Google Web Accelerator

Started by B.J., May 5, 2005, 13:15:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.J.

Google heeft zijn nieuwe dienst, Google Web Accelerator, beschikbaar gemaakt voor het grote publiek. Door middel van een plugin zorgt de gebruiker ervoor dat zijn of haar internetverbinding via de servers van het bedrijf gerout wordt. Naast het voordeel dat de verbinding van Google met de rest van de wereld vele malen sneller is dan die van de gemiddelde thuisgebruiker, hoeft de zoekmachine alleen maar de laatste wijzigingen te downloaden van de gewenste pagina, omdat er al een versie beschikbaar is in het cache-geheugen. Daarbij houdt de plugin nauwlettend de bewegingen van de muis in de gaten en probeert te voorspellen welke hyperlinks aangeklikt gaan worden, zodat het alvast de pagina kan gaan beginnen met laden. Dit alles resulteert in een snellere presentatie van de gewenste websites. Deze nieuwe dienst kan de privacy-aanklachten weer nieuw leven inblazen. Critici hebben de zoekmachine al meerdere malen beschuldigd van het schenden van de privacy van haar gebruikers met Gmail en Desktop Search. Nu de internetsurfer al zijn of haar dataverkeer via de server laat lopen, kan Google ten alle tijde dit controleren en verwerken. Vanzelfsprekend stelt het bedrijf de gebruiker gerust met de mededeling dat er uiterst zorgvuldig met persoonlijke informatie wordt omgegaan.

bron: http://www.tweakers.net/nieuws/37209#reacties

Ik heb hem net geinstalleerd en tot nu toe merk ik geen verschil.
Meer mensen die dit al testen?

Erik

Zat er wel aan te denken. Maar omdat alles nu al zo snel laad, zie ik niet echt nut om dit te testen. Maar het zou best wel eens een mooie oplossing kunnen zijn op sommige sites.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

NeonKnight

Ik vind het een beetje "big brother"(de Orwell-variant, niet dat vreselijke TV programma...).
Persoonlijk zou ik het niet snel doen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Erik

#3
Zo dit ziet er niet goed uit voor webaccelerator getuige dit bericht van tweakers.net

-------------------------------

Nadat eerder deze week de bètaversie van Google Web Accelerator online ging, is er een stroom van klachten binnengekomen over de functionaliteit van de dienst, aldus eWeek. Gebruikers van verschillende fora hebben gemeld dat ze webpagina's uit het cache ophaalden die de gebruikersnaam van een ander bevatte. Dit is een serieus beveiligingslek, omdat op deze manier gegevens die een ander ingevoerd heeft door een gebruiker van Web Accelerator kan worden opgevraagd. Een woordvoerder legde uit dat dit echter minder erg is dan dat het lijkt. Hoewel de informatie van de gebruiker beschikbaar is, kan niet als die gebruiker gehandeld worden, omdat het hier alleen gaat om een webpagina en niet om een sessie of cookie met authenticatie-gegevens.

Een tweede probleem komt onder andere voor bij de producten van 37Signals LLC. Door op een link te klikken kunnen klanten functies uitvoeren als het verwijderen van records en accounts. Het bedrijf heeft verschillende klachten binnengekregen van gebruikers die onbedoeld hun account hebben gesloten omdat Web Accelerator dacht dat ze van plan waren om op die link te klikken en dat alvast voor hen deed. Google verdedigde zichzelf met de mededeling dat dit komt omdat de producten zich niet aan de webstandaard houden en dat daardoor zijn plugin onbedoeld deze actie uitvoerde. Desalniettemin belooft het bedrijf in overleg te gaan met de bedrijven over hoe Web Accelerator verbeterd kan worden in combinatie met hun websites. Tot die tijd kunnen ervaringen op ons forum worden
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill