Sideways

Started by Lynxxx, May 1, 2005, 00:13:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lynxxx



Zojuist Sideways gezien. Een opvallend relaxte en onderhoudende film met een ijzersterke rol van Paul Giamatti over vriendschap, de geneugten van goede wijn en de tragiek van het getrouwde en gescheiden leven.

Giamatti is een gescheiden midlifer met een obsessie voor wijnen die samen met een zijn goede vriend / oude "roommate" een week op stap gaat in de wijngebieden van Californie om deze vriend te tracteren op een "week fo fun" alvorens hij gaat trouwen. Er wordt in deze film vooral VEEL geluld over wijn, dus enige affiniteit met dat onderwerp is wel vereist, maar ook voor niet wijndrinkers (zoals ikzelf) is het een mooi gefilmde, originele roadmovie met zeer goede acteerprestaties en een bijna voelbare warmte van de californische zomerzon. Vooral Giamatti is impressive in zijn rol als depressieve wijnafficionado :)

Sideways was de openingsfilm van het International Film Festival Rotterdam en draait nu (nog) in een aantal kleinere bioscopen, waaronder Cinerama in Rotterdam. De film komt als ik me niet vergis over een week of twee uit op (import) DVD. Dit is er zeker eentje die ik aan mijn collectie ga toevoegen. Bij uitstek een film om op een dag als vandaag zo tegen de avond te kijken, om daarna nog even op een terrasje onder het genot van een goed glas wijn na te genieten :)


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Johan Van Gompel

Sideways richt een vergrootglas op de menselijke ziel. De wijn en de prachtige Californische omgeving fungeren als sfeervol jasje en humoristische voedingsbodem voor de kern van het verhaal: niemand is perfect, je kan er alleen maar naar streven om gelukkig te zijn. Een goedlachse, intelligente en hartverwarmende film die bewijst dat je niet alles op het uiterlijk moet waarderen, ook niet een "Amerikaanse" film of wijn. :)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

FrankB

Ik moet eerlijk bekennen aan deze film met gemengde gevoelens terug te denken. Aan de ene kant prachtig waar de film zich afspeelt, de setting, de vriendschap, de wijn. Heerlijk. Aan de andere kant irriteerde ik me mateloos aan de flegmatieke vriend met de nodige problemen uit het verleden en het gemak waarmee de aanstaande bruidegom zijn vrouw opzij schuift voor een motormokkel.

Lastig.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankL

Hmm, de film praat zijn gedrag dan ook niet goed. Integendeel :)
Onderhoudende film.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankB

Quote from: FrankL on May 10, 2005, 22:59:21
Hmm, de film praat zijn gedrag dan ook niet goed. Integendeel :)
Onderhoudende film.

Zo bedoel ik het ook niet. Maar ik irriteerde me er wel aan :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Alex Cremers

Heb de film nog niet gezien maar als de DVD er is koop ik hem blindelings.

Johan Van Gompel

Koop de DVD voor 14,41 EUR incl. verzendingskosten. ;);D
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

theflo

Erg leuke film. Bluray is helaas erg slechte kwaliteit