"Actieve" Passive radiator

Started by richardkrol, May 11, 2005, 10:41:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

richardkrol

Ik las onlangs de stereophile review van de sonus faber extrema. Blijkt dat deze een Kef B139 (met magneet en voicecoil) als "passive" radiator gebruikt waarbij er met behulp van een schakelaar verschillende  weerstanden tussen de terminals van de B139 worden geschakeld om daarmee de demping te bepalen.
Zie: http://stereophile.com/loudspeakerreviews/915/


Heeft iemand hier ervaring mee en of kennis van?

Het fenomeen lijkt een beetje op Resistor Damped Control op een dubbele spreekspoel driver zoals Adire dat op haar website beschrijft.

Als een zijstap op dit onderwerp, heeft iemand ervaring met de Hiquphon OWII tweeter?

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

jowi

Quote from: richardkrol on May 11, 2005, 10:41:38
Ik las onlangs de stereophile review van de sonus faber extrema. Blijkt dat deze een Kef B139 als passive radiator waarbij er met behulp van een schakelaar verschillende  weerstanden tussen de terminals van de B139 worden geschakeld om daarmee de demping te bepalen.
Zie: http://stereophile.com/loudspeakerreviews/915/


Heeft iemand hier ervaring mee en of kennis van?

Het fenomeen lijkt een beetje op Resistor Damped Control op een dubbele spreekspoel driver zoals Adire dat op haar website beschrijft.

Als een zijstap op dit onderwerp, heeft iemand ervaring met de Hiquphon OWII tweeter?

Gr,

Ries
Als het een passieve B139 is, dan hebben weerstanden geen effect, het is puur een stuk piepschuim ogehangen aan rubbers. Er zitten zelfs geen aansluitingen op een B139-B. De enige tuning wat je aan een passieve B139 kunt doen is gewichtjes monteren van verschillende zwaarte.

richardkrol

Dat er geen terminal aan een passive zitten - dat is me meer dan duidelijk !

Even lezen en je komt er achter dat de woofer met magneet en voicecoil (B139) aan een weerstand hangt! Nu hoeft het niet specifiek de B139 te zijn.....

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

jowi

Quote from: richardkrol on May 11, 2005, 11:07:08
Dat er geen terminal aan een passive zitten - dat is me meer dan duidelijk !

Even lezen en je komt er achter dat de woofer met magneet en voicecoil (B139) aan een weerstand hangt! Nu hoeft het niet specifiek de B139 te zijn.....
Nou, sterker nog, de B139-B ( de passieve B139 dus) hééft niet eens een magneet en voicecoil. Dus ik vind het een opmerkelijk verhaal.

Maar wat ik uit het verhaal ook niet begrijp is dat ze het over de 139 als een passieve radiator hebben, maar waar ze dus WEL weer een magneet etc op hebben gezet en hebben aangesloten... ik ben het effe kwijt hoor!  ???

jowi

Ok... ik begin het te begrijpen... het is een complete 139, maar hij werkt wel als een passieve radiator, die dus in beweging wordt gezet door de luchtverplaatsing in de kast door een andere driver, en die beweging op zich genereert dus energie doordat de magneet in de spoel beweegt, en die energie wordt door de weerstand omgezet in warmte. Die weerstand is blijkbaar iets speciaals, en is 'acoustisch afhankelijk' ???... dit is voor mij iets nieuws! Maar wel grappig dit.

richardkrol

  ;D  Vandaar dus ook deze posting - ik wil wel eens weten hoe dat zit !

Richard Krol
Hexateq Audio Visual

fgroen

Het is eigenlijk redelijk simpel.

Een luidspreker die mechanisch wordt aangedreven gedraagt zich als een generator van elektrische energie. Hetzelfde kun je doen met een elektromotor: als je aan de as draait, wek je spanning op.

De B139 gedraagt zich dus als een spanningsbron, en hoe lager de weerstand is, deste meer stroom zal er gaan lopen, en dus zal er meer energie gedissipeerd worden, de beweging van de conus zal dan "zwaarder gaan" Dus hoe lager de aangesloten weerstand, hoe meer de radiator gedempt wordt. Als je de klemmen kortsluit, is de beweging maximaal gedempt met alleen de weerstnd van de spreekspoel.

In het gebied van elektrische aandrijvingen is het heel normaal om met DC-motoren de motor af te remmen door middel van het meer of minder kortsluiten van de motor polen. Ik heb vroeger model geraced met electro auto's en de rem werkte ook zo. Met als maximale rem inderdaad het kortsluiten van de motor, en dan stond het karretje gewoon achterstevoren.

PS: als je een elektromotor op je versterker aansluit, komt er ook gewoon muziek uit....  >:D

groeten, Fokke
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jowi

Ja ok dat principe beschreef ik ook al in wat minder woorden; maar wat ik niet begreep is dat de weerstand 'acoustisch afhankelijk' zou zijn, nu weet ik dat er weerstanden zijn die hun waarde varieren bijv a.d.h.v. de temperatuur of spanning, maar dat er ook geluids-afhankelijke weerstanden zijn dat is voor mij nieuw, hoe moet ik dat zien ?

fgroen

Ik heb dat artikel even door zitten spitten. Ik heb het idee dat het gewoon om normale weerstanden gaat, met vijf voorkeuzewaarden, die afhankelijk van de gewenste acoustiek gekozen kunnen worden.

Het zou ook een beetje gek zijn om een impedantie te gebruiken die geluidsafhankelijk is, want daarmee zou je niet-lineaire vervorming introduceren.

Een tweede truukje dat leuk was (nog nooit gezien en de speaker dateert uit 1992!!!) is de manier waarop de tweeter is gefilterd: met serie-weerstand en spoel naar aarde. Geen condensator in de signaalweg....
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

richardkrol

Kijk, daar kan ik wat mee !

Alleen moet het niet zo zijn dat hoe hoger de weerstand - hoe meer de driver gedempt wordt ipv andersom? Zouden we als zelfbouwers hier verder ons voordeel mee kunnen doen? Is misschien een experiment waard?

Dat tweeter verhaal moest ik ook al twee keer lezen. Mijn vraag mbt. de Hiquphon rest...
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

fgroen

Met de hiquphon heb ik geen ervaring. Ik weet dan Tone Gee er wel eens een projectje mee gedaan heeft (zijn monitor geloof ik) dus die zou je kunnen vragen.

De demping zal groter worden naarmate de weerstand kleiner is, omdat dan de beweging van het membraan meer zal worden tegengewerkt. Zonder afsluitweerstand beweegt het membraan als het ware "vrij", en zal zich hetzelfde gedragen als een passieve radiator zonder gewicht.

Ik heb wel het idee resistief loaden (zeg situatie 1) van een passief membraan (in principe gewoon de rem erop zetten) een ander effect heeft dan een gewicht aanbrengen op een passief membraan (situatie 2), omdat je daarmee de massa/veer constante aanpast, en daarmee ook de resonantie frequentie.

Electrisch equivalent: een LCR kring, situatie 1 betekent de R veranderen, de resonantiefrequentie blijft gelijk, de hoogte van de resonantie piek verandert (Q-factor van de kring); situatie 2 betekent de C vergroten, en de resonatie frequentie verlaagt. Ook de Q-factor verandert als ik me niet vergis.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

richardkrol

Dus feitenlijk is het zou dat je met een lage weerstand eigenlijk de terminals aan het kortsluiten bent en dus "de rem" erop zet en dat je met een hoge weerstand de weerstand zelf de stroom moet absorberen.....

Interessant onderwerp... :o
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Arno P

Typisch Kef vernuft, goed idee...

Walter_PPK

Het principe van een inductieve rem kun je ook toepassen op een dual voicecoil woofer. Doordat de coils achterelkaar op de vcformer zitten kan je er voor kiezen om 1 vc te gebruiken als 'rem' RDO noemen ze dat Resistively Damped Operation. Icm een gesloten kast kun je de Q afstemming beinvloeden. Meer info: http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/RDOOperation.pdf Het RDO principe blijft van de resonantie frequentie af. Alleen de Qts wordt beinvloed.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer