nog even terugkomend op de bruikbare frequentieband van de C2-90:
Quote from: Robbo on June  3, 2005, 19:00:48
BTW: ik heb zo'n idee dat alle Kharma ontwerpen met de 7" mid/laag-unit uitgaan van een 2-weg ontwerp. En de laag-unit puur gebruiken om net dat beetje extra druk te genereren. 

Zoals op onderstaande figuur is te zien, moet je zorgen dat er onder de 200Hz niet al teveel geluid meer uit de unit komt, omdat vervormingen hier drastich beginnen te stijgen. Dit is dus een echte middentoner!



Ik filter op dit moment met 24dB/oct, dus ik moet goed kijken waar ik mijn kantelpunt leg. Het kan ook niet te hoog, anders krijgt de Eton het een beetje spaans benauwd. Ik weet niet hoe Kharma gefilterd wordt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat met 6dB/oct gebeurt, anders werkt van Oosterum zich wel heel erg in de nesten...  ;D Ik heb even gekeken, ze zijn niet al te scheutig met informatie... :(
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

DennisG

Mooie keuze. Ik heb de C2-90's nog niet gezien, maar de specs beloven heel veel goeds.

Quote from: fgroen on June 27, 2005, 09:32:45
Ik weet niet hoe Kharma gefilterd wordt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat met 6dB/oct gebeurt, anders werkt van Oosterum zich wel heel erg in de nesten...  ;D Ik heb even gekeken, ze zijn niet al te scheutig met informatie... :(

De details zijn mij ook niet bekend, maar ik weet wel dat Kharma seriefilters toepast. De 'oude' Kharma Excuisite Reference schijnt daarnaast een 2,5 weg te zijn. Hoe dat voor de nieuwe Excuisite Reference is, is mij niet bekend.

Robbo

Quote from: fgroen on June 27, 2005, 09:32:45
Nog even terugkomend op de bruikbare frequentieband van de C2-90:
Zoals op onderstaande figuur is te zien, moet je zorgen dat er onder de 200Hz niet al teveel geluid meer uit de unit komt, omdat vervormingen hier drastich beginnen te stijgen. Dit is dus een echte middentoner!

Ik filter op dit moment met 24dB/oct, dus ik moet goed kijken waar ik mijn kantelpunt leg. Het kan ook niet te hoog, anders krijgt de Eton het een beetje spaans benauwd. Ik weet niet hoe Kharma gefilterd wordt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat met 6dB/oct gebeurt, anders werkt van Oosterum zich wel heel erg in de nesten...  ;D

Interressant.

Quote
Ik heb even gekeken, ze zijn niet al te scheutig met informatie... :(
De maten van de speaker die ze opgeven kloppen ook niet, dus echt veel heb je er toch niet aan.  Wellicht kun je wat info halen uit een review van de Midi Ceramique op Stereophile stereophile.com/loudspeakerreviews/756/   Helaas is hier vanwege de seriefilter het kantelpunt van het mid met de tweeter niet duidelijk op, maar vind het wel interessant dat Kharma in hun specs altijd zo'n laag kantelpunt opgeven (1750hz)

Robbo

Quote from: DennisG on June 27, 2005, 11:35:20
Mooie keuze. Ik heb de C2-90's nog niet gezien, maar de specs beloven heel veel goeds.

De details zijn mij ook niet bekend, maar ik weet wel dat Kharma seriefilters toepast. De 'oude' Kharma Excuisite Reference schijnt daarnaast een 2,5 weg te zijn. Hoe dat voor de nieuwe Excuisite Reference is, is mij niet bekend.

Dat kan best kloppen, want deze C90 is weer totaal iets anders dan de rest van de C9x-serie wat toch echte mid/laag units zijn.

fgroen

QuoteDe 'oude' Kharma Excuisite Reference schijnt daarnaast een 2,5 weg te zijn. Hoe dat voor de nieuwe Excuisite Reference is, is mij niet bekend.

Zat er in die oude Exquisite dan een laag - middentoner? Een 2,5 weg kun je alleen maken als je een Laag-Mid unit als middentoner gebruikt, omdat die namelijk ook het laag voor zijn kiezen krijgt.

QuoteDat kan best kloppen, want deze C90 is weer totaal iets anders dan de rest van de C9x-serie wat toch echte mid/laag units zijn.
Werden die in de oude Exquisite gebruikt?

Een 2,5 weg is m.i. een compromis om problemen die de laag-af filtering van de middentoner geeft te vermijden, en de extra vervorming die daardoor door de middentoner wordt opgewekt op de koop toe te nemen. Het hangt dus erg af van het vervormingsgedrag van je middentoner of dit concept werkt of niet. Verder beperk je de dynamische ruimte tot die van de middentoner, in plaats van de woofer. Dat betekent dat bij luidere muzieksoorten wat sneller congestie zal optreden dan een zuivere 3-weg.
Bij een speaker als de Eve II zal dat wel meevallen, omdat je daar al een beer van een laag/middentoner gebruikt (sommige mensen gebruiken dezelfde unit voor hun sub-woofer  ;D), maar als het formaat middentoner kleiner is dan 13 cm, krijg je van de dynamische beperkingen aardig last, dunkt me.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo

#66
De Exquisite Reference bestaat uit een diamant of titanium tweeter, een 7" Accuton en een 13" Eton (volgens de specs tenminste, kan ook gewoon de 12" versie zijn, maar heb dit nooit nagemeten)

Aangezien de C90 pas net bestaat, en de rest van de C9x-serie allemaal mid/laag units zijn, heeft Dennis een goed punt.  Het kan bijna niet anders of ze hebben de hele opzet van de Exquisite Reference moeten wijzigen.   Of de units hetzelfde zijn als Thiel standaard levert is natuurlijk niet bekend, maar ik weet wel dat Kharma iets (loden pijp?) aan de 7" unit en ook laag units vastplakt met een soort rubber:



zie verder: http://www.hifi.nl/hivisit.php?id=65

DennisG

#67
Quote from: fgroen on June 27, 2005, 13:46:49
Zat er in die oude Exquisite dan een laag - middentoner? Een 2,5 weg kun je alleen maken als je een Laag-Mid unit als middentoner gebruikt, omdat die namelijk ook het laag voor zijn kiezen krijgt.
Werden die in de oude Exquisite gebruikt?

De oorspronkelijke Exquisite gebruikt inderdaad een 18cm mid/laag unit. Vraag me alleen niet welke. Thiel heeft er een aantal in het programma.


Quote from: fgroen on June 27, 2005, 13:46:49
Een 2,5 weg is m.i. een compromis om problemen die de laag-af filtering van de middentoner geeft te vermijden, en de extra vervorming die daardoor door de middentoner wordt opgewekt op de koop toe te nemen. Het hangt dus erg af van het vervormingsgedrag van je middentoner of dit concept werkt of niet. Verder beperk je de dynamische ruimte tot die van de middentoner, in plaats van de woofer. Dat betekent dat bij luidere muzieksoorten wat sneller congestie zal optreden dan een zuivere 3-weg.
Bij een speaker als de Eve II zal dat wel meevallen, omdat je daar al een beer van een laag/middentoner gebruikt (sommige mensen gebruiken dezelfde unit voor hun sub-woofer  ;D), maar als het formaat middentoner kleiner is dan 13 cm, krijg je van de dynamische beperkingen aardig last, dunkt me.

Een 2,5 weg is inderdaad een compromis, net zogoed als dat een 3-weg dat ook is.  ;) Je creeert me een 2,5 weg filter feiltelijk een 2 weg, met een 'subwoofer'. De gedachte is dan ook de lichtvoetigheid en ruimtelijke kwaliteiten van een monitor te combineren met het fundament van een grote vloerstaander. De kwaliteiten van een 2,5 weg worden, zeker in het geval van een seriefilter, veelal toegeschreven aan de relatief simpele opzet van dit type filter. Een nadeel is iderdaad dat op hogere volumes de middentoner kan gaan vervormen.

fgroen

Quoteen een 13" Eton (volgens de specs tenminste, kan ook gewoon de 12" versie zijn, maar heb dit nooit nagemeten)

Is inderdaad verwarrend. 13" is gelijk aan 33,02 cm, en de korfmaat van de 12-680/62 HEX is 33,2 cm. Dit is dus een korfmaat van 13". Qua konusoppervlak (515 cm2) valt de unit in het segment van 12" units. Aangezien het konusoppervlak voor mij bepalend is (en voor Eton ook  ^-^) noemt een groot deel van de wereld het een 12" unit. De mensen die moeten verkopen, zullen "the bigger the better" schreeuwen, en bij hen in het dus een 13" unit.  >:D

By the way, 515 cm2 komt overeen met een konusdiameter van 25 cm, dus heel eerlijk gezegd zou het een "netto 10 inch unit" zijn ;D

Bottom line is dat het uiteindelijk om de technische specs gaat, de conus en zijn aandrijving maken dat er geluidsdruk wordt geproduceerd. Hoe het beestje dan genoemd wordt is bijzaak.  8)

QuoteEen 2,5 weg is inderdaad een compromis, net zogoed als dat een 3-weg dat ook is.   ;)
Inderdaad Dennis, gelukkig dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden. Het zou anders maar een saaie boel worden.  O0

Ik ben zelf wel iemand die bij tijd en wijlen relatief hard speelt. Hangt ook een beetje van de ruimte af. In mijn huidige woonkamer valt het wel mee.  :'(

In mijn huidige benadering van "zero tolerance voor vervorming" (voor zover mogelijk.....  :D) is de keuze voor een 2,5 weg uitgesloten.

Ik had bij Speaker & Co. al het advies gekregen om een DEQX aan te schaffen om eventuele perikelen met filtering te vermijden. Daarmee kun je tot 300dB/oct. faserein filteren, dus nagenoeg geen overlap tussen de units (en dus ook geen interferentie gedonder) en elke unit gegarandeerd in dat frequentiebereik waarvoor hij gemaakt is.
Ik heb nog nooit zo'n ding gehoord, en ben daar erg benieuwd naar. Als iemand er een heeft staan dan hoor ik het graag.  :)

Dus..
Fase 1 is de kast bouwen en testen met de elektronica die ik nu heb,
Fase 2 is een DEQX uitproberen en eventueel aanschaffen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Vigier


Robbo

Quote from: Robbo on June 27, 2005, 13:59:14
Aangezien de C90 pas net bestaat, en de rest van de C9x-serie allemaal mid/laag units zijn, heeft Dennis een goed punt.  Het kan bijna niet anders of ze hebben de hele opzet van de Exquisite Reference moeten wijzigen.   Of de units hetzelfde zijn als Thiel standaard levert is natuurlijk niet bekend,

Aangezien de Mini Exquisite ook de laser getunede 7" unit gebruikt, en dit wel een mid/laag unit is, kan dit niet anders dan een custom exemplaar zijn... :P

fgroen

Scherp opgelet, Robbo!

Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb op de site van Kharma deze foto gevonden van hun "normale" Excuisite:


Uitvergroting: http://www.kharma.com/_images/products/hq/kharma_exquisite_r_pb_front_a.jpg

De korf is duidelijk anders dan de korf van mijn middentoner, die heeft 6 schroefgaten.

Kharma gebruikt een gemodificeerde versie van de C2-9x serie:



Die hebben ook 4 schroefgaten in de korf, en de flens ziet er ook identiek uit.

Duss.... We kunnen concluderen dat Accuton de conus van van Oosterum gebruikt heeft voor hun nieuwe middentoner. Ik ben benieuwd of Kharma ook het nieuwe magneetsysteem en underhung spreekspoel heeft in hun units.  8)
De supergeventileerde korf van de C2-90/T6 heeft hij in ieder geval niet...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo

#72
Quote from: fgroen on June 28, 2005, 11:26:31
Duss.... We kunnen concluderen dat Accuton de conus van van Oosterum gebruikt heeft voor hun nieuwe middentoner. Ik ben benieuwd of Kharma ook het nieuwe magneetsysteem en underhung spreekspoel heeft in hun units.  8)
De supergeventileerde korf van de C2-90/T6 heeft hij in ieder geval niet...  >:D
Dat nog best wel.  Bij Kharma lieten me ook de C13 tweeter met een Revelator frontplaat zien, kwam zo uit de doos bij Thiel vandaan.   Dus Thiel bouwt volgens mij precies wat de klant wil.  Is ook gewoon op hun website te lezen.  Zolang je maar een bepaald aantal afneemt kun je customized units bestellen.

Daarnaast is de relatie tussen Kharma en Thiel volgens mij aardig close (bijv. wie anders heeft een 12mm diamant tweeter in hun speaker zitten, Thiel heeft deze zelfs niet eens in hun leveringsprogramma)  Wie zegt dat ze niet de '& Partner' zijn :P

fgroen

Meeste luidspreker fabrikanten doen wel aan de levering van customized units. Het is de ideale manier om een klant te binden, plus voor de luidsprekerfabrikant de ideale manier om te zorgen dat er geen identieke copiën kunnen ontstaan.

Aantallen is echter altijd een issue voor de hobbyist.  :(
Misschien een goeie als er een powerbuy van het een of het ander komt??? moet je wel de specificatie met een volksstam vast kunnen stellen.  ;D

Die 12mm diamant tweeter is trouwens wel een goeie: helft van de diameter van een 25mm tweeter, dus een viermaal kleiner membraan. Kost dus maar een kwart van een standaard versie!  :D

Neemt niet weg dat er met de standaard leverbare DIY units gewoon prima luidsprekers te bouwen zijn.

Misschien moet ik maar eens bij van Oosterum gaan kijken naar een paar van die excuisite reference speakers. Weet ik wat me te wachten staat...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo

#74
Heb jij enig idee welke woofers dit zijn :

Het lijkt op Etons Hex, maar zijn toch anders.