Electrostaat..magnetostaat..normale speaker..combinatie mogelijk? Waar op letten

Started by daburnd, April 19, 2005, 21:18:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daburnd

Even het volgende,

ik ben me op dit moment aan het verdiepen in magnetostaten/electrostaten. Nu mis ik wat essentieele info.. en heb dus de volgende vragen..

Zijn magnetostaten en electrostaten vergelijkbaar qua prestaties? Halen ze theoretisch gezien dezelfde zuiverheid.. en welke merken zijn af/aan te raden?

Kunnen mijn rotel rb-985 en rb-976 uberhaupt wel magnetostaten/elektrostaten aan?

En zijn elektro/magneto-staten te combineren met normale speakers qua klankkleur.. of zal dit nooit een goed effect geven? Zijn dit soort speakers uberhaupt geschikt voor hometheater doeleinden?

daburnd

Oh ja.. en als je ze 2e hands koopt.. waar moet je dan op letten?

FrankB

Ik kan helaas niet op al je vragen antwoorden, maar dit weet ik wel:

Quote from: daburnd on April 19, 2005, 21:18:29
En zijn elektro/magneto-staten te combineren met normale speakers qua klankkleur.. of zal dit nooit een goed effect geven?

Qua klankkleur niet. Combineren kan altijd maar je zult een levensgroot verschil horen.

Quote from: daburnd on April 19, 2005, 21:18:29
Zijn dit soort speakers uberhaupt geschikt voor hometheater doeleinden?

Perfect! Daar je in een HT toch gebruikt maakt van subs kunnen dit soort speakers perfect. Sterker nog, ik ga ook zeker voor electrostaten mocht ik in een toekomstig huis een apart HT bouwen  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

daburnd

Quote from: FrenkB on April 19, 2005, 21:20:38
Ik kan helaas niet op al je vragen antwoorden, maar dit weet ik wel:

Qua klankkleur niet. Combineren kan altijd maar je zult een levensgroot verschil horen.

Perfect! Daar je in een HT toch gebruikt maakt van subs kunnen dit soort speakers perfect. Sterker nog, ik ga ook zeker voor electrostaten mocht ik in een toekomstig huis een apart HT bouwen  8)

Mijn nadeel is dat ik ze in een kleine kamer wil gaan proppen.. dus ik zal wel naar de omvang van het model moeten kijken. Want geloof het of niet, maar die speakers kunnen echt in achterlijk grote maten geleverd worden. Vooral de magnepans.

Maar inderdaad voel ik me er ook sterk toe aangetrokken door hetgeen wat ik er over gelezen heb. Weet je toevallig hoe dit soort speakers in het midden gebied presteren? Zullen er goede "mid-bassen" uit deze speakers komen?

FrankB

Quote from: daburnd on April 19, 2005, 21:29:30
Mijn nadeel is dat ik ze in een kleine kamer wil gaan proppen.. dus ik zal wel naar de omvang van het model moeten kijken. Want geloof het of niet, maar die speakers kunnen echt in achterlijk grote maten geleverd worden. Vooral de magnepans.

Maar inderdaad voel ik me er ook sterk toe aangetrokken door hetgeen wat ik er over gelezen heb. Weet je toevallig hoe dit soort speakers in het midden gebied presteren? Zullen er goede "mid-bassen" uit deze speakers komen?

Electrostaten zijn wel erg gevoelig voor plaatsing in de ruimte, aangezien het dipolen zijn. Ze moeten dus redelijk wat ruimte om zich heen hebben en een paar cm kan erg veel uitmaken.

Het middengebied is ook prachtig bij electrostaten, maar het mid-laag gaat moeizamer. Daar heb je echt de sub voor nodig.

Garmt zal zich hier ongetwijfeld in mengen, en die weet er veel meer vanaf dan ik en heeft ook een berg ervaring met electrostaten in een HT  8) 8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

daburnd

Quote from: FrenkB on April 19, 2005, 21:33:23
Electrostaten zijn wel erg gevoelig voor plaatsing in de ruimte, aangezien het dipolen zijn. Ze moeten dus redelijk wat ruimte om zich heen hebben en een paar cm kan erg veel uitmaken.

Het middengebied is ook prachtig bij electrostaten, maar het mid-laag gaat moeizamer. Daar heb je echt de sub voor nodig.

Garmt zal zich hier ongetwijfeld in mengen, en die weet er veel meer vanaf dan ik en heeft ook een berg ervaring met electrostaten in een HT  8) 8)

Ik zelf zit nogal met het probleem dat ik een erg beperkt budget heb.. dus gezien de prijs ben ik vooral geinteresseerd in magnetostaten. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het hoorbare verschil tussen elektrostaten en magnetostaten zijn.

Verder heb ik wel gelezen dat magnetostaten veel minder vaak membraan problemen hebben.. mag je er vanuit gaan dat magnetostaten een langere levensduur hebben? En hoe kan je beoordelen in welke conditie de membranen zijn?

daburnd

Magnepan SMGb
2-Way Quasi-Ribbon Planar-Magnetic
50Hz-26kHz
86dB/2.83v/m @500Hz
4 ohm
150 watt


Als ik bijvoorbeeld deze speakers bekijk zie ik dat ze 4ohm aangestuurd moeten worden. Is dit wel aan te bevelen om aan mijn rotel rb-985 of 976 te hangen? Waarom wel/niet?

Leonard Shelby

Als de electrostaten voor je huidige kamer zijn zou ik het niet doen.
Zeker als je het over fullrange electrostaten hebt ga enorme plaatsings problemen krijgen denk ik.

Ik vind een goede electrostaat fantastisch klinken, maar kan ze ook niet kwijt. (lees:zo kwijt dat ze tot hun recht komen) En ik heb denk ik meer ruimte als jij heb.

daburnd

Quote from: Leonard Shelby on April 19, 2005, 22:06:16
Als de electrostaten voor je huidige kamer zijn zou ik het niet doen.
Zeker als je het over fullrange electrostaten hebt ga enorme plaatsings problemen krijgen denk ik.

Ik vind een goede electrostaat fantastisch klinken, maar kan ze ook niet kwijt. (lees:zo kwijt dat ze tot hun recht komen) En ik heb denk ik meer ruimte als jij heb.

Voor een fullrange zal ik sowieso niet gaan gezien die veel te groot zijn. Maar zelfs normale luidsprekers komen niet tot hun recht in mijn kamer... zelfs mijn eltax speakers niet. Ik denk dat in principe alle speakers en subs zonde zijn voor mijn kamer.. tenzij het een satalieten set is.

Dus ja, als ik dan al niet zo veel ruimte heb.. dan tenminste een zuiver klankbeeld.

Movievault

Komt ineens een vraag in me op als ik dit lees. Hoe bepaal je vooraf of je kamer groot genoeg is voor een type luidspreker?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

daburnd

Wat ik me eerder afvraag is wat je als center kan gebruiken.. want een 2ehands magnetostatische center ben ik nog niet tegengekomen. Is een magnetostaat  op zn zijkant plaatsen dan een optie.. of kan je dan toch beter voor een conventionele center speaker gaan?


Leonard Shelby

Je kan ze horizontaal krijgen inderdaad. Tweedehands zal je ze niet vaak zien want de gebruikers zijn erg tevreden volgens mij  ;D

Die opmerking van mij was overigens niet lullig bedoelt naar jou kamer hoor (als ik het terug lees klinkt het wat denigrerend)
maar omdat het dipolen zijn is de ruimte achter de speaker en de mogelijkheden van opstellen gewoon nog belangrijker dan bij een conus speaker. Een electrostaat geeft net zoveel geluid van achteren als van voren.

daburnd

Quote from: Leonard Shelby on April 19, 2005, 22:25:42
Je kan ze horizontaal krijgen inderdaad. Tweedehands zal je ze niet vaak zien want de gebruikers zijn erg tevreden volgens mij  ;D

Die opmerking van mij was overigens niet lullig bedoelt naar jou kamer hoor (als ik het terug lees klinkt het wat denigrerend)
maar omdat het dipolen zijn is de ruimte achter de speaker en de mogelijkheden van opstellen gewoon nog belangrijker dan bij een conus speaker. Een electrostaat geeft net zoveel geluid van achteren als van voren.

Mwa zo lullig is de opmerking niet.. ik irriteer me al jaren aan mijn kamer :P
Daarom heb ik er laatst ook wat kasten uit gegooid, maar des ondanks blijft het geluid bij andere mensen ruimtelijker klinken.. ook al is de kwaliteit van weergave bij een aantal daarvan niet te vergelijken met die van mij.
Dus in zekere zin ben ik al gewend aan een "compromis hometheater".

Zo lang dit een merkbare verbetering voor mij zou zijn vind ik het al best. Het hoeft niet helemaal tot zn recht te komen. Maar zelf heb ik soms het idee dat dit soort speakers toch net even wat meer te bieden hebben als setjes
b&w's uit de 600 serie of een tannoy's. En gezien ik tegenwoordig toch vind dat ik toch nog het een en ander mis met mijn eltax speakers wil ik toch graag voor een andere speaker gaan met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
En 2e hands magnepans komen in een goed betaalbare bereik voor mij.


daburnd

Quote from: Leonard Shelby on April 19, 2005, 22:25:42
Je kan ze horizontaal krijgen inderdaad. Tweedehands zal je ze niet vaak zien want de gebruikers zijn erg tevreden volgens mij  ;D

Die opmerking van mij was overigens niet lullig bedoelt naar jou kamer hoor (als ik het terug lees klinkt het wat denigrerend)
maar omdat het dipolen zijn is de ruimte achter de speaker en de mogelijkheden van opstellen gewoon nog belangrijker dan bij een conus speaker. Een electrostaat geeft net zoveel geluid van achteren als van voren.

Kan je trouwens dan niet dempings materiaal achter de elektro/magneto-staten gebruiken om er zo voor te zorgen dat je ze alleen naar voren toe laat stralen?

En wat kan je dan als center gebruiken.. of wat is het meest wijselijk om te gebruiken? Want een nieuwe magnepan center zal me waarschijnlijk te duur worden.

beunky

Quote from: FrankG on April 19, 2005, 22:12:42
Komt ineens een vraag in me op als ik dit lees. Hoe bepaal je vooraf of je kamer groot genoeg is voor een type luidspreker?

Als je bijvoorbeeld een Quad 989 of 988 (een fullrange esl dus) goéd tot zijn recht wilt laten komen moet je ze minimaal anderhalve meter van de achterwand hebben staan en eenzelfde afstand van de zijwanden is ook wel prettig.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

daburnd

Quote from: beunky on April 19, 2005, 22:55:43
Als je bijvoorbeeld een Quad 989 of 988 (een fullrange esl dus) goéd tot zijn recht wilt laten komen moet je ze minimaal anderhalve meter van de achterwand hebben staan en eenzelfde afstand van de zijwanden is ook wel prettig.

Lol als ik dat aan zou moeten houden dan kan ik niet eens 1 esl kwijt op mijn kamer...

Maar ja.. ik denk eigenlijk dat mijn opstelling met mijn normale speakers zo ook eigenlijk niet voldoet aan de ruimte die het eigenlijk zou moeten krijgen.

beunky

Quote from: daburnd on April 19, 2005, 23:01:33
Lol als ik dat aan zou moeten houden dan kan ik niet eens 1 esl kwijt op mijn kamer...

Maar ja.. ik denk eigenlijk dat mijn opstelling met mijn normale speakers zo ook eigenlijk niet voldoet aan de ruimte die het eigenlijk zou moeten krijgen.

Ik heb hetzelfde probleem ;)
Daarom ben ik in de race voor een systeem als de Thiel CS 2.4 (das het mooiste wat ik tot nu toe gehoord heb op esl's na).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

daburnd

Quote from: beunky on April 19, 2005, 23:03:28
Ik heb hetzelfde probleem ;)
Daarom ben ik in de race voor een systeem als de Thiel CS 2.4 (das het mooiste wat ik tot nu toe gehoord heb op esl's na).

De thiels lijken me inderdaad ook prachtig.. maar die zijn voor mij echt onbetaalbaar en 2ehands maar nauwelijks.

Ik kan me alleen nauwelijks voorstellen dat links en rechts helemaal door elkaar gaan lopen als je elektro/magneto-staten in een kleine kamer gebruikt. Het moet toch wel op een of andere manier op te lossen zijn als je op de goede punten wat demping gebruikt? Dat het niet zo ruimtelijk klinkt als dat het zou moeten maakt mij persoonlijk dan weer niet uit, zo lang het maar een zuiver en levending klankbeeld produceerd.

Leonard Shelby

Een vriend van me heeft zijn electrostaten (van ongeveer 2 vierkante meter :o) 2,5 meter van de achterwand staan.
Maar die heeft dus echt de ruimte en zijn kamer er volledig naar ingericht.

Merk en type weet ik even niet uit mijn hoofd, maar die van hem ben ik overigens niet van onder de indruk.  :-\

Is zelfbouw (eventueel naar bestaand ontwerp) niet iets voor je? Zeer goede kwaliteit/prijs verhouding en geeft je veel mogelijkheden om dingen aan te passen aan je ruimte (bijvoorbeeld de basspoort aan de voorkant   ;))

daburnd

Quote from: Leonard Shelby on April 19, 2005, 23:16:45
Een vriend van me heeft zijn electrostaten (van ongeveer 2 vierkante meter :o) 2,5 meter van de achterwand staan.
Maar die heeft dus echt de ruimte en zijn kamer er volledig naar ingericht.

Merk en type weet ik even niet uit mijn hoofd, maar die van hem ben ik overigens niet van onder de indruk.  :-\

Is zelfbouw (eventueel naar bestaand ontwerp) niet iets voor je? Zeer goede kwaliteit/prijs verhouding en geeft je veel mogelijkheden om dingen aan te passen aan je ruimte (bijvoorbeeld de basspoort aan de voorkant   ;))

Zelfbouw wat betreft magnetostaten heb ik al een keer gepoogd.. maar er kwamen zo veel problemen in ontwerp bij kijken dat ik het vrij snel opgegeven heb.
Of bedoel je zelfbouw conventionele speakers? Kom je dan uberhaupt in de buurt van de signaal kwaliteit van een esl/msl?

Als ik bijvoorbeeld naar zelfbouw kijk vraag ik me uberhaupt al af of een zelfbouw speaker bijvoorbeeld wel zo snel kan tippen aan bijvoorbeeld de tannoy sensys dc2. Laat staan een esl/msl.

beunky

Quote from: daburnd on April 19, 2005, 23:14:59
De thiels lijken me inderdaad ook prachtig.. maar die zijn voor mij echt onbetaalbaar en 2ehands maar nauwelijks.

Ik kan me alleen nauwelijks voorstellen dat links en rechts helemaal door elkaar gaan lopen als je elektro/magneto-staten in een kleine kamer gebruikt. Het moet toch wel op een of andere manier op te lossen zijn als je op de goede punten wat demping gebruikt? Dat het niet zo ruimtelijk klinkt als dat het zou moeten maakt mij persoonlijk dan weer niet uit, zo lang het maar een zuiver en levending klankbeeld produceerd.

Als je de reflecties kunt absorberen voor het grootste deel moet het wel kunnen inderdaad.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

daburnd

Quote from: Leonard Shelby on April 19, 2005, 23:16:45
Een vriend van me heeft zijn electrostaten (van ongeveer 2 vierkante meter :o) 2,5 meter van de achterwand staan.
Maar die heeft dus echt de ruimte en zijn kamer er volledig naar ingericht.

Merk en type weet ik even niet uit mijn hoofd, maar die van hem ben ik overigens niet van onder de indruk.  :-\

Is zelfbouw (eventueel naar bestaand ontwerp) niet iets voor je? Zeer goede kwaliteit/prijs verhouding en geeft je veel mogelijkheden om dingen aan te passen aan je ruimte (bijvoorbeeld de basspoort aan de voorkant   ;))

Oh ja.. en waarom ben je trouwens niet onder de indruk?

Leonard Shelby

Ik ben niet zo goed in het onder woorden brengen van geluid (bezoek te weinig meet & greets :D) maar ik zal mijn best doen.

Wat mij aanspreekt in een electrostaat is de openheid, snelheid en het ruimtelijke van het geluid. Dat mis ik bij deze... ze klinken vrij vlak, maar dat kan ook best aan de versterking liggen.

Jaren geleden begon hij met 2 Accustats met ingebouwde buizen versterker (die direct de hoogspanning voor de ESL verzorgden zonder dat hier een stepup trafo tussen hoeft) De CD speler zat hier rechtstreeks op aan gesloten. Volume regeling zat op de buizen bakken.

Ik heb hier een avond naar zitten luisteren met mijn eigen muziek en ik viel echt te met van mijn stoel....dynamisch, snel en heel muzikaal. 2 weken later was ik weer bij hem en toen had hij ze bekleed met speakerdoek (ze zagen er niet uit) en hij had een voor versterker er voor gezet want op 2 plaatsen bij je speakers het volume regelen was niet echt praktisch. Het zag er nu een stuk netter uit en was ook praktischer..... maar de magie was weg  :-[

Nu heeft hij andere electrostaten en een andere versterker maar de magie die je kan hebben met ESL's is er niet.... vraag me niet waar het aan ligt....

De les die ik er van geleerd heb:
De combinatie van componenten is belangrijk en voor mijn gevoel gaat dit nog sterker op voor electrostaten die vooral gevoelig zijn voor de versterker die er aan hangt.

Ik heb later vrij veel ESL's gehoord en de ervaringen waren wisselend. Er waren speaker die de "magie" hadden maar als ik dan dezelfde speaker ergens anders hoorde in een andere keten, was het er totaal niet  :-\
Ik weet dat dit voor elke speaker opgaat maar nogmaals ik denk dat het verschil bij ESL's vaak groter is.

daburnd

Quote from: Leonard Shelby on April 19, 2005, 23:46:37
Ik ben niet zo goed in het onder woorden brengen van geluid (bezoek te weinig meet & greets :D) maar ik zal mijn best doen.

Wat mij aanspreekt in een electrostaat is de openheid, snelheid en het ruimtelijke van het geluid. Dat mis ik bij deze... ze klinken vrij vlak, maar dat kan ook best aan de versterking liggen.

Jaren geleden begon hij met 2 Accustats met ingebouwde buizen versterker (die direct de hoogspanning voor de ESL verzorgden zonder dat hier een stepup trafo tussen hoeft) De CD speler zat hier rechtstreeks op aan gesloten. Volume regeling zat op de buizen bakken.

Ik heb hier een avond naar zitten luisteren met mijn eigen muziek en ik viel echt te met van mijn stoel....dynamisch, snel en heel muzikaal. 2 weken later was ik weer bij hem en toen had hij ze bekleed met speakerdoek (ze zagen er niet uit) en hij had een voor versterker er voor gezet want op 2 plaatsen bij je speakers het volume regelen was niet echt praktisch. Het zag er nu een stuk netter uit en was ook praktischer..... maar de magie was weg  :-[

Nu heeft hij andere electrostaten en een andere versterker maar de magie die je kan hebben met ESL's is er niet.... vraag me niet waar het aan ligt....

De les die ik er van geleerd heb:
De combinatie van componenten is belangrijk en voor mijn gevoel gaat dit nog sterker op voor electrostaten die vooral gevoelig zijn voor de versterker die er aan hangt.

Ik heb later vrij veel ESL's gehoord en de ervaringen waren wisselend. Er waren speaker die de "magie" hadden maar als ik dan dezelfde speaker ergens anders hoorde in een andere keten, was het er totaal niet  :-\
Ik weet dat dit voor elke speaker opgaat maar nogmaals ik denk dat het verschil bij ESL's vaak groter is.

Nou wat dat betreft geloof ik je wel. Ik kan me voorstellen dat hoe precies/opener/detail-rijker de klank is.. dat dit ook de slechte aspecten van je installatie behoorlijk naar voren kan halen.

Maar ik heb echter wel een andere vraag... ook al is de magie er niet. Hoe verhouden de esl's zich dan tegenover conventionele speakers?

Ik ben namelijk niet al te veel speakers gewend en heb er ook niet al te veel mogen beluisteren. Zelf ben ik tot op heden altijd vrij tevreden geweest met mijn eltax liberty setje.. voor mij is het eigenlijk al goed als het een vooruitgang tegenover de eltax speakers is. En als ik de detaillering van een tannoy of b&w speaker zo zou kunnen bereiken is mij dat voor de rest al genoeg. Met het oog op deze info.. zou je het mij dan nog steeds afraden of denk je dat het mij dan zou kunnen geven wat ik wil?
Voor mij is het namelijk als student zijnde vooral het doel om zo veel als mogelijk te bereiken met zo min als mogelijk qua budget.


Palu

Quote from: daburnd on April 19, 2005, 21:18:29
Even het volgende,

ik ben me op dit moment aan het verdiepen in magnetostaten/electrostaten. Nu mis ik wat essentieele info.. en heb dus de volgende vragen..

Zijn magnetostaten en electrostaten vergelijkbaar qua prestaties? Halen ze theoretisch gezien dezelfde zuiverheid.. en welke merken zijn af/aan te raden?

Kunnen mijn rotel rb-985 en rb-976 uberhaupt wel magnetostaten/elektrostaten aan?

En zijn elektro/magneto-staten te combineren met normale speakers qua klankkleur.. of zal dit nooit een goed effect geven? Zijn dit soort speakers uberhaupt geschikt voor hometheater doeleinden?

Je moet eens kijken op www.final.nl
Aanrader
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL