eVe II

Started by fireman, April 29, 2005, 15:56:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Goed experiment is ook om ze eens een halve meter naar voren te trekken. Doet vaak wonderen voor de ruimtelijkheid, omdat de reflecties van de wand erachter dan een stuk later komen.

Dat het later op de avond mooier klinkt dan overdag heeft m.i. te maken met netspanningsvervuiling. (hele mond vol  :o)

Het hoofdstuk netfiltering ligt bij mij ook nog open, dus luister ik op dit moment hoofdzakelijk 's-avonds.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Wat ook een hoop kan schelen is om de speaker een halve meter van de muur af te trekken. Dan komen de reflecties van de achterwand een stuk later, en dat komt de ruimtelijkheid ten goede.

By the way, het ziet er retestrak uit, ben benieuwd naar het eindresultaat met facetten en fineer!

Mijn uiterste deelneming gaat naar je buren.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

kuiperik

Hoi Fireman, begint er al erg mooi uit te zien. Het model, zeker met dadelijk de schuine hoeken eraan, lijkt me erg mooi gaan worden.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#78
Quote from: Fireman on June  3, 2005, 16:21:46
deel jij de ervaring van mij met: hoe later op de avond hoe beter het klinkt.

Niet helemaal... ;)

Dat wil zeggen het hangt ook een beetje van TWEE dingen af...enerzijds zoals eerder aangehaald een net-probleem(pje)...s'avonds iets minder vervuiling....wat ik overigens nooit helemaal heb begrepen want dan gaan de meeste tv's aan en pc's en wasmachines enfin....een NETFILTERING doet hier echt wonderen.....(hierin ben ik ver gegaan).

Anderzijds je oren....deze zijn veel beter   " en garde"  s'avonds....kwestie van overleven in de oertijd... :-

Een zeer goede tip is als je een belangrijke luistertest wil doen....om eerst een park of boswandeling te maken en daarna een lekker cd'tje op te gooien...je hoort dan gegarandeerd  " optimaal"
........ klinkt lachwekkend.....maar...give it a try.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

.....en...natuurlijk een lekker single malt erbij...doet wonderen...(major tweak  ;D ;))

fireman

ik heb alleen steenwol kunnen vinden op de bouw. Is dat ook aan te raden of is dat te compact?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

Iedere Bouwmarkt heeft toch glaswol?????

De bouwmarkt bij mij in de buurt (Karwei) in ieder geval wel!!!

fireman

Quote from: DennisG on June  5, 2005, 16:45:29
Iedere Bouwmarkt heeft toch glaswol?????

De bouwmarkt bij mij in de buurt (Karwei) in ieder geval wel!!!

Ben nog niet bij een bouwmarkt geweest (geen tijd gehad) Vandaag wel even tijd gehad om op de bouw bij mij achter te kijken. Vandaar dat ik wat heb kunnen vinden.

Kan je dat spul los per plaat kopen?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

is de onderste kast gesloten? Indien open geen glaswol gebruiken, is erg slecht voor de longetjes 8)
Daar is BAF de juiste keuze voor, in hoeverre dat de eigenschappen aantast weet ik niet.

fireman

Quote from: Wowly on June  5, 2005, 18:56:25
is de onderste kast gesloten? Indien open geen glaswol gebruiken, is erg slecht voor de longetjes 8)
Daar is BAF de juiste keuze voor, in hoeverre dat de eigenschappen aantast weet ik niet.

Alle kasten zijn gesloten. Dus nergens een BR-poort.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

Ik heb nog wel wat platen liggen. Kun je op komen halen als je wilt.

fireman

Quote from: DennisG on June  5, 2005, 19:37:56
Ik heb nog wel wat platen liggen. Kun je op komen halen als je wilt.

Dennis check je PM effe

Groeten Robbert
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Quote from: Fireman on June  3, 2005, 12:06:36
Nu dus even aan het proefdraaien. Heb inmiddels al wat wol in de top-kast gestopt.

Zo op het eerste moment lijkt het dat het geheel niet zo "open" klinkt. Kan dat zijn door:

- ik de units met de helft van de schroeven heb vast gezet.
- het filter moet "inspelen".
- het filter moet aanpassen aan mijn luisterruimte. (zie filter)

Of wat kan/moet ik doen om het iets opener te laten klinken.

Het laag is wel geweldig. Daar komt later nog wat glaswol in.

Probleem opgelost; speakers klinken nu heel open en detailrijk.


Gisteravond even langs DennisG geweest en hebben het filter even nagelopen. en we kwamen er achter dat ik iets niet goed gedaan had  >:(

Ik had een kleine vergissing gemaakt met het aansluiten van de - pool draden. Wat ik had gedaan was de - van de amp direct op de 5,6 en spoel van 0,68. En de woofer had ik direct op de 1 Ohm aansluiting gedaan. Snap je het nog ???

De tweeter werd dus gelijk 5,6 Ohm gedempt ipv de 1 Ohm. Plus de rest wat niet klopt met die C's


Filter zelf is prima alleen twee draadjes verkeert aangesloten.

We hadden het even gesimuleerd en ik zag dat de tweeter vanaf, ik meen 10.000Hz,  ca. 5-6 dB gedempt werd. Vandaar dat alles zo dof klonk.

Nu is alles OK. Heb er ook alvast links en rechts één MKP+ in gezet.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fgroen

Cool man!

Ik weet uit ervaring dat als je een filter opzet zonder printplaat (dus hardwired) je echt even je hoofd erbij moet houden. Een foutje is inderdaad snel gemaakt, en in de hardwired kluwe is het dan lastig zoeken. Gewoon domweg elk takje van het netwerk volgen en controleren werkt dan het beste.

Gelukkig maar dat er niets kapot is gegaan!!

Veel plezier met je mooie speakers. Ik ben benieuwd hoe ze er afgewerkt uit gaan zien.

De pitfall waar ik in ben gedonderd met mijn huidige speakers is dat het 9 jaar heeft geduurd voordat ik ze eens afwerkte. Het naturel MDF stoorde me niet zo en ik zag er een beetje tegen op.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

Da's fijn voor je, gelukkig is het foutje te corrigeren geweest en is er niets kapot gegaan!

Enjoy listening!

fireman

#90
Ik moest idd alleen maar twee draadjes omwisselen.



@Dennis: ze spelen geweldig. Thx he
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Heb vandaag de zaag erin gezet. Ik moet zeggen dat dat afwerken niet zo heel gemakkelijk gaat. Een precies werkje. Over een tijdje spuit ik er eerst weer een dikere primer op welke ik dan haarzuiver kan afwerken.

De pics. Die zeggen genoeg.













Zo meteen weer effe in elkaar zetten :)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

Zo!, ziet er meteen een stuk mooier uit!

Nou ben ik wel benieuwd of je het verschil ook hoort (moet te doen zijn!)

fireman

Nog effe een pic :)

 
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Robbo

Hoe heb je het laatste stuk van de facetten gecorrigeerd ?

fireman

Quote from: Robbo on June  9, 2005, 16:46:00
Hoe heb je het laatste stuk van de facetten gecorrigeerd ?


Gecorrigeerd ??? ???
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Ik zat met dezelfde vraag: na het zagen zie de nog flink wat hout tussen de potloodlijn en het begin van het facet.

Quote

Op de foto erna heb je het gladgeschuurd, en loopt het facet ook precies langs de potloodlijn.

Quote

Heb je even stevig de bandschuurmachine met korreltje 20 erlangs gehaald? >:D

Ik moet zeggen dat het er berestrak uitziet.  8)

Is je rechterarm nu twee keer zo dik als de linker of viel het mee? ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fireman

#98
Quote from: sphere on June  9, 2005, 18:22:11
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=13559#13559

@sphere: bedoel jij wat Fgroen bedoeld? Jij linkt naar mijn andere topic maar ik begrijp niet helemaal wat er gecorrigeerd is. Misschien weet ik het wel maar noem ik het anders.


@fgroen: gewoon met een handpalm schuurmachine, ik meen korrel 40 in het begin en daarna 120. werkt goed.


Als jullie dit corrigeren noemen dan noem ik het gewoon afwerken. Of het werk gewoon afmaken. Want zo strak langs het potloodlijntje zagen dat lukt me niet. En ik heb ook geen cirkelzaag  :(
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

sphere

Robbo vraagt gewoon hetzelfde wat Wowly vraagt daar en ik link naar jouw antwoord.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."