4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

#75
Volgens de website van Kharma zijn het 9" Nomex-Kevlar units, dus dat ruikt inderdaad heel sterk naar Eton. Qua uiterlijk (vooral stofkap) lijken ze heel erg op de 11-581/50 HEX van Eton, maar dat is een 11" unit... Die 11-581/50 zit bijvoorbeeld in de Grand Ceramique:



Degene die in de buurt van de woofers van de excuisite midi komt is de 8-800/37 HEX van Eton, maar die heeft een glanzend stofkapje in plaats van een pluizige stofkap. 8" en 9" is dezelfde spraakverwarring als 12" en 13". De korf van de 8-800/37 HEX heeft een diameter van 223mm, en dat is bijna 9" (=228,6mm). Eton noemt het een 10 8" unit. :-\

Dus mijn wild guess is dat de woofers van de excuisite midi een niet-standaard Eton-unit is, waarschijnlijk een gemodificeerde 8-800/37 HEX.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo

Quote from: fgroen on June 29, 2005, 15:30:43
Volgens de website van Kharma zijn het 9" Nomex-Kevlar units, dus dat ruikt inderdaad heel sterk naar Eton. Qua uiterlijk (vooral stofkap) lijken ze heel erg op de 11-581/50 HEX van Eton, maar dat is een 11" unit... Die 11-581/50 zit bijvoorbeeld in de Grand Ceramique:
Degene die in de buurt van de woofers van de excuisite midi komt is de 8-800/37 HEX van Eton, maar die heeft een glanzend stofkapje in plaats van een pluizige stofkap. 8" en 9" is dezelfde spraakverwarring als 12" en 13". De korf van de 8-800/37 HEX heeft een diameter van 223mm, en dat is bijna 9" (=228,6mm). Eton noemt het een 10" unit. :-\

Dus mijn wild guess is dat de woofers van de excuisite midi een niet-standaard Eton-unit is, waarschijnlijk een gemodificeerde 8-800/37 HEX.

Ik denk dat je gelijk hebt.  Een kwestie van afwachten totdat Eton ze zelf op de markt brengt ;-D

fgroen

Zo. Versie #2 tekeningen zijn af. Hier maar weer een zaagplan van maken en dan geen bedenkingen meer.  >:D

Als eerste de voorkant. Zoals besproken dus een 3-weg met Avalon look en grotendeels Kharma bezetting.  8)


In vergelijk met het eerdere ontwerp heb ik de woofer een beetje naar boven geplaatst en het middelpunt op een hoogte gezet volgens de gulden snede. Hij ziet er daardoor wat minder lomp uit.

Doorsnee van de zijkant:



Ik heb de filosofie van de middentonerbehuizing enigzins aangepast. Het wordt een blok MDF dat uit lagen bestaat en op Oosterumse en/of Erikse wijze van profiel wordt voorzien.  ;)

dat wordt dus een stevig houtpakket en behoorlijk wat zagen....

Niet vergeten om in de bovenhoeken nog een paar blokjes te plakken, anders wordt de kast daar wel erg dun ivm facetten....  ^-^
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

Mooi! bewerkelijk, maar mooi. Gulden snede werkt altijd ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: fgroen on June 30, 2005, 19:11:55


Ik heb de filosofie van de middentonerbehuizing enigzins aangepast. Het wordt een blok MDF dat uit lagen bestaat en op Oosterumse en/of Erikse wijze van profiel wordt voorzien.  ;)



Ik weet niet tot hoever je wilt gaan....maar verschillende houtsoorten zorgen hier nog een keer voor verbetering...maar...aan de andere kant een blok MDF met profiel zorgt ook al voor een klapper t.o.v. een standaard behuizing.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Ik denk dat ik me tot MDF beperk.

Ik kan me de verhalen van Ruud's Violators betreffende scheurend hout etc. nog herinneren....  :-\

Het wordt sowieso een klus waar ik niet echt naar uit zit te kijken....   :'(

Goede reden om daar dan maar mee te beginnen. ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: fgroen on July  1, 2005, 16:18:41
Ik denk dat ik me tot MDF beperk.

Ik kan me de verhalen van Ruud's Violators betreffende scheurend hout etc. nog herinneren....  :-\

Het wordt sowieso een klus waar ik niet echt naar uit zit te kijken....   :'(

Goede reden om daar dan maar mee te beginnen. ;D

Dat waren GEEN verschillende houtsoorten...en als ik mij goed herinner waren dat "slechts" haarscheurtjes in het MDF door spanningsverschillen lood/mdf....
Maar misschien kan Ruud je daar nog wat over vertellen.  ;)

Enfin als je al geen goed gevoel over het concept of de werkzaamheden hebt kun je maar beter voor een minder bewerkelijke methode gaan...

Avalon zelf werkt ook enkel met MDF...dus een beproefd concept  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

dat klopt, er ontstond een inwendige spanning al gevolg van temperatuurs uitzettingen, dit alsmede de combinatie met lood. ( de zwakste schakel , in dit geval het mdf vertoonde wat haarscheurtjes, m.n de 10 mm , maar nooit echt dramatisch)
eea. is met de hpl plaat verholpen , zo kunnen eventuele haarscheurtjes nooit in de uiteindelijke fineerlaag komen.
het pakket bestond overigens uit meerdere lagen en diktes( 10 en 18mm)  mdf, spaanplaat, berkenmultiplex en lood.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Is het dan juist om te concluderen dat de spanningen ontstonden omdat je al die verschillende materialen met elkaar toepaste? Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat lood zich heel anders gedraagt dan de verschillende houtsoorten.

Ik denk dat ik het eenvoudigheidshalve inderdaad alleen bij MDF houd.  O0

Ik heb gisteravond nog even over die behuizing zitten brainstormen, en in eerste instantie had ik platen van 25mm dik in gedachten. Nu zit ik meet met meer platen van plm. 10mm dik in gedachten, dan kan ik de vorm van de holte fijner vastleggen en meer een rond profiel benaderen.

Wel meer zaagwerk natuurlijk....  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

let dan wel even op de persing er zijn veel verschillen in mdf.
juist bij mij begon de 10 mm te scheuren (haarscheurtjes)  ivm. een te lichte persing.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Wowly

#85
ik ben nu een monitor aan het bouwen met een multiplex en mdfplaat samengelijmd. Nadat deze 10 dagen hadden gelegen waren de mdf platen aan beide zijde met een kwart mm toegenomen tov de multiplex platen. De laatste zijn trouwens zeker niet zo fijn om te verwerken.

Waarom dan toch een sandwich? omdat Martin HSI al bewezen heeft dat dit indrukwekkend resonanties ed terugbrengt

http://hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm

En let idd op de persing, bij mij gingen de 18 mm platen al een beetje splijten na een botsingkje met de vloer....

Audiofiel

Verschillende materialen aan elkaar vast gaan verschillend werken. Is dat ook niet de reden dat gefineerd MDF aan beide kanten is gefineerd? En dat vaak ook een soort papier/karton wordt gebruikt bij meubelplaten van MDF en spaanplaat aan de andere kant dan de gefineerde kant?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

jazeker...bij dunnere panelen is dat sowieso een must...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

eenzijdig beklede platen met bv. formica trekken geheid krom, vandaar dubbel meestal met een goedkope backing.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Zo, ik ben maar begonnen.

Afgelopen zondag heb ik een aantal vierkante meters 15mm MDF omgezet in een berg plankjes:



Was gelijk een goede test voor mijn nieuwe cirkerzaag.  ;D

Mijn vriendin was not amused toen ze hoorde dat dit alleen voor de middentoner is....  >:D

Ik heb wel even een malletje gemaakt om de productie zo soepel mogelijk te laten verlopen:



Dus vanavond maar alle contouren op het hout gaan zetten, en dan heb ik wel een paar daagjes figuurzagen met de decoupeerzaag voor de boeg....  :o

Nou ja, dat houdt me weer even van de straat...  ::)

Daarna zal ik waarschijnlijk ook wel een soort klembank maken als dat Erik voor zijn mid-hoog heads heeft gedaan, dat lijkt me wel handig. Een andere optie is om er een paar ronde latten doorheen te laten lopen en ze op die manier uit te lijnen.

Behalve een hele stapel 15mm plankjes heb ik ook zes 22mm planken.


De uiteindelijke samenstelling wordt 22mm - 8x15mm - middenstuk - 8x15mm - 22mm. Dat is in totaal 284mm + middenstuk breed, en mijn kast wordt 315 mm breed.
Afhankelijk van de uiteindelijke dikte (ik bouw eerst twee helften op en lijm ze dan in het midden tegen elkaar) komt er in het midden:

  • 1x22mm: dan heb ik 9mm tekort. Zoveel gaan de lijmnaden waarschijnlijk niet opleveren :-\
  • 2x15mm: dan heb ik netto 1mm te weinig. Waarschijnlijk wordt dit het, die ene mm komt er wel bij door het lijmen.
  • 1x22mm + 1x15mm: dan heb ik netto 6mm teveel. Dan kan ik met de frees de boel wel op breedte brengen. >:D

Kortom: eerst maar eens 8x15mm op de zijkanten van 22mm gaan bouwen , en kijken waar ik uitkom. Dan zie ik wel wat ik in het midden ga doen.  ;D

Gelukkig heb ik goede soundbarriers en een stofkapje...  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

Misschien is het wat om met de kopieerfrees identieke plankjes te maken?

ruud2

Hoi Wowly,

het uitgespaarde inwendige mag niet overal dezelfde binnenvorm hebben, dus gewoon creatief uit de hand vrees ik voor mr. Groen.
veel plezier, het zijn er niet zoveel............ ;D

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Zo.

Gisteravond even mijn buren verblijd met wat gedecoupeerzaag. (kunnen ze vast wennen voor wat er komen gaat....  >:D)

By the way, het zijn plankjes van 12 mm, ik had nog ergens 15mm in mijn hoofd zitten.

Ik heb nu de helft van een middencompartiment gezaagd:





dus nog 3x het werk te gaan:  ;D




Alles is al afgetekend, de andere drie sets worden (ongeveer) gelijk aan de eerste set. Dat is divers genoeg. :P

Dat doe ik of uit de losse pols voor de makkelijke vormen, en met de kantenfrees voor de scherpe tandjes. O0

Vanavond sporten, morgen weer zagen.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Vigier

En straks gewoon een emmertje water in gieten om te kijken wat het volume is :p

Groet, Joris

kuiperik

Of je bepaald aan de hand van het gewicht van de uitgezaagde delen het volume.  ;)
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Wowly

aha op die manier....

Ik zie daar al een kurketrekker liggen, was het zo zwaar? ;)

fgroen

Quote from: Wowly on July  5, 2005, 22:12:10
Ik zie daar al een kurketrekker liggen, was het zo zwaar? ;)

Ik dacht al bij mezelf toen ik die foto postte... daar krijg ik vast commentaar op.  :)

Die lag er nog van een geslaagde afgelopen zondagavond. Het "werkblad" is namelijk de keukenbar....  ;)

Het volume is ongeveer berekend, namelijk de gemiddelde straal van de bolling geïntegreerd over de breedte....  O0

Maakt voor de middentoner ook niet ZO veel uit. Ik heb met diverse volumes zitten simuleren en alles van 2 tot 5 liter werkt wel. Een beetje meer is zelfs ook geen probleem. In het laag filter ik de unit af, dus de respons van de speaker in dat gebied doet er wat minder toe.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond kwam het er toch nog van, om half 9 werd het droog en kon ik weer naar buiten om verder te zagen.

Ben lekker opgeschoten, moet ik zeggen. Zoals op de pics te zien is, moeten alleen de middelste twee planken nog van tanden voorzien worden. Die gaan staand vrije hand uit de losse pols.

Natuurlijk even de boel droog tegen elkaar gezet:




De breedtemaat klopt precies. Het is nog even afwachten hoeveel erbij komt met lijmen.

Het semi-bolvormige (bijna rugby-bal achtige) profiel is vanuit deze hoek wel te zien:



mmmm misschien ook wel niet... In ieder geval: In vertikale zin zijn het onregelmatige halve cirkels, in horizontale zin is het profiel een sectie van een cirkel met een grotere radius dan de halve breedte van het compartiment. (straal = 170mm, terwijl halve breedte 137mm is, dus het cirkelsegment beslaat ongeveer 107 graden)

Het duurde even voordat ik weer een beetje stofvrij was.  O0

Komend week-end ga ik een mal maken om de compartimenten in elkaar te lijmen. ... en ze ook in elkaar lijmen!  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

ik neem aan dat je bij het verlijmen ook voldoende lijmklemmen gebruikt , dit icm. gewone witte houtlijm heb je nauwelijks een opbouw van houtlijm.
wel als je niet voldoende klemt en/of extreem veel lijm gebruikt.
bij voldoende klemming zal de meeste lijm ook tussen de delen worden uitgeperst.
veel mensen denken dat veel lijm ook een betere verlijming geeft, echter het tegenovergestelde is waar.
een lijmmal is wel aan te raden , zodat de delen onderling  niet kunnen gaan zwemmen.( drijven op de lijm als gevolg van teveel hiervan).
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Dank Ruud!

Ik ga inderdaad een lijmmal maken. Weet ik ook zeker dat alles netjes haaks en parallel blijft.

Normaal met speakers bouwen heb ik er wel een beetje een handje van om "in ieder geval maar genoeg lijm te gebruiken" en dan zeikt de overtollige lijm er wel uit. Met panelen kops opelkaar plakken gaat dat ook wel goed.

Wat is een goede manier om net voldoende lijm aan te brengen? Met een rollertje of kwast, of gaat het beter met een lijmkam?

Het is wel wijs om dit goed aan te pakken, kan ik mooi van leren voordat ik die baffles op elkaar ga lijmen. Dan is het wel handig om de juiste taktiek te hebben.  :)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.