Totem Beak

Gestart door AcornAtom, april 22, 2005, 10:29:07

Vorige topic - Volgende topic

AcornAtom

Ik wilde even mijn ervaringen kwijt met de Totem Beak. Bij de meesten hier waarschijnlijk wel bekend van Totem demonstraties maar voor wie het niet kent : http://www.totemacoustic.com/english/products/access_beak.htm
Ik kreeg een setje beaks van mijn vriendin voor mijn verjaardag  :D en ik was dan ook erg benieuwd hoe dat zou gaan klinken in mijn set. Na ze te hebben uitgepakt viel vooral op hoe klein en licht ze eigenlijk zijn. Ze wegen schat ik niet meer als 20 gram per stuk. Ik had wat meer gewicht verwacht , dit misschien ook omdat ik dacht dat het om de afvoer van kastresonanties zou gaan door voornamelijk het gewicht. Dit was dus een misrekening. De beaks zijn gemaakt van aluminium en voorzien van zeer fijn ingefreesde ribben. Volgens de ontwerper wordt hiermee de snelheid waarmee de beak vervorming afstraald gecontroleerd. Het idee is namelijk dat de beaks kastresonantie afvoeren die anders het afstraalgedrag en de performance van de luidsprekers beinvloeden. Volgens de specificaties is de werking van de beaks ook meetbaar , volgens de bijgeleverde handleiding wordt er " een betere lineariteit van de tweeter bereikt in het 15Khz tot 20Khz gebied tot 1,5dB. Dit zou een betere staging en imaging tot gevolg moeten hebben in het crossover gedrag rond de 1 tot 2,5dB. Uiteindelijk moeten dit leiden tot een betere integratie tussen woofer en tweeter resulterend in meer snelheid, impact en betere transient weergave." Tot zover mijn vertaling van de bijgeleverde handleiding (ik moet tot mijn spijt bekennen dat deze technische uitleg voor mij verder niet zo relevant is, ik ben niet kundig genoeg om dit op waarde te schatten :-X )

Dan is het beter om te gaan luisteren , dat zegt toch altijd meer dan de prachtige en juichende beschrijvingen die de fabrikanten uit de kast trekken om producten aan te prijzen. De eerlijkheid gebied te bekennen dat mijn verwachtingen hooggespannen waren, Totem heeft voor mij tot nu toe haar beloften wel waargemaakt.

Ik greep een aantal van mijn favoriete cd's uit de kast die ik vaak gebruik om veranderingen en tweaks in mijn set te beoordelen. Ik begon met de cd " Upojenie" van Anna Maria Jopek en Pat Metheny. Deze cd is wellicht niet zo bekend in Nederland, het betreft namelijk een samenwerking tussen een Poolse zangeres en Pat Metheny. Deze cd klinkt erg goed en wat opviel met de beaks is dat er ineens veel meer lucht tussen de instrumenten was waar te nemen. Het beeld werd dieper en breder, kwam meer buiten de speakers. De beaks waren op dit moment aan de buitenste voorkant van de speaker geplaatst. Bij verplaatsen van de beaks naar achteren ,nog steeds aan de buitenzijde van de speaker, verplaatste het beeld zich ook naar achteren. Door de beaks naar de binnenzijde te verplaatsen werd het beeld ook weer wat meer in elkaar gedrukt. Hiermee kun je dus het beeld tweaken. In mijn situatie werkte de eerste plaatsing het beste en ik kreeg de neiging om al mijn favorieten uit de kast te halen. De volgende cd was Marc Cohn. Het nummer "Dig down deep" kent een soort gefluister aan het begin wat door de beaks veel losser werd afgebeeld. Wat met name opvalt is dat alles makkelijker en lekkerder gaat klinken. Ik begon met testen van de eigenschappen maar eindigde met luisteren naar muziek waarbij ik eigenlijk vergat om met en zonder te vergelijken. Ik heb daarna nog vele cd's beluisterd en kwam tot de conclusie dat de beaks blijven  ;D Ik zit nu dit verhaal te typen met op de achtergrond Tesla, five man acoustical jam en de concertzaal is weer een stukje dichterbij gekomen. Het nummer paradise wint hier aan betekenis  ;)

Ik ben dus erg enthousiast over de beaks. De verbeteringen zijn duidelijk waarneembaar en brengen de weergave naar een hoger nivo. Natuurlijk is het geen wondermiddel maar het kan een goede set nog beter maken. Het mooie is dat het volgens de ontwerper ook prima functioneerd op niet Totem speakers dus ik zou zeggen probeer een setje te bemachtigen om dit zelf uit te vinden. Ze zijn alleszins betaalbaar (ongeveer 100 euro voor een set) Ik heb duurdere tweaks geprobeerd die minder opleverden. Wat mij betreft zeer aanbevolen!
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

Wowly

Hahaha AcornAtom,

Ik heb al eens een lans gebroken voor het gebruik van Beaks bij het luisteren naar muziek, en het blijkt dat dit eigenlijk een "non-discussion"is hier.

A) (gelukkig) de meeste zijn niet in voor "snake-oil"verhalen
B) er heel veel onbekendheid is over beaks
C) ze eigenlijk een beetje worden weggehoond.

vwb a: ik houd ook niet van dat soort dingen
vwb b: ik heb onlangs (bij het testen van de versterker) uitleg gehad van iemand die no-nonsense is vwb audio over het gebruik van beaks, en dat was erg leuk!
vwb c: wat de boer niet kent vreet ie niet zullen we maar zeggen

Hier mijn 5 cents vwb de Beaks:

Als we over beaks praten hebben we het niet alleen over "de beaks" van Totem. Beaks zijn gewoon materialen die je in de buurt brengt van de LS (liefst bovenop) en hun eigenresonantie/absorptie doet het werk. Zou je een metalen elemtje op de ls zetten dan zou je een helderder, meer spacious en gedefinieerd geluid kunnen krijgen. Leg je de leverworst erop zal dit weer anders kunnen klinken. Eigenlijk zou het hoofdstuk beaks moeten vallen onder acoustiek, en he!, daar zijn ze het dan weer wel over eens dat het belangrijk is, is dat even grappig >:D

Nu ben ik vrij nuchter als het gaat over geluid, maar tijdens het testen hebben we geluisterd naar nagalmgeluid, echo's ed en in combinatie met een metalen eierdopje was dit onmiddelijk beter te volgen! Krijg nou wat, dacht ik bij mezelf, ik had me nog wel voorgenomen geen verschil te gaan horen. Helaas, het was duidelijk te horen!!. Met een houten blokje was het effect er bijna niet (hoe klinkt de houten kast van een acoustische gitaar) etc etc etc.

Conclusie:leuk om mee te spelen en te expirimenteren, meer niet.

Overigens, waarom zou je een bloemetje op tafel wel mooi kunnen vinden, en mooie metalen beaks van Totem niet op je boxen zetten, deze geven ook nog eens een mooi audiofiele toevoeging!

Trouwens nog gefeliciteerd met je verjaardag :)

BTW: over "de mat"gaan ook een hoop verhalen: ik weet dat ie werkt, nu de rest nog. Straks heeft iedereen nog een leverworst op zijn ls liggen hahahaha!!

groethes

Wowly

Audiofiel

Citaat van: Wowly op april 22, 2005, 11:23:55
Leg je de leverworst erop zal dit weer anders kunnen klinken.

Als het ook met Salami werkt, zal ik het dit weekend eens proberen. ;)
Haal jij de worst uit de verpakking of leg je hem op een schoteltje (liefst ondersteboven)? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Citaat van: Audiofiel op april 22, 2005, 11:58:16
Als het ook met Salami werkt, zal ik het dit weekend eens proberen. ;)
Haal jij de wordt uit de verpakking of leg je hem op een schoteltje (liefst ondersteboven)? ;D

Hmmm dat kan ik ook wel doen. Maar dan moet de fles wijn er ook bij, en het glas. En dan moet ik ook staan  :-\ ;D ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Wowly

Ik meen dat file american het erg goed deed, maar hou een slag om de arm g :Dheghe

FrankB

Citaat van: Wowly op april 22, 2005, 12:10:44
Ik meen dat file american het erg goed deed, maar hou een slag om de arm g :Dheghe

Wel regelmatig nieuwe neerzetten ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Robbo

Een beetje argwaan tegen deze producten snap ik wel; ik ben er ook niet zo'n liefhebber van.  Maar in het geval van de ongedempte, en 'meeklinkende' behuizing van Totem, kan ik heel goed begrijpen dat zo'n Beak veel verschil maakt.

BTW doe mij ook zo'n vriendin  ;)

AcornAtom

Zo is het ,zo'n vriendin is erg prettig  8) (ze was zelf ook sceptisch maar ze kon niet anders dan toegeven dat het in ons geval eeen positieve uitwerking op de weergave had.) Verder vind ik dat elke tweak die rendement opleverd in positieve zin,niet teveel kost en er ook nog mooi uitziet (mijn smaak) meer dan de moeite waard. De beaks leveren bij mij tot nu toe meer op dan bijvoorbeeld dempers onder de apparatuur (en dat werkt an sich ook prima, die heb ik dus ook  ;D)

But then again , ignorance is bliss   :-X
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech