Electrostaat..magnetostaat..normale speaker..combinatie mogelijk? Waar op letten

Started by daburnd, April 19, 2005, 21:18:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: daburnd on April 28, 2005, 18:18:57
Ik heb trouwens wel op veel fotos gezien dat mensen achter magnepans dempings materiaal op de muur plaatsen, maar bij elektrostaten zie ik dat vrijwel nooit. Is daar een reden voor?

Het zijn beide dipolaire speakers, dus er is geen reden waarom men het bij elektrostaten niet zou doen. Persoonlijk vind ik dat demping achter een elektrostaat een deel van het 'leven' uit het geluid haalt, wat een elektrostaat nou juist mooi maakt. Het is beter de back-wave te 'tunen' of desnoods te diffunderen dan te dempen is mijn mening.

daburnd

Quote from: Garmt on April 28, 2005, 18:29:27
Het zijn beide dipolaire speakers, dus er is geen reden waarom men het bij elektrostaten niet zou doen. Persoonlijk vind ik dat demping achter een elektrostaat een deel van het 'leven' uit het geluid haalt, wat een elektrostaat nou juist mooi maakt. Het is beter de back-wave te 'tunen' of desnoods te diffunderen dan te dempen is mijn mening.

Wat bedoel je met tunen.. en wat is diffunderen? Heeft diffuneren iets met diffuus te maken? Sorry dat ik het ff niet op kan zoeken, maar zit op mijn en mag niet te veel i-netten hier.

garmtz

Quote from: daburnd on April 28, 2005, 18:43:42
Wat bedoel je met tunen.. en wat is diffunderen? Heeft diffuneren iets met diffuus te maken? Sorry dat ik het ff niet op kan zoeken, maar zit op mijn en mag niet te veel i-netten hier.

Met tunen bedoel ik het achterwaarts gestraalde geluid zo mooi mogelijk mengen met het directe geluid, door te spelen met het indraaien van de speakers en de afstand tot de muur. Apogee gebruikers hebben hier vooral veel ervaring (problemen?) mee... :) 

Diffunderen is het verstrooien van het geluid door een onregelmatig oppervlak. Het kaatst dan niet op een vlak oppervlak terug, als een spiegel, maar wordt verspreid door een ruw oppervlak, wat de energie a.h.w. verdeelt.

daburnd

Quote from: Garmt on April 28, 2005, 18:52:09
Met tunen bedoel ik het achterwaarts gestraalde geluid zo mooi mogelijk mengen met het directe geluid, door te spelen met het indraaien van de speakers en de afstand tot de muur. Apogee gebruikers hebben hier vooral veel ervaring (problemen?) mee... :) 

Diffunderen is het verstrooien van het geluid door een onregelmatig oppervlak. Het kaatst dan niet op een vlak oppervlak terug, als een spiegel, maar wordt verspreid door een ruw oppervlak, wat de energie a.h.w. verdeelt.

Hmm wat dat betreft zal diffunderen dus wel een optie voor mij zijn. Wat zijn goede of gebruikelijke manieren om dit te doen? Heb je toevallig tips voor me?

Het is namelijk zo dat 1 van mijn toekomstige front speakers waarschijnlijk een afstand van 1 meter tot de muur zal hebben maar de andere maar iets van 20 tot 30 cm ten opzichte van een kast. Ik dacht zelf eerst aan demping of een eventueel schuine achterkant om te proberen dat het geluid er op een of andere manier "er achteruit" te halen zodat het niet blijft hangen.

Audiofiel

Quote from: Garmt on April 28, 2005, 18:29:27
Persoonlijk vind ik dat demping achter een elektrostaat een deel van het 'leven' uit het geluid haalt, wat een elektrostaat nou juist mooi maakt.
Mijn Acoustat One heeft standaard een dempingsmat op de achterkant en volgens mij is het leven hier zeker niet uit. ;)

Quote from: Garmt on April 28, 2005, 18:52:09
Diffunderen is het verstrooien van het geluid door een onregelmatig oppervlak. Het kaatst dan niet op een vlak oppervlak terug, als een spiegel, maar wordt verspreid door een ruw oppervlak, wat de energie a.h.w. verdeelt.
Bedoel je niet gewoon diffuseren? Diffunderen klinkt heel erg zwaar en massief... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daburnd

Quote from: Audiofiel on April 28, 2005, 19:02:24
Mijn Acoustat One heeft standaard een dempingsmat op de achterkant en volgens mij is het leven hier zeker niet uit. ;)

Is het dan niet op zn minst zo dat je meer vermogen nodig hebt voor hetzelfde volume omdat je een deel van het geluid dempt?


Audiofiel

Quote from: daburnd on April 28, 2005, 19:05:40
Is het dan niet op zn minst zo dat je meer vermogen nodig hebt voor hetzelfde volume omdat je een deel van het geluid dempt?

Ja, een halve dB meer. ;) Nee, heeft geen effect op het rendement. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daburnd

Quote from: Audiofiel on April 28, 2005, 19:13:30
Ja, een halve dB meer. ;) Nee, heeft geen effect op het rendement. ;D

Dat valt eigenlijk behoorlijk mee moet ik zeggen.

Bij mij is het op dit moment zo dat ik vrijwel evenveel muziek achter de magnepan hoor als voor.. ik neem aan dat dat dan niet terug kan meewerken met het geluid (klinkt misschien krom ;) ). Maar dat zou eigenlijk bij esl's meen ik nog veel meer moeten zijn gezien deze een volgens mij nog meer vrije ruimte hebben om het geluid naar achteren eruit te gooien.

Hoe ver heb jij dan de esl van de muur af staan en hoever zit de mat van de esl zelf af?

Audiofiel

Quote from: daburnd on April 28, 2005, 19:16:25
Hoe ver heb jij dan de esl van de muur af staan en hoever zit de mat van de esl zelf af?

Let wel: de mat is standaard af fabriek en dus een onderdeel van het ontwerp. Zelf een mat aanbrengen zou ik niet zo maar definitief doen, dan moet je eerst uitgebreid testen. De mat hangt bij mij achter de achterste stator, dus vrij van de hoogspanning. De electrostaat staat ongeveer 1,0-1,2 meter uit de muur. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daburnd

Quote from: Audiofiel on April 28, 2005, 19:27:21
Let wel: de mat is standaard af fabriek en dus een onderdeel van het ontwerp. Zelf een mat aanbrengen zou ik niet zo maar definitief doen, dan moet je eerst uitgebreid testen. De mat hangt bij mij achter de achterste stator, dus vrij van de hoogspanning. De electrostaat staat ongeveer 1,0-1,2 meter uit de muur. 8)

Ah zo.. dat verklaart. Ik dacht dat je het zelf had gedaan, dan was ik wel benieuwd hoe je het resultaat zo goed gehouden hebt. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat ik je niet acht in staat te zijn om zoiets te kunnen, dus vat het niet verkeerd op AUB.

Maar ik zal sowieso eerst het diffuseren/diffunderen ff een kans geven voordat ik een drastische maatregel als dempen ga nemen. Alleen heb ik nog geen goed onderbouwd idee hoe ik het zou moeten doen.

garmtz

Niet iedere speaker is hetzelfde... Bij MartinLogan haalt compleet dempen van de backwave het leven uit de speakers. Ik denk dat ze bij Acoustat dit in ogenschouw hebben genomen bij het ontwerp.

Paulie

Hoi Daburnd.

Ik heb niet het gehele topic doorgelezen  :o. Maar mogelijk kunnen de PRE Harman  Kardon Infinity speakers wat zijn, denk dan vooral aan de Infinity Renaissance 90's. Ik draai er zelf mee. Deze speakers maken gebruik van magnetostaten in het hoog en het midden hoog. Om body te geven in het midden wordt de magnetostaat aangevuld door een conus speaker daaronder zit nog een bas speaker. De kast is volledig gesloten (geen basreflex dus  8)). Voordelen zijn:

1) Staan rond de 70 cm van de achterwand.
2) Relatief makkelijk aan te sturen.
3) betaalbaar tussen de 900 en 1300 euro de set.
4) Full Range speakers die een zeer breed en diep beeld neerzetten met een zeer goed basfundament.
(27 tot 30.000)
5) nog veel meer.

mocht je geinteresseerd zijn kun je ze altijd eens beluisteren het is een zwaar ondergewaardeerde speaker namelijk.

http://www.infinity-classics.de/infinity/models/Renaissance-series-1992/index-Renaissance.htm

zo nog wat fotoos.

ik hoor het wel.

groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

daburnd

Quote from: Paulie on April 28, 2005, 20:08:22
Hoi Daburnd.

Ik heb niet het gehele topic doorgelezen  :o. Maar mogelijk kunnen de PRE Harman  Kardon Infinity speakers wat zijn, denk dan vooral aan de Infinity Renaissance 90's. Ik draai er zelf mee. Deze speakers maken gebruik van magnetostaten in het hoog en het midden hoog. Om body te geven in het midden wordt de magnetostaat aangevuld door een conus speaker daaronder zit nog een bas speaker. De kast is volledig gesloten (geen basreflex dus  8)). Voordelen zijn:

1) Staan rond de 70 cm van de achterwand.
2) Relatief makkelijk aan te sturen.
3) betaalbaar tussen de 900 en 1300 euro de set.
4) Full Range speakers die een zeer breed en diep beeld neerzetten met een zeer goed basfundament.
(27 tot 30.000)
5) nog veel meer.

mocht je geinteresseerd zijn kun je ze altijd eens beluisteren het is een zwaar ondergewaardeerde speaker namelijk.

http://www.infinity-classics.de/infinity/models/Renaissance-series-1992/index-Renaissance.htm

zo nog wat fotoos.

ik hoor het wel.

groet

paul

De prijsklasse is voor mij nog steeds vrij hoog. Maar ik moet wel zeggen dat deze speakers er qua omschrijving erg interessant uit zien. Vooral ook omdat ze geen basspoort hebben, want vab die backfiring basspoorten op mijn eltaxen word ik echt niet goed.. gezien ik niet echt een symmetrische kamer heb vanwege de spullen die er in staan.

Wat zijn jou bevindingen eigenlijk van de hoogweergave met magnetostaten?

Paulie

Ik heb veel speakers mogen beluisteren in de afgelopen 15 jaar. Maar moet toch wel zeggen dat ik dit een mooie allround speaker vindt die gezien zijn huidige 2e handsprijs een zeer goede koop is. Een vriend van mij draait met een Aerius I maar die vind ik lang niet zo allround als deze speakers.

Volledige electrostaten zijn enorm snel maar missen fundament in het midden en het laag. Dit kan alleen maar opgepakt worden met een subwoofer of een electrostaat formaat kamerscherm. De set van Audiofiel is hierop wel een uitzondering hier is een zeer doordachte keuze gemaakt tussen electrostaat en 2 subwoofers met elk 2 relatief kleine woofers..

Voordeel van de Infinity's is dat ze iets minder snel zijn maar nog altijd sneller dan conus speakers maar dat daardoor de match met conus speakers stukken beter is.

Zelfs die vriend van me die de Aerius I heeft was erg onder de indruk van deze speakers.

je bent altijd welkom is te komen luisteren zodat je een idee van het geluidskarakter van de speakers hebt.

groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

daburnd

Quote from: Paulie on April 28, 2005, 20:58:33
Ik heb veel speakers mogen beluisteren in de afgelopen 15 jaar. Maar moet toch wel zeggen dat ik dit een mooie allround speaker vindt die gezien zijn huidige 2e handsprijs een zeer goede koop is. Een vriend van mij draait met een Aerius I maar die vind ik lang niet zo allround als deze speakers.

Volledige electrostaten zijn enorm snel maar missen fundament in het midden en het laag. Dit kan alleen maar opgepakt worden met een subwoofer of een electrostaat formaat kamerscherm. De set van Audiofiel is hierop wel een uitzondering hier is een zeer doordachte keuze gemaakt tussen electrostaat en 2 subwoofers met elk 2 relatief kleine woofers..

Voordeel van de Infinity's is dat ze iets minder snel zijn maar nog altijd sneller dan conus speakers maar dat daardoor de match met conus speakers stukken beter is.

Zelfs die vriend van me die de Aerius I heeft was erg onder de indruk van deze speakers.

je bent altijd welkom is te komen luisteren zodat je een idee van het geluidskarakter van de speakers hebt.

groet

paul

Een aanbod waar ik vrijwel geen nee tegen zou kunnen zeggen.. maar helaas heb ik ook al GTdesign af moeten zeggen gezien ik het te druk heb vanwege de tentamen week. :'(

daburnd

Net ff de podrace scene opgezet ( episode 1 laserdisc).. en ff met alleen de magnepan op het linker kanaal aangesloten...

So, ik wist niet dat die film zo klonk. Het is gewoon een totaal ander geluidsbeeld als die van mijn eltax speakers. Opeens hoorde ik een aantal turbines draaien van de pods waarvan ik normaal gesproken de indruk kreeg dat het maar 1 geluid was. Ook hoor ik bij veel robot bliepjes en stemmen details die ik nog nooit gehoord heb. Maar ook de powercouplers klinken nu echt veel gedetailleerder en ook totaal anders.

Maar wat ook opvalt is dat de luidsprekers echt zo ongestressed kunnen weergeven... het geluid is snel en accuuut. En ik vind 1 magnepan zelfs bijna zo levendig als mijn 2 eltax front speakers bij elkaar.
Die 100 euro waarvoor ik nu 1 magnepan smgb gekocht heb is het mij dik en dubbel waard gezien het een hele belevenis is om deze speaker te horen.

Het enige wat ik bijna zou zweren is dat de speaker beter aan het worden is qua klank, maar dat zal waarschijnlijk eraan liggen dat ik de speaker nu uitgebreider getest heb en begin te horen waar de voordelen liggen.

Paulie

Quote from: daburnd on April 29, 2005, 11:18:30
Een aanbod waar ik vrijwel geen nee tegen zou kunnen zeggen.. maar helaas heb ik ook al GTdesign af moeten zeggen gezien ik het te druk heb vanwege de tentamen week. :'(

het hoeft niet morgen hoor  ;D. mag ook op het langere termijn dus uitnodiging blijft gewoon bestaan.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

aMUSEd

Quote from: Paulie on April 29, 2005, 11:37:48
het hoeft niet morgen hoor  ;D. mag ook op het langere termijn dus uitnodiging blijft gewoon bestaan.

Volgens mij is daburnd er zo'n beetje uit ;)

daburnd

Quote from: aMUSEd on April 29, 2005, 12:56:50
Volgens mij is daburnd er zo'n beetje uit ;)

Hahaha, dat wil niet zeggen dat ik ze niet graag kom beluisteren. Want hoe dan ook wil ik toch ook weten wat andere speakers zoal te bieden hebben. Nu heb ik tot nu toe alleen nog maar mijn eltax liberty serie en de b&w 604's uitgebreid kunnen beluisteren. Dus wat meer "ervaring" is wat mij betreft erg welkom.