4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Zoals beloofd open ik een topic over de bouw van een 4-weg Avalon clone.

De kast gaat iets weghebben van een Eidolon, alleen ben ik gecharmeerd van het 4-weg systeem van de Sentinel.

Ik heb al een reeks 3-weg systeemen gebouwd , de laatste met een 11K7512 Focal woofer, een 8" Scanspeak (18W8545) en de 2905/9700 tweeter, aangestuurd door een Hypex active home 3.



Het boek over "Aero-hydrodynamics of sailing" was absoluut noodzakelijk omdat de bovenkant er nog niet in zit. Deze speakers staan in Nieuw-Zeeland, bij mijn schoonbroer, en die heeft er nog wat werk aan om het helemaal netjes te krijgen. Hij verontschuldigde zich met "I know they are raw like guts". Maar spelen doen ze, en die baffle is inderdaad 50mm dik mahonie!

Dat gaat al de goede kant op, alleen is de midden unit nog steeds een trade-off tussen het mid-hoog en het laag-mid, waarbij ik stelselmatig voor een vol laag-mid kies.

Een eerder systeem met een 5" middentoner en een lage crossover frequentie kon me toch niet echt bekoren. De lage crossover was daar nodig omdat de woofer (een Volt B220) in de zijkant van de kast zat. Verder zijn Volt woofers sowieso niet echt geschikt voor het laag-mid bereik.

Mijn huidige speakers thuis zijn een paar TL-speakers met een 21cm Vifa woofer, 17cm Audax HM170Z0 mids en scan-speak 2905/9000 tweeters. Ik stuur dat actief aan met een THEL filter (www.thel.de), en een CAV-150 6-kanaals eindbak van Classé. Onlangs is daar een tweede exemplaar bijgekomen (nogmaals dank Arjen!) en die gebruik ik nu als "mono-blokken"

De beestjes:  >:D



Signaal komt van een Wadia 16 CD-speler.

Wat wil ik met mijn nieuwe speakers?

- retestrak en diep laag;
- snelle punch met body in het laag/mid;
- geen gedonder in de 1kHz - 5kHz band met opbrekende konussen en vervorming
- brandschoon hoog

Overall: een vervorming die lager is dan 0,5%, alleen in het dieplaag ben ik bereid max. 1,5% 2e harmonische vervorming te tolereren.

Om dit allemaal goed te kunnen kom ik uit op een 4-weg à la Sentinel, en de keuze voor Accuton units is bijna evident.

De vraag rijst dan natuurlijk: waarom bouw je geen Sentinel???

Het antwoord is simpel. Die dingen zijn mij veel te groot.

Het bassysteem hoeft voor mij niet zo enorm te zijn als de Sentinel. De reden is dat het verschil tussen een bas-unit en twee units alleen een 6dB groter dynamisch bereik geeft. Qua frequentiekromme verandert er niets. Het zal daarom de vervorming in het laag wel iets reduceren, maar de voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.
Ik heb ook nog wel na zitten denken over een 15" woofer (B&W N801), en het enige dat er dan verkrijgbaar is zijn units uit de PA wereld die meer op het produceren van dB's zijn geoptimaliseerd, of HT subwoofers die gefocussed zijn op het verplaatsen van veel lucht ten koste van strakheid in het laag. Ik volg hier dus gewoon de visie van Avalon, om een Eton-woofer te gebruiken, en dan de 12", om wat meer membraanoppervlak (ong. 500 cm^2) te hebben dan de standaard 10" units (330 cm^2).

De rest van de reut is eigenlijk "Avalon standaard" te noemen:
- C2-220 laag/mid unit
- C2-79 mid/hoog unit
- C2-12 tweeter

Ik gebruik de C2-79 unit i.p.v. de veel gekozen C2-89, omdat de C2-79 in het gebied van 1-2kHz een beduidend lagere vervorming heeft.

Dat de C2-79 lastiger te filteren is, neem ik op de koop toe, dat heeft m.i. voornamelijk te maken met de voicing van deze unit, en de C2-89 is in dit gebied veel vlakker. Realiteit is dat Avalon daar niets aan doet. De characteristiek van de Eidolon laat de typische bobbel van de C2-79 gewoon zien.

De tijd zal het leren hoe ik daar mee om zal gaan, eerst moet de boel werken. En daar zal nog heel wat stof, geploeter en zweet aan vooraf gaan! Ik heb er wel weer zin in!!


Ik heb de units al, behalve een Eton-woofer. Die was tijdens transport beschadigd, en krijg ik binnenkort:










Ik zal dit topic netjes bijhouden, en rijkelijk van foto's voorzien.

Met vriendelijke groet, Fokke
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Ik wil je vast veel suc6 wensen met je project en zeker met de bouw van het filter wat denk ik de moeilijkste stap gaat worden.

Heb je al enig idee wat voor vorm de speaker gaat krijgen?

ruud2

alvast veel succes en bouwplezier.
De c79 is idd een lastige jongen om goed te krijgen , ik spreek uit ervaring !
overigens vallen kasten met 1.64 m ( 80% van de S)wel mee qua afmeting , dus waarom geen sentinelkloon ? qua volume zit je er erg dichtbij.. en het vraagt gewoon om twee etons per kast.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ook van mij veel succes gewenst...dit blijven gave topics..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Er zijn meer mensen die zeggen dat de C2-79 lastig te filteren is. Komt dat voort uit de voicing, en die dan plat willen slaan?

Qua impedantie karakteristiek lijkt het me een voorbeeldige unit.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Smitsmans

Mooi project, wat ik zeker ga volgen.

Veel succes en plezier!

Groeten, Guido

Peerless Monster

Vet!!

Weer eentje om te volgen, maar wel vreselijk duur...
(niet in vergelijking met het origineel).
Ben aan het sparen... ;)

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

occajohn

Leuk Fokke!!

Ik blijf het volgen hier...

Verhuist vanaf Hatt Mk3 forum:

Ja leuk Guido...maar het zijn geen kastjes die je even op een zaterdagmiddag in elkaar knutselt haha:)
Maar ik doe mijn best, en het vordert gestaag, ik heb momenteel het geluk dat ik er vrij veel aan kan werken. Echter ruwbouw is wat moeilijk omdat de baffle eerst gefineerd moet zijn alvorens ik er de gaten uit kan fresen voor de drivers snap je. En ik ben ook nog wat aan het brainstormen over hoe ik het filter toegankelijk ga maken. Ik vind het wel zo practisch als ik later altijd nog aanpassingen aan het filter kan doen. Hiervoor twijfel ik nog over een uitneembaar paneeltje aan de onder-achterzijde, of aan de onderzijde. Ik heb inmiddels alweer een paar foto's geplaatst op mijn site.

Peerless Monster

Goed bezig ook John!
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Zucht. Kan pas met mijn speakers bezig as zaterdag...
EN het duurt nog wel even voordat ik aan mijn soupproject begin.
Sorry off toppic again!

Fokke wat ben je ongeveer kwijt totaal aan de drivers zonder de etons... ???
Vind ze vrij prijzig nml. ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Smitsmans

Volgens mij was bij Tony het filter toegankelijk via de uitfrezing voor de woofer.

fgroen

QuoteFokke wat ben je ongeveer kwijt totaal aan de drivers zonder de etons...
Vind ze vrij prijzig nml.

Uuuuhhh effe denken...

Ik heb de woofers van Tone Gee gekocht, die bood ze voor 349,-- per stuk aan. Benny Glass (Antwerpen) heeft ze voor 375,-- in de prijslijst staan. Clofis specificeert 439,--.

Voor de overige twee heb ik ongeveer de list-prijs betaald.

Dus
C2-79 voor 259 Eur. / stuk
C2-12 voor 189 Eur. / stuk

Is inderdaad niet goedkoop, maar ik heb al een hele berg projecten achter de rug die "wel leuk klinken voor het geld", of die ik gebouwd heb met dingen die toevalleg voor mijn snuit verschenen. Mijn uitdaging is nu om iets te bouwen met de beste componenten die ik op dit moment kan verkrijgen.

Tevens zijn mijn huidige speakers duidelijk de bottleneck voor al het elektronische geweld dat ervoor staat.

By the way, ik denk dat dit project ook wel "heel leuk gaat klinken voor het geld"  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

QuoteIs inderdaad niet goedkoop, maar ik heb al een hele berg projecten achter de rug die "wel leuk klinken voor het geld", of die ik gebouwd heb met dingen die toevalleg voor mijn snuit verschenen. Mijn uitdaging is nu om iets te bouwen met de beste componenten die ik op dit moment kan verkrijgen.

Ik ben nu bezig met mijn allereerste project en die komen binnenkort eens klaar...
Voor foto's:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=22910.105
Dus een nieuw project is wenselijk en ik vind deze speakers zo mooi klinken, dat ik ze ook zelf wil maken.
Ook het uiterlijk zijn ze extreem vet en er is allemaal vooronderzoek gedaan dus in principe is het alleen nog maar namaken.
Mijn lectrische onderbouwing voor filters ed is niet zo briljant, dus dat is ook het belangrijkste dat dat in ieder geval goed zit...
De kast maken zal niet zo'n probleem worden.

QuoteTevens zijn mijn huidige speakers duidelijk de bottleneck voor al het elektronische geweld dat ervoor staat.

Tsja dat is bij mij zeker niet het geval...
Weet niet hoe de speakers gaan klinken op een Plinius.
Als je nog tweedehansjes weet, dan verneem ik het graag van je ;).
Suc6 in ieder geval.
Ik volg je thread op de voet...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Smitsmans

De units zijn in Nederland voor 10% minder dan de adviesprijs verkrijgbaar. De woofers zijn dan nog wat duur, die zijn in Duitsland voor 369 te koop.

Peerless Monster

QuoteDe woofers zijn dan nog wat duur, die zijn in Duitsland voor 369 te koop.

WIl je me eens sites PMmen?
Dank je...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Wowly

Wat een mooie projecten komen er hier toch langs, ik kan niet wachten om met mij gemodificeerde reference monitors te beginnen!

Wat mij opvalt is dat iedereen naar die thiels-units gaat. Er zijn toch ook nog wel andere chassis' die zo goed zijn?
Overigens, ff de kogel door de kerk >:D, misschien meten die thiel-units wel mooi, ik heb tot op heden nog niet echt goede luidsprekers mogen horen met de thiels dan de avalons op een beurs. Al de andere (zelfbouw)boxen gebouwd met deze units vond ik vaak doods klinken, vlak. Zelfs onlangs nog de luidsprekers van Benny Glass: plat, slecht beeld, geen emotie. Misschien dat ik uitgebreider had moeten luisteren?. Misschien is dit wel " neutraal" ?
Ik zou erg graag eens een zelfbouwproject willen horen wat het tegendeel beweerd! ;)

Wowly


Audiofiel

Quote from: fgroen on May 11, 2005, 11:57:21
...Ik stuur dat actief aan met een THEL filter (www.thel.de), en een CAV-150 6-kanaals eindbak van Classé. Onlangs is daar een tweede exemplaar bijgekomen (nogmaals dank Arjen!) en die gebruik ik nu als "mono-blokken"

De beestjes:  >:D


Aj, dat ziet er mooi uit Fokke, die twee 6-kanaals op elkaar: 12-kanalen die je nu gebruikt als 6-kanaals 300 W monoblokken. Dat is inderdaad ruim voldoende vermogen!

Ik mis de zwarte af en toe nog wel een beetje. :-\

QuoteDat gaat al de goede kant op, alleen is de midden unit nog steeds een trade-off tussen het mid-hoog en het laag-mid, waarbij ik stelselmatig voor een vol laag-mid kies.
De 18W8545 Scan Speak is meer geschikt voor midlaag of laag dan voor mid, dat klopt. Mooiere oplossingen zitten daarbij is de 15 cm Revelator. Vooral die variant van Speakerland met 2 15cm en een Revelator tweeter in d'Appolito zijn toch wel erg fraai.

Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen en zal je topic regelmatig in de gaten houden.

Ik wil binnenkort toch eens serieus gaan kijken naar een Thel crossover.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jan Deckers

Quote from: Wowly on May 12, 2005, 08:51:39
Wat mij opvalt is dat iedereen naar die thiels-units gaat. Er zijn toch ook nog wel andere chassis' die zo goed zijn?
Overigens, ff de kogel door de kerk >:D, misschien meten die thiel-units wel mooi, ik heb tot op heden nog niet echt goede luidsprekers mogen horen met de thiels dan de avalons op een beurs. Al de andere (zelfbouw)boxen gebouwd met deze units vond ik vaak doods klinken, vlak. Zelfs onlangs nog de luidsprekers van Benny Glass: plat, slecht beeld, geen emotie. Misschien dat ik uitgebreider had moeten luisteren?. Misschien is dit wel " neutraal" ?
Ik zou erg graag eens een zelfbouwproject willen horen wat het tegendeel beweerd! ;)

Wowly



Hi Wowly,

je zou de SOUP speaker moeten beluisteren. Die klonken toen ik ze mocht bewonderen totaal niet plat, vlak of wat dan ook. En ik denk dat mijn eigen speakers (die nu gefilterd worden) ook helemaal niet slecht zullen zijn (integendeel zelfs). Als ze weer hier zijn  mag je ze eens beluisteren. Dus het kan wel degelijk. Overigens mogen de Thiel-speakers van Doede er ook best zijn ;D

GRTN,

Jan

fgroen

QuoteOverigens, ff de kogel door de kerk , misschien meten die thiel-units wel mooi, ik heb tot op heden nog niet echt goede luidsprekers mogen horen met de thiels dan de avalons op een beurs. Al de andere (zelfbouw)boxen gebouwd met deze units vond ik vaak doods klinken, vlak. Zelfs onlangs nog de luidsprekers van Benny Glass: plat, slecht beeld, geen emotie. Misschien dat ik uitgebreider had moeten luisteren?. Misschien is dit wel " neutraal" ?
Ik zou erg graag eens een zelfbouwproject willen horen wat het tegendeel beweerd!

De beste speakers die ik tot nu toe gehoord heb, zijn op het eerste gehoor doods klinkende speakers geweest. Daaronder vielen onder andere de Avalon Osiris (voorloper van de Sentinel) en de Manger schallwandler. Als je dan gaat zitten en een tijdje luistert hoor je pas hoe relaxed het geluidsbeeld is, en dat alle details aanwezig zijn en proportioneel precies kloppen. Wat vaak met erg "gedetailleerde" luidsprekers gebeurt is dat de details inderdaad aanwezig zijn, en buitenproportioneel groot zijn. Lekker spectaculair, maar op den duur wel vermoeiend.

Ik heb de Soup van Tony heel even gehoord en die klonk toen erg rauw omdat er maar een paar speeluren op de teller stonden, maar ik hoorde meteen dat er een hoop potentieel in zit. Als de luidsprekers zijn ingespeeld en de rust erin zit (en dat is nu wel het geval, gezien alle feed-back over luistersessies bij Tony) dan kan het niet anders dan dat het een paar juweeltjes zijn.

Misschien is het wel even wennen om luidsprekers te horen die alleen dat weergeven wat er op de schijf staat, en er relatief weinig zelf bij verzinnen.

Om die reden ga ik met dit project ook voor een gesloten kast, of een heel laag afgestemde BR-kast. Mijn huidige speakers zijn op dit moment het andere extreem, namelijk een transmissielijn. Allemaal leuk om met een relatief kleine woofer veel laag te produceren, en ook een transmissielijn maakt gebruik van resonatie verschijnselen. Daardoor zit er een beetje een "oennngggg" in het laag, en dat is heel lang leuk geweest met cd-tjes van Enigma en zo, maar nu het allemaal op zo'n hoog niveau staat begint die gimmick uit de toon te vallen.

Anywway, the proof of the pudding is the eating... Dus ik vlieg maar zo snel mogelijk de keuken in, anders komt er nooit wat op tafel!

Arjen, misschien moeten we maar een bezoekregeling afspreken voor de zwarte CAV-150.  :)
Mijn uitnodiging staat nog steeds.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Quote from: fgroen on May 12, 2005, 10:44:57
Arjen, misschien moeten we maar een bezoekregeling afspreken voor de zwarte CAV-150.  :)
Mijn uitnodiging staat nog steeds.
Ik neem binnenkort contact op, de komende twee weken ben ik druk, daarna ga ik weer bezoekjes doen!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Wowly

QuoteDe beste speakers die ik tot nu toe gehoord heb, zijn op het eerste gehoor doods klinkende speakers geweest. Daaronder vielen onder andere de Avalon Osiris (voorloper van de Sentinel) en de Manger schallwandler. Als je dan gaat zitten en een tijdje luistert hoor je pas hoe relaxed het geluidsbeeld is, en dat alle details aanwezig zijn en proportioneel precies kloppen.

ik herken toch wel wat jullie hier schrijven. En ik moet toegeven dat de beste speakers vaak degene zijn die in eerste instantie wat " vlak" klinken (en dan bedoel ik zeker niet driedimensionaal vlak, maar meer vlak qua beleving..) na langer luisteren echte alleskunners te zijn. En ik heb nooit de gelegenheid gehad om langer dan een kwartier naar systemen met thiel-units kunnen luisteren :(

Misschien als er iemand is in de omgeving eindhoven?

Er worden idd veel speakers gebouwd met de thiuel-units, en ondanks dat ze zeer duur zijn komt er toch wel een powerbuy denk ik

SUCCES!

Wowly

Peerless Monster

QuoteEr worden idd veel speakers gebouwd met de thiuel-units, en ondanks dat ze zeer duur zijn komt er toch wel een powerbuy denk ik

Zo te zien zijn er nog maar weinig belangstellingen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Vigier

Rustig afwachten Peerless Monster,

er moeten nog meer mensen overtuigd worden van het feit dat ze ff wat dagen vrij moeten nemen om een mooie luidspreker te bouwen.
En zelf ben ik nog aan het kijken of er iets tussen zit, C2-23/6, C2-79/6 of C2-90/6 (alhoewel die laatste weer een HEEL stuk duurder is dan bv een 15M4531 of M15CH001 :( )

Groet, Joris

Romano

ik ben benieuwd hoe het eruit gaan zien.

ik wens je veel sucses met het bouwen en natuurlijk veel plezier O0

Erik van Voorst (in memoriam)

#23
Front der Fronts.....mijn laatste mail...(bluf bluf  :-X;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

sphere

Quote from: Erik van Voorst on May 12, 2005, 20:53:57
Front der Fronts.....mijn laatste mail...(bluf bluf  :-X;D
Niet iedereen heeft 2 jaar de tijd  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."