Electrostaat..magnetostaat..normale speaker..combinatie mogelijk? Waar op letten

Started by daburnd, April 19, 2005, 21:18:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daburnd

Quote from: Palu on April 20, 2005, 00:33:59
Je moet eens kijken op www.final.nl
Aanrader


Heb ik al op gekeken.. en ook op de magnepan site. Verder weet ik de algemene werking van dit soort speakers. Heb me er namelijk al eerder in verdiept vanwege de poging tot een zelfbouw project.

Des ondanks bieden dat soort sites me geen antwoorden op mijn vragen. Mocht het echter wel ergen staan.. gaarne mij er op te wijzen, ik heb het namelijk niet gezien.




daburnd

Maar goed..

3 essentieele vragen heb ik nog steeds...

1) Wat kan ik als center gebruiken? Zoals ik eerder al aangaf, ik kan het me waarschijnlijk veroorloven om een nieuwe magnepan center te kopen en 2ehands zijn ze niet te vinden.

2) Waar moet ik op letten bij de aankoop? Hoe kan ik zien in welke staat het membraan is?

3) Is het wijselijk dit soort speakers op mijn rotel rb-985 en/of rb-976 aan te sluiten?

Audiofiel

Jemig. Twee pagina's discussie over electrostaten en ik kom er nu pas in! 8)

Ik draai al 11 jaar naar volle tevredenheid met electrostaten in stereo (vanaf 100 Hz), met twee zelfbouw subs er onder (tot 100 Hz). Voor surround gebruik ik dynamische speakers.

Wat betreft je vraag over electrostaten en een kleine kamer: dat is per definitie een probleem, want juist electrostaten hebben baat bij een goede plaatsing. Erg dicht bij een wand plaatsen betekent uitdoving in bepaalde frequenties. Er zijn wel electrostaten, speciaal voor home-theater die kleiner zijn. Kijk daarvoor vooral bij de Home Theater series van Final.

De 80i is bijvoorbeeld een 5.1 set met een actieve subwoofer (in fraaie pianolak). De panele zijn relatief klein en kunnen op de optionele standaard worden geplaatst of met de bijgeleverde beugel aan de muur worden bevestigd. Voordeel is dat ze zijn ontworpen om aan de muur gehangen te kunnen worden en met die beugel verdraaid kunnen worden. Op de VAD-show stonden ze ook opgesteld en ik moet zeggen dat er een erg goed geluid uit kwam, zeker voor het geld. Deze set kost namelijk 2000 euro voor 5 electrostaten en de subwoofer. Ik weet overigens iemand die zo'n setje van de hand wil doen (jaar oud), dus dat is misschien interessant voor je. Hou er rekening mee dat alle 6 de units een eigen netstekker hebben!

Waar je bij electrostaten op moet letten is het feit dat de folie defect kan raken bij de meeste merken. Vroeg of laat gaan ze kapot en er zijn maar weinig merken die nooit stuk gaan (Acoustat is daar 1 van) en vooral Audiostatic is extreem berucht (soms 1x per 3 jaar nieuwe folie).

Magnetostaten zijn een heel ander systeem en maken niet gebruik van hoogspanning. Qua doorzichtigheid, transparantie blijven ze op een electrostaat wel achter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Oh ja, nog iets belangrijks vergeten. De betere, grotere, duurdere electrostaten zijn in het algemeen heel moeilijk aan te sturen en vereisen een zeer goede versterker. Mijn Acoustats willen bijvoorbeeld onder de 1 ohm dalen met een piek. Met een Rotel stuur je die echt niet aan. Veel vriendelijker zijn de Audiostatics (maar die gingen weer snel stuk), maar ook de Home Theater Series van Final. De i-series hebben een invertor waardoor hij makkelijk is aan te sturen. Die Final 80i set heb ik al horen draaien met een instapmodel Marantz receiver. Een Rotel is dan meer dan voldoende. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

audionut

Ik draai al een jaar of 12 met de MG 1.5QR van Magnepan en wil nooit meer anders. Overigens niet in HT want daar heb ik de ruimte en het budget niet voor. Problemen met de membranen heb ik nog nooit gehad.

Electro- en Magnetostaten zijn heel erg gevoelig voor plaatsing (volgens mij geldt dat trouwens voor elke dipool speaker, je moet me maar coorigeren als ik dat verkeerd zie). Ze moeten echt vrij staan en houden van grotere kamers. Ze klinken niet slecht in kleine maar als je het verschil hoort weet je gewoon dat het zonde is om ze de ruimte niet te geven.
De combinatie met "conventionele" conusluidsprekers kan wel maar is erg moeilijk omdat de karakterverschillen in de weergave erg groot kunnen zijn. (kijk naar Martin Logan, het levende bewijs dat conussen samen met electrostaten kunnen).

Magnetostaten zijn over het algemeen wat makkelijker aan te sturen mits de aangesloten versterker genoeg "stabiel" vermogen levert.

De "snelheid" en "openheid" is naar mijn smaak ruimschoots voldoende. Ook de hoeveelheid laag en vooral het karakter van het laag is gewoon erg goed. Voor film is een subwoofer echter wel aan te raden want echte geluidsdruk merk je niet echt bij dit soort speakers en een ontploffing wil je over het algemeen wel voelen (tenminste, ik wel).

Normaal gesproken zou ik je graag uitnodigen voor een luisterbezoekje maar ze zijn een paar weekjes aan het logeren bij een vriend van me.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

daburnd

Quote from: Audiofiel on April 20, 2005, 08:45:20
Jemig. Twee pagina's discussie over electrostaten en ik kom er nu pas in! 8)

Ik draai al 11 jaar naar volle tevredenheid met electrostaten in stereo (vanaf 100 Hz), met twee zelfbouw subs er onder (tot 100 Hz). Voor surround gebruik ik dynamische speakers.

Wat betreft je vraag over electrostaten en een kleine kamer: dat is per definitie een probleem, want juist electrostaten hebben baat bij een goede plaatsing. Erg dicht bij een wand plaatsen betekent uitdoving in bepaalde frequenties. Er zijn wel electrostaten, speciaal voor home-theater die kleiner zijn. Kijk daarvoor vooral bij de Home Theater series van Final.

De 80i is bijvoorbeeld een 5.1 set met een actieve subwoofer (in fraaie pianolak). De panele zijn relatief klein en kunnen op de optionele standaard worden geplaatst of met de bijgeleverde beugel aan de muur worden bevestigd. Voordeel is dat ze zijn ontworpen om aan de muur gehangen te kunnen worden en met die beugel verdraaid kunnen worden. Op de VAD-show stonden ze ook opgesteld en ik moet zeggen dat er een erg goed geluid uit kwam, zeker voor het geld. Deze set kost namelijk 2000 euro voor 5 electrostaten en de subwoofer. Ik weet overigens iemand die zo'n setje van de hand wil doen (jaar oud), dus dat is misschien interessant voor je. Hou er rekening mee dat alle 6 de units een eigen netstekker hebben!

Waar je bij electrostaten op moet letten is het feit dat de folie defect kan raken bij de meeste merken. Vroeg of laat gaan ze kapot en er zijn maar weinig merken die nooit stuk gaan (Acoustat is daar 1 van) en vooral Audiostatic is extreem berucht (soms 1x per 3 jaar nieuwe folie).

Magnetostaten zijn een heel ander systeem en maken niet gebruik van hoogspanning. Qua doorzichtigheid, transparantie blijven ze op een electrostaat wel achter.

Voor mij is het in ieder geval geen optie zoals ik al aangaf. Helaas.

Maar ook speakers hebben baat bij een goede opstelling. In mijn kamer is dat sowieso niet mogelijk.. niet met normale speakers en niet met andere soorten speakers. Dus de vraag is.. als ik al beide niet fatsoenlijk op kan stellen vanwege de ruimte.. haal ik dan tenminste wel details winst of een of andere vorm van winst als ik tot die overstap besluit?

Of gaat het geluid dan nog slechter klinken als met mijn eltax set nu die ook al te weinig ruimte heeft?

daburnd

Quote from: audionut on April 20, 2005, 09:24:38
Ik draai al een jaar of 12 met de MG 1.5QR van Magnepan en wil nooit meer anders. Overigens niet in HT want daar heb ik de ruimte en het budget niet voor. Problemen met de membranen heb ik nog nooit gehad.

Electro- en Magnetostaten zijn heel erg gevoelig voor plaatsing (volgens mij geldt dat trouwens voor elke dipool speaker, je moet me maar coorigeren als ik dat verkeerd zie). Ze moeten echt vrij staan en houden van grotere kamers. Ze klinken niet slecht in kleine maar als je het verschil hoort weet je gewoon dat het zonde is om ze de ruimte niet te geven.
De combinatie met "conventionele" conusluidsprekers kan wel maar is erg moeilijk omdat de karakterverschillen in de weergave erg groot kunnen zijn. (kijk naar Martin Logan, het levende bewijs dat conussen samen met electrostaten kunnen).

Magnetostaten zijn over het algemeen wat makkelijker aan te sturen mits de aangesloten versterker genoeg "stabiel" vermogen levert.

De "snelheid" en "openheid" is naar mijn smaak ruimschoots voldoende. Ook de hoeveelheid laag en vooral het karakter van het laag is gewoon erg goed. Voor film is een subwoofer echter wel aan te raden want echte geluidsdruk merk je niet echt bij dit soort speakers en een ontploffing wil je over het algemeen wel voelen (tenminste, ik wel).

Normaal gesproken zou ik je graag uitnodigen voor een luisterbezoekje maar ze zijn een paar weekjes aan het logeren bij een vriend van me.

Ah kijk.. een van de antwoorden die ik zocht. Ik wil namelijk niet weten of mijn kamer te klein is.. dat is ie al voor conventionele speakers. Maar nu heb ik eindelijk een antwoord of het een vooruitgang zou zijn of niet.

Als plaatsing er nu voor zou zorgen dat de kwaliteit van de weergave zo ver zakt dat het niet eens in de buurt van eltax speakers komt, ok dan was het wat anders. Maar ik zie het op dit moment niet zitten om
te moeten sparen voor een 2000+ euro set aan speakers. Dus gaat mijn hoop er naar uit dat ik met wat magnepan speakers en mijn sub zo komen tot een goede zuivere weergave vergelijkbaar met een set goede conventionele speakers. Want zo kan ik rondom 1000 euro ( in meerder stappen uiteraard ) lijkt mij een heel respectabele set opbouwen.

Op een 2,5x4,5 kamer is elke niet sataliet systeem sowieso maar een "compromis hometheater". Het zou dus een beetje zot zijn om magnetostaten niet te kopen vanwege de ruimte en er dan conventionele speakers te kopen die hetzelfde probleem hebben.. toch?

Oh weet jij toevallig of rotel eindtrappen zoals ik beschreven heb genoeg zijn om magnepans aan te sturen?

Audiofiel

Quote from: daburnd on April 20, 2005, 09:33:23
Maar ook speakers hebben baat bij een goede opstelling. In mijn kamer is dat sowieso niet mogelijk.. niet met normale speakers en niet met andere soorten speakers. Dus de vraag is.. als ik al beide niet fatsoenlijk op kan stellen vanwege de ruimte.. haal ik dan tenminste wel details winst of een of andere vorm van winst als ik tot die overstap besluit?

Of gaat het geluid dan nog slechter klinken als met mijn eltax set nu die ook al te weinig ruimte heeft?
Niet slechter dan de Eltax set. Maar heel zwart/wit gezegd: als je ze niet fatsoenlijk kunt opstellen, moet je geen magnetostaten of electrostaten kopen. Of alleen kleintjes die wel aan of dichtbij de muren kunnen.

Quote from: daburnd on April 20, 2005, 09:33:23
Voor mij is het in ieder geval geen optie zoals ik al aangaf. Helaas.
Ik heb alle pagina's nog eens doorgelezen, maar kan niet vinden wat de reden is... Leg eens uit.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Leonard Shelby on April 19, 2005, 23:46:37
Jaren geleden begon hij met 2 Accustats met ingebouwde buizen versterker (die direct de hoogspanning voor de ESL verzorgden zonder dat hier een stepup trafo tussen hoeft) De CD speler zat hier rechtstreeks op aan gesloten. Volume regeling zat op de buizen bakken.

Ik heb hier een avond naar zitten luisteren met mijn eigen muziek en ik viel echt te met van mijn stoel....dynamisch, snel en heel muzikaal. 2 weken later was ik weer bij hem en toen had hij ze bekleed met speakerdoek (ze zagen er niet uit) en hij had een voor versterker er voor gezet want op 2 plaatsen bij je speakers het volume regelen was niet echt praktisch. Het zag er nu een stuk netter uit en was ook praktischer..... maar de magie was weg  :-[

Nu heeft hij andere electrostaten en een andere versterker maar de magie die je kan hebben met ESL's is er niet.... vraag me niet waar het aan ligt....

Was dat bij Fred?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Ha, Daburnd! Heerlijk, een topic naar mijn hart!  8)

Ik sluit me compleet aan bij de aanbeveling van Arjen. Ik heb de Final 80i nu aardig wat keertjes gehoord en al eens een complete 100i-set geïnstalleerd en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van wat beide sets doen! Door het kleine oppervlak van de elektrostaten moet je de sub wel zo hoog mogelijk aan laten koppelen op de satellieten (liefst 120 of 150 Hz), dus een GOEDE sub erbij is een absolute voorwaarde! Dit is niet noodzakelijk een Final sub...  :-X In een Duits blad op dit moment trouwens een test van de Final 80i, gecombineerd met een Velodyne sub (uistekende keuze...  ;) O0)

Installatie van de panelen tegen de muur gaf wat mij betreft een prima resultaat. Zeer waarschijnlijk zal er wel ergens in het frequentiebereik een lichte uitdoving zijn door het dipoolkarakter, maar die zal vrij smalbandig zijn en ik hoorde het eigenlijk niet echt. Belangrijker is de afwezigheid van iedere kastklank, de gigantische homogeniteit (geen crossover!) van het geluidsbeeld en de luchtige, extreem ruimtelijke weergave. Er zijn geen speakers hoorbaar, maar alleen een surround 'bubble'. Je kunt ook heel close luisteren, want omdat er geen sprake is van meerdere drivers, is er ook geen afstand nodig voor de integratie van die drivers.

De afstraling is vrij smal, maar dat kan in een kleine kamer een voordeel zijn, omdat er meer gericht geluid naar de luiseraar gaat en minder naar de wanden.

Mijn MartinLogan elektrostaten klinken wel beter, maar dan betaal je ook wel al meer voor 2 speakers dan bij Final voor de hele set en mijn ML speakers zijn ook kritischer qua plaatsing. Voor mij zijn elektrostaten in surround het ultieme...  8)

Overigens zijn de Finals aan te sturen met een normale HT receiver. Jouw Rotels zullen denk ik geen problemen opleveren i.c.m. de Finals.

Leonard Shelby

Quote from: Audiofiel on April 20, 2005, 10:15:58
Was dat bij Fred?

Nee, hij heet Gerard...misschien had hij ze wel van Fred gekocht (of aan verkocht)  ;)

Audiofiel

Quote from: Leonard Shelby on April 20, 2005, 11:21:59
Nee, hij heet Gerard...misschien had hij ze wel van Fred gekocht (of aan verkocht)  ;)

Ik ken namelijk een Fred die de Acoustats heeft gehad met die OTL buizenbakken, model 4 was dat geloof ik (destijds in Utrecht). Hij had tevens een set One + One staan en draaide later met een set 33's. Ik noem hem altijd Fred Acoustat. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Leonard Shelby

Het waren (voor ESL's vrij lage speakers) met drie panelen die onder een lichte hoek stonden. Zonder speakerdoek keek je tegen een PVC raamwerk aan. Er kon echt een geweldig geluid uit komen. Ze kwamen bij iemand vandaan die behoorlijk had gemod aan de dingen.

Zal het eens na vragen....

audionut

Voorzover ik weet zijn de rotels "zwaar" genoeg om de magnepans aan te kunnen sturen, zeker wanneer je de goedkopere kleinere types als kandidaat ziet.
Ik heb aan de mijne zelf al een aantal zeer verschillende versterkers gehangen en vond het eigenlijk altijd wel lekker klinken (met meer vermogen is het geluid nog wel rustiger). Ik heb niet het idee dat het moeilijk matchende speakers zijn.  (ik hoor de mensen om me heen steeds over Gamut als ultieme match met Magnepan maar dat heb ik nog nooit beluisterd)
Ik heb ze gekocht toen ik nog bij mijn ouders woonde, ze stonden toen in een kamer van 3,3x 3,5 (sommigen vonden het net een grote koptelefoon:)). Ging prima O0
Overigens heeft magnepan nu ook een complete surroundset met rondom echt kleine speakers maar die kun je alleen rechtstreeks bij ze bestellen.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

bmateijsen

Quote from: audionut on April 20, 2005, 11:35:28
Ik heb niet het idee dat het moeilijk matchende speakers zijn.  

Is het ook niet.... echt moeilijk zijn ze niet aan te sturen

Quote(ik hoor de mensen om me heen steeds over Gamut als ultieme match met Magnepan maar dat heb ik nog nooit beluisterd)

Dat is emotioneel mooi...... Maggies en Gamut is een match made in heaven  O0

QuoteIk heb ze gekocht toen ik nog bij mijn ouders woonde, ze stonden toen in een kamer van 3,3x 3,5 (sommigen vonden het net een grote koptelefoon:)). Ging prima O0
Overigens heeft magnepan nu ook een complete surroundset met rondom echt kleine speakers maar die kun je alleen rechtstreeks bij ze bestellen.

Bedoel je de MMGW serie??

Groet Bjorn

Harry HT

Hoi Daburnd,

Stuur anders eens een mailtje naar Guus en vraag of hij wil reageren in dit topic. Hij heeft ook Magnepans in z'n HT staan.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

audionut

QuoteBedoel je de MMGW serie??

Yep de MMGw+MMGc bedoel ik inderdaad, ik heb alleen geen idee hoe het klinkt en of het klinkt. http://www.magnepan.com/_mmgw_c.php. Volgens hun eigen site belachelijk veel voor belachelijk weinig :). Ik heb gehoord dat die alleen bij Magnepan zelf te verkrijgen zijn. Klopt dit niet?

Is er hier eigenlijk iemand die Magnepan+Gamut heeft staan en ook nog eens bereid mij dit te laten bewonderen?
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

aMUSEd

Ik draai ook al wat jaren met magnepans (mg12qr).
Het is persoonlijk maar het geluid van 'maggies' pakt me op een manier dat ik bij conusspeakers nog niet heb ervaren. Ok, het laag gaat niet diep en ze zijn niet makkelijk te plaatsen.. maar er zijn geen duidelijke overgangen hoorbaar (althans via mijn oren) en het geluidsbeeld dat deze dingen neerzetten is zonder overdrijven fenomenaal. Ook ben ik te spreken over de resolutie en, het belangrijkste, muzikaliteit.

Toen ik de speakers kocht gebruikte ik een Rotel ra980bx versterker.. deze versterker had genoeg vermogen om de maggies te laten zingen. Mijn kamer was destijds 4x4 en de maggies stonden 0.5-1 meter van de muur.
Dit leverde geen grote problemen op behalve dat er weinig diepte in het geluid zat.

Ook heb ik een tijd in surround opstelling met Kef eitjes gespeeld.
Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring met surround speakers, maar het is me nooit opgevallen dat de eitjes niet combineerde met de magnetostaten. Alhoewel het geluidsbeeld van voren veeel indrukwekkender is dan van achter. De klank is natuurlijk wel anders.

Over de jaren heb ik een aantal electrostaten en magnetostaten mogen beluisteren op voor mij bekende apparatuur (dit is mijn beleving.. misschien is jouw smaak weer anders):
Mijn ervaring met Martin logans (aerius i) is dat niet alle muzieksoorten er fantastisch op klinken.
Final past totaal niet bij mijn smaak.. zeer licht, hoog, koud, analytisch en fragiel geluid.
Monsoon (magnetostatisch midden/hoog met conus woofer) vond ik echt slecht klinken (duidelijk hoorbare overgangen/matige afbeelding/zielloos geluid).

2ehands magnepans moet je natuurlijk eerst beluisteren. Ik heb begrepen dat de bedrading van hoge tonen sectie wel eens los kan laten als er erg luid mee is gespeeld.. dit uit zich als 'slissend' hoog.

daburnd

Quote from: Audiofiel on April 20, 2005, 10:15:15
Ik heb alle pagina's nog eens doorgelezen, maar kan niet vinden wat de reden is... Leg eens uit.

Geld.. need i say more?

daburnd

Quote from: Garmt on April 20, 2005, 10:26:56
Ha, Daburnd! Heerlijk, een topic naar mijn hart!  8)

Ik sluit me compleet aan bij de aanbeveling van Arjen. Ik heb de Final 80i nu aardig wat keertjes gehoord en al eens een complete 100i-set geïnstalleerd en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van wat beide sets doen! Door het kleine oppervlak van de elektrostaten moet je de sub wel zo hoog mogelijk aan laten koppelen op de satellieten (liefst 120 of 150 Hz), dus een GOEDE sub erbij is een absolute voorwaarde! Dit is niet noodzakelijk een Final sub...  :-X In een Duits blad op dit moment trouwens een test van de Final 80i, gecombineerd met een Velodyne sub (uistekende keuze...  ;) O0)

Installatie van de panelen tegen de muur gaf wat mij betreft een prima resultaat. Zeer waarschijnlijk zal er wel ergens in het frequentiebereik een lichte uitdoving zijn door het dipoolkarakter, maar die zal vrij smalbandig zijn en ik hoorde het eigenlijk niet echt. Belangrijker is de afwezigheid van iedere kastklank, de gigantische homogeniteit (geen crossover!) van het geluidsbeeld en de luchtige, extreem ruimtelijke weergave. Er zijn geen speakers hoorbaar, maar alleen een surround 'bubble'. Je kunt ook heel close luisteren, want omdat er geen sprake is van meerdere drivers, is er ook geen afstand nodig voor de integratie van die drivers.

De afstraling is vrij smal, maar dat kan in een kleine kamer een voordeel zijn, omdat er meer gericht geluid naar de luiseraar gaat en minder naar de wanden.

Mijn MartinLogan elektrostaten klinken wel beter, maar dan betaal je ook wel al meer voor 2 speakers dan bij Final voor de hele set en mijn ML speakers zijn ook kritischer qua plaatsing. Voor mij zijn elektrostaten in surround het ultieme...  8)

Overigens zijn de Finals aan te sturen met een normale HT receiver. Jouw Rotels zullen denk ik geen problemen opleveren i.c.m. de Finals.

Ook in dit geval moet ik helaas herhalen... dit is geen optie. Ik heb gewoon het geld er niet voor.

De opties zijn iets 2ehands wat ik per speaker paar op kan bouwen met een bovengrens van maximaal 500 euro voor 2 paar... en dan over een langere periode nog een keer hetzelfde.

Maar ik moet zeggen.. wel een heel verlijdelijke uitleg  O0

daburnd

Quote from: audionut on April 20, 2005, 11:35:28
Voorzover ik weet zijn de rotels "zwaar" genoeg om de magnepans aan te kunnen sturen, zeker wanneer je de goedkopere kleinere types als kandidaat ziet.
Ik heb aan de mijne zelf al een aantal zeer verschillende versterkers gehangen en vond het eigenlijk altijd wel lekker klinken (met meer vermogen is het geluid nog wel rustiger). Ik heb niet het idee dat het moeilijk matchende speakers zijn.  (ik hoor de mensen om me heen steeds over Gamut als ultieme match met Magnepan maar dat heb ik nog nooit beluisterd)
Ik heb ze gekocht toen ik nog bij mijn ouders woonde, ze stonden toen in een kamer van 3,3x 3,5 (sommigen vonden het net een grote koptelefoon:)). Ging prima O0
Overigens heeft magnepan nu ook een complete surroundset met rondom echt kleine speakers maar die kun je alleen rechtstreeks bij ze bestellen.

Het matchen is eigenlijk voornamelijk omdat ik niet meteen een hele 5.1 opstelling kan betalen.. dus vandaar dat ik wou weten of ik er niet ratgek van word als ik ze tijdelijk met mijn eltax surrounds gebruik bijvoorbeeld. Maar als ik het zo lees zal dat waarschijnlijk wel het geval zijn ;)

daburnd

Quote from: Harry HT on April 20, 2005, 12:20:51
Hoi Daburnd,

Stuur anders eens een mailtje naar Guus en vraag of hij wil reageren in dit topic. Hij heeft ook Magnepans in z'n HT staan.

Gegroet,

Harry

Damn.. dat ziet er goed uit. Dadelijk eens ff een pm sturen.