Welke subwoofer voor muziek en film is het beste??

Started by Tube-freak, May 5, 2005, 16:32:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Ik heb ongeveer de hele middag gespendeerd aan artikelen lezen op hifi.nl, velodyne website, svs website etc....
Maar ondanks alle goed bedoelde adviezen heb ik nog steeds een paar dingen niet kunnen vinden.

Hoe bepaal je hoe groot de subwoover moet zijn.  Mijn luisterdeel is bijvoorbeeld ongeveer 20m2.
Welke merken subs kunnen zowel met muziek als film goed uit de voeten.

Ik las wel op het forum dat SVS subs wel super zijn met films maar bijvoorbeeld iets minder met muziek.

Ik zoek eigelijk gewoon een sub die volledig opgaat in de rest van de muziek dus zodat je eigelijk niet merkt dat er een sub staat.  Maar met films wil ik natuurlijk wel het gevoel hebben dat er een torpedo op de buurman word afgeschoten vanuit de duikboten films.  Budget is denk tussen de 1000 en 2000 euro ergens,  mag ook eventueel 2e hands.

Ik heb al veel gelezen op diverse forums etc, maar het blijft een lastige lwestie zo een subwoofer kopen als je er nog geen ervaring mee hebt.





16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Ik heb nog eens verder zitten neuzen in forums etc...

Zou wellicht een 2e hands REL Storm of Rel strata wat zijn??
Geloof dat ik wel kon lezen uit reviews dat deze het goed doen met muziek en film.

Het liefst zou ik iets van een 2e hands Velodyne D-10 ofzo kopen omdat je daar bijna alles maar dan ook allesmee kan instellen.  Nieuw is dat denk iets te duur voor mij.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rody

Quote from: FieroGT on May  5, 2005, 21:21:39
Ik heb nog eens verder zitten neuzen in forums etc...

Zou wellicht een 2e hands REL Storm of Rel strata wat zijn??
Geloof dat ik wel kon lezen uit reviews dat deze het goed doen met muziek en film.

Het liefst zou ik iets van een 2e hands Velodyne D-10 ofzo kopen omdat je daar bijna alles maar dan ook allesmee kan instellen.  Nieuw is dat denk iets te duur voor mij.

Een Strata is erg goed voor muziek, en best leuk voor films. Natuurlijk geen SVS, maar toch zeker niet slecht ofzo.

Tube-freak

Ik houd eigelijk wel van een wat meer laid-ed back geluid.  De muren hoeven niet uit de fundering te trillen ofzo.
Ik heb liever een wat subtielere subwoover dan eentje die keihard staat te knallen.

Ik zoek gewoon eentje waarvan je niet merkt dat ie er staat maar geheel op gaat in de rest van de speakers.
Dus gewoon volledig opgaan in het geheel zeg maar, anders krijg je het idee dat je naar een apart iets aan het luisteren ben en ik denk dat ik dat niet echt wil.  Wat ik zo op reviews las was dat die REL Strata en storm daartoe wel in staat zijn.  heb ze uiteraard niet gehoord ofzo, maar wel HEEEEL veel reviews op audioreview.com gelezen, en daar kwamen een paar dingen telkens naar voren:

- Goed integreerbaar met veel verschillende speakers
- Zeer Goed met muziek (DVD's)
- Kan goed meekomen met films maar mist het echt harde knallen van sommige anderen subs.

Weet iemand het verschil eigelijk tussen de REL Storm en de Rel Strata??  Ik geloof dat de Storm weer net een stapje hoger is, maar weet het niet zeker.  Specificaties lijken me ongeveer gelijk maar dat zegt natuurlijk niets.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

Ik las nog iets intressants bij die REL's. DIe hebben ook een HI-input zodat je hem gewoon op je stereo versterker kan aansluiten.  Ik wist niet eens dat dat mogelijk was.  Ik dacht dat je altijd een subwoover ingang moest hebben maar blijkbaar kan je ook gewoon op je standaard stereo setje een sub zetten.  Tenminste die REL's in elk geval wel.  Weet natuurlijk niet of andere merken dat hebben want ik heb niet zo veel verstands van Subs.   Maar dat betekent volgens mij dus ook dat je het Bass-management omzeilt (mits aangesloten via HI inputs) en je er ook profijt van hebt als je een cd-tje opzet op je gewone cd speler? of zie ik dat verkeert????

Had ik dat maar eerder geweten........

Maar wat ik bij de Velodynes DD series dan weer zo mooi vind is dat ie ultra tweakable zijn en dat je ze door kan lussen met elkaar als je er meer dan 1 wil.

Nou ik heb in elk geval nog een hoop studies te doen de komende tijd wbt subwoofers.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DA BoSS

Ben op dit moment een Strata III aan het testen.
Wat je schreef over de REL klopt allemaal!  ;D
bij mij heb ik niet door dat ik een sub heb aanstaan, door de high-input heb je er ook profijt van met cd'tjes, het lijkt net of de output van je fronts in het laag verlengd worden. aparte stand op de REL voor films, en in mijn ruimte (25m2) genoeg bang for the buck  8)

verschil tussen de REL Strata en Storm is vooral het vermogen: de storm heeft meer vermogen & grotere kast . Lijkt me dus geschikter voor grotere ruimtes...

als je even bij de tweedehands sectie kijkt zie je Strata III te koop voor 550,- incl high/low kabels! (van Rody)

Groet, jasper
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Tube-freak

Ja er staan meerdere strata III's te koop, zeg maar tussen de 450 en 600 euro zo een beetje.
Als jij hem aan het testen ben kan je me dan vertellen hoe je meerdere REL's op elkaar aansluit.

Bijvoorbeeld als je er 2 wil hebben kan je ze dan doorlussen ofzo??
Zag trouwens dat het verschil tussen Srata en storm het type kast is: gesloten vs basreflex.  En die storm had 4 geheugen settings geloof ik maar die Strata heeft dat volgens mij ook als je de manual moet geloven.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DA BoSS

#7
vergeet niet naar welk type je aan het kijken bent:
de nieuwe strata heeft wel een afstandsbediening en geheugen settings, de strata III heeft gewoon nog knoppen (en de oude Storm volgens mij ook) ;)

wat betreft doorlussen: er is geen standaard doorlusmogelijkheid op de Rel Strata III aanwezig. wat wel kan is als je zoals mijn processor 2 sub poorten heeft er op allebij een aansluiten (Rotel RSP 1066). Of wat waarschijnlijk ook wel kan is een Y-stukje gebruiken voor de LFE. Alleen kom je dan volgens mij in de knoei met de high-end neutron kabel... :(

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Tube-freak

Volgens mij kan je met de REL Storm (5?) wel 2 sub woofers aansluiten via de neutrik kabel.  Die kan je namelijk mono aansluiten via een balanced connector.  Maar ik heb voor de zeker heid maar een email gestuurd naar de importeur.

Als ik binnekort weer eens tijd heb dan wil ik toch wel eens voor de grap zo een sub woofer proberen.

Groeten
Marc
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

mpj

FieroGT,

Zelf zit ik nu in de Powerbuy van SVS, met een een 20-39PC Plus uitvoering.
Zelf ben ik ook een muziek liefhebber dat is de reden dat ik voor deze plus heb gekozen.
Het moet namelijk een "alleskunner" zijn.
Ik heb em dus nog niet maar heb wel het volste vertrouwen in dat het een toppertje is!!

Groeten,

Marcel
Optoma Themescene H30
Loewe Aconda TV
Onkyo TX-SR702E Receiver
Onkyo DV-SP402E DVD speler
Kef Q5 Fronts
Kef Q9c Center
Kef Q1 Surrounds
SVS 20-39PC Plus
IPod 20 GB

Ettepet

#10
Er zijn een redelijk aantal opties voor je, waarvan een aantal over internet.  SVS heeft een aantal subwoofers die duidelijk muzikaler zijn dan de rest van hun aanbod, en die ik niet zo gauw geslagen zie worden in de door jou genoemde prijsklasse.  Ik doel op SVS-subwoofers met een Ultra-driver, zoals de PC-Ultra, de PB12-Ultra en de PB12-Ultra/2.  De laatste kost bijna 2000 euro* in de zwarte uitvoering (heb 'em zelf ;)).  Een andere optie is de UFW-10 of (binnenkort) UFW-12, beiden van www.av123.com.  Ik noem deze opties omdat je dan iets beter in kunt schatten waar onze lokale (dure) markt het in veel opzichten tegen aflegt binnen jouw budget.  Er zijn vast alternatieven te vinden....  zelfbouw komt bij me op, lol..... ;D
---
* in een powerbuy met minimaal 5 deelnemers. (=edit)

DA BoSS

De PB12-plus en PB12isd/v zijn toch gebouwd met dezelfde driver?
zijn die in jullie mening dan ook goed geschikt voor muziek??? ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

mpj

Ja daar kan ik nog een uitspraak over doen.

Ettepet waarschijnlijk wel aangezien hij nu al een SVS heeft staan.

However, Ik heb toch een scala aan reviews gelezen waarbij de Plus driver ook regelmatig wordt geprezen om zijn muzikale inlevingsvermogen :D
Optoma Themescene H30
Loewe Aconda TV
Onkyo TX-SR702E Receiver
Onkyo DV-SP402E DVD speler
Kef Q5 Fronts
Kef Q9c Center
Kef Q1 Surrounds
SVS 20-39PC Plus
IPod 20 GB

Tube-freak

Ik vind die SVS subs eigelijk een beetje groot,  normaal zijn ze al groot maar die cylinders van ze zijn geloof ik een meter de lucht in ofzo dat is wel erg groot.

Eigelijk zoek ik dus ook eentje die je Met Hi-level en Low-level kan aansluiten, heb je er tenminste ook nog wat aan als je een plaatje opzet of een cd-tje of via digitenne (of wellicht ooit eens een keer HDTV) een filmpje meepakt etc etc...

En dan verder moet het een sub zijn die goed integreerd met mijn speakers en ik moet niet het gevoel hebben dat ik naar een losse subwoover en een losse speaker luister.  Nu zal dat in somige gevallen misschien wenselijk zijn maar ik weet nu al 100% zeker dat ik me daar aan ga dood ergeren dus het moet een sub zijn die opgaat in het geheel en niet eentje die lekker hard staat te bonken.  Als er hier een speaker gaat bonken gooi ik hem meteen door het raam naar buiten, dus dat geld ook voor subs (Ik praat uit ervaring met B&W vloerstaanders, dus ik weet in elk geval wat ik NIET wil).

Ja verder het liefst eentje die eventueel kan worden uitgebreid met een 2e Sub, weet niet of het ooit nodig zal zijn, maar je kan het maar hebben.

Tot nu kwam die REL Storm daarvoor in aanmerking maar weet natuurlijk niet of er nog meer merken zijn, ongetwijfeld wel.   Maar ik wil het wel eerst even een paar dagen uitgebreid thuis proberen voor ik het koop dus zo een SVS kopen dat word dan al erg lastig.

ALs ik een SVS kan lenen (Met Hi + Lo inputs) van iemand dan zeg ik er natuurlijk geen nee tegen.
Ik heb namelijk geen zin om na een paar maanden tot de conclusie te komen dat het toch niet helemaal is wat ik zocht (Rara waarom staan er zoveel SVS's te koop 2e hands...).




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DA BoSS

thanks  :D

voor de zekerheid net een mailtje naar SVS zelf gestuurd welke zij het meest geschikt achten voor muziek weergave: ISD, ISD/V , Plus of de Ultra
update volgt ;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Tube-freak

#15
Jongens TOP gear begint en Jorinde de snol ook straks dus ik moet gaan.
Blijf vooral posten die goede ideeen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Ettepet

Quote from: jasperbbb on May  6, 2005, 20:03:14
De PB12-plus en PB12isd/v zijn toch gebouwd met dezelfde driver?
zijn die in jullie mening dan ook goed geschikt voor muziek??? ???
Nee, de indicatie "ultra", "plus", en "isd" slaan op drie verschillende soorten drivers (uitgebreide uitleg daarover op hun site).

De mensen van SVS zullen waarschijnlijk aangeven dat hun subs allemaal muzikaal zijn (heb ze nog niet anders horen zeggen), maar in de praktijk blijkt hun "ultra"-driver duidelijk een klasse beter.  Deze driver is niet alleen krachtiger maar ook vooral sneller bij wisselingen in basgeluid (denk bijvoorbeeld aan de "texture" bij het wegrijden van de auto van Mr Incredible op weg naar zijn huwelijk, de "ultra" laat hier veel meer details horen).

mpj

Ettepet,

Heb je ook weleens een plus uitvoering gehoord?
Of maak je deze vergelijking grotendeels op basis van een isd uitvoering?

Groeten,

Marcel
Optoma Themescene H30
Loewe Aconda TV
Onkyo TX-SR702E Receiver
Onkyo DV-SP402E DVD speler
Kef Q5 Fronts
Kef Q9c Center
Kef Q1 Surrounds
SVS 20-39PC Plus
IPod 20 GB

Ettepet

#18
Quote from: MPJ on May  6, 2005, 21:40:48
Heb je ook weleens een plus uitvoering gehoord?
Of maak je deze vergelijking grotendeels op basis van een isd uitvoering?
Voor de PB12-Ultra/2 had ik de PB12-Plus/2, daarvoor de Yamaha YST-SW800.  De Ultra/2 en de Yamaha zijn de enige subs waar ik ooit echt enthousiast over was, of (in het geval van de Ultra/2) nog ben.  De Yamaha vond ik voor ik met SVS in aanraking kwam SUPER! :D  Met de Ultra/2 heb ik datzelfde gevoel weer, maar dan (minstens) 4 klasses hoger. O0

DA BoSS

Kan je uitleggen waarom je niet zo te speken was over de plus?
Vond je hem te langzaam? Of niet muzikaal genoeg? Of integreerde die bij jou niet zo lekker met je front speakers ofzo?
en wat heb je extra bij de ultra? Meer tweaks, meer power, meer laaaag?


High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Bolle

Even wat reacties op deze thread.

1) De REL zijn inderdaad ontworpen voor tegelijk aansluiten van high-level als ondersteuning en daarnaast low-level voor LFE. Je kan geloof ik per input de gain etc instellen. SVS heeft dit niet, ze verwachten dat je of low-level of high-level aansluit, is ook maar gain instelling. Ondanks dit zijn er mensen die een SVS met beide inputs tegelijk gebruiken, zie de links op mijn SVS thread in deze rubriek.

2) Ik weet niet hoe oud de plus en Ultra van Ettepet zijn, maar ik begrijp dat SVS enige tijd geleden de drivers heeft veranderd, de Ultra is wederom een stuk beter geworden, maar de huidge Plus schijnt nu in de buurt van de 'oude' Ultra te komen. Zal even moeten zoeken naar de link waar dit werd verteld.

Groet,
Menno
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Ettepet

#21
Jongens, iets beter lezen graag.  De één in dit topic, een paar reacties terug, de ander op de SVS-site (de Plus/2 bestaat amper 2 jaar, en de Ultra/2 net 1 jaar, de driverwisselingen zijn 3 jaar geleden gebeurt). ;)
--
edit: preciese jaartallen erbij gehaald... :)

Bolle

Ettepet,

even gechecked, je hebt gelijk, de driver wisseling is langer geleden gebeurt dan ik dacht, excuses voor de verwarring. Ben zoveel subwoofer informatie in me aan het opzuigen de laatste paar dagen dat niet alle informatie 100% accuraat blijft hangen.

Verder weet ik van de REL's dat over de 'dubbele' aansluiting al wat gezegd was, wou alleen even erop wijzen dat blijkbaar voor SVS ook mogelijk is hoewel ze er begrijp ik niet echt voor ontworpen zijn.

Groet,
Menno
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Tube-freak

Dit word me allemaal teveel deze subwoofer informatie. Tijd voor een biertje..  ;D
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Ettepet

Quote from: verschuur on May  6, 2005, 23:29:10
even gechecked, je hebt gelijk, de driver wisseling is langer geleden gebeurt dan ik dacht, excuses voor de verwarring. Ben zoveel subwoofer informatie in me aan het opzuigen de laatste paar dagen dat niet alle informatie 100% accuraat blijft hangen.
Ik ken dat, ik ben ook een spons van informatie, maar vraag me niet altijd waar het ook alweer stond... ;)

QuoteVerder weet ik van de REL's dat over de 'dubbele' aansluiting al wat gezegd was, wou alleen even erop wijzen dat blijkbaar voor SVS ook mogelijk is hoewel ze er begrijp ik niet echt voor ontworpen zijn.
Zou heel goed kunnen dat de SVS'en niet voor dit soort toepassingen (=gelijktijdige dubbele aansluitingen) bedoelt zijn, net als dat ze geen balanced in/uit hebben.  Bijna niemand die het gebruikt, en de kosten worden zo nog wat verder gedrukt (de PB10-ISD mist bewust nog een aantal features).  Ik vind het persoonlijk nog steedsl ruim voldoende voor wat ik er mee wil.