4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

QuoteEn zelf ben ik nog aan het kijken of er iets tussen zit, C2-23/6, C2-79/6 of C2-90/6 (alhoewel die laatste weer een HEEL stuk duurder is dan bv een 15M4531 of M15CH001  )

Ik zag die C2-90/6 ook toen ik gister even de site van Clofis zat te besnuffelen. Is inderdaad duur, maar ziet er wel bere interessant uit moet ik zeggen! Met wat juiste randvoorwaarden is die unit inzetbaar in het midden gebied en heeft dan waarschijnlijk bijna dezelfde kwaliteiten als mijn C2-220 / C2-79 combinatie.

QuoteNiet iedereen heeft 2 jaar de tijd 
Inderdaad Erik. 8) Ik ben van plan om er deze zomer lekker mee bezig te zijn, en dan moet er muziek uitkomen.
Mijn huidige speakers hebben ongeveer zeven jaar in MDF ruwbouw uitvoering in mijn huiskamer gestaan, maar dat gaat niet meer gebeuren. Ik werk ze wel netjes af deze keer.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Hoi jongens,

het is even stil geweest, heb ondertussen de tekeningen afgemaakt en een bestellijst voor de houtzagerij klaargemaakt. Ik zit nog te dubben wel type MDF ik wil hebben. Je hebt van dat MDF dat aan de buitenkant dichter is dan binnenin, en is ook een beetje gelig van kleur. En dan heb je dat MDF dat gewoon "homogeen" is, dus zonder dichtheidsvariatie. (wat een woord.. :-\)

Mijn ervaring is dat de eerste soort sterker is en minder snel beschadigt, maar ook lastiger te bewerken is. Vooral kopse kanten gelijk schuren is een crime. De tweede soort is wat zachter, en beschadigt ook wat sneller. Ik zit een beetje te dubben, maar ik denk dat ik voor de zachtere variant ga. Of misschien een mix...  ::)

Intussen heb ik ook een andere auto aangeschaft (krijg hem volgende week donderdag!!!) dus dan ben ik even aan het gummen....  >:D

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zou niet voor de zachtere variant gaan dat is veel te kruimelig...gewoon de harde nemen en iets meer geduld met afwerken...het loont ECHT de moeite....

MDF is eigenlijk al een ondergeschikt medium...als je dan ook nog de mindere soort neemt...

Het afwerken van MDF is weer wel perfect te noemen...maar dat slaat hoofdzakelijk voor de hardere soorten  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Dank je wel Erik.

Geduld is inderdaad een schone zaak, daar ben jij wel een sprekend voorbeeld van.  :P

Ik moet inderdaad wat vaker mijn "quick & dirty" mentaliteit overboord gooien, per slot van rekening gaat het toch om een paar meubelstukken waar ik jaren tegenaan ga kijken. ^-^

Tekeningen are coming up!!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Hier zijn de tekeningen. De cirkels voor de Eton en de C2-220 woofers zijn een beetje lastig te zien, maar ja.... :-[

Zoals jullie zien gewoon ouderwetse potlood tekeningen, ik heb nog geen goed CAD-programmaatje. Uiteindelijk gebruik ik de tekeningen alleen maar als hulpmiddel om de maten van de panelen te bepalen, en bij deze speakers wordt het ook wel handig om te onthouden hoe ik het ook alweer bedoeld heb als die stapel hout binnen is....  O0



Dit is de voorkant. zoals gezegd, de woofergaten zijn een beetje slecht te zien.



De doorsnede van de zijkant. Het bovenste compartiment is voor de C2-220, het onderste compartiment voor de 12HEX680. Zoals te zien is, zijn de oppervlakken in de zijkant van de kast tussen de verstevigingsschtten allemaal verschillend, en ze zullen daarom ook allemaal verschillende trillingseigenschappen hebben. Het compartiment voor de C2-79 middentoner wordt een soort wigvormige ruimte midden in de wooferruimte voor de C2-220. Beetje complex, maar daar wil ik absoluut geen vlakke achterwand waar die middentoner "tegenaan kijkt".



Doorsnee van het middencompartiment langs de onderplaat van het middencompartiment (onderste tekening, de bovenste was een foutje... :-X). Ik weet nog niet of de zijwanden recht worden of volgens een hyperbolische kromme geschuurd gaan worden, die slag houd ik nog even om de arm. 8)
De onderplaat van het middencompartiment is de tweede schuine plank van boven, en komt net uit onder het gat van de C2-79.

Het is voor mijn het meest omvangrijke project dat ik tot op heden gedaan heb, mijn eerdere speakers waren redelijk rechttoe-rechtaan kasten met wat transmissielijn-panelen. Nou ja, gewoon aan de slag zullen we maar zeggen!

Groet, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

Wow, je maakt het je niet gemakkelijk!

Erik van Voorst (in memoriam)

Fokke

Een truuk welke ik gedaan heb is om de zijwanden zeer stevig te verlijmen en dan naar elkaar toetrekken dat hoeft niet veel maar een kleine bolling is genoeg....werkt natuurlijk alleen met een dubbele wand. :P

Eventueel draadeinden gebruiken om te spannen...de holle wand van een paar mm of groter naar keuze kun je met zand vullen.
(zie bv mijn sub der subs voor draadeinden-oplossing...)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Oeff Erik...

Gaat me iets te ver om met dubbele wanden en zand te gaan vogelen.  ;D

Wel een ideale manier om massa toe te voegen, maar ik zie meer heil in massa die een structurele functie heeft. (vandaar al die schotten). Verder moet die energie die aan de achterkant van de conus wordt afgestraald ergens gedempt worden, in mijn geval wordt dat dus in de kastwanden die met loodbitumen zijn bekleed. Iets andere taktiek, maar waarschijnlijk met goed resultaat.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Vele wegen naar Rome.....schotten zijn PERFECT hoor....in de speakerbouw kun je bijna nooit overdrijven... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

#34
Dank je Erik voor het meedenken.  ;) Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden. En weer eens naar mijn tekeningen kijkend heb ik ook niet bepaald de Autobahn genomen. :-\

Kwam zojuist een ge-update pagina van Tony's Soup tegen:
Soup

Hij heeft ook de C2-79 uitgeprobeerd, en was er erg over te spreken. Dit betekent dat hij dus een manier heeft gevonden om de "moeilijke" C2-79 te filteren. Zo op het eerste gezicht heeft hij niet echt iets aan de voicing van de C2-79 gedaan, het filter ziet er redelijk straightforward als een 3-weg seriefilter uit.

Mind you: de echte Eidolon is bijvoorbeeld ook gewoon gevoiced, die bult  rond de 1-2 kHz van de C2-79 zit gewoon in de frequentierespons van de Eidolon.

Nu ben ik wel een detail-freak, dus de bevindingen van Tony passen precies in mijn straatje...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo

#35
Gydotron heeft ook een Avalon clone gebouwd met dezelfde drivers,  op zijn site staat ook het filter uitgetekend.

Edit: ik zie nu dat Tony Gee, de 8" Accuton met heatpipe heeft gebruikt. Niet de 800/37


fgroen

#36
In plaats van te beginnen heb ik nog even zitten brainstormen.

Het ging om twee punten:

1. 4-weg of 3-weg??

Zoals een paar weken geleden al is aangehaald, heeft Accuton een heel interessante middentoner gelanceerd, namelijk de C2-90 T6.
Werkelijk een juweeltje, en wordt volgens mij ook al door fabrieks-luidsprekerbouwers toegepast.

plaatjes:




Ik weet dat de middentoner in de Kharma Excuisiste Reference een 7" unit is, en die ziet er precies zo uit:



Het zit dus te knagen om die middentoner te gebruiken in plaats van de in eerste instantie door mij gekozen C2-220 / C2-79 combinatie. 3-weg in plaats van 4-weg heeft natuurlijk toch wel zijn voordelen. Ik zal nog moeten kijken hoeverre de C2-90 acceptabel qua bundeling is.

Als de keuze hierop valt, dan heb ik nog een setje luidsprekers over om een paar SOUPs te koken.  8) Kan ik eens wat onderzoek doen naar een actieve soup.  :o

2. De filtering.

Ik heb de afgelopen week eens goed gekeken naar de DEQX uit Australie.

http://deqx.com/index.html

Er zijn intussen twee fabrikanten die dat ding gebruiken, namelijk overkill audio (hele interessante systemen by the way http://www.overkillaudio.com/) en NHT.
Ook Abbey road studios heeft een aantal van die dingen aangeschaft om er een luister / afmix studio mee uit te rusten.

De DEQX is een gecombineerde room correction / 3-weg cross over filter. Het stelt je dus in staat om:
1. je luidsprekers te filteren (2x3 analoge uitgangen voor laag, midden en hoog)
2. de respons van de speakers te corrigeren dmv een near-field meting
3. de problemen in de luisterruimte te corrigeren dmv een meting op de luisterplaats
4. elke respons te genereren die de gebruiker wil, en dat allemaal faselineair.

Alles gebeurt in het digitale domein, en daar is heel wat meer mogelijk dan analoog. Digitale signaal verwerking en D/A conversie staan op hoog niveau.

Een DEQX lijkt een beetje moeilijk te verkrijgen in Nederland, ik heb een Duits bedrijf gevonden die ze levert: http://www.boxen-baustelle.de/
Ik heb ook DEQX aangeschreven, maar nog niets teruggehoord. Hopelijk bestaan ze nog.  O0 Ik weet niet of er in Nederland een verkoop punt zit, anders ga ik eens in Duitsland informeren of ik zo'n ding niet eens uit mag proberen. Kan ik meteen eens mijn Subaru in Duitsland uitproberen  >:D

Kortom, er gaat nog heel wat door mijn hoofd. Ik moet wel een keer knopen gaan hakken.  :P  Grappig is dat als ik advies geef aan iemand anders, ik meestal behoorlijk kortdaad ben, maar voor mijn eigen project is het moeilijk keuzes maken.  :-[

Als er iemand nog op- of aanmerkingen heeft dan hoor ik het graag.

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

kuiperik

Quote from: fgroen on June  3, 2005, 16:39:08
Kan ik meteen eens mijn Subaru in Duitsland uitproberen  >:D

Ben je bang dat ie het daar niet doet dan?   ???



..... Sorry, kon het niet laten ;D
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#38
Kuiperik schijft hier geschiedenis...ultieme humor ROFL LOL   ;D

Een topunit fgroen...... 8)  :o

De eer gaat naar..... Charles van Oosterum van OLS (Kharma) die het voor elkaar krijgt om de resonantie van het keramiekschuim (waar anders een notch-filtering voor nodig is) naar een veel betere frequentie te brengen middels lasergestuurde gaten aan te brengen.........en dat vervolgens  Accuton dit in productie gaat brengen..!!

(...kan Neil Patel hier straks weer van profiteren met zijn Sentinel-update ...hahahahaha).

Deze man hoort echt bij de beste luidsprekerfabrikanten ter wereld....sorry dat moest ik even kwijt... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robbo

Yep, die Kharma's klinken echt top.  Ondanks dat ik wel wat geld voor de hobby over heb, is me die prijsklasse toch iets te gek, want zo'n speaker verdient dan ook een bijbehorende aansturing (bijv. Tenor of Lamm).   Naast dat het ook goed klinkt, ziet het er ook nog eens top uit.   Dit is mijn favoriet:



Dus als je toch die driver wilt gebruiken en een 4-weg wilt nabouwen  ;)     Voor een stukje ingewanden van deze speaker zie de Kharma website.

Robbo

BTW: ik heb zo'n idee dat alle Kharma ontwerpen met de 7" mid/laag-unit uitgaan van een 2-weg ontwerp. En de laag-unit puur gebruiken om net dat beetje extra druk te genereren. 

Erik van Voorst (in memoriam)

#41
nee Robbo die laag-sublaagunits doen behoorlijk wat meer dan alleen wat druk genereren...
uiteraard weet ik de overnamepunten niet maar wat ik wel weet is dat ze met de precisie van een horlogemaker volledig ge-integreerd worden met de overige units ..phase correctheid tot in het extreme...en gewoon net zo belangrijk worden beschouwd als een tweeter ..
Dus wel degelijk een 4 wegsysteem......

En laten we eerlijk zijn ...er is nog ZOVEEL muziek onder de 100 Hz..... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robbo

Kijk dan nog maar eens goed naar de Stereophile review van de Midi Ceramique  ;)

En ja tuurlijk die laagunit zit er natuurlijk niet voor spek en bonen, maar je begrijpt wat ik bedoel.   Het is een heel ander concept dan Avalon met hun 3,5" mids. 


fgroen

Die 7" unit van Accuton is een echte middentoner, weliswaar met een xmax van 4mm  ^-^

Technisch gezien is die unit onder de 150 Hz niet te gebruiken, Accuton geeft dat ook op. Dus de Eton unit die eronder zit pakt de rest naar beneden. In feite een iets grotere "eidolon"  O0

Om een 7" te gebruiken ipv een 3,5" heeft slechts een reden: druk in het midlaag. Een 3,5" zal hier tekort schieten, wat dus door de woofer aangevuld moet worden. (hogere scheidingsfrequentie)

Op zich ben ik altijd wel een voorstander van een grotere middentoner geweest, juist om de reden van druk in het laag mid.

Wel grappig dat er op dit topic een babylonische spraakverwarring dreigt te ontstaan over 3-weg en 4-weg systemen. Als ik die nieuwe unit ga toepassen wordt het een 3-weg 4-weg Avaclone topic.....  :-X
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

TerVeen

Een kleine nuancering. Tony filtert de C79 NIET. Er zit alleen een weerstand voor. Hij verzwakt deze alleen maar. Dat is niet echt filteren. Of?

Maar het is een prachtige driver. Toch zal je je een hoop problemen(en geld!) besparen wanneer je kiest voor de C90 ipv de C79/C220. Geen nare pieken die je moet wegfilteren.

Een 2.5 weg systeem zou heel mooi zijn met de Eton. En dan heb je al bijna een Exquisite Reference. Nu nog zo'n kast bouwen. ;)


fgroen

#45
Daar weer een kleine nuancering op: Dat 21/2 weg concept deed Tony met de C2-89, een laag/mid unit. De C2-79 wordt wel degelijk gefilterd, dat kan ook niet anders want dat ding is niet gemaakt voor lage frequenties. (heel hard opgehangen en dus de nodige vervorming in het laag) De unit gaat er waarschijnlijk niet kapot van (ik heb de mijne getest zien worden bij Clofis op een behoorlijk volume direct op de versterker) maar lekker is anders.

Het filter dat wordt gebruikt in zijn Eton 8" - C2-79 - C2-12 combinatie staat op zijn website en ziet er zo uit:



Dit is in feite een cascadering van twee tweeweg seriefilters.

L2 is m.i. de spoel die ervoor zorgt dat het laag naar de Eton-woofer gaat en niet in de C2-79 terecht komt.

Bottom line is dat de mid units C2-79 en C2-90 niet geschikt zijn als laag / mid unit dat zou ze erg ver uit hun gebruiksgebied trekken.

Ook bij de Eidolon wordt de "slam" in het laag/mid door de 11-581/50 HEX unit veroorzaakt. Volgens die specs is dat ding bruikbaar tot 1000 Hz, dus het laag-mid tot 300 à 400 Hz is goed te doen met die unit.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik heb vanochtend een beetje zitten simuleren met die C2-90 unit, en er is een verschil met de C2-79: de Qts is veel lager dan bij de C2-79, dus de laag-afval in een gesloten kast is veel vlakker.  :-[
Dit betekent ook dat de C2-90 al relatief hoog begint met afvallen (ongeveer 400 Hz). De C2-79 loopt in dat gebied (400 Hz naar 150 Hz) vlak door en valt daaronder steil af.

In principe moet je de C2-90 in een kastje proppen met een volume tussen de 1,5 en 4 liter!  :o

Nu zit ik me ineens te bedenken dat Accuton met de C2-90 waarschijnlijk een lagere Qts gemaakt heeft omdat het rendement zo hoog is (93dB), zodat er in de meeste passieve systemen een dempingsweerstand voor zal zitten. Die serieweerstand verhoogt de systeem Q, en dat heeft weer zijn impact op de frequentie karakteristiek, die dan bij de laag-afval opslingert. En dan is een beetje "reserve" in de vorm van een lage Q-factor wel welkom.  :-\

Ik zal dat vanavond eens simuleren.

Jammer is dat ik die unit actief wil gaan gebruiken, en in principe helemaal niets met voorschakelweerstanden te maken wil hebben. Maar ja, ik kan het ook positief bekijken, in ieder geval heb ik de keus om ermee te spelen en de juiste systeem Q te kiezen, in het passieve domein bestaat die keus sowieso niet.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

TerVeen

In het laag wordt de unit inderdaad wel gefilterd, maar daar ligt het probleem van de driver niet. Wat ik bedoel te zegggen is dat er geen LowPass filter op de C79 zit. En die piek moet natuurlijk wel behandeld worden. Had M. Heijligers het niet over resonanties in een anderer thread?

Maar wat de een distortion noemt, kan voor een ander 'air' zijn.;)

Mocht je nog wat willen besparen: twee maal de 8-800 ipv de 12-680.

fgroen

Ik heb nog geen goed systeem gehoord waarbij de truuk van twee kleine drivers is toegepast. Kan ook niet anders, want het klinkt niet veel anders dan een enkele unit, alleen met wat meer dynamische reserve. Dat betekent wel dat de vervorming bij een bepaalde geluidsdruk wat minder is, maar de vervormingskarakteristiek niet.

"there is no substitute for size". Het liefst had ik een 15" unit toegepast, maar daar zitten twee haken en ogen aan:

1. Er zijn voor zover ik weet alleen maar P.A. units verkrijgbaar met dat formaat
2. het wordt toch wel een beetje gortig met de breedte van de kast.  :-\
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

TerVeen

Maar het hoog van de C79 wordt niet gefilterd. En dat is op zijn minst vreemd te noemen.

Ga eens luisteren naar de Midi Exquisite!