eVe II

Started by fireman, April 29, 2005, 15:56:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DennisG

Ha Robbert,

Waar ik een beetje bang voor ben bij een actieve aansturing is de integratie met de 18cm scanspeak. Met het passieve filter is er bewust voor gekozen de laagunit zwak te laten afvallen, zodat deze ver doorspeelt in het middengebied. Subwoofermodules filteren over het algemeen zeer steil, waardoor je mogelijk een probleem gaat krijgen.

Een alternatief voor de trafokern is de HQ 58/46 spoel van Intertechnik. Met deze spoel draai ik momenteel ook in mijn testfilter en dat valt helemaal niet tegen. Een 3,9mH (0,15 ohm!!) maakt je slechts €12,70 lichter, dus daar hoef je het niet voor te laten. Vanzelfsprekend doet een zware trafokern het beter, maar we hebben het dan over de puntjes op de i. Persoonlijk zou ik voor passief gaan als ik jou was. De mooie intergratie van de units is het sterke punt van de eVe.

Groet,
Dennis

fireman

Oke, mooi dat ik dat nu weet. Ik had daar nog niet aan gedacht, de steilheid van de filtering.

Ik heb ze liggen dus ik probeer wat. En vlak daarna zal ik eens die spoeltjes halen. Want het lijkt me idd beter om met het gehele filter te werken. Maarja, als je toevallig twee submodules hebt liggen. Dan is dat altijd het proberen waard.

Vandaag even wat tijd over dus ik denk dat ik dat laag filter maar effe ga halen. En idd de kosten zijn het niet. (eerst maar effe bellen of ze die spullen op voorraad hebben)

Kan jij de specifieke verschillen aangeven van de HQ 58/46 tov E96.

Hier weer effe een pic van de sub-kast in aanbouw.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fgroen

Wat je ook zou kunnen proberen is een hypex active home 3 module. Dat lijkt in eerste instantie zwaar onderbemeten voor zulke mooie units, maar schijn bedriegt.

Ik heb een aantal maanden geleden unit opgestuurd naar de broer van mijn vriendin (die komt uit New-Zealand), geïnspireerd op de Andromeda van Tony G. Units zijn een Scan-Speak 2905/9700, 18W8545, en een Focal 11K7512. Dit alles aangestuurd door betreffende Hypex module.

Ik ben net terug uit New-Zealand, en de kasten waren gebouwd, moesten alleen nog aangesloten en afgeregeld worden. Ik wist dat het goed zou gaan klinken, en toch werden mijn verwachtingen weer overtroffen. Deze combinatie leent zich uitstekend voor actieve aansturing! Komt mede ook omdat de units zich voorbeeldig gedragen, er hoeft niets rechtgestreken te worden.

Mijn suggestie is om een paar van die modules te lenen (Ik heb dat een keer bij Speaker en Co gedaan, en heb sindsdien al twee setjes afgenomen) en de proef op de som te nemen.

Als je dan later echt high-end wilt gaan, zijn daar ook nog wel mogelijkheden voor.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

DennisG

De HQ58/46 is een kernspoel met een draaddikte van 1,5mm. De E96 is een trafokern met een draaddikte van 1,8mm. Ander principe dus. De ohmse weerstand is echter te vergelijken. Ik verwacht dat de trafokern wat zwaarder te belasten is en minder snel verzadigd raakt. Hier kunnen ze bij Speaker en Co vast meer over vertellen. Wat klankmatig de verschillen zijn, durf ik zo niet te zeggen. In mijn geval doet de HQ het in ieder geval prima.

Groet,
Dennis

fireman

Vanmorgen even langs s&co geweest en het een en ander gevraagd. De trafo's zijn meer voor het echte zware en luide werk (P.A.) Niet zo zeer voor in de huiskamer. Dus idd die HQ's kunnen prima voldoen. Ook de MKT's zijn voldoende voor het laagsectie.

Heb net een paar filtertjes in elkaar geknutselt en ik moet zeggen. Staat netjes. Is alles gelijk netjes opgeborgen in mijn kast (de filters)

Die sub-modules kan ik vast en zeker nog wel ergens voor gebruiken. Komt goed.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Arno P

lang leve de hot-glue....beste manier om filters in elkaar te zetten...zo zijn tevens de onderdelen te hergebruiken bij een aanpassing of volgend ontwerp... ;)

fireman

#31
Quote from: Arno P on May  4, 2005, 22:03:59
lang leve de hot-glue....beste manier om filters in elkaar te zetten...zo zijn tevens de onderdelen te hergebruiken bij een aanpassing of volgend ontwerp... ;)

Kost geen drol en werkt perfect :)

Voor een € 5,- heb je een leuk setje in de snuffelbak van een of andere bouwmarkt.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

Super Robbert, dit gaat een heel mooie speaker worden. Voor wat betreft het laagfilter: je kunt wat experimenteren met de waarde van de condensator. Je regelt hiermee de steilheid van afval van de 21W naar het midden toe. Je kunt met deze condensator als het ware het lage middengebied tunen. In het oorspronkelijke eVe filter is hier een waarde van 33uF gebruikt. Ik heb hier nog eens 10uF overheen gezet wat een iets schoner midden opleverde. Zo heb jij ze ook bij mij beluisterd destijds. Smaken verschillen echter, dus experimenteren kan geen kwaad.

Succes.

Groet,
Dennis


fireman

Quote from: DennisG on May  4, 2005, 22:34:43
Super Robbert, dit gaat een heel mooie speaker worden. Voor wat betreft het laagfilter: je kunt wat experimenteren met de waarde van de condensator. Je regelt hiermee de steilheid van afval van de 21W naar het midden toe. Je kunt met deze condensator als het ware het lage middengebied tunen. In het oorspronkelijke eVe filter is hier een waarde van 33uF gebruikt. Ik heb hier nog eens 10uF overheen gezet wat een iets schoner midden opleverde. Zo heb jij ze ook bij mij beluisterd destijds. Smaken verschillen echter, dus experimenteren kan geen kwaad.

Succes.

Groet,
Dennis



He, ook voetbal gekeken? Jammer hoor, nederlands hoop in de CL.

maar wat betreft die 33 en die 10 er overheen. Nu tel je ze op. moet ik lager gaan om die 21 minderver door te laten lopen of moet ik hoger gaan om een minderver door te laten lopen?

En ik kan idd heel goed experimenteren zo met die plankjes.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

Yep, was een spannend potje.

Wanneer je de condensator verlaagt valt de 21W minder steil af en speelt deze dus verder mee in het middengebied. Wanneer je de condesator te groot maakt gaat dit ten koste van de integratie van de units. Daarnaast verlies je body. Maak je 'm te klein dan vervuilt de 21W het middengebied.

fireman

Thx, hou ik rekening mee al ik ga experimenteren.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Zaagplan.


Heb het een en ander afgetekend. Heb het een beetje op mijn gevoel gedaan omdat de exacte maten niet op tekening staan. Zijn er nog minimale eisen?





Moet die lijn tussen a en b 45 graden in de hoek liggen?


@Dennis: weet jij nog hoe ver die lijn bovenop van de baffle ligt? heb 'm nu op 4 cm gehouden.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

Ha Robbert,

Ik zou proberen om boven de tweeter net zoveel vlees over te houden als naast de tweeter indien mogelijk. Dit ziet er naar mijn mening het mooist uit. Hoe minder oppervlak rondom de tweeter hoe beter.

Quote from: Fireman on May  5, 2005, 15:45:52
Zaagplan.

Moet die lijn tussen a en b 45 graden in de hoek liggen?

@Dennis: weet jij nog hoe ver die lijn bovenop van de baffle ligt? heb 'm nu op 4 cm gehouden.

Ik heb bij mijn oude speakers geen 45 graden aangehouden. Daar is de baffle niet op berekend. In principe is dit wel het meest ideaal. Zoals jij het nu hebt afgetekend lijkt het mij prima.

Die 4 cm kan wel aardig kloppen.

Hier nog even een foto van hoe ik het destijds heb uitgevoerd.

Groet,
Dennis


fireman

Zoooo. Na een vakantie weer even wat kunnen doen.






Paneel demping
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17


DennisG

Quote from: Fireman on May 23, 2005, 11:27:54
Zoooo. Na een vakantie weer even wat kunnen doen.






Paneel demping


En rest van de interne matrix?????????

fireman

Quote from: DennisG on May 23, 2005, 15:47:00

En rest van de interne matrix?????????

Ik heb er vertrouwen in dat deze constructie, samen met het loodbitume, voldoende zal zijn om deze kast in "bedwang" te houden. Immers paneel resonanties treden pas boven de 100 - 120 Hz op. En gezien deze kast "maar" tot ca. 100 - 150Hz zal gaan ( bij luider volume ). Is dit wel vodoende. Misschien dat ik later ook nog op de zij-kanten extra platen maak, zoals in het originele ontwerp. Check mijn avatar, daar zie je die zij-plaat zitten.

En ik hou zo iet wat meer kastvolume over voor mijn 21W.

vandaar.


En mocht het echt een probleem zijn dan kan ik later nog wel een mooi kruis erin plaatsen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik vind het altijd zo bemoeizuchtig.... :-\...maar ik zou in ieder geval de achterwand bracen....

De praktijk leert dat je dat achteraf niet meer gaat doen...dat beetje mindere volume is dan veel minder
"kwaadaardig"...enfin een welgemeend advies...meer niet...dat is een hoop energie straks in je onderste speaker....vergis je niet.... ;)


Enfin succes met je Topproject !!! 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fireman

Quote from: Erik van Voorst on May 23, 2005, 21:14:40
Ik vind het altijd zo bemoeizuchtig.... :-\...maar ik zou in ieder geval de achterwand bracen....

De praktijk leert dat je dat achteraf niet meer gaat doen...dat beetje mindere volume is dan veel minder
"kwaadaardig"...enfin een welgemeend advies...meer niet...dat is een hoop energie straks in je onderste speaker....vergis je niet.... ;)


Enfin succes met je Topproject !!! 8)

Nee Erik, dat is niet heel erg hoor. n.a.v Dennis zijn eVe's ben ik door gegaan met het verzamelen en uiteindelijke bouwen van deze eVe's. Ik begrijp Dennis wel, hij wil het me zo perfect mogelijk laten doen. Maar soms ben ik een beetje eigenwijs :) Maar ik heb hier al vertrouwen in (dennis, don't worry :) ) En zoals ik al eerder zei: als het toch storend zal worden dan maak ik alsnog een extra kruis erin.

BTW, waarom op het achterpaneel? Is relatief smal en aardig bekleed met bitume
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Erik van Voorst (in memoriam)

#44
Ook een beetje gevoelsmatig hoor maar omdat deze wand nl. nergens gebraced is  ;)

Dat loodbitumen mag je niet aanwenden als hulpmiddel als dat paneel eenmaal in beweging is gezet...
dat lijkt een beetje op...ik hoef niet op te passen met snijden want ik heb een EHBO-doos naast me....
(grapje slaat ook op mezelf hoor. ;D.....2 jaar geleden alweer dat ik mezelf verwondde...hahahahha)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Yo, hier ook ervaring met bitumen snijden...  :'(
Pas op.

fireman

Quote from: Krunk on May 23, 2005, 22:40:53
Yo, hier ook ervaring met bitumen snijden...  :'(
Pas op.

idd ****spul om te snijden. Wat ik altijd doe is de ruimte lekker opstoken. En dan insnijden en doorbuigen/breken. Daarna die folie met een mesje doorsnijden. En als ik het ga plakken dan leg ik alles eerst op de verwarming tot dat het heel erg warm en slap geworden is. Daarna als een speer plakken en aan slaan. Dan zit het erg goed vast.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

Quote from: Fireman on May 23, 2005, 21:20:59
Nee Erik, dat is niet heel erg hoor. n.a.v Dennis zijn eVe's ben ik door gegaan met het verzamelen en uiteindelijke bouwen van deze eVe's. Ik begrijp Dennis wel, hij wil het me zo perfect mogelijk laten doen.

En zo is het inderdaad Robert !!!! Je krijgt maar één keer de kans om het echt goed te doen. Ik heb inmiddels wel ervaren dat de kastconstructie van heel grote invloed is op de weergave van het laag. Vandaar dat ik er bij mijn Eidolons zoveel aandacht aan heb besteed. Persoonlijk zou ik het idee dat het achteraf gezien welicht nog beter had gekund, niet aan kunnen.......  ;D

Het ziet er fraai uit!!

fireman

Ik wil waarschijnlijk ook nog schroeven als extra stevigheid plaatsen. Dan hou je van die kuiltjes over waar de kop van de schroef dan in zit. Waarmee kan ik die het beste opvullen? plamuur heb ik slechte ervaring mee omdat dat elke keer indroogt en een gekraakt rondje geeft. Is vloeibaar hout een idee? of wat anders? Geef maar ideeën.

En welke primer grondlak vuld het beste? Ik wil vooralsnog gronden en dan alle on effen heden vullen en dan pas daarna een mooi kleurtje geven. Ik wil het met een rollertje doen. Nog tips welk rollertje?

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

DennisG

2 componenten plamuur van bijvoorbeeld Alabastine. Scheurt niet en krimpt niet.