10.2 Surround door Tomlinson Holman en Yamaha!

Started by ThomasBelgium, May 1, 2005, 10:19:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ThomasBelgium

Toegegeven, de titel van dit topic is een beetje een aandachttrekker, maar toch:

Stel dat je een 'normale' 7.1 (of 7.2) luidsprekeropstelling gaat combineren met een apparaat als de Yamaha YSP-1 luidspreker, dan zou je in principe heel gemakkelijk 10.2 surround kunnen produceren. De 'pin point' imaging van echte luidsprekers (je 7.1 opstelling) combineer je dan met een aantal extra virtuele luidsprekers (de Yamaha) waarvan de kwaliteit allicht (ook voor de meer veeleisenden onder ons) voldoende is om die extra kanalen overtuigend neer te zetten. En dat met slechts één extra luidspreker...

Ok, om dit verhaal mogelijk te maken is ook enige processing nodig (lijkt me geen probleem), maar er moeten dan ook 10.2 surround tracks voor geproduceerd worden en dat is minder evident op korte termijn...

Om maar te zeggen dat zo'n luidsprekersysteem als de YSP-1 tamelijk revolutionair is: je hoort ECHTE surroundeffecten, de afstand tussen dit en alle andere virtuele gedoe is echt wel groot. Vroeger had Pioneer al een gelijkaardig speeltje op de markt, maar de prijs daarvan was nogal stratosferisch (ik meen rond de 45000 Euro).

Heeft iemand het telefoonnummer van Tomlinson Holman (de man achter THX)? Dan kunnen we hem dit verhaal eens voorleggen... >:D

Danakin

Het was geloof ik in 2001 toen Tomlinson hier mee geexpirimenteerd heeft:
http://www.audiorevolution.com/equip/tomholman/


Danny
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster