Electrostaat..magnetostaat..normale speaker..combinatie mogelijk? Waar op letten

Started by daburnd, April 19, 2005, 21:18:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daburnd

Quote from: audionut on April 20, 2005, 13:08:20
Yep de MMGw+MMGc bedoel ik inderdaad, ik heb alleen geen idee hoe het klinkt en of het klinkt. http://www.magnepan.com/_mmgw_c.php. Volgens hun eigen site belachelijk veel voor belachelijk weinig :). Ik heb gehoord dat die alleen bij Magnepan zelf te verkrijgen zijn. Klopt dit niet?

Is er hier eigenlijk iemand die Magnepan+Gamut heeft staan en ook nog eens bereid mij dit te laten bewonderen?

Dit komt wel erg in de betaalbare richting met +/-300 dollar per speaker paar en 300 dollar voor de center. Misschien eens mailen om te kijken wat het kost deze naar nederland te laten shippen. Dan weet ik of het het waard is om in de toekomst naar toe toe te sparen.

Het enige wat ik een beetje twijfel achtig vind is dat ze bij 100hz ophouden.. is dat 100hz bij -3db, -6db? Want mijn sub is eigenlijk een thx sub, dus voornamelijk voor het gebied van 20 tot 80hz.

daburnd

UHhmmm ik huiver wel van dit soort specs

The MMG C does have a "box" -- sort of. It uses a version of the same panel as the MMG W (and has the same 100Hz-16kHz frequency response),

Zouden speakers niet tot +21khz moeten gaan?

garmtz

Kleine panelen gaan nou eenmaal niet diep, ook de Finals niet... Kijk niet naar de hoog-specs, dat zit wel snor... En je hoeft ze niet in Amerika te bestellen... Worden ook in Ned. verkocht, ook 2e hands...

daburnd

Quote from: Garmt on April 20, 2005, 16:20:31
Kleine panelen gaan nou eenmaal niet diep, ook de Finals niet... Kijk niet naar de hoog-specs, dat zit wel snor... En je hoeft ze niet in Amerika te bestellen... Worden ook in Ned. verkocht, ook 2e hands...

Dezelfde set? Ik heb ze tot nu toe nog nergens zien staan eigenlijk. Mocht je iemand weten.. houd mij even op de hoogte alsjeblieft :P Nog goedkoper zou namelijk helemaal te gek zijn :)

Verder zal ik binnenkort een behringer feedback destroyer aan mijn sub kanaal hangen.. dus ik kan em dan wel proberen recht te trekken tot 100hz. Maar ja, kunnen deze panalen die 100hz wel fatsoenlijk aan? Of zal het dan eerder nodig zijn ze pas vanaf 150hz aan te sturen?

audionut

Ik wordt niet warm of koud van specs. Als je naar de specs van de gemiddelde Magnepan kijkt zou je denken dat het geluid nooit dynamisch kan zijn, nou geloof me, dat zijn ze dus echt wel (mits goed versterkt, ze lusten echt wel een slokje vermogen).

Luisteren is in dit geval echt de enige optie om te kunnen bedenken of iets wel of niet voor jou geschikt is. Dat moet je echt proberen.

Vergeet overigens niet dat het echt kleine speakers zijn (met dus kleine membranen) en dat het laag daar vooral bij magnetostaten en elektrostaten onder lijdt. Het is echt zo dat het laag beter/mooier/dieper wordt naarmate het membraan groter is. Waarmee ik niet wil beweren dat het laag van de kleinere typen niet mooi is.
Een leuke subwoofer zal in deze set echt een aanvulling (moeten) zijn.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Audiofiel

Quote from: daburnd on April 20, 2005, 15:54:52
Geld.. need i say more?

Ik snap het nu. Wist niet dat je budget 500 euro was. Het setje Final dat ik te koop weet is 2250 euro nieuw (zwaardere sub dan standaard); ik verwacht dat die voor rond de 1300 euro weg weg mag. Maar goed, dat is ruim over je budget heen, sorry. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daburnd

Quote from: audionut on April 20, 2005, 16:27:32
Ik wordt niet warm of koud van specs. Als je naar de specs van de gemiddelde Magnepan kijkt zou je denken dat het geluid nooit dynamisch kan zijn, nou geloof me, dat zijn ze dus echt wel (mits goed versterkt, ze lusten echt wel een slokje vermogen).

Luisteren is in dit geval echt de enige optie om te kunnen bedenken of iets wel of niet voor jou geschikt is. Dat moet je echt proberen.

Vergeet overigens niet dat het echt kleine speakers zijn (met dus kleine membranen) en dat het laag daar vooral bij magnetostaten en elektrostaten onder lijdt. Het is echt zo dat het laag beter/mooier/dieper wordt naarmate het membraan groter is. Waarmee ik niet wil beweren dat het laag van de kleinere typen niet mooi is.
Een leuke subwoofer zal in deze set echt een aanvulling (moeten) zijn.

Nee ok.. maar je kan je toch hopelijk wel voorstellen dat als ik mijn sub tot 100hz laat lopen ik niet speakers wil hebben die bij @100hz -6db de rest overnemen. Dat lijkt me dus echt behoorlijk klote.. en geld voor een andere sub heb ik al zeker niet als ik ook maar een beperkt budget voor de speakers heb. Maar ja.. ik zal ze eens mailen om het een en ander na te vragen. En anders blijf ik toch nog loeren naar grotere varianten :P

Maar op 1 ding ben ik wel trots.. ik heb naar verhouding de meeste apparatuur per kubieke meter ruimte :P

daburnd

Quote from: Audiofiel on April 20, 2005, 16:44:01
Ik snap het nu. Wist niet dat je budget 500 euro was. Het setje Final dat ik te koop weet is 2250 euro nieuw (zwaardere sub dan standaard); ik verwacht dat die voor rond de 1300 euro weg weg mag. Maar goed, dat is ruim over je budget heen, sorry. :-\

Uiteindelijk wil ik wel rond de 1000 euro komen te zitten.. maar het punt is dat ik het in stappen wil doen.

Je kent het wel.. te weinig geld om alles in 1 keer te kopen, maar toch te ongedurig om te wachten totdat je het geld bijeen gespaard hebt voor een totale 5.1 set.

Als ik het geld had, dan had ik de koop zo toegezegd :( Arghh... dit zijn van die dingen die ik eigenlijk liever niet wil weten als ik het toch niet kan kopen  :-X

Audiofiel

Quote from: daburnd on April 20, 2005, 16:45:53
Maar op 1 ding ben ik wel trots.. ik heb naar verhouding de meeste apparatuur per kubieke meter ruimte :P
Dat betwijfel ik. ;D

Quote from: daburnd on April 20, 2005, 16:47:16
Als ik het geld had, dan had ik de koop zo toegezegd :( Arghh... dit zijn van die dingen die ik eigenlijk liever niet wil weten als ik het toch niet kan kopen  :-X
Sorry, zal ik de informatie weer terugnemen? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daburnd

Quote from: Audiofiel on April 20, 2005, 16:51:51
Dat betwijfel ik. ;D
Sorry, zal ik de informatie weer terugnemen? ;)

Lol wil je zeggen dat je meer hebt? :P I dare u.. i even double and triple dare you :P
Ik slaap namelijk onder mijn sony crt.. dus wees aardig tegen mij, want elke dag kan mijn laatste zijn ;)

Nahhh.. gewoon een beetje bij betalen voor het setje finals en we praten nergens meer over  >:D


daburnd

Garmt.. is er trouwens niet een keer een optie om eens bij jou te komen luisteren? Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd gezien ik altijd over esl/msl's heb gelezen maar ze nog nooit hebben mogen beluisteren. En uiteraard ben ik heel nieuwsgierig naar jou set, gezien ik verwacht magnepans veel sneller bij iemand thuis te vinden als martin logans.

Typo - ik zou zweren dat ik je ooit de naam Garmtz had ipv Garmt  ???

audionut

Als je het doet doe het dan in 1 keer goed. Klinkt heel erg oubollig maar het is gewoon praktisch het beste dat je kunt doen. Koop liever een paar maanden later iets waar je echt tevreden over bent dan morgen iets waar je jaren lang het idee bij hebt dat het niet is wat je wilde hebben (wow, wat een zin).

Een stappenplan is heel verstandig maar misschien moet je de tijd die je per stap hebt uitgetrokken wat ruimer nemen. (ik ben echt nog geen opa hoor).

Ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn maggies bij elkaar te sparen en heb er tot op de dag van vandaag geen nanoseconde spijt van gehad.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

daburnd

Quote from: audionut on April 20, 2005, 16:56:26
Als je het doet doe het dan in 1 keer goed. Klinkt heel erg oubollig maar het is gewoon praktisch het beste dat je kunt doen. Koop liever een paar maanden later iets waar je echt tevreden over bent dan morgen iets waar je jaren lang het idee bij hebt dat het niet is wat je wilde hebben (wow, wat een zin).

Een stappenplan is heel verstandig maar misschien moet je de tijd die je per stap hebt uitgetrokken wat ruimer nemen. (ik ben echt nog geen opa hoor).

Ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn maggies bij elkaar te sparen en heb er tot op de dag van vandaag geen nanoseconde spijt van gehad.

Begrijp ik... ik ben zelf ook al bijna 3 jaar bezig met mijn ht. Maar ik ben gewoon echt mijn eltax speakers moe aan het worden.. niet dat ze slecht zijn, maar het spectacel is er voor mij ongeveer wel af tegenwoordig. Dus wou ik ze eigenlijk eerst gaan modificeren, maar gezien ik dan toch weer geld vrij moet maken zie ik er eigenlijk op dit moment met mijn tijd gebrek er meer in om gewoon langzamerhand een nieuwe 5.1 set op te bouwen.

Misschien is het ook wel makkelijk om te vermelden dat een maat van mij nu een set b&w 604's gekocht heeft en ik nu voor het eerst hoor wat de minpunten bij mij zijn. ;)

Ik wil zelfs ook van mijn 7.1 opstelling terug gaan naar een 5.1 opstelling en dat eerst fatsoenlijk uitwerken. Het liefst met een oudere rotel 5.1 processor.

Dus vandaar dat ik wil beginnen met een paar goede front speakers.. en wat dat betreft zit ik dus te denken aan esl/msl's, met name magnepans.

daburnd

Oh ja weet iemand trouwens wat een quasi ribbon magnepan als voordeel of nadeel heeft tegenover een normale?

Harry HT

Hoi,
Quote from: daburnd on April 20, 2005, 17:20:49
Oh ja weet iemand trouwens wat een quasi ribbon magnepan als voordeel of nadeel heeft tegenover een normale?
Ik dacht dat een normale niet in "kleintjes :)" verkrijgbaar zijn.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

daburnd

Quote from: Harry HT on April 20, 2005, 17:29:06
Hoi,Ik dacht dat een normale niet in "kleintjes :)" verkrijgbaar zijn.

Gegroet,

Harry


Uhmm uhh.. daar weet ik helaas helemaal niets van.

Ik weet wel dat er totale magnetostaten zijn en magnetostaten die een soort ribbon tweeter gebruiken.. waar het verschil em nu inzit. Geen idee.. ik meende dat sowieso beiden hetzelfde is. Of is zo een ribbon tweeter soms electrostatisch?

Harry HT

Hoi,
Quote from: daburnd on April 20, 2005, 17:36:09
Uhmm uhh.. daar weet ik helaas helemaal niets van.

Ik weet wel dat er totale magnetostaten zijn en magnetostaten die een soort ribbon tweeter gebruiken.. waar het verschil em nu inzit. Geen idee.. ik meende dat sowieso beiden hetzelfde is. Of is zo een ribbon tweeter soms electrostatisch?
Wat ik ervan begrepen heb is dat kleine magnepans (1.6) Quasi ribbons hebben.

De Magnepan 3.6 heeft echte ribbon tweeters en ik heb me laten vertellen dat er geen mooier hoog is  ;).

Nog een linkje met uitleg in het NL's: Technische Specificaties Magnepan Luidsprekers

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

daburnd

Quote from: Harry HT on April 20, 2005, 17:50:53
Hoi,Wat ik ervan begrepen heb is dat kleine magnepans (1.6) Quasi ribbons hebben.

De Magnepan 3.6 heeft echte ribbon tweeters en ik heb me laten vertellen dat er geen mooier hoog is  ;).

Nog een linkje met uitleg in het NL's: Technische Specificaties Magnepan Luidsprekers

Gegroet,

Harry


Ah duidelijk.. ik wist dus niet dat er een verschil is tussen een quasi ribbon en een normale ribbon. My fault. :P

Audiofiel

Quote from: Harry HT on April 20, 2005, 17:50:53
De Magnepan 3.6 heeft echte ribbon tweeters en ik heb me laten vertellen dat er geen mooier hoog is  ;).

Je moet je niet alles wijs laten maken, harry! Er is wel mooier hoog: de electrostaat natuurlijk. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Shorty

QuoteDit komt wel erg in de betaalbare richting met +/-300 dollar per speaker paar en 300 dollar voor de center. Misschien eens mailen om te kijken wat het kost deze naar nederland te laten shippen.

Uhhh, jammer maar helaas: Magnepan heeft een Nederlandse importeur, en die kunnen ze natuurlijk niet in de wielen rijden door hun speakers rechtstraaeks naar een Nederlandse klant te sturen.  :-X  In Nederland kosten ze (als ik me goed herinner minstens) het dubbele... ::)
De 1.6 heeft ook op mijn shortlist gestaan, maar ik vind ze visueel toch te overheersend - zeker in een 5.1 opstelling. Martin Logans heb ik ook overwogen, maar die vielen helaas af omdat ik in m'n toekomstige luisterruimte ook een open haard heb. Want dat is ook een argument dat je zeker moet meewegen: een elektrostaat trekt stof aan, zoals een tv-scherm dat doet. En zoals je elke maand je tv-scherm moet schoonmaken zou je dat ook met de folie van je elektrostaat moeten doen. En als je rookt, of een open haard hebt, dan krijg je niet alleen stof maar ook nog een plakkerige laag teer en andere viezigheid op de folie die je er alleen met vrij agressieve middelen weer af krijgt. Ik heb wel eens een verhaal in een blad gelezen over iemand die z'n Audiostatics schoon ging maken....met wattenstaafjes.... :P... dan ben je al gauw een weekeinde bezig... Mij niet gezien. :-\
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de ervaringen op schoonmaakgebied van elektrostaatbezitters....

VrGr,

Bart J.

Harry HT

Quote from: Audiofiel on April 20, 2005, 18:22:18
Je moet je niet alles wijs laten maken, harry! Er is wel mooier hoog: de electrostaat natuurlijk. ;D
;D Ik weet het niet, ik heb ze nooit direct met elkaar kunnen vergelijken. Binnenkort kan ik waarschijnlijk naar MG20's  8) bij iemand thuis luisteren.

@ daburnd: neem anders contact met deze winkel, zij geven demo's thuis voor €50,00 a €75,00 voor 2 sets en max 2 uur. (Ze verkopen daar magnepan en final)
Misschien slepen ze ook 2 surround (7.1) sets mee naar je woning voor dat bedrag  ;D

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Audiofiel

Quote from: Shorty on April 20, 2005, 18:30:47
En zoals je elke maand je tv-scherm moet schoonmaken zou je dat ook met de folie van je elektrostaat moeten doen. En als je rookt, of een open haard hebt, dan krijg je niet alleen stof maar ook nog een plakkerige laag teer en andere viezigheid op de folie die je er alleen met vrij agressieve middelen weer af krijgt. Ik heb wel eens een verhaal in een blad gelezen over iemand die z'n Audiostatics schoon ging maken....met wattenstaafjes.... :P... dan ben je al gauw een weekeinde bezig... Mij niet gezien. :-\
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de ervaringen op schoonmaakgebied van elektrostaatbezitters....
Nou mijn ervaring dan maar in de 11 jaar dat ik nu met electrostaten draai. Ik pak ongeveer 1x per jaar de stofzuiger (2x als ik echt enthousiast wordt) en zuig de electrostaten schoon. Klaar. Done. Vijf minuten werk.

En uiteraard wordt er niet gerookt! Rookdeeltjes zijn slecht voor de levensduur van de folie en trouwens roken is gewoon verschrikkelijk vies. :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daburnd

hier een paar fotos van Magnepan SMGb die ik voor 350 euro kan kopen. Ik weet niet wat ik er van moet denken.. speelt de conditie van de kabel een rol in de zuiverheid van het geluid. En zou dit membraan nog goed zijn, is dat er uberhaupt aan te zien?




audionut

Kabels zijn belangrijk, is genoeg over te lezen op dit forum :)

Is voor het eerst dat ik de ingewanden maggies zie, ik kan je dus niet vertellen of het er goed uit ziet. Voor het geval je het niet wist, de aluminium strip is de middentoner/tweeter, de rest is het laag. (ik hanteer eigenlijk altijd: als ze goed klinken zullen ze wel goed zijn)
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

garmtz

Ik stofzuig mijn elektrostaten 1 a 2x per jaar. Inderdaad amper werk. Iets meer werk in surround dan stereo... :)