Meet&Greet bij Ettepet

Started by Spacebass, May 1, 2005, 22:15:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Zoals in de rocket thread vermeld  O0

markvl

En na de belangrijkste foto's nog wat additionele informatie... :P

De deelnemers:

Onix Rocket RS850:
# System: Multi-way, six-driver direct-radiating system, vented enclosure with two rear-firing flared ports
# Drivers: Vifa Ring Radiator tweeter, four custom 5.25" long-throw aluminum cone woofers, one custom 4" aluminum cone midrange
# Crossover: Tweeter at 6.0kHz, progressive array, variable slope
# Frequency Response: Coming soon
# Impedance: 6 Ohms nominal
# Efficiency: 90.5dB (@ 1 watt / 1 meter)
# Dimensions: 45.5" H x 15.6" D x 11.8" W
# Weight: Ship weight 100 lbs each; 200lbs/pair

Onix Reference 1:
# System: 2-way rear-vented bookshelf loudspeaker
# Drivers: (1) Atohm 5.25" mid-bass woofer, (1) Vifa XT Concentric Ring Radiator
# Crossover: 4th Order
# Frequency Response: 42 Hz - 35 kHz (+/- 3 dB)
# Impedance: 4 Ohm
# Efficiency: 88 dB
# Dimensions (WxDxH): 8" x 11" x 14.5"
# Weight: 48 lbs. / pair
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Ettepet

#2
Tjonge, al een heel topic! :o

Mijn pc was een beetje brak, enz., leuk om zo binnen te vallen.. ;D 8)
---
Gebruikte apparatuur:

- Pioneer AX10
- Philips DVD951
- Optisch kabeltje
- standaard speaker-kabel (2-3 euro / meter)

Nadat ik de afgelopen 18 dagen mijn speakers (grotendeels) ingespeeld heb, en heb genoten van (vooral) de surround-mogelijkheden, was er dan vandaag een meeting bij mij thuis.  Het idee was om een oordeel te vellen over twee Onix/AV123 speakers, te weten: de RS 850's en de Reference 1's.

Waar ik dus >95% heb geluisterd naar (M.C.A.C.C.) gecorrigeerd geluid, werd er tijdens de meeting vrijwel puur "Direct" gespeeld, dus zonder enige correctie en/of subwoofer.  Het werd al vrij snel duidelijk dat de Philips dvd-speler een te zwakke schakel in de gebruikte setup was om de uitersten van de versterker/speakers af te tasten.  Vooral het midden en hoog waren in stereo niet opgewassen tegen het kritische luistervoer wat werd aangeboden.

Ook de opstelling van de RS 850's zal waarschijnlijk zijn duit bijgedragen hebben om niet optimaal te kunnen genieten, iets wat toch altijd enige tijd zal gaan kosten.  Het laag van de RS 850's, daar waren de aanwezigen het wel over eens, was zeer behoorlijk, en de potentie van de rest (midden/hoog) was, zover ik de meningen aftastte, veelbelovend.

De Reference 1's klonken meteen indrukwekkend, waarschijnlijk ook vanwege de kleinere omvang en de ervaren hand van Markvl, die ze met enige zorg (naar mijn mening) prima opstelde.  Onvoorstelbaar wat voor een geluidje zulke kleine speakers al kunnen maken.

Ik vond het (afgezien van het zeer gezellige samenzijn O0) een leerzame ervaring, en kan meteen op zoek naar een betere cd/dvd-speler... :D
---

Heb zojuist mijn speakeropstelling enigszins aangepast, en gemerkt dat ik de weergave met M.C.A.C.C. nog steeds SUPER vind, grappig, omdat met dezelfde apparatuur -zonder correctie- er toch duidelijk mankementen waren. :)

Ondanks de beperkingen in de afspeelapparatuur maakten beide speakers behoorlijk wat indruk op de bezoekers, kreeg ik het idee, iets wat mij zelf ook al was overkomen.  (als het niet zo is vertel het gerust ;))

markvl

Hierbij mijn indrukken van de sessie.

De gespeelden:
Hugh Massekela - Freedom train
Marcus Miller - (nr 8 van de cd)
Donald Fagen - Trans-Island Skyway
Dead can dance - Indus
Allison Krause & Union Station - It doesn't matter
Foreplay - Bali run

en om ons wakker te schudden fragmenten uit:
The Incredibles
The haunting
Jurassic Park III
Minority report

De ondergaanden:
Ettepet
Spacebass
GerritZ
HarryHT
Robbo
Markvl

Na Robbo opgehaald te hebben en vanuit Den Bosch via Zandvoort naar Delft te zijn gereden (ander verhaal...) arriveerden we tegen twee uur bij Ettepet.
De anderen waren reeds gearriveerd, dus zowel apparatuur als kamer waren voorverwarmd.

Nadat diverse combinaties van afspeelapparatuur en aansluitingen de revu waren gepasseerd kon het serieuze ( :P ) luisteren beginnen.
De eerste conclusie is dat de 850's nog wat beter geplaatst kunnen worden.
Het stereo beeld mist stabiliteit en het geluid plakt snel aan een speaker.
De gebruikte units eisen een zorgvuldig uitproberen van posities en 'toe-in'.
Dit is iets wat ik zelf bij het opstellen van mijn Ref1's ook het ondervonden.
Ik was een paar weken bezig om een opstelling te vinden die 'klikt'.
Maar als je eenmaal de juiste positie hebt gevonden valt alles op zijn plaats en het je een mooi drie-dimensionaal beeld.

Dit vormde echter geen probleem om het karakter van de speakers te leren kennen.
Ik ben onder de indruk van de prestaties van de 850!
Het karakter was zeer herkenbaar als familie van de Ref1.
De vifa tweeter zorgt voor een 'briljant' hoog dat precies doorgeeft wat er in de hele keten voor de speaker gebeurt.
Scherpe kantjes van de opname worden niet veel bijgeslepen.
Het zelfde gaat in zeker mate op voor het midden.
Wat hoort bij een speaker van dit formaat is een diep en krachtig laag. En dat is er ook.
Zeker voor muziek heb je denk ik je sub er niet bij nodig.
In vergelijking met de B&W 804N die ik lang heb gehad is de 850 vooral directer.
De B&W speelt vooral mooi, terwijl de 850 meer rechtstreeks speelt.
Het is dus denk ik geen speaker die iedereen zal aanspreken.
Maar als het geluid je ligt heb een fantastische speaker voor het geld.

Conclusie:
Een speaker die zowel muziek als HT aankan op een niveau dat ver boven zijn prijs ligt.
Deze speakers kunnen nog heel wat apparatuur-upgrades mee.
Kortom: prima koop!

Oh ja, de prijzen:
Onix Rocket RS850: $2000,- per paar
Onix Reference 1: $1200,- per paar voor de Rosewood versie (die ik heb) of $1500,- voor pianolak of BEM
Meer informatie op de AV123 website
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Spacebass

#4
Inleiding
Na het enorme enthousiasme van Ettepet en de gezellige ontmoeting tijdens de demo's in de Doelen, werd onvermijdelijk mijn aandacht getrokken door het hele achtergrondverhaal van dit merk.

Ik had er nooit van gehoord en dus ook nog nooit beluisterd. Mja als iemand enthousiast raakt, dan is het sowieso nooit verkeerd om je open te stellen dat er nog meer in de wereld te koop is dan hetgeen je kent. Je weet tenslotte maar nooit. Dus Harry stuurde mij een PM om af te spreken om bij Edwin langs te gaan, nadat wij ergens op een terrasje in Delft wat voedsel en drankjes tot ons genomen hebben..tja de prachtige vrouwtjes die met dit weer ineens te voor schijn komen hebben we zo min mogelijk lastig gevallen, want voor je het weet ben je de luistersessie vergeten  ;D

Conclusie
Laat ik eerst maar eens mijn simpele conclusie neer zetten:
Voor het "luttele" bedrag dat deze speakers kosten, heb ik geen enkel bekend merk gehoord dat dit weet neer te zetten. Als er iets in de buurt komt dan spreken we echt over minimaal het 1,5 tot het 2 voudige.

Is dat een compliment?
Absoluut!

Ondanks mijn geklaag over de eenvoudige speler die bij ettepet als bron dient, hoor je gewoon de enorme potentie wat deze speaker in zich heeft. Ik ben niet zo snel onder de indruk, maar zet de prijs er naast en ik zou hem zo aanraden aan mensen die voor een nog betaalbare bedrag de fullrange ervaring willen hebben. Ik denk dat mensen die bereid zijn om tussen de 800 en 1600 euro per speaker willen neertellen eerst deze speakers ook een kans moeten geven.

Luistertest
Omdat ik mijn CD's het beste ken zal ik daar maar wat over vertellen.

Als eerste de op het forum bekende en gangbare  luistertest CD's:
Hugh Masekela: Stimela
Haugtussa: Haugtussa

Ik heb gewoon echt het gevoel dat de tekortkomingen grotendeels door de gebruikte bron komen dus echte conclusies qua ruimtelijke afbeelding en plaatsing zijn heel moeilijk op hun waarde te beoordelen..ik kan het niet anders uitleggen. Pas als ik ze bij mij thuis heb mogen beluisteren, kan ik daar iets zinnigs over zeggen. (dus ettepet!)  >:D

Ook vraag ik mij af of de receiver van Ettepet het allemaal wel trekt, want af een toe vond ik het wat afgeknepen klinken, vooral bij muziekstukken die echt vermogen nodig hebben om goed weergegeven te worden. Af en toe zelfs te korrelig. Maar het was voor mij vrij duidelijk dat het niet door de speaker kwam, of ik moet mij wel heel erg vergissen, wat uiteraard op een vreemde set in een onbekende ruimte, heel goed mogelijk is.

Muziektest
Wat wel goed te beoordelen was is de muzikale definitie die de speaker laat horen door alle facetten van een nummer weer te kunnen geven.
Daarvoor heb ik een CD van Marcus Miller meegenomen : M2 het beluisterde nummer heet overigens: It's me again

Bij veel speakers (ook de mijne) heb ik in het laag wel eens dat de verschillende lagen net iets te veel smeren en in elkaar opgaan, of juist weer te veel ruimte hebben waardoor het samenspel verloren gaat. Deze speaker liet alle muzikale lagen perfect horen zonder op muzikaliteit in te boeten. Ik heb zelfs een aantal zaken gehoord die ik thuis (wellicht de akoestiek) nooit gehoord heb. Heb niet de wooferklapperaars uitgekozen maar juist een nummer wat veel ingewikkelde lagen in zich heeft, de speaker liet ze verbazingwekkend geheel in takt.

Okee: Wat let mij deze speakers te bestellen!
Een test met een goede bron, uitgezochte bekabeling en in mijn eigen ruimte.
En dan niet voor een dag, maar minimaal een week!
Mijn interesse in andere speakers is lange tijd nooit op de proef gesteld, maar voor dit bedrag en zoveel potentie, tja waarom niet eens uitproberen  ;D Het enige waar ik bang voor ben is de autoriteit... dat is iets wat behoorlijk belangrijk vind...een speaker die naast bigbands ook subtielere Jazz, ritmische funk/fusion en felle percussieve instrumenten aan kan en even belangrijk: wat gaat het doen in direct vergelijk op HT geweld gebied met mijn huidge speakers? Het verschil in prijs wil ik naast mij neer kunnen leggen, want daar gaat het mij persoonlijk niet om, hoe goedkoper kwaliteit te verkrijgen is hoe beter!  ;)

Jongens ik vond het reuze gezellig en verrassend en het etentje achteraf was zondermeer geslaagd wat mij betreft!

Ettepet

#5
Markvl en Spacebass, bedankt voor jullie mooie woorden over deze speakers, en jullie kritische blik oor.  Fijn om te horen dat de speakers zo goed bevielen, al zou ik graag zien dat we het geheel nog eens overdoen met betere middelen.  We moeten maar eens kijken hoe dat te regelen valt, het verslepen van mijn speakers is met 45 kilo / stuk toch een beetje een drempel. :D ;D

@Spacebass:  Ik moest erg lachen af-en-toe om bovenstaand verhaal!  In je enthousiasme klinkt het soms alsof je aandelen hebt in Onix/AV123, of dat ik je slinks grote sommen geld heb gegeven.  (dat laatste kan ik in elk geval ontkrachten, omdat mijn financiële reserves niet toereikend zijn op dit moment, lol.. ;D)  Zonder dollen, beide producten (Rockets en Reference) zijn voor Nederlandse begrippen extreem voordelig geprijst, en dat straalt er aan alle kanten vanaf.  Ik ben persoonlijk zéér blij dat ik het risico heb genomen. 8) O0 O0 O0

Spacebass

#6
Tja, het is anders dan wat ik thuis gewend ben en het risico bestaat gewoon dat je soms "anders" tijdelijk beter vind! Vandaar dat het "thuis luisteren" voor langere tijd als enige uitsluitsel kan bieden ;)

Maar ik zou ze zonder nadenken willen vergelijken, en dat zegt al een hoop! en geloof mij dat ik tijdens muziekbeursen met veel duurdere bronnen/amps al menig speaker voorbij ben gelopen  ::)

Ettepet

Quote from: Spacebass on May  1, 2005, 23:52:21
Maar ik zou ze zonder nadenken willen vergelijken, en dat zegt al een hoop! en geloof mij dat ik tijdens muziekbeursen met veel duurdere bronnen/amps al menig speaker voorbij ben gelopen  ::)
Ik moest meteen aan Gollem denken:  It's MY Precious!! :P ;D ;)

markvl

Quote from: Ettepet on May  1, 2005, 23:45:42Zonder dollen, beide producten (Rockets en Reference) zijn voor Nederlandse begrippen extreem voordelig geprijst, en dat straalt er aan alle kanten vanaf.  Ik ben persoonlijk zéér blij dat ik het risico heb genomen. 8) O0 O0 O0
Volkomen mee eens!!!

En zoals gezegd: zodra ik de 5 resterende Ref'jes binnen heb komt er een vervolg bij mij thuis.
@Ettepet: breng jij dan 2 850's mee?  ;)
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Spacebass

#9
Nou maar hopen dat ze geen inhalige Nederlandse importeur krijgen die tig redenen heeft waarom ze hier 180% meer moeten kosten ::) ;) anders krijg je weer van die regeltjes dat ze niet meer rechtstreeks aan de consument leveren  :(

Ettepet

*gelijk zijn UFW-12 + 2x RSS 300 bestelt*

VlisChris

Quote from: Spacebass on May  2, 2005, 00:20:25
Nou maar hopen dat ze geen inhalige Nederlandse importeur krijgen die tig redenen heeft waarom ze hier 180% meer moeten kosten ::) ;) anders krijg je weer van die regeltjes dat ze niet meer rechtstreeks aan de consument leveren  :(

Daar zijn altijd uitweggetjes voor te vinden ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GerritZ

#12
Ik heb opzich niet veel toe tevoegen aan Mark en Space.

Persoonlijk zou ik ze ook graag een keer beluisteren met andere electronica.

Het is een beetje jammer dat we niet wat meer gespeeld hebben met de opstelling.
Het geluid kwam niet echt los van de speakers (bron waarschijnlijk) en ik vond de stage
wat rommelig, het was wel te volgen maar ik miste veel plaatsing, waar dit aan heeft
gelegen zal moeten blijken in een vervolg.

Tonaal vind ik deze speakers erg mooi, er stoorde me niet echt iets, zit een mooi hoog en midden gebied in deze speaker.
Qua geld kun je ze vergelijken met de bv de B&W 700 serie of Kef's XQ serie.
Dan hoef ik niet meer zo lang na te denken wat ik zou kopen als ik dit budget had.


Gerrit

Harry HT

Quote from: Ettepet on May  2, 2005, 00:36:24
*gelijk zijn UFW-12 + 2x RSS 300 bestelt*
;D ;D ;D ;D

Hallo,

Ik vond het gisteren ook gezellig. Leuk om een keer kennis te maken met Markvl & Gerritz  :)

De speakers van Ettepet vond ik indrukwekkend klinken, eigenlijk best wel machtig  8)
Prachtig was het om te zien hoe de reeks woofers aan het werk werden gezet door het opgeschroefde volume. Maar goed over de kwaliteiten van de speaker is al genoeg geschreven.

De speakers van Markvl vond ik verassend mooi klinken, klinken heel anders dan de vloerstaanders. Je verwacht niet veel bas bij het zien van deze speakers wanneer deze staan opgesteld naast de (machtige) vloerstaanders, maar niets is minder waar. Tevens viel me ruimtelijkheid van deze speakers op  8)

Ettepet bedankt voor je gastvrijheid en doe de groeten aan de buurvrouw (die blonde)  O0

Gegroet,

Harry

p.s. foto van de Rss300  :D
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

GerritZ

Quote from: Harry HT on May  2, 2005, 13:40:52
Ettepet bedankt voor je gastvrijheid en doe de groeten aan de buurvrouw (die blonde)  O0


Wat heb jij gezien wat ik niet gezien heb ?  ;D

Was er nog eerder...............


Gerrit

Ettepet

Quote from: GerritZ on May  2, 2005, 08:57:30
Dan hoef ik niet meer zo lang na te denken wat ik zou kopen als ik dit budget had.
Arme jongen, ik neem ze wel een keertje mee, voor op je Theta II.. ;D

Enne, mijn buurmeisjes trouwfoto staat op een van de foto's... :)

Harry HT

Quote from: Ettepet on May  2, 2005, 14:30:49
Enne, mijn buurmeisjes trouwfoto staat op een van de foto's... :)
Nee, die niet  :) Eentje met lang blond haar, toen ik met Spacebass op de gang liep kwamen we haar tegen. :-*

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

GerritZ

Quote from: Ettepet on May  2, 2005, 14:30:49
Arme jongen, ik neem ze wel een keertje mee, voor op je Theta II.. ;D

Enne, mijn buurmeisjes trouwfoto staat op een van de foto's... :)

Ik dacht dat je het nooit zou zeggen  ;D

Maar zonder dollen wanneer je wat zoekt binnen deze prijsklasse (en daarboven) zou ik ze zeker meenemen.

Dat doe ik ook zeker, ga de komende tijd ook veel beluisteren en wil deze ook nog een keer weer beluisteren.


Gerrit

FrankB

Quote from: Harry HT on May  2, 2005, 14:41:58
Nee, die niet  :) Eentje met lang blond haar, toen ik met Spacebass op de gang liep kwamen we haar tegen. :-*

Harry zag weer een paar andere tweeter's lopen hoor  >:D

Maar leuk verhaal! Gezelligheid is weer op en top en gaat telkens weer hand in hand met leerzame bezigheden met betrekking tot onze hobby!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

GerritZ

Quote from: FrenkB on May  2, 2005, 15:08:39
Harry zag weer een paar andere tweeter's lopen hoor  >:D

Maar leuk verhaal! Gezelligheid is weer op en top en gaat telkens weer hand in hand met leerzame bezigheden met betrekking tot onze hobby!

Tweeters??? Woofers bedoel je  ;D

Spacebass

Ik heb overigens The Incredibles vandaag bekeken en misschien moet ik ettepet eens een keertje uitnodigen  ;)

Ettepet

Quote from: Spacebass on May  2, 2005, 15:34:55
Ik heb overigens The Incredibles vandaag bekeken en misschien moet ik ettepet eens een keertje uitnodigen ;)
Lijkt me leuk! :)

FrankB

Quote from: GerritZ on May  2, 2005, 15:15:55
Tweeters??? Woofers bedoel je  ;D

Oww met een faseplug in de woofer ;D ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

rbormans

Mooie review.

Ben zeker ook geinteresseerd waar precies de verschillen werden waargenomen tussen de Ref1 en de 850, en of de 850 hun meerprijs hier waarmaken.

Hou ons zeker ook op de hoogte wat verdere aanpassingen in de plaatsing doen aan het geluidsbeeld.

Groeten, Raf

Robbo

Het verschil tussen de Ref1 en de RS850 zit hem in de verfijning.   Mijn eerste indruk (want voor een echt vergelijk moet ik toch even goed gaan zitten) is dat de Ref1 een erg precieze speaker is en mooi 'rond' is. De RS850 doet voor dit zeker niet veel onder voor de Ref1 , maar heeft zijn plussen zitten in het laag. Want dat kan deze (logisch) veel beter neerzetten dan een 2-weg zoals de Ref1.

Dus het ligt er een beetje aan waar je naar toe wilt.   Puur HT en je hebt de ruimte : RS serie.   Meer audiofiel : Ref1.   Maar dan nog, het blijft een kwestie van smaak.