eVe II

Started by fireman, April 29, 2005, 15:56:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

Quote from: DennisG on May 29, 2005, 10:42:18
2 componenten plamuur van bijvoorbeeld Alabastine. Scheurt niet en krimpt niet.
Woei ik heb destijds mijn speakers met gewone plamuur gevuld (schroefgaten).
Maar ik zou nu gewoon MDF-vuller nemen, hoewel dat weer misschien weer geen plamuur is :\
Voordeel ervan is dat het dezelfde kleur én structuur heeft als MDF.
Take it or lease it

fireman

#51
Nou ik heb de kasten zo goed als af. alleen de afwerking nog. Ik wil ze eerst in een goede grondlak zetten. En dan later spuiten of iets anders moois er op.

later even de aansluitingen in orde maken zodat er normaal een kabel aangesloten kan worden. Als de units erin zitten dan zal ik ook eens wat close-up foto's maken van de units enzo.


NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

STEL. als ik de sub-kast wat luider over wil laten komen. Kan ik dan simpel weg die r=1.000 verhogen? Zie filter -> filter (onder C1 en C2)

Demp ik dan mijn gehele top sectie of alleen de 18W8545?

Indien ja. Op welke waarde moet ik dan gaan zitten? ongeveer? met stappen van 1 Ohm of 2 Ohm omhoog?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

#53
Quote from: Fireman on May 31, 2005, 13:24:45
STEL. als ik de sub-kast wat luider over wil laten komen. Kan ik dan simpel weg die r=1.000 verhogen? Zie filter -> filter (onder C1 en C2)

Demp ik dan mijn gehele top sectie of alleen de 18W8545?

Indien ja. Op welke waarde moet ik dan gaan zitten? ongeveer? met stappen van 1 Ohm of 2 Ohm omhoog?

Nee Robert dat werkt niet. Met de betreffende weerstand demp je de tweeter.

Indien je de sub wat harder wilt laten spelen moet je de spoel van 3,9mH verlagen naar bijvoorbeeld 3,3mH. Je beïnvloed daarmee wel de balans van de speaker. ik zou eerst maar eens op je gemak gaan luisteren.

Groet,
Dennis

fireman

Quote from: DennisG on May 31, 2005, 14:18:38
Nee Robert dat werkt niet. Met de betreffende weerstand demp je de tweeter.

Indien je de sub wat harder wilt laten spelen moet je de spoel van 3,9mH verlagen naar bijvoorbeeld 3,3mH. Je beïnvloed daarmee wel de balans van de speaker. ik zou eerst maar eens op je gemak gaan luisteren.

Groet,
Dennis

idd, ik ga eerst lekker luisteren. van de week even wat wil halen voor de top-kast. (ca 10 gram per liter inhoud  ??? ??? ??? )

En in die onderste kast komt niets, of toch nog wat wol/glaswol/pritex ??? ??? ???
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

#55
Quote from: Fireman on May 31, 2005, 14:50:27
idd, ik ga eerst lekker luisteren. van de week even wat wil halen voor de top-kast. (ca 10 gram per liter inhoud  ??? ??? ??? )

En in die onderste kast komt niets, of toch nog wat wol/glaswol/pritex ??? ??? ???

in het 'origineel' zit glaswol. Hiermee wordt het volume virtueel vergroot, waarmee je de optimale afstemming bereikt. Daarnaast zorgt het glaswol voor wat demping. Geheel vullen en netjes stapelen. Mijn huidige speakers heb ik ook zo gevuld.

Groet,
Dennis

fireman

morgen ga ik proefdraaien. Daarna even langs S&Co voor wat wol en langs de Bigg boss voor glaswol (of ik loop effe langs de bouw hier bij mij :) Dat glaswol, moet je dat horizontaal op elkaar of verticaal naast elkaar stapelen? Maakt dat nog verschil?

@Dennis: hoeveel wol per (top)kast? 10 gram per liter ??? Zijn er nog meer dingen die ik in de gaten moet houden om dit geheel zo goed mogelijk te laten gaan spelen?



Schuine kanten volgen later.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

Ziet er al erg mooi uit!!!, als ze ook zo klinken 8)

fireman

Quote from: Wowly on June  2, 2005, 22:30:09
Ziet er al erg mooi uit!!!, als ze ook zo klinken 8)

Dan komt het best goed.


Hoe staat het met jou project? Je hebt alle units?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

#59
Ik heb de units al een maand in bezit, op zelfbouwaudio.nl laat ik zien wat ik aan het doen ben, check maar eens onder kasten bouwen....

Ik maak ahw een zelfde kast als jou, alleen met andere afmetingen, nml die van de reference monitor. Ik durf er niet al te veel aan te veranderen, omdat ik dan misschien de magie mis van de originele. Ik vond die namelijk zó goed klinken, diep, ruimte, resoltie, muziekaliteitsgevoel, emotie echt mijn keel zat soms dicht bij bepaalde muziekstukken, en niet van verschrikking kan ik je vertellen, maar van pure emotie. Echt, ik heb veel luidsprekers mogen beluisteren, maar zo mooi als deze...maar een paar. Deze hadden echter een prijskaartje waar ik niet eens aan wil denken om ooit uit te gaan geven aan audio-apparatuur (alhoewel, missschien in de toekomst?)! Ze missen wel wat in de basextensie, maar mijn huiskamer is niet zo groot, dus vang ik ook veel acoustiek/basproblemen hiermee op.

in principe ben ik nu klaar met het zagen van de materialen, dit was veel werk aangezien ik hem met een helling van 6 gr achterover laat hellen en twee lagen hout heb, een multiplex berken en een mdf, samen 3,3 mm dik, baffle is 6 cm dik, drie bracings kruislings op elkaar ín de kast met ondersteuning van de br-pijp. Dit omdat bij een luistersessie onder leden van de hifi.nl naar voren kwam dat het laag véél strakker werd als er een versteviging in zat van beton, oftwel de originele kast was niet rigide genoeg. Aangezien ik een REFERENCE monitor bouw......

Ik maak er ook facetten op a la Avalon, vond ik vroeger al mooi, nu nog steeds. De kasten gaan gefineerd worden, nog niet duidelijk welke fineer, aangezien ijn vriendin daar oook over gaat, we wonen tenslotte in hetzelfde huis.

Helaas komen er enkele verplichtingen aan, en ik heb robbie ook nog belooft zijn beamer mee te helpen af te stellen. Ik zou dit allemaal doen afgelopen week, maar ben een beetje grieperig :-\ dus komt het er allemaal niet van.
Maar goed je bent al een stuk verder dan ik, dus veel luisterplezier gewenst.

Ik ben trouwens benieuwd of jij merkt dat de facetten gezaagd zijn of niet.... ( ik hoop van wel, ben ik ook blij ;D)

fireman

Nu dus even aan het proefdraaien. Heb inmiddels al wat wol in de top-kast gestopt.

Zo op het eerste moment lijkt het dat het geheel niet zo "open" klinkt. Kan dat zijn door:

- ik de units met de helft van de schroeven heb vast gezet.
- het filter moet "inspelen".
- het filter moet aanpassen aan mijn luisterruimte. (zie filter)

Of wat kan/moet ik doen om het iets opener te laten klinken.

Het laag is wel geweldig. Daar komt later nog wat glaswol in.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

De filtercomponenten moeten zeker inspelen. Dat speelt dus mee. Verder is de vulling van de midkast van belang. Met te veel vulling ga je overdempen. Het wol moet er losjes in. Wel helemaal vol. Alleen direct achter de unit moet je een kommetje vrij houden. Doordat de laagunit vrij ver doorspeelt naar het middengebied toe, speelt ook de vulling van de laagkast een rol. Je zult de laagkast dus echt met glaswol moeten vullen. 

fireman

#62
Quote from: DennisG on June  3, 2005, 13:22:08
De filtercomponenten moeten zeker inspelen. Dat speelt dus mee. Verder is de vulling van de midkast van belang. Met te veel vulling ga je overdempen. Het wol moet er losjes in. Wel helemaal vol. Alleen direct achter de unit moet je een kommetje vrij houden. Doordat de laagunit vrij ver doorspeelt naar het middengebied toe, speelt ook de vulling van de laagkast een rol. Je zult de laagkast dus echt met glaswol moeten vullen. 

Oke, de filter spullen moeten dus inspelen (hoe lang ??? ) met name voor de tweeter, want die kan opener klinken.

Ik heb ze dus idd gevuld met bijna 200 gram wol per kast. volume is ca 16 liter. Het geheel is al wat "zachter geworden.

En ik ben van mening dat het tijdstip waarop ik ben gaan luisteren ook niet het beste tijdstip is. Ik vind altijd 's avond rond 22:00 en later dat alles het beste klinkt.



Misschien ben ik wel verwend met mijn andere speaker. Daar heb ik nl in het hoog gedeelte de MKP PLUS zitten. welke een mooi open en gedetailleerd geluidsbeeld geven.

Dan moet ik TZT toch maar naar de PLUS C's toe :) , eerst maar eens afwachten hoe lang da inspelen duurt.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

Ik heb gehoord en de ervaring dat 100- 300 uur inspelen bij dermate goede componenten niet ongebruikelijk is! Wat bij mijn versterker goed geholpen heeft is een "burn-in"cd te gebruiken.......

fireman

Quote from: Wowly on June  3, 2005, 14:07:41
"burn-in"cd .......

???  hoe klinkt dat?


btw, ik sta altijd wel open voor iets nieuws :)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wowly

#65
Klinkt als een soort pink-noise met frequentiewisselingen

ZO DUS: xwzzzdwxsxssxsfsffsfstswwdwdwccsfszfzfzfzfzfzzfzfsfswwwwwwwwwwwwwwwwwwwieieieieieiieieieieieiieieieieieieieiieeieiwioioeoeoeoeoeooeoeoeoeoeoeooeoeoeoeoeooeoeieieieieieiieieieieieiiiiiiiiiiiiiiiiijjjjjjjjjjjj

en dat in de replaystand natuurlijk ;D ;D

voodooless

Quote from: Wowly on June  3, 2005, 14:11:48
ZO DUS: xwzzzdwxsxssxsfsffsfstswwdwdwccsfszfzfzfzfzfzzfzfsfswwwwwwwwwwwwwwwwwwwieieieieieiieieieieieiieieieieieieieiieeieiwioioeoeoeoeoeooeoeoeoeoeoeooeoeoeoeoeooeoeieieieieieiieieieieieiiiiiiiiiiiiiiiiijjjjjjjjjjjj

Weet je zeker dat dat niet gewoon een CD-ROM was? Normaal gezien is dat soort geluid helemaal nietgoed voor je speakers ::)

Wowly

 ;D, waarom zou het niet goed kunnen zijn?, maar ik moet zeggen, zoals hierboven beschreven klinkt het ook alsof je tweeer het begeven heeft ;)

DennisG

Quote from: Fireman on June  3, 2005, 13:57:57
Oke, de filter spullen moeten dus inspelen (hoe lang ??? ) met name voor de tweeter, want die kan opener klinken.

Ik heb ze dus idd gevuld met bijna 200 gram wol per kast. volume is ca 16 liter. Het geheel is al wat "zachter geworden.

En ik ben van mening dat het tijdstip waarop ik ben gaan luisteren ook niet het beste tijdstip is. Ik vind altijd 's avond rond 22:00 en later dat alles het beste klinkt.

Misschien ben ik wel verwend met mijn andere speaker. Daar heb ik nl in het hoog gedeelte de MKP PLUS zitten. welke een mooi open en gedetailleerd geluidsbeeld geven.

Dan moet ik TZT toch maar naar de PLUS C's toe :) , eerst maar eens afwachten hoe lang da inspelen duurt.


Een MKP PLUS maakt inderdaad verschil. De zilver/olie gaat weer een stukje verder (ook in de knip). Overigens zijn in een seriefilter alle componenten van groot belang. Aan de Tritec spoelen valt gelukkig niet veel meer te verbeteren.

Groet,
Dennis

fireman

#69
Quote from: DennisG on June  3, 2005, 14:55:28

Een MKP PLUS maakt inderdaad verschil. De zilver/olie gaat weer een stukje verder (ook in de knip). Overigens zijn in een seriefilter alle componenten van groot belang. Aan de Tritec spoelen valt gelukkig niet veel meer te verbeteren.

Groet,
Dennis

Dan gaat het voor de tweeter om C1 en C2 of hoord Cz1 er ook bij. En die weerstanden, kunnen die ook nog in een hogere kwaliteit?

Kan je aangeven welk merk en type exact beter zijn en in volgorde naar verbetering tov deze:



Want deze heb ik er nu inzitten.


Hier zie ik een site waar de prijzen wel mee vallen tov de nederlandse markt: http://www.schuro.de/mkp-plus.htm

weet je nog meer leuke site waar de prijzen wel mee vallen en war normaal en betrouwbaar besteld kan worden?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

C1 en C2 moet je feitelijk als één condensator zien van 13,6uF, die effect heeft op zowel de tweeter als de middentoner. Je kunt de Audyn Caps op deze plek vervangen door de Audyn Cap Plus. De tegenhanger van Mundurf is de Supreme. Deze condensatoren zijn vergelijkbaar kwa kwaliteit (zie ook de site van Tony Gee). Mundorf heeft daarnaast de Silver/Oil in het programma. De overgang van van Supreme naar Supreme Silver/Oil was bij mij groot. Meer detail en nog vloeiender. Als topper heeft Mundorf de Supreme Silver/gold. Ik heb ook deze condensator beluisterd, maar niet één op één vergeleken. Uit betrouwbare brom heb ik echter vernomen dat ook deze condensator weer een stapje verder gaat. Hij is ook weer een stuk duurder.

In volgorde krijg je dan:
1. Audyn Cap
2. Audyn Cap Plus/Mundurf Supreme
3. Mundorf Supreme Silver/Oil
4. Supreme Silver/Gold

Nu gaat het uiteindelijk natuurlijk ook om de juiste match. Het is dus niet per definitie zo dat bijvoorbeeld de Silver/Gold in alle gevallen de beste condensator is. Luisteren is het devies. Ik kan je wel uit eigen ervaring vertellen dat de Audyn Cap Plus/Mundurf Supreme een echte upgrade is in het geval van de eVe. De Silver/Oils zijn dat ook, maar zijn erg kostbaar.

In mijn huidige speakers heb ik vanwege enkele grote condensatorwaarden een samenstelling gemaakt, van Silver/Oil en Supremes. Zo kun je het betaalbaar houden, maar toch 90% van de winst pakken.

CZ1 is ook van invloed op het totaal, maar minder dan C1 en C2.

Groet,
Dennis



fireman

Heel mooi, heb je ook een site/adres waar ik ze goed kan verkrijgen? Mag je ook per PM vermelden.

Voorlopig ga ik lekker inspelen en vullen met glaswol. De avond naderd en ik ben benieuwd hoe het zal gaan klinken.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Erik van Voorst (in memoriam)

Vanaf nu gaat het alleen maar mooier klinken....... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fireman

Quote from: Erik van Voorst on June  3, 2005, 16:20:33
Vanaf nu gaat het alleen maar mooier klinken....... 8)


deel jij de ervaring van mij met: hoe later op de avond hoe beter het klinkt.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

mijn luister positie:



en van af de bank:

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17