Restaureren van een Tannoy D300

Started by Swifty, January 17, 2008, 16:24:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swifty

Hallo allen,

Ik heb via een familielid een setje Tannoy D300 op de kop getikt, waarvan aan een kant het scheidingsfilter ontbreekt. Vraag me niet waarom, maar goed. De speakers waren bijna gratis, maar nu wil ik ze natuurlijk wel aan de praat krijgen.

Ik zal dus twee nieuwe filters maken, met redelijke maar niet "over the top" componenten.

De meeste componenten heb ik al: Audyn cap supreme voor het hoog, gewone Audyn caps voor het laag/mid, en een Kiwame weerstand voor de tweeter.

Nu heb ik  contact opgenomen met Tannoy om achter de waarde van de spoel te komen, en die vertelden mij dat de spoel een waarde heeft van 1.35Mh.

Ik ben van plan een luchtspoel in te zetten met een draad diameter van 1.4mm. Deze zijn alleen te verkrijgen in standaard waardes, en dus geen 1.35Mh. Ik zal dus een 1.5Mh exemplaar moeten afwinden om op de juiste waarde te komen.

Kan iemand me vertellen hoeveel wikkelingen er ongeveer af moeten?

Plaatjes volgen nog als daar belangstelling voor is.



Richi

Waarom neem je niet even contact op met Louis Raatjes van Artspeak. Hij heeft mijn Tannoys gemodificeerd (o.a. het scheidingsfilter) dus misschien dat hij je verder kan helpen?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Swifty

Bedankt voor het advies, maar dit is niet zozeer een Tannoy specifieke vraag. Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met het aanpassen van luchtspoelen, en me een schatting kan geven hoeveel wikkelingen ik van een 1.5mH spoel moet halen om in de buurt van 1.35mH te komen. 

garmtz

Gewoon meten met een goede multimeter? De meesten kunnen capaciteit meten, inductie weet ik niet zeker.

NXP guy

Een multimeter meet geen zelfinductie helaas.

De zelfinductie neemt kwadratisch toe met het aantal windingen. Als je uitgaat van een 1.5mH waarde moet je dus 5% van het aantal windingen afwikkelen om op 1.35mH uit te komen. Lastig dus als je niet weet hoeveel windingen een 1.5mH spoel heeft.

Je zou de weerstandswaarde kunnen meten van de 1.5mH spoel en kunnen afwikkelen tot je 95% van die weerstandswaarde overhebt, maar dat lijkt me niet zo nauwkeurig.

Alternatief is om de formule voor een (lucht)spoel te gebruiken voor de spoel van 1.5mH

zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Inductor

Dit levert je dan het aantal windingen en neem daar dan dus 95% van  8)



Swifty

Hm, de formule voor een meerlagige luchtspoel vereist dat ik de lengte van de wikkeling weet, wat dus betekend dat ik eerst een spoel helemaal zou moeten afwikkelen. Is er echt niemand die me kan vertellen hoeveel wikkelingen er ongeveer af moeten? Zijn dat er 1 of 2, of eerder 10?


garmtz

de vraag is: maakt het uit? Aan de ene kant: maakt het verschil in waardes zoveel uit en aan de andere kant: hoe 'slecht' zijn de spoelen met de correcte waardes?

Swifty

Mee eens. Wellicht eens beginnen met pakweg 5 wikkelingen er af, en op gehoor tunen?

Swifty

Zojuist bij caps&coils toch maar luchtspoelen besteld in de juiste waarde, moet wel 2 tot 3 weken wachten omdat ze op bestelling gemaakt worden, maar dan weet ik tenminste zeker dat het goed komt. Ook de interne weerstand komt dicht in de buurt van het origineel: 0.35 ohm voor de luchtspoel tov 0.30 ohm voor de ijzerkern die er origineel in zat.

NXP guy

In de formule was l de lengte van de spoel, niet van de draad.

8)

Swifty

Maar goed dus dat ik er niet aan begonnen ben... >:D

NielsLu

Sorry dat ik je topic even vervuil, maar ik heb ook even contact gehad met HNNY over wat waardes (van spoelen) van mijn Tannoy speakers. Deze wilden ze me niet geven. Hoe heb jij deze wel van hun gekregen?

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Swifty

Gewoon Tannoy gemailed. Had binnen een dag antwoord.

Audiofiel

Tannoy zelf werkt inderdaad (itt HNNY) altijd heel netjes mee.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NielsLu

Quote from: Audiofiel on February 10, 2008, 09:12:34
Tannoy zelf werkt inderdaad (itt HNNY) altijd heel netjes mee.

Ja, daarom begreep ik het ook niet... Zou ik van Tannoy zelf dan ook evt. het gehele schema kunnen krijgen denk je?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

dre73

QuoteJa, daarom begreep ik het ook niet... Zou ik van Tannoy zelf dan ook evt. het gehele schema kunnen krijgen denk je?



daar kom je maar op 1 manier achter toch? ::)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

NielsLu

Quote from: dre73 on February 10, 2008, 11:19:30
daar kom je maar op 1 manier achter toch? ::)

Uitproberen?  ;) ;D ::) Zal ze es een mail gaan sturen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Douma

QuoteJa, daarom begreep ik het ook niet... Zou ik van Tannoy zelf dan ook evt. het gehele schema kunnen krijgen denk je?

Quotedaar kom je maar op 1 manier achter toch? ::)

QuoteUitproberen?  ;) ;D ::) Zal ze es een mail gaan sturen.

Ik heb Tannoy laatst ook gemaild met een verzoek voor het schema van het scheidingsfilter van mijn speakers. Snelle reactie, maar jammer genoeg doen ze niet aan het vrijgeven van de schema's. 
"Nothing lasts, but nothing is lost."