4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on October  3, 2006, 16:47:26
Tja dat was voor mij ook een reden om het "anders" te doen.

Ik zou nu eerder ruim binnen de aftekening (bij de hoeken wel te verstaan) fresen en de hoeken met een halfronde beitel en een platte beitel afwerken...het blijft vakmanschap. :-\.. boren is gedoemd om te mislukken... :-\

Ik heb voor de tweeter geluk. De bochtstraal van de hoeken is 5mm, en mijn copieerhulpstuk vereist een mal die 3mm groter is dan het uiteindelijke gat. Dat maakt, dat de mal een bochtstraal van 8mm moet hebben, en dat is precies de helft van 16mm.  :D Die heb ik in mijn frezensetje zitten.  ;D

Andere bochtstralen is inderdaad behelpen. Zoals Smitsmans ook al in zijn topic aangaf, blijft een mal maken inderdaad toch finetunen met handgereedschap.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Ha die Fokke,

Eigenlijk hoeven de hoeken van de mal helemaal geen radius te hebben.  Je moet wel een frees hebben van 10 mm om de radius van de tweeter te volgen.

Gerrit

fgroen

Quote from: Gerrit Pols on October  4, 2006, 14:44:22
Ha die Fokke,

Eigenlijk hoeven de hoeken van de mal helemaal geen radius te hebben.  Je moet wel een frees hebben van 10 mm om de radius van de tweeter te volgen.

Gerrit


Hmm... Dat is het hem nou juist... Ik heb geen frees van 10mm, en ook nooit gezien. Verder wil ik wel een mal en mijn copieer hulpstukje gebruiken (garandeert reproduceerbaar resultaat), en daarin past alleen een 6mm frees. Als ik een 10mm frees door mijn copieerhulpstuk duw, heb ik geen copieerhulpstuk meer.  ;D

Toch vind ik het idee van frezen met afwijkende maten wel interessant. Heb jij een adresje waar je dat soort dingen kunt krijgen?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Ik heb er nooit wat gekocht maar hier verkopen ze de 10 mm:
http://www.defrezenshop.nl/
Een set van 6 rechte frezen kost hier  23,53 Euro


fgroen

Thanks Gerrit. Was ik al eens tegengekomen. Mooie spullen hebben ze daar.  8)

Mijn frees neemt echter 6mm op, dus ik moet eerst een behoorlijke frees kopen...  :-[
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Als er nog mensen zijn die twijfelen of de magneetjes voor die frontjes sterk genoeg zijn, ik ben erachter gekomen dat ik er minstens 3 teveel heb gebruikt.  8)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond even met de mal voor de tweeter bezig geweest. De ringen waarnaar ik op zoek was, heten carosserieringen. Weer wat geleerd.  8)

Hier het opzetten van de geleiding. Ik ga met de voet van de frees langs de geleiding.


Omdat het een beetje trial and error is, heb ik besloten om eerst ondiep met een 6mm frees te frezen. De uiteindelijke mal moet vierkant 88mm worden, en wordt vanaf de geleidingen met een 16mm frees gefreesd. Omdat ik nu met een 6mm frees probeer, wordt de vorm vierkant 78mm. Ik kan dus brassen wat ik wil, zonder dat het eindresultaat eronder te lijden heeft.

Hier heb ik de onder en boven geleiding op de goede afstand staan, en toen was het te laat om door te gaan.  :-\


Wat ik gemerkt heb, is dat met een lineaal de juiste maten meten op de rand van de geleiding niet gegarandeerd de goede vorm geeft. Er zit zó 1-2mm verschil in. uiteindelijk komt het wel goed. Het toont wel aan, dat het maken van een mal zeker voor niet ronde vormen absoluut noodzakelijk is.

trial and error:


Groet, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo

Je maakt het moeilijker dan het werkelijk is.  Met een goede kopieerfrees of kopieerring en een mal kun je veel nauwkeuriger werken.

Zoek maar eens op het zelfbouwaudioforum onder 'kopieerfrees'

fgroen

Dit ís de mal.

Als ik de mal eenmaal heb, dan zijn de gaten in mijn speakers inderdaad kinderspel. Helaas is die mal bij Speaker en Co niet te koop.  :'(

Zelfbouwaudio: daar vond ik deze opmerking over het maken van een mal:
QuoteJawel. Ik heb er nog nooit een gemaakt trouwens. Lijkt me een rotklusje.

Daar was ik ook al achter.  ;D

Antwoord:
Quotevalt wel mee, met een paar keer frezen ben je er.

Inderdaad, daarmee ben ik nu bezig.   :-X

Ik heb geen zin om de speakers te gebruiken als geleiding dus dat valt af.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hifijoost

Waarom gebruikt je niet dezelfde soort mal die marc heiligers vermeld op zijn site?

Gewoon 4 latjes in een vierkant (zie woodwork ergens bij foto 70 in de buurt)

Dan met de kopieermal en 10mm frees......klaar. ;)

fgroen

Doe ik in feite ook, 4 latjes in een vierkant. Het probleem is juist, om ze op de goede maat te krijgen. Als dat een keer ligt, is het een kwestie van de frees erlangs halen.  ;)

En zoals ik al tegen Gerrit heb gezegd: voor mijn 6mm frees is er geen 10mm frees beschikbaar.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rudo

Quote from: fgroen on October  6, 2006, 14:35:25


En zoals ik al tegen Gerrit heb gezegd: voor mijn 6mm frees is er geen 10mm frees beschikbaar.

voor mijn 6mm freesmachien is er geen 10mm freesje beschikbaar.

Om nóg duidelijker te zijn.
;)
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

fgroen

Quote from: Rudo on October  6, 2006, 14:45:09
voor mijn 6mm freesmachien is er geen 10mm freesje beschikbaar.

Om nóg duidelijker te zijn.
;)

LOL :D Dank Rudo!

Dit week-end voornamelijk bezig geweest met een kinderfeestje van mijn zoontje en dien ten gevolge het overhoop schieten van minderjarigen tijdens een verhitte lasergame.  >:D

Tussen de bedrijven door toch nog mijn mal af kunnen krijgen, en gister een proefstukje gefreesd. Zag er goed uit, foto's volgen.

Deze week moet ik wel weer een beetje vordering kunnen maken.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Fotootje van het proefstuk zoals beloofd:


Hiermee kan ik wel door een deur.  8)

Ik heb nog even een schuurpapiertje door de hoeken gehaald omdat de radius iets te groot was. (de punten van de tweeter liepen een beetje aan)

Ik ga nu nog een tweede proefstuk maken en als alles dan helemaal goed is, gaan de kasten onder het mes...  :o
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Fokke,

QuoteIk ga nu nog een tweede proefstuk maken en als alles dan helemaal goed is, gaan de kasten onder het mes...

Ik zou zeggen, op hoop van zegen, en succes!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

Quote from: Sander_Sassen on October 10, 2006, 10:33:20
Fokke,

Ik zou zeggen, op hoop van zegen, en succes!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

;D

Dank Sander!  8)

Ik zal zorgen dat ik helemaal cool ben voordat ik eraan begin. En vooral geen rush. Beter twee keer nadenken dan een keer verkeerd doen.  8)

En vooral blijven ademen!  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gister was het zover.  8)

Eerst mal op de speaker:


Vervolgen aan het frezen geslagen. Door de concentratie geen foto's genomen van het proces, dus alleen resultaten:



Er is wel een kleine kier zichtbaar, maar in realiteit moet je drie keer kijken en stevig flitsen voordat het opvalt. Ik vind het mooi zat.  8)



Het frontje past ook nog.  :D



De rand van het fineer is echt superstrak.

Dus: nog 5 gaten te maken....  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rudo

Ik vind het allemachtig prachtig Fokke.
Echt heel fraai!

Ik heb echter toch nog een kanttekening:
Het lijkt nu dat het frontje precies voor de tweeter zit met een rond gat. Dat gat heeft nu haakse hoeken, als ik het goed zie op de foto.
Mijn ervaring met mijn Ensemble speaker (met ook een frontje met haakse hoeken) was dat de plaasting van de instrumenten scherper was wanneer het frontje eraf was gehaald.
Toen ik de binnenkant langs het randje met schuim-tochtband had beplakt, was het verschil in afbeeldingsscherpte veel kleiner tussen mét front en zonder front.
Mijn advies zou nu kunnen zijn om het gat in hetfront voor de tweeter schuin te maken.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Wowly

Als het voor jou goed is, is het dat voor mij ook! Ik ben blij dat het allemaal goed is gegaan! Daarbij vind ik het heel erg knap dat je fronten zo ontzettend mooi passen!! Ik vond dat een redelijk lastig klusje. Zoals je al eerder zei, zelfs met aftekenen heb je zó een flinke afwijking van 1 of 2 mm.......

Gefeliciteerd!!

Wowly

fgroen

Dank jongens.  8) Stiekem ben ik er ook wel erg tevreden mee. ... en ben altijd enorm kritisch naar mezelf toe.  ;D


Quote from: Rudo on October 12, 2006, 10:53:13
Ik vind het allemachtig prachtig Fokke.
Echt heel fraai!

Ik heb echter toch nog een kanttekening:
Het lijkt nu dat het frontje precies voor de tweeter zit met een rond gat. Dat gat heeft nu haakse hoeken, als ik het goed zie op de foto.
Mijn ervaring met mijn Ensemble speaker (met ook een frontje met haakse hoeken) was dat de plaasting van de instrumenten scherper was wanneer het frontje eraf was gehaald.
Toen ik de binnenkant langs het randje met schuim-tochtband had beplakt, was het verschil in afbeeldingsscherpte veel kleiner tussen mét front en zonder front.
Mijn advies zou nu kunnen zijn om het gat in hetfront voor de tweeter schuin te maken.

Ik was van plan om de binnenkant van het gat met naaldvilt te vullen. AHW een soort "trechter" met een relatief klein gat (bijv. doorsnee 50mm) aan de kant van de tweeter, en dan naar voren toe uitlopend. Zou dat ook werken denk je?

Een schuin kantje aan dat tweetergat maken is zo gedaan...  ;D

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hifijoost


fgroen

Stevig gebasteld afgelopen week-end. Alle gaten voor de drivers zitten erin.  8)

Mijn cirkelmal heeft draadeinden, waarover de freesvoet schuift, dus ik heb er een paar moeren opgezet om een nauwkeurige aanslag te hebben, en om makkelijk reproduceerbare aanpassingen te maken. De draadeinden zijn M8, en hebben dus een spoed van 1,2mm. Betekent dat een zesde omwenteling van de aanslagmoer een verplaatsing van 0,2mm teweegbrengt, en een twaalfde omwenteling (makkelijk te zien met een zeskante moer) een verplaatsing van 0,1mm. Dat is nauwkeurig genoeg.

De drivers passen zuigend. De woofers iets té zuigend, ik had er een in het gat laten zakken en was vervolgens 20 minuten bezig om hem er zonder schade weer uit te peuteren. Uiteindelijk heb ik een schroevendraaier opgeofferd. Ik heb de punt van die schroevendraaier 90o omgezet, en die kan ik nu als "haakje" gebruiken om de woofer uit de sponing te trekken. De mids heb ik daarna iets ruimer gefreesd. Ik had een proefstuk waarin ze zuigend pasten (à la woofer) en heb daarna de straal 0,1mm groter gemaakt en een nieuw proefstuk gemaakt om dat te checken. Werkte prima.  8)

Wat pics:

Kast nummer I


Tapse gaten in de baffle geven voldoende ademruimte:
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Proficiat Fokke! Ben blij dat 't allemaal zo mooi gelukt is!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

De individuele gaten:

Midrange


Woofer


Is wel grappig dat nu die hele binnenkant weer "naar buiten" komt.

Ook mooie strakke randjes. Uiteindelijk ben ik blij dat ik in deze volgorde gewerkt heb (eerst fineren, dan frezen)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Nog een paar pics van de andere kast:



Zonder flits... Geeft toch meer een sfeertekening....


En hier het slagveld dat "proefstukje" heet. Echt noodzakelijk voor een goed resultaat.


Ik had dat proefstukje een tijdje voor het raam staan... Ik hoop niet dat de buren daarvan verkeerde ideëen hebben gekregen...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.