4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Peter (S&Co) had een verrassing dit week-end. De C30N-6-24 (C2-24 met 82mm korf) waren binnen. Ik had ze tijden geleden in bestelling gezet, en bij Accuton maakten ze hun naam weer eens waar vwb levertijden. Dus de tweets maar even opgehaald.  8)

Binnenkort inbouwen en dan kunnen we de hele boel weer doormeten en DEQX-en. (En natuurlijk weer een paar maanden inspelen...  :-\

Ik heb ook nog een plaatje heel dunne loodbitumen meegekregen om op de behuizing van de tweeter te plakken. Wordt zeer zeker een waardevolle tweak, want dat plastic doosje is wel wat flimsy.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

PaulSQ

Verwacht je veel winst met 'de nieuwe'? En waarom heb je uberhaupt te besloten de C12 te vervangen? (Ja das min of meer 2x dezelfde vraag ;D)

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

FFF

Ben idd benieuwd naar je bevindingen...

heb zelf de 12's.

fgroen

Quote from: PaulSQ on October 24, 2007, 14:32:26
Verwacht je veel winst met 'de nieuwe'? En waarom heb je uberhaupt te besloten de C12 te vervangen? (Ja das min of meer 2x dezelfde vraag ;D)



Ik dacht dat ik daarover al wat had gezegd.

Voornaamste reden is, dat de C30N-6-24 wat dieper doorloopt qua vervorming. Daardoor kan ik hem nog wat makkelijker aansluiten aan de C2-90 (die heet tegenwoordig C173N-T6-90). Ik heb met de DEQX gemerkt, dat het qua ruimtelijkheid heel erg loont om de tweeter zo laag mogelijk aan te koppelen. Door de steile filterhellingen gaat dat makkelijk. Ik verwacht de C30N-6-24 zo rond de 1500Hz aan te kunnen koppelen.  8)
Komt bij dat deze nieuwe tweeter ook een underhung Neodym aandrijving heeft met bijbehorend beestachtig rendement (92dB).

Tevens heb ik op deze manier de C212's (C25-6-12) beschikbaar voor de Opusclonen die nog op stapel staan.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

PaulSQ

#604
. (wrong button)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

RennieB

Beste Fokke,

Allereerst natuurlijk welgemeende complimenten voor die fantastisch mooie luisprekers.
Al drie dagen lang sta ik met ze op en ga ik er mee naar bed. (soort van...)

Nu ben ik zover dat ik met mijn beperkte kennis en kunde een set wil gaan bouwen naar voorbeeld van Fokke.
Houtbewerking is mij niet vreemd dus dat is het bezwaar niet.

Voornamelijk de kosten voor die mooie accuton units gaat mij veelste ver.

Nu is het zo dat ik al jaren met grote tevredenheid speel met een Mission Cyrus One en Mission 781  bookshelf, 2 weg bas-reflex met Audax keraform mid/laag en audax softdome tweeters,geholpen in het laag door een Rel Q100E sub. (30 cm doorsnee)

Na een behoorlijke hoeveelheid meten en denken kom ik op het volgende uit;

Een Avaclone met als laag twee gestripte RelQ100E's met amp et al, en de Mission hoog en mid-units als, uiteraard, hoog en mid.

Nu heb ik ze al in deze opstelling staan (Rel en daarop de Mission en ben extreem verrast door de enorme
muur van geluid.

Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met het gebruiken van een sub-woofer in een semi-actief systeem,
en kan ik, als ik de exacte kast-maten gebruik van de Missions en de Rel (50 liter) een Avaclone bouwen met de muzikale kwaliteit van de
set zoals ik hem nu heb? (of veel beter hopen we natuurlijk.....)

Het grote voordeel hiervan, in mijn ogen, is dus dat je de twee Q100E's niet apart hoeft te filteren en voor het mid-hoog het mission filter kan gebruiken. Wellicht alles onder de 120hz er uit filteren vóór het mission filter....

Kan dit en heeft iemand hier ervaring mee? Graag zou ik goede tips ontvangen..... ;p

Alvast bedankt en sweet dreams!

RennieB


Martijn M

Dit plan zou ik je afraden. Misschien is het handig een eigen topic te openen, want we gaan onmiddellijk al flink off-topic ;D.
Dutch & Dutch

RennieB

Oeps....  :-X

Sorry, fora zijn mij nog vreemd.... ;)

Nieuw topic geopend! Graag wel een toelichting heer Keyser.

RennieB


Martijn M

#609
Even zoeken he!  ;D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=79.0
Dit is één pagina terug. Rechts bovenaan in de taakbalk staat een knopje waarmee je een nieuw topic kunt openen.
Dutch & Dutch

RennieB

Cheers! Wel reageren en ondebouwen waarom je het zou afraden natuurlijk he!

Groeten RennieB