Welke subwoofer voor muziek en film is het beste??

Started by Tube-freak, May 5, 2005, 16:32:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ettepet

Quote from: FieroGT on May  6, 2005, 23:40:23
Dit word me allemaal teveel deze subwoofer informatie. Tijd voor een biertje.. ;D
Weet je al welk merk bier? ;D

Tube-freak

#26
Zo zeg jij ben snel met reageren.  Het blikje was nog niet eens open.
Kwam net even langs de computer op weg naar de koelkast (want het blikje was leeg) voor nieuwe bevoorading van heerlijk helder h....

nou ja je kent hem nog wel van vroeger die reclames enzo...
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

BOUBOU

@FieroGT

Ik had je willen uitnodigen voor een demo van de PC+ 20-39, maar toen ik je ervaring las met B&W vloerstaanders,  leek me dat toch niet zo'n verstandig idee.

Ik weet niet op wat voor versterking je de B&W gehoord hebt, maar ze klinken bij mij toch echt niet bonkerig.
De svs valt bij het luisteren naar cd of muziek dvd ook absoluut niet op in het geluidsbeeld.
Vraag maar aan Romulus  ;)

Mocht je het toch willen horen, dan ben je welkom.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Tube-freak

BOUBOU.  Bedankt voor het aanbod maar het liefste luister ik het op mijn eigen set en in mijn eigen woonkamer en met mijn eigen speakers zoals je misschien zal begrijpen.
Elke akoestiek en situatie is anders en het afstellen van een sub zal ook nog wel enige tijd in beslag nemen.


Ik begrijp natuurlijk wel dat ik bij sommige forum leden thuis mag luisteren maar heb natuurlijk liever hier in de kamer.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

mpj

Quote from: BOUBOU on May  7, 2005, 00:37:29

Ik had je willen uitnodigen voor een demo van de PC+ 20-39, maar toen ik je ervaring las met B&W vloerstaanders, leek me dat toch niet zo'n verstandig idee.

MvGr. BOUBOU


BouBou,

Ik zag eigenlijk nu pas dat jij ook in het bezit bent van een 20-39 plus.
Als je FieroGT en mij deze sub zou moeten omschrijven. Kijk dat ie goed is heb ik het volste vertrouwen in (ik moet er nog een paar weken op wachten) maar heeft ie eventuele plus of min punten die jij aan kan geven?

Alvast bedankt,

Marcel

Optoma Themescene H30
Loewe Aconda TV
Onkyo TX-SR702E Receiver
Onkyo DV-SP402E DVD speler
Kef Q5 Fronts
Kef Q9c Center
Kef Q1 Surrounds
SVS 20-39PC Plus
IPod 20 GB

Arno P

Koop gewoon de beste sub die je budget toelaat en calibreer deze dan op de juiste manier...

Slecht afgeregeld of slecht kwa ontwerp presteert elke sub beroerd voor film en muziek...

Groot membraan oppervlak, voldoende vermogen en minimale vervorming, of dat nu een top-sub van REL, SVS of een ander merk wordt...

My two euro-cents.. ;)

BOUBOU

Quote from: MPJ on May  7, 2005, 10:57:20
BouBou,

Ik zag eigenlijk nu pas dat jij ook in het bezit bent van een 20-39 plus.
Als je FieroGT en mij deze sub zou moeten omschrijven. Kijk dat ie goed is heb ik het volste vertrouwen in (ik moet er nog een paar weken op wachten) maar heeft ie eventuele plus of min punten die jij aan kan geven?

Alvast bedankt,

Marcel



Mijn omschrijving van de PC+ 20-39
In stereo geeft hij net dat extra stukje diepte.
Hij heeft geen last van kleuring, dit in tegenstelling tot de Rel subs.
In films zorgt hij juist voor een spectaculair voelbaar laag.
Door de houten vloer in mijn woning krijg je echt het gevoel dat "die granaat" echt 1,5 meter van je zit positie ontploft.
bass shakers heb ik voorlopig ook nog niet nodig.  ;D

Het extra detail van de ultra woofer klopt wel.
Ik heb de CS-Ultra bij Spacebass en Garmt thuis gehoord.
Vooral het stukje uit Matrix revolutions waarin die honderden machines dat gezicht vormen.
Wanneer die begint te spreken krijg je echt een drukgolf over je heen, de stem klinkt haarzuiver

Romulus kwam afgelopen donderdag langs om de CAV-180 af te leveren.
Hij bleef nog even hangen om mijn set te beluisteren.
Op een gegeven moment had hij zo iets van "ik hoor de sub niet, kun je hem even uit zetten?"
Toen heb ik de sub uit gezet, toen viel het ons op dat het allemaal toch wat kaal (minder body) klonk.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

mpj

Quote from: BOUBOU on May  7, 2005, 12:26:24
Mijn omschrijving van de PC+ 20-39
In stereo geeft hij net dat extra stukje diepte.
Hij heeft geen last van kleuring, dit in tegenstelling tot de Rel subs.
In films zorgt hij juist voor een spectaculair voelbaar laag.
Door de houten vloer in mijn woning krijg je echt het gevoel dat "die granaat" echt 1,5 meter van je zit positie ontploft.
bass shakers heb ik voorlopig ook nog niet nodig.  ;D

Het extra detail van de ultra woofer klopt wel.
Ik heb de CS-Ultra bij Spacebass en Garmt thuis gehoord.
Vooral het stukje uit Matrix revolutions waarin die honderden machines dat gezicht vormen.
Wanneer die begint te spreken krijg je echt een drukgolf over je heen, de stem klinkt haarzuiver

Romulus kwam afgelopen donderdag langs om de CAV-180 af te leveren.
Hij bleef nog even hangen om mijn set te beluisteren.
Op een gegeven moment had hij zo iets van "ik hoor de sub niet, kun je hem even uit zetten?"
Toen heb ik de sub uit gezet, toen viel het ons op dat het allemaal toch wat kaal (minder body) klonk.

MvGr. BOUBOU

AAAHHH,

Bedankt BOUBOU dit geeft me weer een stukje vertrouwen dat ik de goede keus hebt gemaakt ;) ;D

Groeten,

Marcel
Optoma Themescene H30
Loewe Aconda TV
Onkyo TX-SR702E Receiver
Onkyo DV-SP402E DVD speler
Kef Q5 Fronts
Kef Q9c Center
Kef Q1 Surrounds
SVS 20-39PC Plus
IPod 20 GB

BOUBOU

Quote from: MPJ on May  7, 2005, 12:56:18
AAAHHH,

Bedankt BOUBOU dit geeft me weer een stukje vertrouwen dat ik de goede keus hebt gemaakt ;) ;D

Groeten,

Marcel

Qua afmetingen raad ik de PCi 20-39  in een kamer t/m 20m2
De PC+ 20-39 in een kamer t/m 25m2 aan.
Met de Ultra heb ik in mijn eigen set geen ervaring.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

mpj

Quote from: BOUBOU on May  7, 2005, 13:24:35
Qua afmetingen raad ik de PCi 20-39  in een kamer t/m 20m2
De PC+ 20-39 in een kamer t/m 25m2 aan.
Met de Ultra heb ik in mijn eigen set geen ervaring.

MvGr. BOUBOU


Maakt dat uit dan?

Het voordeel van de vind ik meer dat ie nóg lager kan generen tov de PCi!
Dat ie een 525W versterker heeft is voor mij onbelangrijk omdat dat toch geen haalbare kaart is.
Of redeneer ik er dan naast?
Ik heb nl. een ruimte van 18m2!

Marcel
Optoma Themescene H30
Loewe Aconda TV
Onkyo TX-SR702E Receiver
Onkyo DV-SP402E DVD speler
Kef Q5 Fronts
Kef Q9c Center
Kef Q1 Surrounds
SVS 20-39PC Plus
IPod 20 GB

Ettepet

#35
Er is door o.a. plaatsing sub, type ommuring/vloer, gebruik van BFD, en gewenste luisternivo een groot verschil tussen wat wel/niet voldoet voor een individu/situatie.  Waar de een zwaar onder de indruk is van een simpele subwoofer in een grote ruimte, is de ander nog niet onder de indruk van een zwaar model in een kamer van 3m x 4m. (van mij mag het ook nog wel wat harder dan wat mijn Ultra/2 nu doet in 27 m2 ;))

Mariusz

Quote from: Ettepet on May  7, 2005, 14:33:57
Er is door o.a. plaatsing sub, type ommuring/vloer, gebruik van BFD, en gewenste luisternivo een groot verschil tussen wat wel/niet voldoet voor een individu/situatie.  Waar de een zwaar onder de indruk is van een simpele subwoofer in een grote ruimte, is de ander nog niet onder de indruk van een zwaar model in een kamer van 3m x 4m. (van mij mag het ook nog wel wat harder dan wat mijn Ultra/2 nu doet in 27 m2 ;))
Vinden de buren dat ook? ;)
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Tube-freak

Wat ik me afvraag eigelijk.  Zijn die SVS's subs niet een beetje heel groot dan (Meter hoog ofzo).  Kijk dat mijn broekpijpen op neer staan te wapperen bij elke explosie dat lijkt me wel lachen maar als vervolgens je projectie scherm op het zelfde ritme staat mee te waaien dat lkijkt me dan niet helemaal de bedoeling.  of misschien zie ik het verkeerd hoor (Zo een SVS woover van een meter zou dan net onde mijn projectie scherm komen dat namelijk ook ongeveer op een meter boven de grond begint).  

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Ow ik eigelijk nog een vraagje waar ik nog niet eens over na gedacht heb.
Wat is het verschil tussen zo een ground firing subwoover en een gewone met de woofer aan de voorkant ipv onderkant??  Ik bedoel ik snap dat de woofer op een andere plaats zit maar is er nog mer verschil

En wat is het verschil tussen closed box ontwerp en niet closed ontwerp (Bass reflex???).
Ik zag dat die duurdere rel's allemaal ground-firing ontwerp zijn, maar niet allemaal closed box dus daar is ook dus schijnbaar ook weer verschil in.

Heb je eindelijk je ideale speaker gevonden raak je weer compleet de weg kwijt in het subwoofer bos.
Best wel ingewikkeld zeg, die hifi hobby van ons.....

Maar ja het discusseren erover kan net zo leuk zijn als de hobby zelf, dus dat is weer leuk.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Ettepet

#39
Quote from: Mariusz on May  7, 2005, 14:36:34
Vinden de buren dat ook? ;)
Mijn buren horen zeer weinig als ik op -21 tot -23dB speel (sub vlak afgesteld), behalve bij het allerlaagste gerommel, en dat is dus behoorlijk hard.  Ik ben iedere keer verbaast hoe weinig overlast ik veroorzaak (nl: geen), ook tijdens het langdurig inspelen van mijn speakers de afgelopen weken.  35cm beton, en blijkbaar goed onderling geïsoleerd. :)

Als ik nog een subwoofer erbij zou nemen zouden ze er wel last van kunnen krijgen.  Ik speel ook voornamelijk als de buren er niet zijn, want dan kan het 'lekker hard'. ;)
---
@FieroGT:  Je bent niet de eerste die met dat soort twijfels (trillingen door sub, e.d.) komt, en het valt allemaal best mee in de praktijk.  Over de hoogte: alleen de cylinder-subs zijn zo hoog, de box-modellen zijn beduidend lager.  Closed/ported, downward/front-firing hoeft weinig uit te maken, zoals een shoot-out (tussen de Ultra/2 en de Maestro onlangs maar weer eens uitwees.

edit: Nog een linkje naar een lopend topic over de verschillen tussen downward/front-firing subwoofers: http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=210440

Tube-freak

Nog een ander vraagje.  Ik zie eigelijk bijna nergens de "gevoeligheid" (rendement)  (xx db/1w/1m).
Dit lijkt me toch ook wel vrij relevant.

ALs die woofer namelijk maar een efficientie heeft van 86db en een andere heeft 91db.
Dan kan dat ding met 86db misschien wel 250 watt vermogen hebben, en die van 91db 100watt, maar dan kan die van 91db nog steeds bijna 2 x zo hard ook al heeft ie 3 x zo weinig vermogen.

De gevoeligheid van de woofer is dus naar mijn mening belangrijker dan het aantal watts wat er in de versterker zit.  ALthans met "gewone" luidsprekers is dit wel zo.

Ik speel met een versterkertje van 2 x 35watt en dat is voldoende voor  een flinke burenruzie omdat mijn speakers 91db rendement hebben (100db wel eens gehaald, en nog steeds superstrak zonder bonken).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DA BoSS

#41
Quote from: jasperbbb on May  6, 2005, 20:50:41


voor de zekerheid net een mailtje naar SVS zelf gestuurd welke zij het meest geschikt achten voor muziek weergave: ISD, ISD/V , Plus of de Ultra 8)


Het antwoord van SVS:

Of the 3 subs you mentioned the PB12-Plus will be the most accurate and therefore the best for music, then the PB12-ISDv and then finally the PB10-ISD.  But then the prices reflect that.  Which is going to be the best choice for you is going to depend on how loud you like to listen and what kind of budget you have.  If you like to crank it up then I'd definitely recommend the PB12-Plus but if you always have it very quiet even the PB10-ISd might be plenty. 



Erik K

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Ik heb ook nog even gevraagd naar de SVS PB12-Ultra  >:D:

Hey Jasper;



The Ultra will be even more accurate but in terms of output unless you really listen at extreme levels I don't think you need the PCU from a sheer output point of view. 



Erik K

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

BOUBOU

Quote from: FieroGT on May  7, 2005, 15:06:37
Nog een ander vraagje.  Ik zie eigelijk bijna nergens de "gevoeligheid" (rendement)  (xx db/1w/1m).
Dit lijkt me toch ook wel vrij relevant.

ALs die woofer namelijk maar een efficientie heeft van 86db en een andere heeft 91db.
Dan kan dat ding met 86db misschien wel 250 watt vermogen hebben, en die van 91db 100watt, maar dan kan die van 91db nog steeds bijna 2 x zo hard ook al heeft ie 3 x zo weinig vermogen.

De gevoeligheid van de woofer is dus naar mijn mening belangrijker dan het aantal watts wat er in de versterker zit.  ALthans met "gewone" luidsprekers is dit wel zo.

Ik speel met een versterkertje van 2 x 35watt en dat is voldoende voor  een flinke burenruzie omdat mijn speakers 91db rendement hebben (100db wel eens gehaald, en nog steeds superstrak zonder bonken).


Je kunt er gewoon vanuit gaan dat ze bij SVS een versterker hebben gekozen die past bij de woofer die er mee aangestuurd gaat worden.  ;)
Mijn eigen SVS staat qua volume maar op 1/4 van de totale capaciteit, wanneer je hem harder zet komt hij ruim boven de rest van de speakers uit.
Indien je hem normaal met een db-meter afregeld heeft hij vermogen te over.

Meer vermogen wil niet zeggen dat hij direct harder gaat, maar wel dat de controle bij extreme belasting (lees explosies) van de woofer beter is.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Tube-freak

Ja al die vragen over gevoeligheid waren meer in het algemeen bedoelt hoor, niet perse voor SVS aleen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

bmateijsen

He FieroGT... heb je nog even een PM gestuurd...

Groet Bjorn

Tube-freak

PM terug gestuurd, Lijkt me een intressant aanbod.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

BOUBOU

Quote from: FieroGT on May  9, 2005, 19:51:06
PM terug gestuurd, Lijkt me een intressant aanbod.

Laat mij raden....

Een Velodyne een week thuis op proef  8)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

bmateijsen

Quote from: BOUBOU on May 10, 2005, 13:02:08
Laat mij raden....

Een Velodyne een week thuis op proef  8)

MvGr. BOUBOU

Niet zo vissen boubou ;)  O0

Bart_M