Zelfbouwsub vragen.

Started by Cliffske, April 15, 2005, 16:42:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cliffske

Hey mensen.

Ik heb een paar vragen m.b.t. het zelfbouwen van een subwoofer. Ik heb nu in totaal 5 kasten gebouwd. 2 helemaal niet berekend ( op mijn 13e) en 3 min of meer berekend. Maar kwam naderhand er altijd achter dat het ergens mis was gegaan. Nu wil ik het dus goed aanpakken! Nu heb ik enkele vragen:

1: Hoe zaag je ronde gaten ? (Heb alleen een decoupeerzaag tot mijn beschikking en geen frees)
2: wat voor pootjes moeten eronder ?
3: Ik wil graag lekkere stevige slagbass, is hier een bepaald kistontwerp voor ? (mijn eerste schets staat verderop)
4: Kabelterminal: ja of nee ? (met onderbouwing plz).
5: De sub komt te spelen op mijn zolderkamer, hier zijn allemaal schuine wanden, (plattegrond staat verderop). Hier had ik altijd plaatsingsproblemen. Iemand een idee of oplossing ?

Alle tips zijn welkom !

Alvast bedankt he! Groetjes Cliff

Eerste schets subwoofer voorkant (alle tips zijn welkom!)



Kamer lay-out



FFF

#1
Je tekeningetjes zijn natuurlijk heel leuk, alleen denk dat je eerst eens vast moet gaan stellen welke unit en versterker je gaat gebruiken, en wat voor budget je voor ogen hebt.

Ook belangrijk is dat je al een globale grote van de kast in gedachten hebt, Leuk zon bas reflex tekening, alleen wil je ene klein suppie maken dan valt dat niet mee.

Denk dat de specefieke vragen zijn die je jezelf moet stellen:

- Hoe groot mag de sub worden
- Wat is mijn budget
- Wat ga ik er mee doen (discotheekje spelen, HT gebruik of muziek luisteren (eventueel wat voor set moet hij integreren)
- Hoe handig ben ik zelf.
- Is het geen beter idee om een bestaand ontwerp te maken aangezien het al 5 x minder is gegaan.

Om vast op je vragen terug te komen, een rond gat kan je het beste frezen met een daarvoor bestemde mal, kan je dit niet kun je iemand om hulp vragen of een frees huren, anders wordt het heel zorgvuldig met de decoupeerzaag zagen.

Als pootjes moet je zelf kijken wat je wil, ik zou het op spikes zetten, je kan ook gewoon korte RVS tafelpootjes van de gamma halen, of de sub gewoon op een rubber matje zetten.

Speakerterminal: Tja, ik zou gebruik maken van een versterker die in de sub zit, zoals van hypex of van Tommesen, anders kun je kiezen, ik zou wel voor een terminal gaan, omdat dit heel handig is als hij eens verplaatst moet worden of toch naar een andere hoek moet en de kabel dus langer moet zijn.

Tja met je zolderkamer kun je natuurlijk wat kanten op, mijn ervaring is dat het laag wat versterkt wordt. Je kan natuurlijk accoustiek beheersing gaan toepassen, en daarvoor kun je eventueel bij andere forumgenoten terecht of gewoon even zoeken of dit forum, alleen dat vind ik moeilijker dan een goede sub bouwen.

Cliffske

Quote from: FFF on April 15, 2005, 17:08:23
Je tekeningetjes zijn natuurlijk heel leuk, alleen denk dat je eerst eens vast moet gaan stellen welke unit en versterker je gaat gebruiken, en wat voor budget je voor ogen hebt.

Ook belangrijk is dat je al een globale grote van de kast in gedachten hebt, Leuk zon bas reflex tekening, alleen wil je ene klein suppie maken dan valt dat niet mee.

Denk dat de specefieke vragen zijn die je jezelf moet stellen:

- Hoe groot mag de sub worden
- Wat is mijn budget
- Wat ga ik er mee doen (discotheekje spelen, HT gebruik of muziek luisteren (eventueel wat voor set moet hij integreren)
- Hoe handig ben ik zelf.
- Is het geen beter idee om een bestaand ontwerp te maken aangezien het al 5 x minder is gegaan.



Ik heb de driver al, dit is een raveland axx1010. Dit omdat ik toendertijd op een heel strak studenten budget stond en goede dingen over deze driver heb gelezen op diverse fora. De versterking heb ik ook al. Dit is een 2x 100 wrms geintergreerd. Ik heb altijd een filter gebruikt uit de autoaudio. Deze is schakelbaar tussen 80 Hz en 120 Hz. Filter zou ik wel graag een nieuwe voor hebben. Het doel is alleen muziek luisteren. Het mag best een beetje hard gaan  8). Ik heb met winisd een kast gesimuleerd en dit kwam uit op 21 ltr en afstemfrequentie op 41. Anders word mijn groupdelay te hoog. Het moet wel strak blijven klinken. Het probeel met de laatste 3 kisten was dat ik het overhaast heb. Snel snel een kistje in elkaar flansen en vergeten de inhoud van de poort, driver en bracings mee te nemen in het ontwerp. Meestal leidde dit tot een boemerig bashokkie haha. Daarom wil ik het nu goed aanpakken.

Tnx voor je snelle reactie b.t.w.!

Cliffske

#3
Quote from: FFF on April 15, 2005, 17:08:23
Je tekeningetjes zijn natuurlijk heel leuk, alleen denk dat je eerst eens vast moet gaan stellen welke unit en versterker je gaat gebruiken, en wat voor budget je voor ogen hebt.

Ook belangrijk is dat je al een globale grote van de kast in gedachten hebt, Leuk zon bas reflex tekening, alleen wil je ene klein suppie maken dan valt dat niet mee.
Deze tekeningen zijn puur om te laten zien hoe ik graag de kast eruit wil laten zien. Dit is schaal 1-ophetoog en gemaakt met paint. De definitieve tekening gaat op papier komen. compleet uitgewerkt.




Weet iemand een goed tekenprogramma om een tekening een beetje in uit werken ??

straptsa

Quote from: Cliffske on April 15, 2005, 17:47:04
Weet iemand een goed tekenprogramma om een tekening een beetje in uit werken ??

AutoCAD voor 2D, Invertor, Solidedge of Solidworks voor 3D tekeningen

Walter_PPK

#5
Ik heb op m'n site een ontwerpje staan voor een axx1010 en een xxl subamp. Leuke combi die door meerdere mensen gebouwd is. Je kunt het bouwplan zo dlen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer